Audi A1 1.4 TFSI S-Edition (2011)

autoreview

Audi A1 1.4 TFSI S-Edition (2011)

Signalement

UitvoeringA1 1.4 TFSI S-Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst53.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 1.700 km

Na jarenlang met veel plezier te hebben rondgereden in mijn IS, werd het tijd voor iets anders. Ik wilde kleiner, maar vooral veel zuiniger gaan rijden.
In mei toen de Lexus weer toe was aan zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt, met de garage afgesproken dat ik een dag de CT zou mogen testen.
Dat beviel uitstekend. Een dagje vrij genomen en er eens helemaal voor gaan zitten. Binnendoor, Buitenwegen, Snelwegen alles er op en eraan.
Benzine was voor eigen rekening. Maar het resultaat was zeer aangenaam. Het gemiddelde verbruik was 1 op 22,5.
Dat stemde me zeer tevreden.
Toyota en Lexus hadden te kampen met de Tsunami van dit jaar. De wachttijden liepen op tot meer dan een half jaar.
Dit feit en het gegeven dat de uitvoering zoals ik hem wilde ruim 38k kostte heeft me besloten het niet te doen.
Dit ondanks het feit dat ik heel erg tevreden was met mijn Garage en het merk Lexus.

Audi ken ik ook als een heel mooi merk.
Ik vond de A1 wel een bijzonder leuk autootje. Eens gaan kijken. De S-edition icm Daytona grijs metallic beviel me eigenlijk heel erg goed. Toen de dealer ook nog een goede prijs voor mijn Lexus gaf was het snel geregeld.

Ik besloot om een 1,4T met 122pk te pakken in combinatie met het S-Editie pakket en de Daytona grijze kleur. Als extra heb ik MMI plus, Park plus en een normaal reservewiel (thuiskomer) genomen. En een kabeltje voor de Ipod te kunnen aansluiten.

Op 3 oktober heb ik hem opgehaald bij de dealer.
Inmiddels al weer een paar maanden verder.

Positief.
Ik vind het een heel mooi klein autootje.
Voor mij het mooiste kleine autootje.
Klein weinig plaats achterin maar tot aan de achterbank doet ie niets onder voor een A4 of zelfst een A6. De auto heeft een echte premium uitstraling. De knoppen voelen aan als echte knoppen, de materialen doen niet goedkoop aan.
Kortom perfect!

Iets minder positief (Negatief)

Ik vind het verbruik tot nu the biggest disappointment. Echt ronduit teleurstellend. Ik hoop serieus dat dat nog gaat veranderen. Heb een gewone zes-bak. Rij gewoon normaal dus dan verwacht je dat het meevalt. Ok een verbruik van 5,3l per 100km zal ik niet halen. Je vraagt je wel af waarom eigenlijk niet!?
Maar goed als ik 6l/100km haal ben ik wel enigszins tevree. Nu is het 7,5l/100km.

Ook zou ik als ik nog een A1 zou gaan kopen me geen MMI plus bestellen.
Dat is een "investering" van 1700 euro.
Die zou ik dan liever aan iets anders besteden of op de spaarrekening laten staan.
Parkplus is ook niet jevanhet maar dat zou ik wel nog overwegen.

Tot nu toe dus gemikste gevoelens. Rijdt super. Verbruikt echter te veel.

Updatetje

  • 3.700 km

Inmiddels een aantal langere stukken gereden op de snelweg. Het heeft geen significant verschil gemaakt voor het gemiddelde verbruik.
Het is op dit moment 7,4l/100 km.
Daarmee kom je met 1 liter benzine 13,5 kilometer ver. Audi beloofd dat je met dezelfde liter 19,5 kilometer ver komt.
Persoonlijk vind ik dit schandalig!
Maar uit betrouwbare bron weet ik dat er gewerkt wordt aan een nieuwe meetmethode.

