Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ambition Pro Line (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.6 TDI Ambition Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 188.804 km |
De keuze
Begin mei 2010 was het zover, er mocht een andere lease-auto worden uitgezocht. De Peugeot 207 had inmiddels 180.000 km gedraaid. Vanwege de matige kwaliteit ben ik uit gaan kijken naar een auto waarbij ik meer gevoel van kwaliteit kreeg.
Naast de kwaliteit wilde ik ook graag wat meer ruimte en 20% bijtelling leek me ook interessant, zodat ik een iets duurdere auto kon kiezen zonder er financieel veel van te merken. Er waren een aantal auto’s die in meer of mindere mate voldeden aan de eisen. Uiteraard is er ook een lease-budget.
De shortlist werd vastgesteld op:
- Volkswagen Golf 1.6 TDI Highline Bluemotion (goed aangekleed)
- Volvo V50 1.6 DrivE Sport (geen verdere opties)
- Audi A3 Sportback 1.6 TDI (met enkele opties)
- Renault Mégane Estate 1.5 DCI Dynamique (goed aangekleed)
- Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business (goed aangekleed)
Uit praktisch oogpunt zijn het allemaal 5-deurs auto’s of stationcars. Vanwege de problemen met de Peugeot viel de Volvo met dezelfde motor af. Ook de Renault durfde ik niet meer aan na het lezen van de eerste (negatieve) verhalen over de nieuwe Mégane.
Bleven over de drie 1.6 TDI’s van VAG. De Audi A3 vond ik de mooiste auto en daarom is het die geworden. Binnen het budget bleven wel alleen de uitvoeringen met 1.6 TDI’s over. De 2.0 TDI heeft ook 20% bijtelling en vond ik erg interessant, maar werd me te duur / te kaal uitgerust. Dat betekende iets inleveren qua prestaties ten opzichte van de 207, maar wel veel meer auto en een hogere kwaliteitservaring ervoor terug. Dat had ik er wel voor over. Het was nu alleen nog de vraag welke uitvoering. Er zijn bij de A3 echt talloze mogelijkheden. Uiteindelijk gekeken naar 2 uitvoeringen de Attraction Pro Line Business en de Ambition Pro Line. De belangrijkste verschillen zijn dat de Attraction PLB een DVD Navigatiesysteem heeft en de Ambition sportiever is uitgevoerd met standaard 17” lichtmetalen velgen, een sportonderstel, betere sportstoelen en mistlampen.
Uiteindelijk besloten voor de Ambition Pro Line te gaan, omdat het DVD navigatiesysteem er weliswaar mooi uitziet, maar de kaarten zijn altijd wat verouderd en een TomTom werkt beter en is bovendien veel goedkoper met updaten. Met een vaste inbouw ziet ook een TomTom er wel redelijk netjes uit en ben je de draden door de auto ook kwijt. Ook de stoelen van de Ambition uitvoering vind ik aanmerkelijk beter. Op de DVD navigatie na is een Ambition PL rijker uitgerust.
Na een proefrit te hebben gemaakt in een A3 met sportonderstel heb ik besloten deze te bestellen. Het viel me niet tegen, ik had verwacht dat het stugger zou zijn. Om het comfort te verhogen heb ik nog gekozen voor de volgende opties:
- Multifunctioneel leder sportstuurwiel, afgevlakt.
- Licht- en regensensor pakket (inclusief automatisch dimmende binnenspiegel en akoestische voorruit met grijze band)
- Lichtpakket (bijna overal verlichting in de auto)
- Zonder motor- en type aanduiding (kostenloos)
- Niet-rokers uitvoering (verval asbak en aansteker, dit levert een groter bergvakje op en die lelijke sigarettenaansteker naast de handrem is verdwenen)
- Phantomzwart pareleffectlak (kostenloos, want optionele lakkleuren zijn onderdeel van het Pro Line pakket)
- Trekhaak met vaste kogel (accessoire)
- Zwart / rood interieur
Tijdens het plaatsen van de bestelling werd mij verteld dat er enkele uiterlijke wijzigingen kwamen voor de Audi A3 voor modeljaar 2011. Deze nieuwe versie zou uitgeleverd worden. De wijzigingen betroffen de volgende zaken:
- Grijze wijzerplaten
- B-stijlen in hoogglans zwart
- Grill in hoogglans zwart
- Andere spiegels (vergelijkbaar met de Audi A6 – model 2010)
- Chroomstrips op de handgrepen
- Ander design lichtmetalen wielen
Volgens mij waren dat wel de belangrijkste zaken, maar misschien ben ik nog details vergeten. De zwarte afwerkingen die er zouden komen leken me wel wat bij de Phantomzwarte auto.
Uiteindelijk is op 21 mei 2010 de bestelling geplaatst en toen begon het wachten. Een crisis kent men bij Audi niet, want de levertijd was bijna 3 maanden!
