Audi A1 1.2 TFSI S-Edition (2011)

autoreview

Audi A1 1.2 TFSI S-Edition (2011)
Audi A1 1.2 TFSI S-Edition (2011)Audi A1 1.2 TFSI S-Edition (2011)Audi A1 1.2 TFSI S-Edition (2011)Audi A1 1.2 TFSI S-Edition (2011)Audi A1 1.2 TFSI S-Edition (2011)Audi A1 1.2 TFSI S-Edition (2011)Audi A1 1.2 TFSI S-Edition (2011)Audi A1 1.2 TFSI S-Edition (2011)Audi A1 1.2 TFSI S-Edition (2011)

Signalement

UitvoeringA1 1.2 TFSI S-Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst88.570 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi's kleine

  • 20.000 km

Na het maken van het review van de andere auto (Audi A6 Avant) nu een review van onze 2de auto, een Audi A1. Wat een wereld van verschil vergeleken met de Fox!

Waarom moest de Fox weg?
- Steeds meer dingen gingen kapot/reageerden niet meer
- Het uiterlijk stond ons niet meer zo aan
- Geen navigatie/radio/ opties etc.
- Veel rammeltjes in het interieur.

Daarom gaan kijken naar een opvolger. Maar welke?
Toen de foto's van Audi's kleinste voor het eerst op internet verschenen (2010), was mijn vrouw op slag verliefd (ja, dat was ze echt!) In Juli 2011 naar de Audi-Dealer gegaan (Vallei Autogroep Veenendaal). Daar hebben we (zonder een proefrit te maken), een Audi A1 besteld:

Audi A1 1.2 TFSI S-Edition
- Kleur: Teakbruin Metallic
- S-Line Exterieur en Interieur
- Opbergpakket
- Lichtpakket

Voor de rest zit alles wat je nodig hebt in het S-Line pakket:
- Cruise Control
- M.M.I Navigatie
- 17 inch Lichtmetalen velgen
- Xenon licht voor
- Led verlichting achter
- Sportstoelen met half leder/stof
- Zij-skirts

Regen- en lichtsensor, elektrische ramen, centrale deurvergendeling, ABS, airbags etc. is standaard.

Als eerste: je hebt er heel veel bekijks mee. De A1 oogt wat agressief van voren (door de Xenon lampen denk ik). Bij bijvoorbeeld een tankstation word er vaak nog even goed gekeken naar de A1, vaak ook nog even een positieve reactie!

Comfort:
Voor zo'n kleine auto is het comfort beter dan we dachten! Het onderstel is niet te hard, en de 17inch velgen maken het comfort er zeker niet minder op! De stoelen zitten erg comfortabel, na 150 km stap je uitgerust uit. Interieur is goed voor elkaar! Afwerking is super. Geen enkel kraakje of rammeltje! Ook niet na bijna 2 jaar. Navigatie is goed te bedienen. Mooie kaarten en veel mogelijkheden. Radio geluid is goed, bij hogere snelheden is het geluid wat minder (80+). Enig minpuntje is het erg hoorbare band/wind geruis. Zicht naar achteren is niet al te best, misschien toch parkeersensoren achter als optie moeten aanvinken. Voor de rest is het comfort prima voor elkaar!

Prestaties:
U zult natuurlijk denken, dat zijn niet de beste prestaties. Daar klopt helemaal niks van! De 86 pk weten je goed vooruit te brengen. De handgeschakelde 5-bak schakelt erg prettig. De topsnelheid van de A1 hebben we nog niet uitgeprobeerd. Misschien in de richting van de 180-200. In de stad is de A1 helemaal in zijn element. Pluspunt voor Audi!

Betrouwbaarheid:
We rijden al langer Audi (ongeveer 8 jaar), en met onze vorige Audi's hebben we nooit problemen gehad. In de bijna 2 jaar dat we de A1 hebben ook nog geen problemen gehad, alleen maar beurten bij de dealer. Hopelijk blijft het zo.

