Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction (2012)

autoreview

Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction (2012)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 1.6 TDI Attraction
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst147.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Premium?!?

  • 147.500 km

Goed, mijn eerste bevindingen na goed 7000km ervaring in een kleine maand tijd gereden. Dat klopt, ik rijdt tamelijk veel. Voor mijn werk reis ik van, in en naar NL, Oostenrijk en Scandinavië.

Voordat ik van wal steek. U ziet misschien bij mijn vorige auto's vooral oud spul staan. Dat komt doordat ik tot voor kort geen auto nodig had als vervoersmiddel. De fiets deed zijn werk prima. Auto's zijn voor mij dan ook echt hobby. Bij mij uit de autogekte zich vooral in de Alfa 33. Ik zou niet persé willen zeggen dat ik een "Alfagek" ben, meer een 33 gek. De combinatie van het gewicht, de wielbasis en de boxermotor met laag zwaartepunt maakt dit tot een unieke auto. Hij is weliswaar uit '91 maar de techniek stamt grotendeels uit begin jaren 70.
Zozeer ik de 33 om zijn wegligging kan waarderen kan ik dat net zo goed met een DS. Auto's die uit te leggen zijn, die een eigen uniek karakter hebben, daar wordt ik warm van, daar gaat mijn hart sneller van kloppen.

Voordat ik de Audi onder mijn derrière kreeg heb ik 10K km in een golf VI gereden. Ook een 1.6tdi. Deze auto klopt. Alles is toegespeeld op het idee volks-wagen. Niets waar je je echt gegrond aan kan ergeren. Hij doet wat hij moet doen en doet dat goed. De mijne had zelfs electrische stoelverwarming, instelbaar in 3 standen. Heerlijk!

Dan, van de VW naar de Audi. Ik nam (en neem) aan dat de techniek en in ieder geval de bodemplaat gelijk zijn. Grote verschillen had ik dus niet verwacht. Veel minder gelijk had ik niet kunnen hebben. De golf is in geen wegen te herkennen in de A3. Heel bijzonder wat een beetje onderstel afstelling kan doen. Mijn eerste reacties;
-mooier balans in weggedrag,
-betere zit
-de auto voelt direct gemoedelijk aan, alsof je hem al jaaaren hebt.

Wat me ook opviel, en dat verraste mij, is dat de motor enen compleet andere karakteristiek heeft. Hij gedraagt zich bijna als een benzine motor zoals hij door blijft gaan. De golf had een piek tussen de 2000 en 3500rpm en daarna kon je maar beter schakelen, doortrekken had geen zin. De audi heeft daar geen last van, geen vermogenspiek merkbaar. Dat zorgt er voor dat de motor een rustige loop heeft en dat je niet verrast wordt (eh, voor zover mogelijk met 90 hele pk's), ik moet hier weer het woord gemoedelijk gebruiken.

In de praktijk na een stuk of wat km's kom ik een beetje terug van die eerste enthousiasme en begrijp ook meer dat je een auto moeilijk kan testen in een kort testritje wbt het langetermijn genot.
Ten eerste; de motor; opzich fijn dat hij geen vermogensgat heeft, maar het begint nu wel meer dan ergelijk te worden dat je überhaupt geen vermogen tot je beschikking hebt, nergens! Bij de golf kon je voor een inhaalactie door terug te schakelen zorgen dat je in de sweetspot zat en er "vandoor spurten". Zeker hier in zweden heeft de auto mij al meerdere keren een hartverzakking bezorgt bij het inhalen van bijvoorbeeld een vrachtwagen op deze ellenlange lege wegen. In de verte zie je dan een auto aan komen en denkt bij jezelf, moet makkelijk kunnen. Tja... Dat ging maar net. Die ervaringen vindt ik dusdanig naar dat ik mezelf maar verdoem tot het uitzicht van de achterzijde van de vrachtwagen.

Nu hoor ik u zeggen "had je maar niet de eco 1,6 moeten hebben". Ja, dat is zo, tenminste, als het verschil niet zo groot was geweest ten opzichte van de (ook) 90pk golf. Ik kan hier maar een vraag stellen over dit verschil; waarom?!? Waarom dit verschil tussen de golf en de A3? Een turbo/dieselmotor heeft nu eenmaal een bepaalde sweetspot. Door moderne turbo's id dit gebied welliswaar steeds groter geworden, maar waarom de a3 dit motorkarakteristiek?

Dan, het verbruik. Kansloos. 1op18, beter is niet te doen tenzij je er een hobby van maakt je medeweggebruikers het bloed onder de nagels vandaan te halen (wat ik nu al redelijk doe). Van een 1.6je met deze verschrikkelijk lange bakverhoudingen had ik echt wel beter verwacht! (Ter vergelijk, mijn 5je uit de jaren 80 op carburatie deed hetzelfde op benzine!)

Dan, de vraag van de titel. Premium? Waarom wordt dit merk een premium merk genoemd? Vanwege de a8 en de q7 wellicht. Overigens heb ik een een aantal honderden kilometers mogen rijden in een a8 4.2tdi, ja, dat is een ervaring! Dan terug naar de a3, ik herken niets van dat alles in deze auto. Moet dat dan? Nee, maar de zweem die om het merk heen hangt is niet voor elke auto te rechtvaardigen. Zo heb ik nog nooit in een moderne auto gezeten waarbij weelderigen gebruik werd gemaakt van hard, goedkoop plastic. Bij een Vw snap ik het spelletje dat je voor elk knopje moet bijbetalen nog wel, het is immers een volks-wagen. Maar dat dat bij audi ook het geval is, is ronduit kansloos! Wat zijn nu de productiekosten van een alu stripke? De ontwikkelingskosten zijn al gemaakt omdat dit ook in "dikkere" pakketten wel mogelijk is. Nu gaat het er helemaal niet om dat ik dat stripje zo nodig wil hebben, ik ben jaren 80interieurs gewend waar plastic hoogtij vierde. Wat mij wel irriteert is dat ik in de golf mijn muziekdrager door middel van een aux kabeltje kon aansluiten net als in elke andere moderne auto. Maar natuurlijk niet in de audi. Sterker nog, ik heb geïnformeerd of ik misschien een betere audi radio in kon laten bouwen die dit wel ondersteund, bestaat niet voor de a3?!?


Al met al snap ik de auto niet. En dat frustreert mij, meer en meer. Nog een jaartje volhouden en dan mag de auto terug naar de leasemaatschappij.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.