Audi A1 1.4 TFSI 119g Ambition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A1 1.4 TFSI 119g Ambition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
Audi A1 1.4 TFSI Ambition
- 125.000 km
Twee en een half jaar geleden was het tijd om over te gaan op het kopen van een nieuwe auto. Al lange tijd ben ik fan van de Duitse 3. Daar zij het naar mijn mening toch beter voor elkaar krijgen om sportief/strak/degelijk ogende auto’s te maken. Met name ben ik fan van Audi. Het sportieve en toch luxe karakter van Audi spreekt mij zeer aan.
Het kiezen was tussen een Audi A1, BMW 1 serie of Mercedes A klasse. Met een sterke voorkeur naar de A1. Na wat online onderzoek toch wat verder gedoken in de A1’s die aangeboden werden bij de dealers. Ik had een behoorlijke (must have) wensenlijst aan opties:
- Xenon koplampen met LED dagrijverlichting, vooral bij Audi vind ik de dagrijverlichting een must have. Naast dat het nuttig is, je bent immers beter zichtbaar, vind ik het vooral erg mooi.
- 17” lichtmetalen velgen
- Een krachtige motor
- Automatische versnellingsbak
- Navigatie
- Bluetooth voor het koppelen aan de telefoon (muziek + Flitsmeister)
- LED sfeerverlichting in en rondom de auto (vooral Audi scoort hierop erg hoog)
- Ik ben een audiofiel (zoals dat genoemd wordt), dus een audiosysteem dat mooie heldere tonen produceert was ook een wens.
- Kleur: wit, zwart, of daytona grijs
- Cruise control
Online een officiële Audi dealer gevonden die een mooie A1 had staan die aan (bijna) al mijn wensen voldeed, alleen de kleur voldeed niet.. De kleur was misano rood, wel met gave dakbogen in contrastkleur. Dezelfde avond kon ik nog via de chat een afspraak maken voor een proefrit voor de volgende dag.
Proefrit
Daar aangekomen bij de dealer stond de mooie A1 daar. Een A1 met een 1.4 TFSI (122PK) met 7 traps S-tronic bak. De opties:
- Ambition uitvoering
- 17” 5-V-spaak design velgen
- Asferische linker buitenspiegel
- Achterruitwisser met sproeier
- Buitenspiegelhuis in carrosseriekleur
- Buitenspiegels elektrisch verstelbaar en verwarmbaar
- Uitlaat met chrome sierstuk
- Achterspoiler
- Koplampreininginginstallatie
- erwarmbare ruitensproeiers vóór
- Xenon plus LED dagrijverlichting
- LED achterlichten
- Start-stop systeem
- Bestuurdersinformatiesysteem
- Hemelbekleding van stof
- Ventilatierooster omlijsting hoogglans titaniumgrijs
- LED lichtpakket interieur
- Alumilium interieurpakket
- Middenarmsteun
- Volautomatische airco (klimaatbeheersing)
- MMI navigatie
- Audi music interface
- Passieve luidsprekers
- Telefoonvoorbereiding met bluetooth
- Dakbogen in contrastkleur (in dit geval zijn ze grijs metallic)
- Opbergpakket
- Mistlampen (ja dit is een optie)
- Elektronische stabiliseringsprogramma (ESP)
- Hill hold assist
- Indicatie sproeiervloeistofpeil
- Snelheidsregelsysteem (cruise control)
- Licht- en regensensor
- Comfort instap
- Sportstoelen (stof/leden combinatie, genaamd heartbeat)
- Neerklapbare achterbank
- Mutlifunctioneel driespaaks lederen sportstuurwiel met schakelpaddels (dit is zo gaaf)
Na een praatje met de verkoper gemaakt te hebben heb ik eerst de A1 héél goed gecontroleerd op enige schades. Er zaten een paar kleine krasjes op, op de linker deur. Ach, ik ben daar dan ook wel erg perfectionistisch mee. Dat kon de pret echter niet drukken. Wát een auto.
We gingen proefrijden. Ben wel meer dan een uur weg geweest met de auto om de auto goed te leren kennen en om te kijken of alles naar behoren functioneerde. Mijn eerste indruk is nog steeds de indruk die ik tot op de dag van vandaag heb: wát een fantastische auto. Die handtekening heb ik dan ook nog dezelfde dag gezet.
De A1 kan heel comfortabel rijden, maar ook heel sportief (dat merk je vooral als je de S-tronic bak in de sport-stand zet). De 1.4TFSI met 122PK is een hele fijne motor, die geruisloos kan klinken maar ook heel sportief. De S-tronic bak (die over een dubbele koppeling beschikt) schakelt heel fijn. Met het gas pedaal kun je heel goed regelen in hoeverre je wilt dat de bak doortrekt of juist snel opschakelt om zo zuinig mogelijk te rijden. De prestaties zijn ook goed, in 8,7 seconden naar de 100 en een top van net boven de 200.