Kosten & Verbruik:
Tot nu toe is er nog niks gebeurd en zijn er nog geen onverwachte kosten gekomen. Kleine beurt gehad en afgelopen november de Audi Wintercheck laten uitvoeren (20 euro). Het verbruik van de A1 is ongeveer 1 op 16. Ongveer 60 % stad/buitenweg en 40 % snelweg.

Plus- en min punten

+ Stoelen
+ De looks
+ Navigatie
+ Geen rammeltjes/kraakjes in het interieur
+ De fijn schakelende vijf-bak
+ Prestaties voor zo'n klein blok

- Het hoge verbruik in de stad
- Windgeruis bij hoge snelheden


Conclusie:
Wil je een perfect afgewerkte auto met goede stoelen & navigatie, mooie prestaties en een tof uiterlijk, dan kies je de A1

3 jaar met de A1

  • 25.626 km

In september word de A1 alweer 3 jaar oud. Tijd dus voor een nieuwe update.

Comfort & interieur:

Erg fijne stoelen, die er door de leer/stof combinatie mooi uitzien. De stoelen zijn goed verstelbaar en je vindt snel een goede zitplek. De stoelen achter zitten ook fijn alleen de instap er naartoe is dramatisch, voor mijn schoonmoeder is het een probleem om achterin te gaan zitten. Voor kinderen is het echter geen probleem.

De M.M.I navigatie is erg goed. Duidelijke kaarten, en de routebeschrijving is tot nu toe nog geen een keer fout berekend.

De geluidsinstallatie voldoet. Radio-ontvangst is soms slecht maar via de iPod geeft het geen problemen. Geluid is wel in te stellen. De Bluetooth verbon soms niet helemaal goed met de telefoon van mijn vrouw (Samsung Galaxy Ace) maar sinds een tijdje is dat opgelost en kan er weer goed gebeld worden!

Bij de S-Edition zit standaard een fijn stuur. Lekker dik, met leer bekleed, en ligt goed in de hand. Knoppen voor onder andere volume en de boordcomputer zitten op de juiste plek. Tellers zijn erg mooi.

De airco werkt erg fijn en wordt snel koud, zeker tijdens deze dagen erg fijn. Verder is de middenarmsteun fijn voor de onderarm en een mooi vak voor bijv. pennen, muntgeld etc.

Achterbak is niet groot maar groot genoeg voor de wekelijkse boodschappen.

Enig minpunt is dat er op slecht wegdek een klein rammeltje te horen is, maar geen idee waar. Windgeruis overheerst soms ook bij een snelheid van 140 km/u. Radio maar wat harder (:


Rijden

De A1 rijdt erg goed. Motor(tje) voldoet zeker en is lekker krachtig, ook al heeft ie 'maar' 86 pk. Pakt lekker op, ook in de lagere toeren. Handbak schakelt volgens het gezegde "als een mes door de boter". Op de snelweg gaat het ook allemaal goed en vlot.

Wegligging is ook top, net zoals het bochtenwerk. Het is een lekker scheurijzertje.

Verbruik is 6,8 liter per 100 km, omgerekend 1 op 14,7. Tja, natuurlijk niet de opgave die Audi meegeeft (die kan natuurlijk ook bijna niet gehaald worden) maar als je bedenkt dat hier veel stadsverkeer bij zit en weinig snelweg is het best redelijk. Mijn vrouw rijdt wel pittig door dus dat heeft ook invloed op het verbruik. Dus 130/140 km op de snelweg en vaak 10 km boven de toegestane snelheid.


Uiterlijk

Ik (en mijn vrouw) vinden het een prachtige auto. Persoonlijk natuurlijk.
De voorkant is lekker agressief (komt natuurlijk ook door de xenon-koplampen, die overigens heel veel licht geven en de A1 veel mooier maken.)

