Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013) #2

autoreview

Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

Signalement

UitvoeringA4 1.8 TFSIe 170pk Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf200.500 km
KM-stand laatst223.644 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijn, maar ook pijn

  • 223.644 km

Reden aankoop

Je rijdt in een barrel van €1200, alles rammelt en is half kapot en de APK verloopt over 3 dagen. De verstandige keuze zou zijn om niet een Audi A4 te kopen die 200000 heeft gelopen. Maar ik heb het toch gedaan!

Ik was al een half jaar lang aan het zoeken naar een nieuwere auto. Mijn Audi A3 uit 1998 die ik voor €1200 heb gekocht bij een minder gure autohandelaar begon na 5 jaar toch wel op te raken, maar de automarkt was er niet naar om voor een zacht prijsje een leuke auto te scoren. (En nu nog minder...) Het idee was om een leuke, verstandige auto te kopen, maar van al die Fiesta's en Golf 6jes voor €8000+ werd ik niet echt blij. Het liefst had ik een sedan, en dan wel een A3.

Toen zag ik deze langskomen voor €10000. Had alles wat een A3 te bieden had, maar voor minder geld, en iets meer kilometers! En een 1.8T met 170 pk! Het was te mooi om waar te zijn.

Tegen beter weten in meteen langsgegaan en gekocht. Er stond 200000 op de teller, maar ik heb nog nooit in zo'n fijne auto gereden en dacht "dit is 'm!"

Buitenkant en rijervaring

De Audi A4 B8 Facelift is ondertussen 10 jaar oud, maar je zou denken dat deze maar 5 jaar oud is. De styling is in mijn ogen prachtig en houdt goed stand. De egale LED strip dagrijlichten in de koplampen zorgen ervoor dat de voorkant modern blijft ogen, in tegenstelling tot de pre-facelift B8 met de individuele LEDs voor de DRLs. De LED achterlampen zien er ook nog steeds modern uit, waar je bij de B7 de oudere styling toch meer opmerkt. De sportieve maar niet al te agressieve voorkant houdt zich ook goed.

Het is een zware auto, van 1405kg leeg/1505kg rijklaar met bestuurder. Je merkt dit gewicht echter niet. Ten opzichte van kleinere lichtere auto's ligt de A4 goed op de weg en helt deze weinig over bij bochten. Dankzij de 170 pk maar vooral de 320 Nm koppel trekt de auto ook netjes op, en komt zonder moeite mee met het verkeer. De 6-bak schakelt soepel en scherp - al zijn de versnellingen aan de hoge kant. Vooral in z'n tweede merk je toch dat er wat meer trekkracht zou moeten zijn.

Dit is op te lossen met een chiptune - doorgaans zou er 30% vermogen/koppel bij moeten komen, zonder dat het comfort negatief wordt beïnvloedt. Na een chiptune (230pk, 390Nm, maar niet gevalideerd op een rollerbank) voelt de auto nóg beter aan en zijn er op prestatievlak geen gebreken meer. De tweede en derde versnelling trekken perfect op bij lage én hogere toerentallen. Een chiptune op deze motor is zéker aan te raden.

Met of zonder chiptune valt op dat de 1.8 TFSI krachtbron eigenlijk best zuinig is. Als je je best doet kun je er een 5.2L/100km uit halen (veel snelweg, 100kph), al zal de realiteit meer iets zijn als 5.7L/100km of 6.5L/100km als je veel stadsverkeer (vooruit kruipen bij stoplichten...) hebt. Vergeleken met de 1.6 die in mijn A3 zat, is dit een erg goede prestatie. De A3 deed iets van 7L/100km-6.5L/100km in precies dezelfde omstandigheden.

De schokdempers houden zich goed - drempels vormen geen probleem. Het onderstel is eerder hard dan fluweelzacht, maar dit vormt voor mij geen probleem. Mijn A4 is gekomen met een 205/60R16 wiel/band combinatie, dus dit helpt met comfort over stenen wegen. Wel ben ik van plan om er iets als 18" velgen op te zetten met bijbehorende 225 brede banden, wanneer de huidige banden zijn opgereden. Deze 16" velgen zijn iets te klein voor deze auto.

