Audi A3 1.9 TDIe Attraction Pro Line (2009)

autoreview

Audi A3 1.9 TDIe Attraction Pro Line (2009)

Signalement

UitvoeringA3 1.9 TDIe Attraction Pro Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf53.500 km
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 3%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waarom een A3?

  • 55.000 km

Omdat de door mij nieuw gekochte Seat Ibiza ST Copa Plus 1.2 TDI E-Ecomotive motorisch helemaal niet beviel, ben ik op zoek gegaan naar een andere auto.

Ik heb lang nagedacht over wat ik wilde. De voornaamste eisen waren; premium merk, goede en krachtige motor, luxe uitvoering met alle belangrijke opties, zo jong mogelijk en zo min mogelijk kilometers op de teller.

Het liefst wilde ik weer terug naar een Volvo, omdat ik hiervoor een S40 2.0D had die mij geweldig is bevallen. Maar ik vind het stiekem ook leuk om weer wat anders te rijden, dus daarom keek ik toch uit naar een ander model.
Uiteindelijk kwam ik uit bij de BMW 118d. Na wat proefritten was ik om. Rijdt super, wel wat klein van binnen en qua uiterlijk is het niet helemaal mijn smaak maar goed. Na veel speurwerk op internet en contact met BMW dealers kwam elke keer hetzelfde probleem naar voren; de distibutieketting. Ze moeten bij elke 118d en 120d vanaf 2008 vervangen worden wanneer ze gaan tikken. BMW kent geen garantie of coulance toe en dit gaat je als particulier € 3000.- euro kosten. Vervang je ze niet, knapt de ketting gegarandeerd en kom je aan een nieuwe motor. BMW valt dus af.
Audi A3 dan? Mwa, dat is toch gewoon een opgewaardeerde Golf? Dat wilde ik eigenlijk niet. Maar de A3 staat toch goed aangeschreven en ik ben toch maar eens gaan rijden in een mooie Sportback 2.0 TDI Ambition. Na de proefrit was ik om. Wat rijdt deze auto goed zeg! Duidelijk meer premium dan de Golf 5 en 6. Je merkt dat hij perfect in elkaar zit, super afgewerkt is en prima rijdt. Ook over de 2.0 TDI was ik erg te spreken, erg soepel, veel koppel en als het moet behoorlijk snel. Toch vond ik de betreffende auto erg duur en hij was toch al 5 jaar oud... Toch maar even verder kijken.
Na veel negatieve verhalen te hebben gelezen over de bekende problemen van de 2.0 TDI motor heb ik afgezien van die motor. Als het een A3 werd, moest het er één met de oude maar oersterke en betrouwbare 1.9 TDI worden.
Een keer proefrijden in een willekeurige A3 Sportback met 1.9 TDI motor... Eigenlijk niets op aan te merken. De 1.9 TDI is luidruchtig, maar voelt degelijk aan en rijdt verder prima. Alleen is hij met zijn 105pk toch wat aan de trage kant.

Enkele dagen later zag ik op de Audi website dat er bij een dealer in de omgeving een A3 3-deurs van eind 2009 (facelift model) binnenkwam. Helaas geen Sportback, maar eigenlijk heb ik die twee extra deuren toch niet nodig en de auto is verder niet groter, dus voor de ruimte hoef je het niet te laten. Bovendien vind ik de 3-deurs sportiever. Foto's stonden er nog niet bij. Uitvoering was oké, de kleur zwart had toch al mijn voorkeur en wat mij vooral erg aansprak was zijn kilometerstand; 53.500km! Dat was interessant.
Op een vrije dag maar eens die kant op gereden met mijn vriendin. En daar stond 'ie! Hij zag er mooi uit, rook van binnen nog als nieuw!
Na de proefrit was ik om. De A3 was nooit geleased maar particulier bezit geweest, hij bleek ABT te zijn gechipt en hierdoor liep de auto soepeler, meer koppel en stukken sneller. Vergelijkbaar met de 2.0 TDI.
Dit moest hem worden, mits we er qua prijs uit kwamen natuurlijk, want de prijs was eigenlijk wat boven budget.
Uiteindelijk zijn we eruit gekomen en kon ik hem een week later ophalen. Hij werd voorzien van de tweede Long-Life onderhoudsbeurt (60.000km), een armsteun want die zat er niet in, verchroomde uitlaatsierstukken en een jaar Audi A-selectie garantie.

