Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI Ambition Pro Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Cabriolet 1.8 TFSI Ambition Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 40.500 km |
ERVARINGEN
- 13.500 km
Begin 2008 kreeg ik mijn nieuwe Seat Leon. Dit was mijn vierde Seat ondertussen en nooit problemen gehad. Het begon met een Ibiza Cupra 20VT ,een Leon Topsport , een Altea TDi en als laatste dus de Leon 1.4TSi. Een heerlijke auto waar ik met plezier in heb gereden. Gereden, want 6 maanden later kreeg ik mijn Audi A3 Cabrio. Ik was helemaal niet van plan een andere auto te kopen tot ik in de showroom de A3C zag staan. Een praatje met de verkoper en wat onderhandelen leverde mij een inruilprijs op waar ik geen nee tegen kon zeggen. Heel eerlijk gezegd ik heb geen verlies geleden op de inruil van mijn Leon. Nadat alles was geregeld de auto in juli opgehaald in Ingolstadt. Een erg leuke ervaring moet ik zeggen. Men neemt dan ook de tijd om de auto van voor naar achter en van buiten naar binnen helemaal uit te leggen. Een uur later stond ik buiten.Daarna nog even de fabriekstour gedaan waar je kon zien hoe de gefacelifte A3 werd gemaakt. Helaas geen foto\'s mogen maken maar erg leuk om te zien hoe alles in zijn werk gaat.
De A3C , You like it or you don\'t. Het is een auto voor mensen die net even wat anders willen. Of het een slimme keuze is om een cabrio te kopen? Als je nadenkt is zo een auto helemaal niet praktisch. Maar wat is het toch heerlijk om met de kap naar beneden te rijden en te genieten van de zon. Ondanks deze minder goede zomer toch nog een aantal dagen kunnen genieten van de zon. De kap gaat erg snel naar beneden , 9 sec omlaag en 11 sec weer omhoog. Je kan dus voor het stoplicht snel even je kap laten zakken. Afwerking is weer goed zoals je van Audi mag verwachten. De akoustische kap sluit perfect en is volautomatisch. Dus geen hendeltjes los maken , alleen de knop indrukken. Je kan tot z\'n 30 km p.uur de kap bedienen.Ga je harder dan stop hij en gaat er een lampje knipperen.
Ik heb gekozen voor de 18.TFSi Pro line Ambition, een heerlijke motor met 160 pk en 250 nm. Een rustige motor die zijn werk goed doet en lekker lui te rijden is. Wat verbruik betreft ligt het iets hoger dan die van de 1.4TSi. Maar dat wist ik.
De auto is verder voorzien van diverse extra\'s waar je bij Audi toch wel aardig voor in de buidel moet tasten. Zaken als xenon met ledverlichting , hier zijn al vele discussies over geweest , licht en regensensor , stoelverwarming , PDC , inklapbarespiegels en verwarmbaar , 18 inch , alu-optiek binnen en buiten , radiobedieninng aan het stuur, Ipod , coming-leaving home....Al met al een aardig aangeklede A3C.
Naast al deze extra\'s heb ik achteraf nog S3 alu-pedalen , een sieruitlaatstuk (waarom niet standaard netjes afwerken) en de afdekkapjes voor de kap aangeschaft.In de zomer staat hij op 19 inch wat het net wat meer body geeft vind ik. Paar weken geleden is hij langs geweest bij Jeroen Dik voor een krachtkuurtje , resultaat een kleine 232 pk en 350 nm. Moet wel zeggen dat de voorwielen met nat weer wel eens problemen hebben met al die pk\'s. Kwestie van rustig optrekken.
De A3C zie je net als zijn concurrent de BMW 1C nog niet veel.(4 A3C en 2 1C gespot) Ik heb nog staan twijfelen voor een 1C maar ben op mijn gevoel afgegaan en heb gekozen voor de A3C. Ik vind beide mooie cabrio\'s met een eigen gezicht en karakter.
Tot op heden alleen leuke reacties gekregen. Hij oogt in het echt toch beter dan op de foto krijg ik dan te horen. Daar moet ik mensen wel gelijk in geven. Ook de kleur maakt een groot verschil.
PROBLEMEN
- 13.500 km
Tot op heden geen problemen met de A3C. Wel vind ik dat het sportonderstel iets te soft is voor mijn doen. Komt waarschijnlijk omdat ik de Seat gewend was die water allenmaal wat stugger.