Achterkant is, mede door het S-Line exterieur, erg dik. Mooie led achterlichten en een beschaafde spoiler. Skirts op de zijkant maken het geheel helemaal af.


Kosten / Problemen / etc.
Geen! Naast het reguliere onderhoud niet naar de garage gemoeten. De A1 rijdt natuurlijk maar heel weinig kilometers (ong. 9k per jaar) maar alsnog. Daarom blijft de betrouwbaarheid op 5 sterren staan.


Conclusie

Nog steeds erg blij met de A1. Hij rijdt lekker, is mooi en heeft een goed interieur. Nog niet nagedacht over een mogelijke opvolger!

Winter...

  • 29.000 km

Afgelopen woensdag (24-12) de Wintercheck weer laten uitvoeren door Vallei Autogroep in Veenendaal, kosteloos. Naast de check heeft de dealer ook nog een sterretje gemaakt en een nieuwe ruitenwisser gemonteerd (achter). Voor de rest was alles in orde.

Winterbanden zitten (nog) niet onder de A1, was een beetje overbodig vonden we. Welnu, opeens is er sneeuw! Misschien nog eens een mooie set scoren. Ik laat het weten.

Goede jaarwisseling voor iedereen!

Update

Het wordt weer eens tijd voor een update! Inmiddels zitten we op slechts km. Mijn vrouw gebruikt de A1 dan ook enkel voor boodschappen en dergelijke. Gemiddeld wordt er zo'n 8000 km mee gereden per jaar. En dat bevalt uitstekend! De Audi is een heerlijke auto. Een klein scheurijzer. Ondanks de 86 pk komt ie heel goed van z'n plek. Daarnaast bevalt het interieur nog steeds erg goed. Navigatie is erg duidelijk, airco werkt goed en de (sport-)stoelen zitten heerlijk. Over het exterieur zijn we ook nog steeds erg te spreken! De kleur (Teakbruin) heeft een hele mooie gloed. Jammer Audi de kleur heeft geschrapt; op de facelift A1 is ie niet meer te krijgen. Wel is er een nieuwe kleur: Soho-bruin. Iets donkerder dan onze huidige kleur.

In september werd de A1 4 jaar. Voorzichtig begint het kijken naar een opvolger, al zijn we er nog niet helemaal over uit welke. Opnieuw een A1 (facelift) of een A3? Die gaat (met een 1.4 TFSI automaat Pro Line S) snel richting de 40.000 euro en dat wordt wel erg veel. Voorlopig rijden we er gewoon mee door!

Oh ja: verbruik is gemiddeld 6,5 liter per 100 km. Niet erg zuinig maar er wordt dan ook niet veel mee gereden. Veel stadskilometers en op de snelweg 130 waar dit mag.

Update december

  • 47.500 km

Beste autoliefhebbers,

Na enige maanden afwezigheid, hierbij weer een update van de A1! Inmiddels bijna een halve ton aan kilometers gereden in iets meer dan 5 jaar. Aangezien de A1 als tweede auto wordt gebruikt, ligt het kilometrage niet zo hoog. Er wordt vooral gereden in de stad, of binnen een straal van 50 kilometer van huis. Nog steeds heel erg tevreden! Het is een lekker scheurijzertje. Motor is heel soepel en zeker voor z'n slechts 86 pk ook best snel. Handbak schakelt als een mes in de boter, enkel van de tweede versnelling naar de derde versnelling gaat soms wat stroef. Mijn vrouw wil voor de volgende echter graag een automaat (zeker de automaat in de A6 bevalt haar heel erg).

Qua uitvoering, Teakbruin metallic i.c.m witte dakbogen met S-line pakket en leer/stof van binnen vinden we het nog steeds een erg mooi ogende auto! De A1 moet in mijn ogen absoluut worden uitgevoerd met xenon verlichting, zonder ziet ie er echt minder uit. Bij bestelling in 2011 hebben we de parkeersensoren niet besteld, waar mijn vrouw toch wel spijt van heeft! Bij het achteruitrijden is het toch wel handiger om de piepjes te hebben. Verder ook hier tevreden.

