Audi A3 1.8 5V Turbo 150pk Ambiente (2001)

autoreview

Audi A3 1.8 5V Turbo 150pk Ambiente (2001)

Signalement

UitvoeringA3 1.8 5V Turbo 150pk Ambiente
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf117.000 km
KM-stand laatst184.986 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 119.000 km

Ik had de Civic samen met mijn moeder gekocht toen ik nog studeerde. Nu ik een voltijd baan heb en het weer kouder ging worden, werd het tijd om een eigen bolide uit te gaan zoeken. De Civic, aangedreven door een 1.4 met 90pk, was naar mijn mening toch net even te traag. Ik zocht een auto met meer pit, maar geen benzineslurpend monster. Aangezien een goede vriend van mij altijd vol lof sprak over zijn Audi A3 1.8t, besloot ik ook in die richting te zoeken. Na veel zoeken eindelijk een betaalbaar exemplaar gevonden met een gunstige km stand en in keurige staat. Ik vindt het sport interieur erg mooi van deze Audi en alles voelt erg degelijk aan, veel beter dan de Civic. Zodoende heb ik de A3 dan ook gekocht.

Nu ik er meer mee gereden heb ben ik erg tevreden over de auto. De 1.8t is vlot weg bij de stoplichten en rijdt heerlijk soepel op de snelweg. Erg prettig om vermogen over te hebben tijdens het inhalen. Dit had de Civic niet echt.

Ik ben nu lekker aan de auto gewend en hij rijdt erg lekker. Het is dan ook een stap terug als ik weer in de Civic stap :) Het verbruik valt me niet tegen, gemiddeld 1:11,6. Ik rijd hierbij 5 dagen per week file en ga zo af en toe een lekker sprintje niet uit de weg. Daarbij maakt de auto een heerlijk grommend geluid. Voeg hierbij de hoge turbofluit toe en je hebt een lekkere mix!

Problemen:
Tot nu toe wat elektra problemen gehad. Zo deed mijn koelvin het niet keer door sluiting. Dit komt omdat de vorige eigenaar zijn audio apparatuur erg knullig heeft aangelegd. Dit veroorzaakte sluiting en koste mij €300.

Ik heb ergens een klein luchtlek. Hierdoor lijkt de auto wat vermogen te missen. Ik krijg er ook een foutmelding op: pressure drop between throttle and turbo. Waarschijnlijk is de boosdoener gevonden en kan deze zeer binnenkort vervangen worden.

De toerenteller danst soms wanneer ik gas loslaat wanneer de auto op de koppeling rolt (tijdens uitrollen of filerijden). Dit zou ook door het kleine lek kunnen komen, dus hopelijk is dat ook binnenkort opgelost.


Al met al ben ik erg tevreden over de auto tot nog toe! Ik wil hemddit jaar laten chippen, zodat hij van 150pk naar +/- 200pk gaat. Dit maakt de auto aanzienlijk vlotter :)

  • 125.000 km

Luchtlek is inmiddels gevonden en verholpen. Het ging om de turbo drukslang, daar zat een klein gaatje in. Nadat deze vervangen was gaat de auto echt een heel stuk beter, net alsof 'ie het dubbele aan vermogen heeft. Ik ben echter wel het supersportieve geluid van de auto kwijt. De Impreza achtige roffel werd veroorzaakt door het lek. Jammer, maar ik heb liever een goed presterende auto die minder klinkt dan een luide auto die niet presteert :)

Ik heb helaas nog wel nog ergens een heel klein vacuüm lek ergens zitten, die moet nog gevonden worden.

Daarnaast heeft de auto een grote beurt gehad en zijn er een aantal kleine punten gevonden die tijdens de APK gefixed moeten worden, geen schokkende dingen.

Enige dat wel geld gaat kosten zijn de draagarmen (achter) en de remmen voor. Voor de remmen twijfel ik nog tussen Ferodo DS2500 blokken i.c.m. Zimmermann schijven of een big brake kit. Die zijn tweedehands niet veel duurder dan wanneer je nieuwe schijven + blokken koopt voor de voor- en achterkant.

Valt me trouwens tegen wat zo'n auto nog kost aan onderhoud en reparaties. Heb tot nog toe wel plezier, vooral nu de drukslang vervangen is. Vanaf 3000tpm begint de pret echt :)

Zag ook dat 'ie hier gezien wordt als Automaat... Maar het is een handgeschakelde 5-bak!