De eerste indruk en het rijden
- 500 km
De eerste kilometers zijn natuurlijk niet representatief, maar wil ik toch delen. De auto heeft een stille loop (zowel koud als warm) en straalt dit ook uit. De vermogensafgifte is vrij lineair. Dit betekent overigens niet dat hij traag is, maar verwacht ook geen top-prestaties. Wellicht verbetert dit nog als de motor ingereden is of misschien moeten er meer toeren worden gedraaid. Dat laatste heb ik in verband met mijn voornemen de auto rustig in te rijden nog niet geprobeerd.
Het start-stop systeem went erg snel en de motor slaat voldoende snel weer aan, mits men niet vooraan staat bij het verkeerslicht. Dan wil men toch net even iets sneller wegrijden. Dit systeem werkt trouwens alleen als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, zoals warme motor, voldoende accuspanning, niet te hoge temperatuursverschillen tussen interieur en buiten en weinig stuuruitslag.
Het algehele gevoel bij de auto is degelijk en comfortabel. Het sportonderstel zorgt ervoor dat snelwegbochten met een behoorlijk tempo kunnen worden genomen, zonder dat het merkbaar snel gaat. Ook blijft het nog opvallend comfortabel.
Het sturen gaat met voldoende gevoel en de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat er altijd voldoende tegendruk blijft. Prima wat mij betreft. Wel had de besturing voor de sportieve automobilist misschien wat directer gekund.
Het BIS
- 500 km
Via het Bestuurders Informatie Systeem zijn allerlei instellingen te wijzigen en zaken te raadplegen. Het verbaasde me dat er zoveel informatie in dit systeem beschikbaar is. Zo zijn er de motorolietemperatuur, actuele snelheid, energieadviezen, de schakelindicator enzovoort. Alles kan ook individueel uitgeschakeld worden, mocht men het irritant vinden.
Het is een helder scherm dat goed afleesbaar tussen de tellers is geplaatst. Instellingen voor verlichting en ruitenwissers kunnen ook hier worden gewijzigd. Zaken als coming-home en leaving-home verlichting en de voetruimte-verlichting kan worden aangepast in sterkte (voor wat het waard is)!
Al met al blijft het een gadget, maar die zeker ook een aantal nuttige zaken bevat.
Wat meer kilometers...
- 10.000 km
Inmiddels zijn er 3.000 km's met de auto afgelegd en voelt hij wat meer ingereden aan. De motor is wat levendiger geworden. Voor mij voldoet het goed, maar het is geen racer. Wel is de motor erg soepel en stil. Voorlopig is het verbruik overall zo'n 1:18.
Er is wisselend mee gereden, ook langere tijd wat hogere snelheden. Het start-stop systeem gebruik ik (als ik niet vooraan sta bij de verkeerslichten) vaak wel. Ik weet niet of het verbruik nog beter wordt, voor mijn gevoel gaat het rond de 1:19 uitkomen. De fabrieksopgave (van 1:23) is toch bijna altijd onrealistisch.
Het is een fijne auto voor de langere afstanden. Je komt uitgerust aan en de stoelen geven goede steun. Het sportonderstel laat zich vooral op de snelweg goed merken. Snel door op- en afritbochten gaat zonder overhellen en zonder een krimp. Het is mooi stabiel en hobbels in bochten maken de auto niet nerveus. Dat was bij de Peugeot wel anders.
Keerzijde is dat het onderstel op slechte ondergrond wel meer doorgeeft aan het interieur. Storend is het niet, omdat de auto niet gaat dribbelen. Vanwege de verschillende mogelijkheden voor het onderstel raad ik potentiële kopers wel aan te gaan proefrijden.
De keuze voor het lichtpakket is me ook goed bevallen. 's Avonds is de voetruimte verlicht en ook de deurgrepen en het dashboard. Het geeft niet alleen een prettige sfeer, maar is ook praktisch vanwege de leeslampjes.
Het licht- en regensensor pakket is eveneens aan te raden. Standaard zit daar ook een dimmende binnenspiegel bij en een akoestische voorruit met grijze band. De sensoren werken uitstekend en ik heb ze tot op heden nog nooit handmatig hoeven bijstellen. Bij regen gaan de lampen vrij snel aan. De ruitenwissers werken goed op de sensor, waarvan de gevoeligheid in te stellen is.
Zoals in andere reviews al is opgemerkt loopt er tijdens het openen van de deuren met regen vrij snel water naar binnen. Dat klopt (hoewel het meevalt) en is inderdaad niet erg handig.
Update: 10.000 km
=================
De auto voldoet nog steeds uitstekend. Na 5.000 km heb ik een halve liter olie bijgevuld. Daarna is het oliepeil niet meer gezakt.
Het verbruik is blijven steken rond de 1:19. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik altijd met de airco aan rijd en met name snelwegkilometers.