Ik vind de A1 een hartstikke leuke auto om te zien. Hij kijkt lekker streng de wereld in met zijn Xenon lampen. De dagverlichting vind ik gewoon erg mooi. Niet van die aparte lampjes of van die felle dingen maar een mooie blauwe streep.
Binnenin is het tot en met de voorstoelen erg goed voor elkaar. Daarachter is het behelpen. Ik denk dat Audi misschien iets meer had moeten kiezen voor een praktische inval. Dak wat langer doortrekken, de wielkasten iets minder breed waardoor je een mooiere en meer bruikbare kofferruimte krijgt. In mijn ding zit ook nog MMI Plus.
Met name gekozen vanwege de harddisc waardoor ik mijn Ipod collectie kon kopieren naar de Jukebox. Dat ging helaas niet. Door dit MMI+ is er nog een extra bak geplaatst in het koffer. Hierdoor kan je de plaat die bij de andere versies verstelbaar is, niet verstellen waardoor een nog kleinere kofferbak hebt!
Maar ik heb het paar keer uitgeprobeerd en het Navi werkt goed. Hij geeft je drie potentiele mogelijkheden en dat is op zich wel aardig. Jukebox toch gevuld met behulp van een SD kaartje. Maar ook radiozenders zijn er genoeg.
Wat ook goed is het Audi Sound Systeem. Geluid is heel goed en je kan ook nog een hele hoop dingen regelen. Ik zou geen extra geld uitgeven aan het Bose systeem tenzij een echte freak bent. Maar het ASS zou ik in elk geval wel nemen want dit is een enorme progressie ten op zichte van de standaard installatie.
Rijden doet ie ook naar behoren.
Als je een 6 cylinder gewend bent is het toch wat behelpen, met name het geluid is vele malen mooier!
Leuk autootje maar met een veel te hoog gemiddeld verbruik!

Update 2

  • 11.200 km

Bijna een jaar heb ik de A1 nu.

De afgelopen twee weken heb ik hem flink getest in Zuid Frankrijk.
Opvallend is overigens wel dat in Zuid Frankrijk je veel A1s tegenkomt.
Heb er mee door Monaco gecruised, Cannes bezocht, Nice, Saint Tropez, Menton Hyeres aangedaan. Is zelfs even op bezoek geweest in Italie bij Ventimiglia. Maar heb er ook in de bergen mee gereden, de col du turini gereden en hij heeft over het Viaduct bij Millau mogen rijden.
Kortom een flink en uitvoerig testprogramma.
Hij heeft dat met verve doorstaan.

Toch vind ik de trekkracht onderin niet zo heel goed. In mijn Lexus had ik het gevoel dat ie soepeler reed. Hij was zwaarder bijna 300kg en had een koppel van 195nm ipv 200nm van de veel lichtere Audi. Met name in de haarspeldbochten merk je dat. Maar goed een kwestie van op tijd terugschakelen en de bocht mooi nemen.
De A1 voelt zich overigens wel thuis op die bochtige wegen. Sturen doet ie goed. Is erg communicatief en rijdt vrijwel probleemloos de moeilijke wegen.
Wel merk je dat er een sportonderstel onder zit. Gladde wegen perfect. Slechtere wegen geeft ie maar al te graag aan je rug door.

In het vorige verslagje melding gemaakt van het tegenvallende verbruik. Dat is niet veel beter geworden. Op de boordcomputer heb je een totaal verbruik van alle gereden kilometers. (2) Dit laat nog altijd 7,1 zien.
Dat vind ik dus absoluut niet ok.
Hij is nu los. Dus je mag verwachten dat ie richting de 6 gaat kruipen. Dat is nog niet het geval.
Wel heb ik toen ik naar huis reed in heel Frankrijk met de cruise control kunnen rijden. Ja en het laatst gemeten verbruik was toen 6,35//100km. Dat lijkt dan tenminste nog ergens op. Echter dit had dus veel lager moeten zijn omdat je constant 130/110 rijdt.
Conclusie na een jaar: Rijdt niet verkeerd is ook zeker geen lelijk ding maar het verbruik is en blijft te hoog!!

Update 3

  • 16.750 km

De A1 heeft een sportonderstel. Kan het afraden in zo'n kleine auto.
Op een snelweg en op goede vlakke wegen rijdt het super, maar zodra de wegen slechter worden is het geen pretje.
Het verbruik is nu 6l/100km. Dus dat is op zich niet verkeerd.
Het gemiddelde is echter nog altijd bijna 7l/100km.
Maar goed het zal uiteindelijk wel lager worden.