De stoelen zitten fantastisch. Van tevoren had ik sportstoelen niet op de must have wensenlijst staan, omdat ik me hier nog niet in had verdiept. Het grootste voordeel van de sportstoelen vind ik dat je er altijd stevig in blijft zitten, hoe scherp je de bocht ook neemt. Daarnaast zien ze er ook erg fraai uit.
Alles aan de auto ziet er degelijk uit en voelt degelijk aan. Knopjes en deurhendels (binnen) zijn bijvoorbeeld van chroom. Het dashboard is van een soort rubber, niet van dat harde plastic. De deuren klinken mooi “soft” als je ze dicht doet, en niet als een koekblik. Eén klein klaagpuntje: de midden armsteun is ook een opbergvak en de dekstel kan soms wat trillen als je over een wat hobbelige weg rijdt.
De A1 heeft ook sfeer! Van binnen en van buiten zitten op allerlei plaatsen LED lampjes om de auto een sfeervolle ambiance te geven.
Het geluidssysteem bevalt ook érg goed, ondanks dat dit een van de simpelere varianten is die je op de A1 kunt krijgen. Er komt mooi helder en vol geluid uit. Je kunt ook als optie nog het Audi soundsystem of Bose soundsystem krijgen.
Het infotainment system met navigatie voldoet. Het heeft een strakke/simpele interface en is fijn en intuïtief om mee te werken.
Het brandstofverbruik is denk ik goed te noemen. Gemiddeld zit ik volgens de Autoweek verbruiksmonitor op 1 op 15. Dat behaal ik met een afwisselende rijstijl. Half zuinig/half sportief.
Mis ik nog iets?
Met die hele lijst aan opties zou je je bijna afvragen of ik nog iets mis. Bij een volgende Audi neem ik sowieso een S-line interieur én exterieur pakket. Dat maakt de Audi weer een stukje sportiever, vooral de diffuser die bij het S-line pakket zit vind ik erg gaaf. Daarnaast zou ik ook een Bose of Bang & Olufsen soundsystem nemen, die laatste is bij de A1 niet leverbaar.
Mocht ik weer voor een A1 gaan dan zou ik de 1.8 TFSI (met 192PK!) motor bestellen, deze was in het bouwjaar van mijn A1 nog niet leverbaar. Wel was toen de 1.4 TFSI met 185PK leverbaar, maar dat blok blijkt hier en daar voor wat problemen te zorgen.
Kentekenplaat verlichting is bij mijn A1 geen LED. De huidige A1 heeft dit wel en dat vind ik er net wat strakker uit zien.
Onderhoud
De A1 heeft regulier onderhoud bij de dealer gehad. Ik heb helemaal geen last van olieverbruik, dat oliepeil blijft stabiel en wordt alleen ververst bij het onderhoud.
De A1 heeft één keer een reparatie gehad. Plotseling ontstond er een tikkend geluid bij het stationair draaien wat in de auto hoorbaar was. Bleek dat de brandstofleiding tegen iets aan tikte. De brandstofleiding is toen vervangen.
Conclusie
Na 2,5 jaar rijden met de A1 ben ik nog steeds super tevreden. Het is een hele comfortabele en complete auto, die ook heel sportief kan zijn. Daarover gesproken.. Een Audi moet je wel compleet maken met opties vind ik, anders is het naar mijn mening niet een volwaardige Audi (zoals een Audi hoort te zijn). En mis je denk ik de échte kwaliteitsbeleving. De motor en S-tronic bak zijn fantastisch. Alles aan de auto straalt luxe en degelijkheid uit. Elke dag wanneer ik weer uit de A1 stap kijk ik weer met een glimlach achterom.
Onderhoud/reparaties:
140.000km - Aircopomp (preventief) vervangen. Aircopomp maakte een zoemend geluid maar airco gaf nog wel koude lucht. Geadviseerd werd om deze preventief te laten vervangen.
147.000km - De A1 is verkocht. Met veel plezier kijk ik terug naar de jaren met de A1.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A1 1.4 TFSI Pro Line S / Panoramadak / Leder / Parkeerhulp V+A / Keyless / 18'' / Navigatie / Stoelverwarming / Cruise Control
- 2013
- 130.947 km

Audi A1 1.2 TFSI AMB. PL. B.
- 2012
- 166.000 km

Audi A1 1.2 TFSI Connect | Navigatie | Cruise control | Lichtmetaal | 1e Eigenaar | 63.000km |
- 2012
- 62.934 km