Het stuurgedrag is dankzij de elektronische stuurbekrachtiging in te stellen - persoonlijk bevalt de "dynamische" instelling, waar het stuur zwaarder voelt tijdens het rijden. Andere instellingen maken het stuur lichter, dus dit is aan te passen naar wens. Tijdens parkeren staat de stuurbekrachtiging echter op overdrive. Het stuur is erg licht, wat helpt bij parkeren. Het is een D-segment auto: redelijk groot en zwaar, door die extra hulp voelt de auto wendbaar tijdens parkeren, en ben je niet moe van het sturen omdat de draaicirkel zo groot is. Ook zitten er parkeersensoren op voor de achterkant - vooral voor sedans cruciaal.

Infotainment

Het infotainmentsysteem van deze auto is de MMI 3G+ - met wageninstellingen, ingebouwde navigatie, voice control, Bluetooth muziek/bellen en je kunt er een SIM kaart in doen voor 2013-era internettoegang (verkeersdata, weer, nieuws). Buiten de internet-gerelateerde zaken voelt het MMI 3G+ systeem responsief en nog steeds modern aan.

Helaas moet je wel voor de live verkeersdata een abonnement hebben. Anno 2023 gaan we dat niet doen met goede navigatie-apps op een 5G-verbonden telefoon. Ook de 3G verbinding is onderhevig aan veroudering - ondertussen hebben providers dit in Nederland uitgeschakeld, waardoor je op 2G belandt, dat tergend traag is. Dit is vooral een probleem voor de Google Earth feature die in de kaartenapplicatie zit: Hiermee laat de kaart-view satellietbeelden zien. Jammer genoeg heb dat ik niet werkend gekregen, maar het voegt niets cruciaals toe.

Bluetooth voor bellen en muziek werkt nog steeds perfect - de kwaliteit van het geluid is uitstekend en muziek is via het stuur en de middenconsole-controls te beheren. Zelfs de namen van de afspelende liedjes wordt afgebeeld in het schermpje tussen de toerenteller en kilometerteller. Het ondersteunt echter geen niet-alfabetische letters.

De voornaamste irritatie bij het gebruik van het MMI zat in het moeten gebruiken van een smartphone voor moderne, up-to-date navigatie. Gelukkig zijn er MMI-retrofit kitjes te koop, die (wireless!) Apple Carplay en Android Auto ondersteunen en naadloos integreren met de MMI controls. Installatie is onzichtbaar - een module wordt tussen de multimedia control units geplugd.

Mijn retrofit kit mist jammer genoeg een touchscreen, maar de MMI controls werken prima op Android Auto. Andere kitjes leveren ook touchscreens, dus mocht je dit overwegen, kijk zeker naar meerdere kitjes.

Deze upgrade verjongt het multimedia-aspect van de auto en ik raad het iedereen aan dit te doen voor hun auto zonder Carplay/AA.

De rest van het interieur

Mijn exemplaar heeft simpele stoelen - van stof, niet verwarmd, geen geheugen. Wel zijn ze goed af te stellen: elektrisch verplaatsbare lendesteun en verstelbare onderbeensteunen, en zitten comfortabel. Ze houden je alleen niet zijdelings erg vast.

Het stuur is in afstand en hoogte verstelbaar, dus je vindt altijd wel een comfortabele bestuurderspositie.

De klimaatregeling heeft 3 zones - 2 voor, met instelbare temperaturen, en 1 achter, met een warm/koud draaiknop. In de achterportieren zitten rolgordijntjes, wat passagiers erg op prijs zullen stellen als ze in de volle zon zitten. De zonnekleppen aan de voorkant schuiven echter niet uit, waardoor je als bestuurder soms last hebt van de zon.