Ik heb er meteen de volgende zaken bijgekocht:

* Parrot MKi9100 Bluetooth carkit
* Dunlop Wintersport 4D winterbanden voor om de standaard 16" inch RS6 velgen
* Een nieuwe set Audi Calera 17" inch velgen met Continental SportContact zomerbanden
* Een set Audi slotbouten
* Privacy Shades

Met de 17" inch velgen oogt de A3 meteen een stuk sportiever en ligt hij als een blok op de weg. De Parrot carkit werkt super en je kunt er bovendien muziek mee luisteren via AUX, USB en de Iphone aansluiting. Ook kun je muziek direct streamen via Bluetooth.
Met de Privacy shades lijken de ruiten vanaf de buitenzijde wel geblindeerd en mis ik de automatisch dimmende binnenspiegel ook niet meer.

Het enige waar ik aan moet wennen bij de A3 is de straffe vering. Hij is meer op sportief rijgedrag afgestemd en niet echt op comfort. Op de snelweg is het prima maar op een klinker weg vind ik hem toch behoorlijk stuiteren. Misschien een kwestie van wennen?

Een jaar verder...

  • 80.000 km

Sinds de aanschaf, nu een jaar geleden, ruim vijfentwintig duizend kilometer verder. Tijd om de balans op te maken...

De A3 bevalt eigenlijk prima! Aan de stugge vering ben ik inmiddels gewend, de motor bevalt bovenverwachting; een hoop rauwe dieselklop, maar lekker soepel en mede door de ABT chiptuning altijd voldoende vermogen om vlot met het verkeer mee te kunnen. Niet te vergelijken met de 1.2 TDI die ik hiervoor reed.

Ik krijg veelal complimenten over de A3, mensen vinden het een erg mooie auto. Nu ik hem wat langer rijdt begint hij mij wel beter te bevallen, al moet ik zeggen dat ik nooit meer een driedeurs auto zou nemen. Dit heeft te maken met zowel de praktische kant, instappen is natuurlijk niet erg makkelijk en daarom wijk ik veelal uit naar onze tweede auto wanneer er meer mensen mee moeten. Maar ook om de optische kant zal ik de volgende keer kiezen voor een vijfdeurs auto, ik vind het namelijk mooier staan. Al twijfel ik daar bij dit type A3 over, maar doorgaans “smoelt” het bij de meeste auto’s beter. Bovendien vond ik het vaak wel erg handig om even wat voorwerpen zoals een jas of een kleine boodschap op de achterbank te gooien zonder dat je ze er op je eindbestemming door middel van acrobatische toeren weer uit moet gaan vissen.

De A3 heeft het afgelopen jaar geen enkel technisch probleem gekend. Ik hoop dat het zo blijft! Eind augustus heeft hij een nieuwe APK keuring gekregen en daarbij werden geen bijzonderheden geconstateerd. De auto is nu, zoals gezegd, een jaar in mijn bezit en dat betekent het einde voor de Audi A-selectie garantie. Toch wel een fijn gevoel, verlengen is een optie maar vanwege de prijs á € 599.- euro en het vertrouwen wat de A3 mij het afgelopen jaar heeft gegeven zie ik hier vanaf.

Wel heb ik om zeker te zijn van onaangename verassingen vandaag de Long-Life 90.000km onderhoudsbeurt vervroegd laten uitvoeren zodat eventuele mankementen meteen aan het licht zouden komen en op de valreep nog onder de garantie hersteld kunnen worden. Dit bleek echter niet het geval, de A3 is volledig nagezien en mankeert niets.
De onderstaande zaken zijn vervangen:

- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Oliefilter
- Brandstoffilter
- Motorolie (Castrol EDGE Professional 5W30)

Er is een voertuigdiagnose uitgevoerd en bovendien is er een dieselsysteem-reiniger toegevoegd om de motor te reinigen door eventuele roetafzetting in het motorblok te verwijderen.

De aankomende 2 jaar of hetzij 30.000 kilometer behoeft de auto geen preventief onderhoud, dat is voor mij erg prettig want dat is een volledig jaar rijden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.