Bijna een jaar verder.
- 27.500 km
27500 km staat er op de teller. Ik weet nog dat ik in mei vorig jaar de A3C bestelde bij de dealer. Nu bijna een jaar verder kan ik zeggen dat ik nog steeds geen spijt heb van mijn aankoop. Zodra de zon schijnt gaat de kap naar beneden en geniet ik van het weer.
Zijn er bijzonderheden gebeurt in de tussentijd? Nee, niet echt om eerlijk te zijn.
Er zijn ondertussen wel wat kleine dingen verandert aan de A3C. Zo is hij toch een stukje verlaagd met Eibach veren omdat ik hem zelf te week vond afgeveerd. Ondanks dat het een Ambition uitvoering(sportonderstel)is. Hij is een nette 35mm gezakt en het comfort is nog steeds dik in orde. Daarna is hij langs geweest bij Jeroen Dik voor een klein kuurtje. Resultaat, van een kleine 160 pk naar een 230 pk en 350 nm. Een verschil wat je zeer zeker merkt tijdens het rijden. Een nadeel, en daar is mijn rechtervoet debet aan is het verbruik. Maar dat weet als je je auto laat chippen. Na de chip was het weer tijd voor andere velgen. Mijn eerste set 19 inches, model New RS4 gepolijst, heb ik kunnen verkopen. Na veel fotoshops en het zoeken op internet naar een leuke velg die beter bij de auto past ben ik de BBS A6 in 19 inch tegen gekomen.(zie foto's). De uitlaat werd opgeleukt met een sierstuk, stom dat ze dat niet gelijk af-fabriek doen.En zijn de afdekkappen binnen voor de beugels bij de kap. Ook daar moest weer extra voor worden betaald.
Om de binnenkant niet te vergeten heb ik orginele alu-pedaaltjes van de S3 geplaatst.
Kortom wat kleine aanpassingen waardoor de auto weer wat persoonlijker wordt.
Wat het rijden betreft heb ik geen klachten. Hij doet waar die voor is gemaakt en dat is rijden. Op de Autobahn heeft hij het lekker naar zijn zin en rij je makkelijk snelheden van 200plus. Dit wel met de kap dicht natuurlijk anders waai je uit je hemd.
Toch nog een nadeel en dat is de lak. Ik heb weer zwart genomen omdat ik dat toch een van de mooiste kleuren vind voor een auto.
Alleen je ziet er alles op. Het lijkt erop dat de lak gevoeliger is voor steenslag dan bij mijn vorige auto's.
Volgende keer toch maar voor een andere kleur gaan zodat je het minder snel zal zien.
Of het een nadeel is weet ik niet maar handig is het niet. De gordel, waarom is deze niet voorzien van een uitschuifbare stang zodat deze naar voren schuift zodra je instapt? Nu moet je heel onhandig naast je stoel gaan zoeken naar de gordel.
Op naar de 30.000 km. Zijn eerste beurt moet nog komen...ik hou jullie op de hoogte.
De A3C in de verkoop/bijna verkocht
- 40.500 km
We hebben nu iets meer dan 40K op de teller staan van de A3C.
Tot op heden geen problemen gekregen met auto.
Wat ik wel merk is dat je slijtplekken krijgt op de bekleding aan de bestuurderskant, iets wat dus eigenlijk niet zou mogen gebeuren.
Heb geen leer genomen maar de stoffenbekleding.
Helaas zijn er wat plannen gewijzigd en gaat de A3C de deur uit.
Soms moet je een keuze maken in het leven en gelukkig zijn dit soort dingen altijd te vervangen.
Ik heb erg genoten van de A3C en net als mijn vorige auto's geen problemen mee gehad. Ik hoor wel eens andere verhalen over ellende die je met een auto kan hebben.
Diegene die hem nu koopt heeft er een leuke en goede auto aan.
We kijken volgend jaar wel weer verder, op mijn lijstje staat toch de A5Cabrio...dit keer geen nieuwe maar een met de kop eraf.
Hoop dat het snel 2011 is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 1.8 TFSI Automaat Clima PDC 18 inch Pano Leer Navi
- 2013
- 175.415 km

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line, Panorama dak, Leder, PDC, Navi, Cruisecontrol,
- 2013
- 133.343 km

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Attraction Pro Line I 1ste eigenaar I Nap I dealer auto I uniek I
- 2010
- 63.081 km