Problemen: niets! (afkloppen...). De auto rijdt altijd, enkel voor de beurten naar de garage geweest. Verder een deukje (gratis) laten maken. Winterbanden komen er waarschijnlijk niet onder, in NL verwacht ik niet heel winters weer en daarvoor wordt de A1 te weinig gebruikt. Volgens de Audi-dealer komt de volgende generatie pas eind 2017/begin 2018, dus dat duurt nog wel even.

Voor iedereen op Autoweek prettige kerstdagen en een gelukkig 2017! Mogen er maar meer mooie auto's bij komen!

Audi liefhebber

Update 2017

  • 59.000 km

Inmiddels is het al weer even geleden dat er een update is gekomen van de A1. In 2017 hebben we (voornamelijk mijn vrouw) weer veel genoten van de auto. Mijn zoon heeft sinds maart zijn rijbewijs en rijdt er erg graag in. Dit jaar helaas een probleem gehad; op de snelweg hield de auto opeens erg in, harder dan 100 km/uur kon er niet meer gereden worden. Gelukkig nog thuis kunnen komen en de Audi service kunnen bellen. Diagnose was al snel duidelijk: kabeltjes die los zaten. Dit is opgelost, hierna is het niet meer voorgekomen.

Verder probleemloze kilometers, naar oma/supermarkt/sport etc. De A1 bevalt gewoon heel goed. Ziet er kek uit, heeft een fijn motor(tje) en de versnellingsbak schakelt trefzeker. Stoelen zitten lekker, navigatie is fijn en ook de overige opties maken het een fijne auto. Minpunten zijn het gebrek aan een zesde versnelling (bij 130/140 km/uur 2900 toeren), het gebrek aan parkeersensoren achter (dode hoek) en iets meer vermogen zou fijn zijn, maar dit valt mee. Voor de ritten die er mee gereden worden (vrijwel alleen in Nederland) is het ruim voldoende.

Komend jaar wordt de nieuwe A1 gepresenteerd, dus we zijn heel benieuwd hoe die eruit zal gaan zien. Mijn vrouw ziet eigenlijk geen andere potentiële opvolgers; BMW heeft geen B-segment auto, evenals Mercedes, Mini vindt ze helemaal niets, Polo/Ibiza zijn erg mooi maar toch net niet/geen auto voor haar leeftijd.

We blijven dus nog even doorrijden met de A1. Ook al is de auto al 7 jaar, dit zie je er totaal niet aan af. Komt natuurlijk ook door het geringe aantal kilometers, maar ook doordat de auto elke week wordt gewassen. Tot de volgende update!

80,0000 km update

  • 80.005 km

Inmiddels, na ruim 8 jaar, staat de kilometerstand van de A1 op 80.000 (precieze moment net gemist). Nog steeds genieten we enorm van de auto; de kwaliteit en het soepele rijden zijn nog steeds grote pluspunten. De sportstoelen zitten goed en zien er nog perfect uit (op de wang van de bestuurdersstoel na door het vele in- en uitstappen). Navigatie werkt perfect, stuur ligt goed in de hand en elke knop voelt aan als kwaliteit.

Ook het rijden bevalt nog goed. Voor de kilometers die er mee worden gereden is het een fijne auto. Soms kan de eerste versnelling wat minder goed worden ingelegd; als de motor warm is verdwijnt dit weer. De motor is lekker pittig en bochten kom je goed door. Nadelen zijn er ook: op de snelweg bij een snelheid van 135/140 km/uur hoor je de motor wel erg goed. Op zo'n moment zou je graag een zesde versnelling willen. Verder hebben we de afgelopen weken iets opgemerkt waar we mee naar de dealer gaan tijdens de beurt: het harde blazen van de airco gedurende de eerste paar minuten in de auto (vanuit het niets wordt er hard geblazen om na een 20 seconden weer normaal te blazen). Verder geen problemen of iets dergelijks gehad.

