Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)

autoreview

Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)

Signalement

UitvoeringA1 1.4 TFSI Ambition Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst11.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

A1 valt me tegen......

  • 11.500 km

Conclusie:
Laat ik meteen to the point komen, als behoorlijke Audi fanaat is mijn enthousiasme over dit merk sinds ik in de A1 mag rijden toch wel afgenomen.

Korte intro:
Nadat mijn toenmalige vriendin zakelijk een behoorlijk complete A4 mocht gaan rijden, en deze werd opgevolgd door een nog leukere en completere A3 Sportback 2.0TDI Quattro was ikzelf besmet met het Audi virus. Je voelt de kwaliteit, comfort, met naar mijn mening bovendien een ingetogen uitstraling.
Ik ben vervolgens privé een uit Duitsland geimporteerde 3 jaar oude heel complete Sportback gaan rijden.

Deze heb ik verkocht omdat ik weer een lease auto mocht bestellen, ondanks dat er zoveel mooie merken zijn, is die keuze snel gemaakt, een Audi. Gezien lease budget werd het of een in mijn ogen te kale A3 SB of een complete(re) A1, die bovenal ook nog eens totaal nieuw is.

Besteltraject:
Ondanks ik tevreden ben over 'mijn dealer'waar inmiddels 4 auto's besteld zijn, ging het besteltraject niet lekker. De A1 was besteld, echter kreeg ik kort erna een bericht dat de levertijd maanden zou uitlopen, dit vanwege het Bose systeem wat nog niet leverbaar zou zijn. Heel jammer, daar ik kritisch ben qua geluid, deze optie toch laten vallen. Dan maar Xenon, echter ook deze keuze betekende een 3 maanden latere levering. Dus voor wat andere opties gekozen, denk aan keyless entry en opbergmogelijkheden.

Gebruik:
Auto rijdt prima, meer dan prima, zoals je overal leest, je voelt de kwaliteit, aan het rijden, het dashboard, de look and feel van de materialen.

Echter...wat valt tegen:
Op de stoelen zit speling, je voelt ze bij wegrijden en afremmen lichtjes op en neer bewegen. Dealer: nieuwe stoelconstructie voor dit model, is normaal. Ik vind het vreemd, en voelt goedkoop aan.
De eerste keer dat een vriend meereed wilde hij de stoel verstellen, en sneed zich aan 1 van de stoelgeleiders. Iedere stoel heeft natuurlijk 2 geleiders, echter alleen de buitenste heeft een net afdekdopje. De binnenste niet, navraag leert dat dat zo hoort.....over verkeerde zuinigheid gesproken.

Na 3 weken sloot de tankdop niet goed meer, wat snel verholpen was, maar toch.

Het meest storende is echter de kraakjes in de auto. Ben ik echt niet gewend van Audi, maar deze auto heeft meerdere kraken die zich vrijwel continu laten horen, en helaas nog niet is opgelost. Vooral 's morgens het eerste half uur rammelt er onderin het dashboard iets heel duidelijk en doordringend. Ik heb weken met een compleet lege auto gereden om uit te sluiten dat het geen spullen zijn die liggen te trillen. Vervolgens heb ik (en bijrijders) een paar maanden een soort kortsluitingsachtig geluid gehoord, wat ineens weer weg was. Sommige mensen zeggen dan, wat zeur je nou, over een kraakje, zet de muziek maar harder, het vervelende is dat het Audi Soundsystem (wat dus al een upgrade is) bepaalt niet overtuigt qua geluidskwaliteit. Ik blijf erbij, bij een auto van dit merk van bijna 30.000 euro zou je hier geen last van moeten hebben.

Als laatste de instabiliteit van het navi systeem, valt af en toe uit, reageert incidenteel niet meer, blijft hangen. Natuurlijk hiervoor teruggeweest, echter de computer geeft geen foutmelding, dus is er niets aan gedaan.

Er schiet me nog iets binnen, waar ik op AW ook pas over las, dat als je een 3zitter hebt, en je bijv. een tas achter de stoel wil zetten, het tegenwoordig normaal is dat de rugleuning naar voren blijft staan. Bij deze auto niet, net voordat je zover bent, klapt de leuning vanzelf terug, erg onhandig.

Het verbruik valt overigens ook enorm tegen, maar misschien wordt dat nog beter.

Afsluitend:
Ik wil zeker niet zover gaan om te zeggen dat ik een maandagochtend auto heb, maar verbaas me wel over het enthousiasme over de A1 in een andere review op AW, en op een Belgische site waar een man voor zijn vrouw een dikke A1 heeft gekocht, en een en al lof is.

Wat ik overigens schandalig vindt, en bij mij een tikkeltje arrogant overkomt, is nu ineens de S-edition ook voor de A1.
Als ik deze auto privé had gekocht zou ik me behoorlijk bekocht voelen. Audi is niet echt een actie merk, en bij het bestellen hoor je dan ook, nee, er komen geen acties, zeker niet voor de A1, die loopt enorm goed, dus als vroege besteller en berijder voel ik me wel getild dat enkele maanden later een actiemodel uitkomt waardoor je voor minder geld een completere auto kan rijden.

Ik zal de komende tijd, mochten er natuurlijk lezers geinteresseerd zijn, regelmatig een update toevoegen.
Tot zover.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.