Overige zaken.

Het blijft behelpen als je iemand mee moet nemen. Het is een perfect excuus om een ander te laten rijden. Kleine kinderen meenemen kan nog net, maar zodra ze groter zijn dan 1.60 wordt het lastig.
Bagage daarentegen is weer geen probleem. Er gaat toch best wel in het kleine karretje. Wel met alles omgeklapt natuurlijk.
De meeste hebben geen MMI plus. Toch is dit wel een aanrader.
Je hebt een mooi scherm. Maar je hebt ook de beschikking over een jukebox en dat is wel handig. Het scherm is scherper. Tijdens het rijden kan je niet ervaren maar als je een dvd bekijkt dan zie je dat het scherm echt top is.
Handig is ook het telefoongedeelte. Parkplus zou ik niet meer kiezen.

Opvallend is verder dat de Boordcomputer 2 (Totalen van alles) aangeeft dat mijn gemiddelde verbruik inmiddels 6,7l/100km is.
Dat terwijl het bijgehouden verbruik op de verbruiksmonitor aangeeft 6,97l/100km.
Dat zou betekenen dat de een of andere tankinstallatie niet goed geijkt is.

Update

  • 53.000 km

Zes jaar geleden deze A1 bestelt.

Wat zijn de sterke punten en wat zijn de verbeterpunten van de A1.
Erg leuk was het bezoek aan de fabriek in Vorst twee jaar geleden. Mijn dealer had dit geregeld voor alle klanten die een A1 hadden gekocht. Echt fascinerend om te zien hoe de Audi's geproduceerd worden. We zagen toen ook al dat ze in Vorst een geheel elektrisch model gaan maken de Q6.
De Audi A1 is a very good looking car. Dat is zijn grootste plus. Na zes jaar is het nog steeds een leuke wagen om te zien. Nadeel is daar dan wel van dat je achterin alleen plaats hebt als je kleiner dan 1,60m bent en dat is bijna geen een volwassene in Nederland.
Het verbruik is na zes jaar blijven steken op 6,7l gemiddeld.
Ja dat is wat het is. Ingereden en al vind ik toch wel een grote tegenvaller!
Mijn volgende auto wordt toch weer een auto die een of twee klassen groter is.
De A1 is niet geheel vrij van rammels en kraken. En dat is wel soms irritant. Daarnaast is het sportonderstel en de platte banden ook niet echt top. Het is keihard en oncomfortabel. Op een slechtere weg is dit echt niet leuk.
Daar staat tegenover dat op een "gladde" weg je wel echt heel mooi strak kan rijden.
Ik vind deze 4 cilinder erg rauw klinken. In een Astra of een Golf of A3 is dit een stuk gerafineerder. Toch iets meer isolatiemateriaal wellicht in de hogere klasse.
Ik merk bij het starten dat de elektronica wellicht bij de volgende beurt enige aandacht vergt. Bij het starten schiet de toerenteller door naar boven de 1500 toeren. Dat is net alsof je flink gas geeft maar dat is niet het geval. Doet het ding helemaal zelf. Daarnaast duurt het ook even voordat alles aanwezig is.
Van de problemen met de kettingen ben ik tot nu toe gevrijwaard maar t kan nog altijd komen. Het ratelen is aanwezig maar goed tot nu toe geen problemen.
Inmiddels zijn de prijzen flink gedaald en daar waar de A1 zelfs in de Cote d Azur een rariteit was in 2011 zie je nu best veel A1's rondrijden.
Wellicht is de komst van de vijfdeurs versie en de daling van de prijzen daar debet aan.

Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik heb geen olieverbruik en het is zeer zeker een kwalitatief goede auto. Een auto die ik ook kan aanraden. Wellicht geen sport uitvoering en eentje met 5 deuren. De drie cylinder is sterk genoeg. MMI plus zou ik niet meer nemen. Park plus misschien wel maar eigenlijk is het zicht rondom prima en heb je dit eigenlijk ook niet nodig.

Qua kosten valt het tot nu toe reuze mee. Hij krijgt gewoon zijn twee jaarlijkse beurten.
Ik heb daarnaast mijn winterbanden vervangen en een update gekocht voor het MMI plus navigatiesysteem.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.