Na 8 jaar ga je echter wel rondkijken bij andere merken. Nu valt er al een hele boel af: Polo/Ibiza, Mini Cooper, Fiat 500, DS3 etc., allemaal te wijten aan smaak. De nieuwe A1 vinden we schandalig duur (115 pk automaat met s-line en paar opties komt op 42.000 (!!) euro uit), maar wel erg leuk om te zien. Echter heb je voor 42.000 ook een hele luxe A3 Advanced Sport of een nieuwe BMW 118i. Met de laatste hebben we dan ook proefgereden bij BMW Ekris. De 1 is een hele fijne, snelle en comfortabele auto die mooi aan te kleden is. Nieuwe voorkant blijft echter wennen. Van de omschakeling van achter- naar voorwielaandrijving merkten we niets, erg knap gedaan van BMW. Voor nu blijven we echter nog rijden in de A1. Wie weet dat er binnenkort een mooie actie komt voor de A1 of de 1-Serie. To be continued...

N.B. tevens een aantal nieuwe foto's toegevoegd!

Einde in zicht voor de A1

  • 85.000 km

Na 9 mooie jaren met de A1 komt het einde in zicht. We zaten al langer na te denken over een mogelijke opvolger. Ondanks dat de A1 ons nog steeds heel goed bevalt en nog niet veel kilometers op de teller heeft (84.000 na 9 jaar) werd de 'drang' naar een automaat en extra vermogen steeds groter. Maar ja, wat kies je dan? Het is een tweede auto, waar ongeveer 15.000 kilometer mee wordt gereden per jaar (sport, boodschappen, woon-werkverkeer). Sportief aangekleed model heeft de voorkeur, evenals een benzine motor met automaat en meer vermogen dan de huidige A1 (86 pk 1.2 TFSI). Stoelverwarming en parkeersensoren zijn tevens vereist. We begonnen de zoektocht vertrouwd bij de Audi-dealer. Zowel mijn vrouw als ik vinden de nieuwe A1 geslaagd, maar de prijs hiervan gaat nergens meer over. Een redelijk aangeklede 95pk A1 automaat met S-line kwam uit op 42.000 (!!) euro; exit A1. Daarna nog gekeken naar een A3, maar deze is afgevallen om twee redenen: uitloopmodel en een prijs die hoger is dan een vergelijkbare 1-serie. De directe concurrent van de A1 is natuurlijk de Mini Cooper. Ondanks dat ik deze persoonlijk leuk vind om te rijden spreekt het interieur me niet aan. Mijn vrouw vindt het verschrikkelijke auto's. Andere alternatieven zijn er voor ons niet echt. De Mito blijft een leuk model maar is inmiddels stokoud, de DS3 spreekt ons niet aan. Een A-klasse is een hele mooie auto met een gaaf interieur, maar toch iets te kermis-achtig. VW Polo vinden we te saai en is toch een niveau lager dan de A1.

Daarom de stoute schoenen aangetrokken en naar de BMW-dealer gegaan. We hebben eerst een proefrit gemaakt in een 1-serie met M-pakket. Wat reed dat goed! Eerste gedachte was dat dit een serieuze kanshebber zou kunnen zijn. Na afloop van de proefrit hebben we samen met de verkoper een 1-serie samengesteld volgens onze wensen. Dealer heeft daarnaast de A1 bekeken en kwam met een zeer gunstige inruilprijs. Offerte meegenomen en er thuis nog even over nagedacht. Uiteindelijk nog het een en ander veranderd aan de samenstelling. Uiteindelijk is dit het geworden:

BMW 118i 5-deurs - 8-traps automaat

- C3N - Storm Bay Metallic.
- PDMY Leder "Dakota" Mocha/Schwarz.
- 4P5 Interieurlijsten Illuminated Nizza.
- 26M Standaard styling 549 dubbelspaak lichtmetalen velgen.
- 7LD Model Sport Line i.c.m. ZEE BMW Executive Edition + High Executive

Met als extra opties:
- Head-up display
- M-sport stuurwiel
- BMW Individual hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
- Elektrisch verstelbare lendensteunen
- DAB-tuner: bleek uiteindelijk vanaf 1 maart gratis te worden.
- WaxGuard behandeling, Service Inclusive 5 jaar of 100.000 km, type-aanduiding verwijderen en BMW Individual Hoogglans Shadow Line.

De A1 is al die jaren heel goed bevallen. Ziet er nog steeds leuk en guitig uit, heeft een fijn motortje en schakelt als een mes in de boter. Ook het interieur blijft nog steeds een fijne plek om in te zitten. Betrouwbaarheid is ook goed gebleken; weinig mankementen mee gehad. Elk jaar onderhoud zorgt ervoor dat de A1 nog in topconditie is. Nadelen zijn er ook:
- Zoals hierboven genoemd het redelijk beperkte vermogen (86 pk);
- Missen van de zesde versnelling;
- Missen van achterdeuren (ondanks dat 3-deurs beter staat dan 5-deurs);
- Geen automaat.

Verder is het echt een top auto die nog jaren mee kan. Als de 1-serie wordt geleverd (afleverdatum staat nu op 2 juni) zal ik nog een afsluitende review schrijven.

Vaarwel bruine vriend

  • 88.570 km

4 juli 2020. De dag dat we de nieuwe BMW 1-serie in ontvangst hebben genomen en de Audi A1 hebben ingeruild. Na negen jaar doet dat toch wel even pijn. Ondanks de lage kilometerstand hebben we altijd genoten van deze auto. De 1.2 TFSI motor is voldoende pittig voor Nederlands gebruik, zeker als je hem goed doortrekt. De vijfbak schakelt goed en precies en ligt tevens goed in de hand. Ook het interieur is een pluspunt: fijne stoelen, goede en zachte materialen en een duidelijk MMI systeem. De auto stuurt en remt goed. In de afgelopen 9 jaar is de auto erg betrouwbaar gebleken, op 2 punten na (zie onderaan). Tenslotte ziet de A1 er, zo vinden wij, nog steeds heel erg goed uit.

Nadelen zijn er echter ook. Het gemis van een zesde versnelling, het redelijk hoge verbruik (gemiddeld 6.5) en het gebrek aan extra opties. Ook de wens voor een automaat werd steeds sterker. Tenslotte de twee punten van onderhoud. De airco moet nodig worden bijgevuld (blaast gedurende een minuut erg hard) en de auto houdt in de 3de en 4de versnelling soms in en schokt. De trekkracht wordt dan minder. Van de dealer vernomen dat de auto dan op 3 cilinders ipv 4 rijdt. Verder heeft de auto geen noemenswaardige problemen gehad.

De opvolger is inmiddels ook bekend (en een review van gemaakt): een BMW 1-serie! In de review van die auto wordt beschreven hoe we tot die keuze zijn gekomen. Het ga je goed A1!

Update motor schade

  • 88.570 km

Inmiddels bericht gekregen over het inhouden van de A1. Bleek dat het niet aan de auto lag, maar aan een steenmarter. Deze heeft de bougiekabels doorgebeten waardoor de auto inhield en schokte. Kosten voor reparatie 330 euro. Betrouwbaarheid zit dus wel goed bij de A1. Opvallend is dat bij mijn dochter (rijdt ook in een A1, het nieuwe model) de steenmarter ook heeft toegeslagen. Parkeersensoren voor werkten hierdoor niet (kosten hiervoor ruim 500 euro).

Dit was de laatste update over deze auto, hij zal worden gemist!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.