Opbergvakjes zijn voldoende - het handschoenenkastje is redelijk ruim, er is een (zonne)brilhouder boven de achteruitkijkspiegel, de portieren hebben vakken van goed formaat en onder de armsteun zit ook een vak. Verder zitten er cupholders, al zitten flesjes je in de weg voor de schakelpook. Jammer genoeg hebben mijn voorstoelen zelf geen opslag, en zit er achter minder opbergruimte: de voorstoelen hebben geen opberging.

Opbergen doe je verder in de kofferbak - die bij deze sedan best ruim is. Daaronder heb ik het niet-reservewiel: een bandenreparatieset. Er is daar verder ruimte voor onderhoudsartikelen, zoals motorolie, koelvloeistof, en ruimte voor je EHBO-setje.

De problemen

Ondertussen ben ik anderhalf jaar eigenaar van de auto, en heb de nodige mankementen ervaren.

De 1.8 T(F)SI motoren van Volkswagen/Audi zijn berucht om hun olieverbruik. Er zijn hele artikelen over geschreven, en de 3e generatie van het EA888 zou er geen last van moeten hebben.

Blijkt toch van wel te zijn. Al snel merkte ik veel olieverbruik: 1 liter per 2000km. Sinds ik de auto met wat haast heb aangeschaft heb ik ook geen duidelijke afspraken over dit (bij mij al bekende) potentiële mankement gemaakt. De verkopende garage hield zich van de domme en ik had weinig om op terug te vallen. Nadat de communicatie op was gehouden, heb ik het maar zelf laten oplossen - een dure grap van €3700 voor een motorrevisie met gemodificeerde zuigers en olieschraapveren.

Bij de revisie bleek ook dat de waterpomp een barst had, dus die is ook vervangen met een aluminium exemplaar, die niet het probleem zou moeten hebben van de plastic waterpomp. Ook een lagerbrug van een nokkenas vertoonde slijtagesporen, dus die mocht ook vervangen worden.

Laatst begaf ook de nokkenasregeling het, waardoor de auto als een diesel klonk bij stationair, opgewarmd en airco uit. Het heeft vooral moeite gekost om de kern van het probleem te vinden en om het makkelijk reproduceerbaar te maken, want de klachten waren onduidelijk.

Nu loopt de auto goed en verbruikt deze geen olie. Dankzij de motorrevisie waarbij ook de ketting en bijbehorende onderdelen zijn vervangen, is de motor weer zo goed als nieuw. Alleen heeft dat wel iets van €5000 totaal gekost, voor de motor alleen...

Final thoughts

Zou ik het aanraden? Nee! Ik had me ook prima van A naar B kunnen verplaatsen in een Aygo met een bulletproof motor tegen bijna nul verbruik. Menig andere A/B/C-segmenter zou "verstandiger" en "praktischer" zijn geweest. Maar daar zaten bijna geen auto's tussen die ik leuk vind - ten eerste heerst er een vacuüm van sedans, ten tweede is er weinig tot geen aanbod in andere features die me aanspreken (RWD/AWD, of moderne styling, of 80/90s styling. Die jaren 2000-euroblobs hoef ik niet...)

Ik heb absoluut geen spijt van deze aankoop: Ik ben zeer tevreden over vrijwel alle aspecten van de auto en wil er nog zeker jarenlang mee doorrijden. De motorische problemen waren een zure appel, maar er is doorheen gebeten. Het model, de looks, de prestaties, het rijgedrag, het comfort - voor €17500 kan ik geen alternatieven vinden die ik meteen zou willen. Overal zit wel een hoge (>50000) kilometerstand op, dus de problemen die ik heb gehad, kom je volgens mij ooit wel tegen, gezien het aanbod met mijn filters snel naar >150000 km gaat.

Er staan nog wel dingen op mijn verlanglijstje: kleine deukjes en krasjes repareren, de opbergsituatie verbeteren van de voorstoelen, setje velgen en banden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.