Audi A3 Sportback 2.0 TDI 140pk Ambition (2009)

autoreview

Audi A3 Sportback 2.0 TDI 140pk Ambition (2009)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 2.0 TDI 140pk Ambition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst2.300 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe aanwinst

  • 310 km

Vervanging:
Vandaag na een nette levertijd van 3,5 maand mijn Audi A3 2.0 TDI BE opgehaald bij dealer van Mossel te Hapert. De auto is mijn leaseauto en heb ik besteld, omdat mijn huidige auto (Volvo V50 2.0D Kinetic) Door zijn leasetermijn heen was. De afgelopen 3 maanden heb ik tijdelijk in een Volvo V50 1.6D Momentum gereden tot de Audi geleverd werd. Op die manier kon de oude V50 alvast retour naar de leasemaatschappij.

Keuze:
Vanuit het leasebeleid had ik een beperkt aantal mogelijkheden. De keuze ging voor mij al snel tussen 2 modellen. De Audi A3 SB en de VW Passat. Omdat ik zelf mijn V50 (met alle respect) een beetje een ouwe lullen bak (28 jr.) vind had ik al snel een voorkeur voor de Audi. Daarnaast kom ik veel in Amsterdam en dan vind ik de beperkte omvang van de Audi ook een voordeel.

Motorisch was de keuze makkelijk. Het budget is beperkt en ik houd wel van een beetje koppel. Het is dus de 140pk 2.0D geworden.

Sportief sturen en een sportieve look spreken me ook aan en daar past het ambition uitrustingsniveau prima bij. Vanwege de speciale Business Editions was de aanschafprijs 2000 euro lager en dus meer ruimte voor opties. Wat wel echt een afknapper is/was is dat de cruisecontrol bij de BE uitvoering vervalt. Deze moet je dus apart bij bestellen....vaag vind ik, want welke zakelijke rijder wil nou geen cruisecontrol.

Als opties heb ik: Lavagrijs, geen motor/type aanduiding, Xenon, middenarmsteun, multifunctioneel sportstuur, radio concert, cruisecontrol.

1e Indruk:
Wat een verademing!!!! Ik ben van de Duitse auto's en ik ben nu weer thuis :). De uitstraling van de auto is top. Hij stuurt lekker strak, is vlot. Heeft koppel vanaf stationair toerental. Het interieur is lekker sportief en toch heel erg degelijk. De auto ademt kwaliteit en sportiviteit. De nieuwe common rail diesel is ook lekker stil en hangt redelijk strak in zijn rubbers waardoor de auto lekker als 1 geheel voelt.

Vergeleken met de 2.0D van de volvo voelt deze motor minder explosief. Veel gelijkmatiger, maar niet minder snel denk ik. Het karakter vind ik in ieder geval prettiger.

Wegligging is prima. Het onderstel in sportief en toch redelijk confortabel. Bij de eerste snelweg bochten merkte ik dat ik teveel instuurde. De auto biedt beduidend meer grip dan de Volvo's en stuurt strakker.

Toekomst:
Meer info zal ik binnenkort vermelden. Dan zal ik ook wat foto's plaatsen.

Update met foto's

  • 2.300 km

Zoals beloofd in mijn eerste verslag heb ik inmiddels foto's gemaakt en toegevoegd aan de review.

De eerste ervaringen zijn zeer positief!!!

De motor komt volgens mij wat losser en inmiddels mag ik hem ook vol belasten, dus een paar keer getest hoe hij loopt. Het vermogen bouwt zeer lineair op vanaf ongeveer 1300rpm. Heel wat anders dan het enorme turbogat tot 2000rpm waar mijn V50 last van had. Het voelt daardoor wel wat minder imponerend, maar dat mag de pret niet drukken. Hij trekt behoorlijk snel op en maakt daarbij bescheiden geluid.....ik was een echte TDI pompverstuiver fan, maar ben echt om. De common rail diesel doet het top.

Mijn beste investering zijn de Xenon koplampen. Ze zien er beduidend agressiever en m.i. mooier uit dan de reguliere koplampen en er komt echt een enorme bak met licht uit. Daarnaast valt het me op dat de berm ook goed verlicht wordt. Erg handig met het vele wild hier op de Veluwe. Overdag staat de dagrijverlichting uiteraard aan en die ledjes geven toch wel wat extra aan de auto.

Het verbruik valt me tot op heden 100% mee. Ik rijd veel overdag en redelijk buiten de spits om en realiseer een verbruik van ongeveer 5,5/l op 100km met het nodige doortrekken en harder (140km/h) rijden op de snelweg. Als ik lekker relax rijd en voornamelijk op de snelweg zakt het gemiddeld verbruik zelfs naar 5,0/l op 100 km. De schakeladviseur houd ik me niet helemaal aan, want die haalt echt alle fut uit de auto. Ik moet wel zeggen dat zodra ik constant rijd ik wel doorschakel naar de geadviseerde versnelling. Dat gaat super. 55km/h in zijn 5 zonder brommen en bonken.

Radio Concert bevalt me redelijk goed. Kwestie van goed instellen. Mooi helder geluid, maar voor het geld had het nog beter gekund.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.