  • 130.000 km

Er staan weer een paar kilometers bij op de teller. Ik ben helaas in deze 5000km achter steeds meer gebreken gekomen wegens achterstallig onderhoud. Dit werd vooral duidelijk tijdens de APK keuring. De auto werd afgekeurd op:

- Uitlaat was lek, slecht gelast bij vorig onderhoud (niet door mij laten doen).
- Draagarm rubbers achter versleten.
- Koplampen waren vern**kt, afstellen was niet meer mogelijk. Om de verlaging te compenseren hadden ze delen verbogen / gesloopt.
- Kogel met speling

Dit bracht de totale schade al op €732.

Een aantal niet-afkeur punten waren de stuurhuiskogel, welke een beetje speling heeft en de lambdasonde, welke het soms wel en soms niet doet. Het laatste is inmiddels vervangen.

Daarna alles goed? Nee, helaas niet. De distributie zou vervangen zijn bij 90.000km heeft de verkoper mij verteld. Gezien de staat van het onderhoud, heb ik gezocht naar iets dat dit kon bevestigen. Helaas, geen sticker op de distributie of vermelding in het onderhoudsboekje. Hierop heb de verkoper gebeld en gevraagd hoe ze dit konden weten, maar daar kreeg ik geen duidelijk antwoord op. Daarop heb ik besloten om de hele meuk maar te laten vervangen (distributie, spanrollen, waterpomp). Dit blijkt een goede beslissing, want de originele riem zit er waarschijnlijk nog in. De riem van 12 jaar en 130.000km oud.

Dan nu de vraag of het een miskoop is geweest... Ja en nee. De onderhoudskosten zijn buitensporig, dat zeker. Dat gezegd te hebben, de auto heeft me nog nooit in de steek gelaten. Het is altijd starten en lopen en hij brengt me naar de plaats van bestemming. Ook heb ik nog wel lol in de auto, 150pk gaat gewoon prima in het hedendaagse gestreste verkeer.

Bij de volgende aankoop weet ik wel een ding zeker; neem nooit dingen aan van de verkoper. Ook al is het een NAP / Bovag bedrijf, altijd een aankoop keuring van bijv. de ANWB. Dan hadden de meeste gebreken al naar voren gekomen. Maargoed, ik was jong en naïf en kocht eerste serieuze auto... :)

Oliedruk

  • 138.000 km

Weer een stukje verder qua kilometers. Alle mankementen zijn eigenlijk wel verholpen nu! En als je al het achterstallige onderhoud en de daaruit voortvloeiende problemen hebt opgelost, dan stuit je op een bekende kwaal van dit blok: de oliepomp.

De auto begon zodra 'ie warm was als een TDI te klinken. Dit blijkt een bekend probleem te zijn van alle 1.8t blokken van het VAG concern. De oliezeef raakt verstopt met sludge, daardoor zakt je oliedruk weg en komen er onderdelen zonder olie te zitten. Vaak is het TDI geluid de eerste indicatie. Dit zijn de klepstoters die je hoort. Als je er te lang mee doorrijdt valt je oliedruk weg en is de turbo het eerste onderdeel dat sneuvelt. Gelukkig was dit bij mij nog niet aan de orde, ik heb de auto nadat deze als een TDI klonk aan de kant gezet en heb de Aygo van m'n ma gekaapt :)

Eenmaal bij de garage wist de eigenaar ook al wat het probleem was. Hij heeft op dezelfde manier zijn complete blok aan puin gedraaid. Ik had nog geen gevolgschade, maar het was evengoed een dure reparatie: 1000 euries.

Verder rijdt de auto nu gewoon prima. Trekt erg goed door en doet wat een 1.8t hoort te doen.

Voor alle beginnende 1.8t rijders dus ook een waarschuwing; check of de oliezeef / oliepomp vervangen is. Het is namelijk niet de vraag óf deze stuk gaat, maar wanneer. Het is een serieus probleem en kan hele grote gevolgen hebben (e.g. je hele blok aan puin).

Update

  • 158.000 km

Weer een update van de A3, ik heb 'm nog steeds. Ook de laatste periode is niet geheel probleemloos verlopen.

