Audi A3 1.6 TDI Ultra Edition (2014)

Aanwinst in de 14-procentklasse

Audi A3 1.6 TDI Ultra Edition
Audi A3 1.6 TDI Ultra EditionAudi A3 1.6 TDI Ultra EditionAudi A3 1.6 TDI Ultra EditionAudi A3 1.6 TDI Ultra EditionAudi A3 1.6 TDI Ultra Edition
De vloot van 14-procentauto's is fors uitgedund nadat de CO2-grenzen op 1 januari weer zijn aangescherpt. Audi gaat tegen de stroom in door de A3 1.6 TDI Ultra te presenteren.

Merkentrouw lijkt een uitstervend verschijnsel. Vandaag de dag kiest een groot deel van de klanten zijn auto vooral met de portemonnee. Daarom is het erg belangrijk om als merk een aantal fiscaal gunstige auto's in het assortiment te hebben. Audi is een nieuwkomer in de categorie auto's met 14 procent bijtelling en werpt hiervoor onder meer de A3 1.6 TDI Ultra in de strijd. Met een vanafprijs van 26.590 euro is het geen koopje, bovendien komt de auto alleen met driedeurscarrosserie in aanmerking voor 14 procent bijtelling. Dat komt doordat de 5-deurs Sportback net iets meer CO2 uitstoot. De testauto is uitgevoerd als Edition, wat de prijs op 29.990 euro brengt. Daarmee zit de auto goed in de spullen, met onder meer een ingebouwd navigatiesysteem. Het interieur is mooi afgewerkt en de ergonomie is uitstekend.

Lange overbrengingsverhoudingen

De 1,6-liter dieselmotor levert 110 pk. Dat is voldoende om de A3 binnen 11 seconden van 0 tot 100 km/h te laten sprinten. Toch merk je dat Audi de auto heeft afgestemd op een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Zo zijn de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak nogal lang. Dat merk je vooral als je bij een kruising of rotonde aankomt en net niet stilvalt. De auto heeft dan nauwelijks fut genoeg om in de tweede versnelling weg te trekken.

Onder alle andere omstandigheden is de motor echter soepel genoeg. Bovendien blijft het geluid netjes op de achtergrond. Het schakelen gaat degelijk en een tikje zwaar, maar je zult nooit in een verkeerde versnelling terechtkomen. De zithouding voorin is goed voor elkaar. Doordat de auto geen achterportieren heeft, is het een hele exercitie om de achterbank te bereiken. Zit je er eenmaal, dan blijk je over niet al te veel ruimte te beschikken. Ook de kofferbak is niet bepaald riant.


Om de luchtweerstand te beperken, heeft Audi de A3 Ultra verlaagd. De auto rijdt er zeer strak mee door bochten, maar de verlaging heeft het veercomfort en de verfijning van het onderstel geen goed gedaan. Zolang het asfalt mooi strak is, heb je nergens last van, maar op slecht wegdek of drempels is vooral de achteras nogal bonkerig.

Oordeel

4 sterren

Deze fiscaal gunstige A3 heeft een vrij dynamisch weggedrag, de prestaties zijn ruim voldoende en het verbruik is netjes. Een typische gezinsauto is de A3 niet.

Signalement

Merk Audi
Model A3 1.6 TDI 110pk ultra Attraction
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.160

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 3.200 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.237 mm / 1.777 mm / 1.407 mm
Wielbasis 2.601 mm
Massa leeg 1.180 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 640 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,5 s / 6,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,9 s / 10.8 s
Brandstofverbruik 3,2 l/100km
CO2-uitstoot 89 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum