Audi A3 1.4 TFSI Ambtion Pro Line (2013)

autoreview

Audi A3 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2013)

Signalement

UitvoeringA3 1.4 TFSI Ambition Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst1.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Audi A3 Ambition Pro Line

  • 500 km

Met veel plezier lees ik altijd reviews van anderen, tijd om zelf eens een review te schrijven.

De Audi dealer in mijn woonplaats had een dijk van een aanbieding, maar liefst 4200 euro netto korting op enkele voorrraadauto's die hij van Pon had overgenomen. Hij had er vijf staan, ik ging gelijk voor de moesoengrijze drie deurs versie van de A3 Ambtion Pro Line, twijfelde nog even maar de proefrit, de extra aanbieding van de 18 inch Rotor velgen en de goede inruilprijs trokken me over de streep.

Ik heb nu 500 kilometer gereden en dat is niet veel. Daarom mijn eerste indrukken (waarbij ik mijn vorige auto Volvo C30 1.8 Sport als vergelijking gebruik)
1. Audi is echt premium. Vaak wordt dit afgedaan als een marketingtruck maar ik weet nu wel beter. Het verschil in kwaliteit is echt heel groot. Hele mooie materialen (aluminum optiek als extra). Het sluiten van de deuren en bedienen van de knoppen, het is allemaal perfect. Kwaliteit gaat mij ook nooit vervelen, ik kan daar echt van genieten.
2. Je voelt je gelijk thuis in deze auto: de bediening is heel doordacht, logisch en overzichtelijk opgezet. Intuïtief pak je gelijk de goede knoppen voor cruisecontrol, radio, multimedia en navigatiesysteem je hoeft niet eens een boekje te lezen. Gelijk een mooi muzieknr op mijn Iphone gedownload en via bluetooth afgespeeld op de audio installatie. Kinderlijk eenvoudig en mooie audio installatie ook (optie audi geluidsysteem zat er als extra optie op)
3. Voorheen dacht ik dat een eenvoudige Tomtom wel goed zou zijn. Niet dus: wat een heerlijk navigatiesysteem, mooi geïntegreerd in de rest van de auto. Daardoor ook eenvoudig te bedienen vanaf de middenconsole. Het geeft ook nog informatie door in het dashboard. Super!
4. Je kunt duidelijk merken dat de motortechniek afgelopen jaren met sprongen vooruit is gegaan. Ik heb een 1.4 TSFI met 122 PK, een hele soepele motor. De Audi gaat er als een speer vandoor en is heel stil. Ik had nog even gekeken naar twee review verslagen van de 1.2 TFSI maar die rijders waren toch wat ontevreden over het vermogen. Dus ik ben blij dat ik voor de 122 PK versie ben gegaan
5. Een heel fijn onderstel. Deze auto is uitgerust met het verlaagde sportonderstel en heeft ook nog eens 18 inch rotor velgen. Ik was bevreesd dat dit een heel sportief (lees hard) onderstel zou zijn. Niet dus Een heel fijn compromis tussen comfort en wegligging/contact. Reviews van het vorig model raadde dit sportonderstel af. Voor dit model zou ik het zeker kiezen.
6. Na enig zoeken heb ik voor mij een perfecte rijpositie ingesteld. Goede (harde) stoelen en fijn stuur.

Mochten lezer geïnteresseerd zijn en vragen hebben dan wil ik die graag beantwoorden.

De waardering hieronder gelden voor comfort en prestaties. Betrouwbaarheid en gebruikerskosten kan ik nog niets over vertellen.

De eerste verbruikscijfers en wat ervaringen

  • 1.300 km

Inmiddels heb ik de 1300 kilometer erop zitten en de eerste verbruikscijfers binnen: 1 op 13,5 met relatief veel autosnelwegkilometers (135 km/h) en tourtochtjes op B-wegen (90 km/h). Dit cijfer was wel te verwachten.

Wat me opvalt is dat ik relatief vaak moet schakelen. Tenminste als je aan de adviezen houd. Met 60 km/h zit je al in zijn zes! Het Schakelen zelf gaat heel prettig, de pook laat zich prettig bedienen en je voelt een klik wanneer hij in de gewenste versnelling staat.

Ik heb een PDC bij de dealer laten monteren. Dit systeem werkt goed maar ik vond het van de Volvo beter: die had een groter bereik. Ik kreeg die dag een leenauto: de A3 1.4 TFSI Attraction Pro Line. Ik ben blij dat ik voor de Ambtion uitvoering ben gegaan: het stuur is kleiner en veel prettiger, de sportstoelen zitten fijner en (kwestie van smaak) de stoelbekleding vind ik mooier.

Hartelijk dank voor de leuke reacties. Ik zal nog wel een foto van het interieur toevoegen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.