Het TDI geluid was na een vette rekening van 1000 euro niet verholpen. Daarop de auto teruggebracht naar de garage. Hier heb ik wederom 500 euro af mogen tikken (incl. apk, waarbij de stuurhuiskogel was vervangen, auto is uitgelijnd etc.).
De APK kwam 'ie goed door, na het vervangen van de stuurhuiskogel. De olie was daarbij ververst en gereinigd. Het TDI geluid was niet meer te herproduceren! Mooi, dan nu lekker rijden! Helaas, na 20km klonk de 1.8t wederom als een TDI... De garage heeft dus niet al te best werk geleverd voor mijn geld.

Wat was het dan wel? Via het AudiForum, sprak ik een ex-monteur. Die vroeg mij om een schroevendraaier op bepaalde punten van het blok te zetten en, met draaiende motor, mijn oor op de schroevendraaier te zetten. Nu werd duidelijk waar het vandaan kwam en hij kon me precies vertellen wat het was: de kettingspanner van de nokkenas. Deze heb ik besteld en hij wou hem vervangen voor me, voor een kleine vergoeding. Voor nog geen 300 euro klonk de auto weer perfect!

Ik twijfel dan ook ernstig of de hele vervanging van het olietraject nodig is geweest. Aangezien ik de vervangen onderdelen niet heb kunnen zien, wil ik de naam van de garage niet door het slijk halen. Echter twijfel ik wel heel erg of het nodig was.

Tja, het is een beetje een haat-liefde relatie met deze auto. Hij loopt gewoon nooit helemaal perfect, stottert soms een beetje, kraakt bij hobbels (crappy verlaginsveren) en er is altijd wel iets aan vervanging toe. Slijtage is natuurlijk te verwachten bij een auto van 14 jaar oud met 158.000 op de klok.

Echter heeft de auto gewoon iets. Hij ziet er stoer uit, mensen vinden hem mooi. De prestaties zijn ook nog erg goed, voor hedendaagse begrippen. Hij tikt de 100 aan in z'n 2 en gaat door de 150 heen in z'n 3! Daarna moeiteloos door naar de 200km/u. Invoegen tijdens drukke momenten? Geen probleem, je sprint de meeste auto's er nog uit.

Ook de kwaliteit van de auto is gewoon goed. Je gooit bijvoorbeeld echt een deur dicht, wat bij menig ander merk wel anders is. Hij voelt solide en kwalitatief goed aan. Tuurlijk heeft ook de A3 z'n zwakke punten. Ik heb bijv. een lelijke roestplek aan de passagiersdeur en de 1.8t is een onderhoudsgevoelig blok.

Toch kan ik het 'm vergeven. Het kost aardig wat geld, maar het rijdt zo lekker! Laatst heb ik bijv. met 2000 ~ 2500 toeren zo'n eco hok laten zweten, omdat deze zo nodig links moest staan bij het stoplicht. Dat motortje kermde het uit! Terwijl ik niet eens m'n best deed :)

Deze week ook nog opgelost; de koelvloeistof bleef lekken. Ik heb de slang gevonden (direct verbonden aan het koelvloeistof reservoir) en deze vervangen. Dit had als gevolg dat 'ie nóg sneller leegliep! Waarschijnlijk omdat er meer druk stond op het andere lekke onderdeel :) Auto weggebracht; bleek de aansluiting te zijn waar de kvs het blok in loopt. Da's trouwens dan weer typisch Audi; zo'n stukje plastic kost gewoon dik 38 euro!

Ach ja... ik zal nog wel lang blijven schelden op de A3, maar stiekum ben er wel heel blij mee :)

Inruilen, of toch niet?

  • 178.000 km

Een tijd terug kwam ik bij de vaste Volvo garage van mijn pa, even een onderdeel ophalen voor zijn V70. Toen vroeg ik voor de gein eens wat ik voor mijn A3 terug zou krijgen. Zonder de auto gezien te hebben, werd er een erg laag bod gedaan van 1600 euro. Goed, dat was enigzins te verwachten... Weer buiten loopt er een monteur langs de A3 en vroeg het e.e.a. over de auto. Een 1.8t... die staan toch bekend om de zwakke versnellingsbakken?

