Audi A3 Cabriolet 1.2 TFSI Ambition Pro Line (2012)

autoreview

Audi A3 Cabriolet 1.2 TFSI Ambition Pro Line (2012)

Signalement

UitvoeringA3 Cabriolet 1.2 TFSI Ambition Pro Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review

  • 1.600 km

Weer een nieuwe auto, weer een nieuwe review.

Waarom voor deze auto gekozen?
Ik wou een cabrio. Want het is gewoon genieten met mooi weer en het dak open.
De keuze werd tussen de Peugeot 308 CC, Volkswagen Eos en uiteindelijk de Audi A3.
Na wat testritten en berekenen wat het gaat kosten (leaseauto) kwam wonderbaarlijk de Audi als goedkoopste uit de bus (20 % bijtelling). En qua rij-eigenschappen reed deze ook echt het lekkerste.
In eerste instantie dacht ik nog voor de 1.4 motor te gaan maar met een proefrit met de 1.2 was deze echt wel voldoende.


Eerste indruk.
Nu een week na aflevering en toch al redelijk wat gereden kan ik wel een eerste indruk geven. De auto rijd echt stil en heel veel geluk: meer open als dicht gereden met dit mooie weer.
Ruimte die je hebt in de auto is redelijk te noemen. Al 2 keer iemand mee gehad op de achterbank en die konden redelijk goed zitten.
De auto rijdt behoorlijk zuinig terwijl ik er nog echt niet op heb gelet om zuinig te rijden. Momenteel ligt het verbruik op 1:16.
Het is natuurlijk geen strepentrekker maar dat had ik ook niet verwacht. Hij is vlot zat om goed in te kunnen halen e.d.
Qua bediening is alles eenvoudig te noemen. Alles zit daar waar je verwacht dat het zit.

Nadelen:
De kofferbak is heel diep. En, voor een cabrio, behoorlijk ruim. Dit dankt de auto aan het daksysteem wat geen ruimte afsnoept van de kofferbak. Echter de opening is niet echt groot te noemen. Een boodschappenkratje met frisdrankflessen past er precies doorheen, dus groter moet het niet worden.

De auto is uitgerust met een sportonderstel. Dit is heerlijk op gewone wegen maar in de stad met de lage, korte drempels is het iets minder. Daarmee kon mijn vorige auto er beter mee om gaan.

Binnenkort meer en ik zal dan ook wat foto's erbij plaatsen.

De 1ste 10.000 km's

  • 10.500 km

Wat een geluk hebben we met het weer!
Ik rijd de auto vaker open dan dicht en daar is een cabrio toch voor bedoeld! Mocht echter (zoals gisteren) een stortbui je onverwacht treffen, dan is de kap snel genoeg dicht (of je moet 120 km/h blijven rijden)

Verder nog geen enkel probleem gehad tot heden. De motor (1.2 tfsi) draait lekker. Over het algemeen wat lagere toeren (tussen 2000 en 3000 rijd toch het fijnst).
Op snelwegen met inhalen moet je wel de versnelling terug zetten van 6 naar 5 voor betere prestaties. Maar over het algemeen stelt de 1.2 mij niet teleur.

Wat ondertussen wel is opgevallen: door de plaatsing van hoofdsteunen met rolbeugel achterin is het zicht redelijk slecht te noemen. Ik rijd de auto meer op de buitenspiegels.

Reacties van andere mensen zijn erg leuk. Vaak wordt ik aangesproken over de auto en soms vraagt men zelfs welk type het is. Dat kan ik me voorstellen want ik kom er niet heel veel tegen.

Vakantierit

  • 28.500 km

Ondertussen is de Audi op vakantie mee geweest.
Met 2 personen was de kofferruimte voldoende (beetje op de achterbank mee smokkelen).
We zijn naar Italie geweest en hebben toeristisch door Oostenrijk gereden (2 dagen reistijd).
Verbazingwekkend was de 1.2 tfsi in de bergenn. Zonder al te veel moeite bergop rijden. Zelfs beter dan mijn vorige auto!

Aangekomen natuurlijk veel open gereden en ook daar trekt de auto veel bekijks.
Tevens een nieuw record gezet voor verbruik:
980 km op 53 liter benzine! Heel netjes.

Voor de vakantie heeft de auto nog een beurt gekregen (wat vroeger dan gebruikelijk bij Audi maar door mijn grote aantal kilometers was dat wel verstandig).
Hier waren weinig bijzonderheden te noemen:
- Er schijnt iets met het dakmechanisme te zijn. Echter heb ik hier niets van gemerkt gehad
- De automatische luchtrecirculatie werkt niet goed. Pas bij te hoge waarden sprong deze in werking.

Beide punten gaan nog worden verholpen.
Ander puntje is dat ik merkte met kap gesloten dat er een stevig geluid uit komt. Alsof er iets knoept.

Keep you posted!

Update 4

  • 45.000 km

Nou, dat was zo'n beetje de eerste winter doorgebracht in een cabrio.
Ik moet zeggen, weinig anders dan in een gewone auto.
Geïsoleerd dak doet zijn werk in ieder geval ook goed. Auto is lekker snel op temperatuur.

De winterbanden waren eronder gemonteerd en daar merkte ik wel veel verschil in geluidsniveau in. Binnenkort komen de zomerbanden weer terug.

Verder weinig bijzonderheden te melden. De auto blijft super rijden en verbuik is constant te noemen met rond de 1:13 /1:14
Dat kan wel zuiniger maar ik sta helaas regelmatig in de file (zoals vele anderen).
Volgende update schrijf ik wel na zijn komende beurt (60.000KM)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.