De ruimte in de auto is me positief opgevallen. Het is goed te doen om er met 4 volwassenen in te zitten. Ook achter mijzelf (1.90m) kan ik zitten (al is het maar net).
Verder viel me op met de mistige dagen dat het niet mogelijk is de mistlampen in te schakelen als de verlichting in de automatische stand staat. Eerst moet de verlichting dus met de hand aangezet worden en dan kan de schakelaar uitgetrokken worden om de mistlampen aan te zetten. Wel slim is dat er een vertaging op de schakeling zit, zodat het omzetten van de schakelaar voor medeweggebruikers niet merkbaar is (verlichting blijft gewoon branden op dimlicht).
De cruise control heeft ook een bijzondere eigenschap. Deze gaat er namelijk niet af als de koppeling wordt ingetrapt. Uiteraard stopt de auto wel met gas geven, maar zodra er gekoppeld is wordt de snelheid hervat (indien in die versnelling mogelijk).
Al met al komt de auto erg degelijk over en hopelijk blijkt hij dat ook te zijn. De eerste beurt zal rond de 30.000 km plaatsvinden. Voor nu zijn er verder geen bijzonderheden.
Update 35.000 km
================
De eerste beurt heeft de auto gehad. Er waren verder geen bijzonderheden. Het gemiddelde verbruik is 1:19. De boordcomputer geeft vrijwel exact de aan de pomp gemeten waarde weer, dat zie je vaak anders.
Qua gebruiksgemak bevalt de auto prima. De ruimte bevalt me goed en het rijden is heerlijk ontspannen. Al met al dus nog erg tevreden met de A3.
Plus- & Minpunten
- 3.000 km
+ Ruime kofferbak, regelmatig van vorm
+ Voelt degelijk en comfortabel aan
+ Wegligging is erg goed
- Kale standaarduitrusting (dure opties)
- Weinig aflegruimte voorin, klein ongekoeld dashboardkastje
60.000 km beurt
- 60.000 km
De auto heeft een grote beurt gehad. Er waren weinig bijzonderheden. Er is een portierslot vervangen vanwege een jankend geluid, verder regulier onderhoud.
Tevens is een terugroepactie uitgevoerd. Hierbij wordt de auto voorzien van een update die de reiniging van het DPF optimaliseert. Ik merk geen verschil overigens. Dat reinigen is me (in tegenstelling tot de peugeot) nog nooit opgevallen.
Verder kan ik weinig toevoegen. De kilometers komen er tot nog toe probleemloos bij en het verbruik schommelt zo rond de 1 op 19...
120.000 km beurt
- 120.000 km
De auto werkt nog steeds volledig zoals het hoort. Geen bijzonderheden, behalve in de kou soms krakende vering. Verder ook nog nooit een lampje stuk gehad of iets dergelijks...
De auto bevalt me dan ook nog steeds erg goed. Op naar de 2 ton!
150.000 km beurt
- 150.000 km
Inmiddels is de kilometerstand opgelopen tot 1,5 ton. Bij 130.000 km zijn de eerste H7 voorlampen vervangen. Niet gek. Ook heeft de auto bij de laatste beurt zijn eerste APK gehad. Daaruit kwam niets bijzonders naar voren. Het vermogen heb ik bij 120.000km aan laten passen naar 140pk. Dit rijdt aanzienlijk prettiger!
Problemen zijn er bijna niet geweest. Wel viel het me op dat ik koelvloeistof moest bijvullen. Dit heb ik gemeld bij de dealer en deze heeft e.e.a. nagekeken. Het enige dat gevonden is, is een licht zweetspoor bij de waterpomp. Besloten is deze te laten zitten tot 180.000km, omdat dan toch de distributieriem vervangen moet worden. Dit vormt een logische combinatie.
Het gemiddeld verbruik is gestegen naar 1:18, maar dat ligt aan het gebruik van het vermogen. Verder geen wanklanken. De auto doet nog steeds prima wat hij moet doen. Nog dagelijks waardeer ik de rij-eigenschappen.
180.000 km beurt
- 180.000 km
Onlangs is de laatste beurt voor deze auto uitgevoerd. Men heeft zich beperkt tot oliewissel en nieuwe remblokken en - schijven in verband met het verlopen van het leasecontract op korte termijn. Al met al kan ik deze auto aanraden. Er hebben zich buiten een defecte versterker van het audio-systeem geen storingen of mankementen voorgedaan. Binnenkort zal het laatste verslag volgen...
Ingeleverd
- 188.804 km
Bij km stand 188.804 is de auto ingeruild voor een Volvo V40 D4 Business Ocean Race. Hiervan zal ik ook een verslag maken t.z.t. Al met al heeft de Audi zich de afgelopen 4 jaar prima gehouden en heeft de volgende eigenaar er ook zeker nog plezier van!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.