Alsof er die dag een vloek over de auto is uitgesproken, begon de auto krakende geluiden te maken bij het terugschakelen naar 3 en 2. F#ck... dat gaat geld kosten dacht ik. Ook bij de APK werd dit bevestigd; zeer waarschijnlijk de syncromesh ringen die versleten zijn. Dure grap om te vervangen, beter is om een ruilbak te nemen en dan gelijk je koppeling mee te vervangen. Dat was een reparatie waar ik niet op zat te wachten, dus op zoek naar een andere wagen.

Ik heb toen 2 proefritten gemaakt, in een Volvo V50 T5 en een Ford Mondeo 2.5t (zelfde motor als de V50). De V50 beviel er goed: comfortabel, aardig sportief, presteert zeer goed maar had weinig opties en aardig veel gebruikssporen. Daarbij was deze fors aan de prijs.
De Mondeo had alles erop en eraan, maar mist een heel stuk beleving. Je hoort 'm niet, hij is comfortabel, gigantisch groot maar niet bijzonder snel. Heel degelijk, maar niet wat ik zoek. Verder kijken dus.

De A3 was inmiddels toe aan verse olie en daarbij heb ik de bakolie ook laten vervangen. Eenmaal vervangen; een wereld van verschil! Geen gekraak meer! Hij schakelt nog steeds wat grof, vaak met een hele lichte bonk maar het is al vele malen beter.

Daarmaast ben ik via het Audiforum ook terecht gekomen bij iemand die me geholpen heeft met het fixen van wat dingen:

- Secundaire luchtpomp was stuk. Dit is een duur en ook overbodig onderdeel. Eruit dus met die meuk!
- De bleeder valve was lek en vervangen.
- Een ring bij 1 van de injectoren sloot niet goed meer af, dus deze ringen zijn allevier vervangen. Typisch Audi weer dan, een miniscuul rubberen ringetje kost net geen 5 euro...
- De software is aangepast naar die van een 180pk, waarbij de 2e lambdasonde en de sec. luchtpomp zijn weggeschreven.

Resultaat? Een heel fijn rijdende A3 1.8t! Hij rijdt heel soepel, vloeiend en bouwt zijn vermogen keurig op. Vooral op de snelweg is het een groot verschil. Geen tegensputterende motor meer, hij blijft doorhalen nu. Eventjes wennen weer, want vanaf de 3000tpm is 'ie erg rap. Vooral de sprintjes zijn erg leuk, van de 100 naar de 160 gaat moeiteloos. Je verplaatst je heel makkelijk door het verkeer. Vooral handig als iemand naast je blijft hangen terwijl je op je voorganger inloopt; beetje gas erop en je zit ervoor.

Ik ben nog wel op zoek naar een andere auto, maar het heeft allemaal niet zo'n haast meer. Ik verrmaakt me nu uitstekend in de A3!

Ingeruild!

  • 184.986 km

Zo ben ik rustig bezig met het onderhouden en verbeteren van de A3... en zo kom ik opeens een volle Volvo S60 tegen die er zo goed uitzag, dat ik de A3 heb ingeruild.

Een laatste conclusie over de A3:
Ik heb de A3 als een coole, sportieve auto ervaren. De 1.8t is gevoelig op onderhoud, maar als je 'm goed behandeld dan heb je er een erg leuk blok aan.
Het is echter niet een heel goedkoop blok qua onderhoud. Veel onderdelen zitten op lastige plekken, waardoor de arbeidsuren aardig op kunnen lopen. Ook zijn veel slijtgevoelige onderdelen nog aardig aan de prijs. Neem een luchtmassameter; die kost, met inruil van je oude, nog steeds 75 euro. En dan heb je een gereviseerde. Dat gezegd te hebben, zou ik zeker niet weglopen bij een goede 1.8t. Dit blok geeft veel mogelijkheden qua tuning en biedt standaard al genoeg vermogen en bijbehorende prestaties, tegen een gunstig verbruik. Ik denk dat mijn gemiddelde zo'n 1:13.5 is geweest met een zeer afwisselend gebruik.
Ik heb nooit echt grote problemen gehad, maar perfect is 'ie ook nooit geweest. En dat is ook de reden dat ik 'm toch ingeruild heb, omdat je altijd wel bezig blijft. Met de aankomende kosten in mijn achterhoofd, denk ik dat ik de juiste beslissing heb gemaakt. Nu lekker sturen in een dikke S60! :)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.