Audi A1 1.2 TFSI Ambition Pro Line Business (2011)

autoreview

Audi A1 1.2 TFSI Ambition Pro Line Business (2011)

Signalement

UitvoeringA1 1.2 TFSI Ambition Pro Line Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10.500 km
KM-stand laatst34.000 km
Lezerswaardering: 4%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen na bijna 10.000 km.

  • 19.850 km

De A1 is gekocht als 2e gezinsauto en voor vakantie van de kinderen. Eigenlijk waren wij niet van plan om een nieuwe auto te kopen, maar mijn echtgenote wilde liever een maatje kleiner dan de A3 die zij had.

Daarnaast wilden wij geen dure/nieuwe auto kopen; maar toen wij een advertentie van de dealer zagen van deze A1, die als demo werd verkocht, zijn wij maar even gaan kijken. Door de kleur (gebroken wit) en de sportieve Ambition-uitvoering waren wij toch wel geïnteresseerd. Zelf zouden wij niet zo'n dure uitvoering hebben gekozen, maar achteraf bezien is de Ambition-uitvoering, uitgebreide MMI/NAVI, schuif/kanteldak/etc. toch wel wat extra geld waard. Wij hebben een laag bod gedaan dat uiteindelijk door de dealer werd geaccepteerd Daardoor kregen wij een zgan bijna fulloptions demo-A1 voor een 2e-handsprijs.

Vooraf was ik van plan om de 86 pk. te laten chippen naar 100+ pk. Maar ook bij lange snelwegritten komt de A1 geen vermogen tekort, dus dat plan is maar losgelaten. De auto rijdt bijzonder stabiel, ook bij 160 kmu., en heeft een prima wegligging. Alsof je in een A3 rijdt. Zo voelt de A1 toch al aan. De motor pakt goed op en de bak schakelt zoals je verwachten mag. Vanaf de eerste kilometers is alles meteen vertrouwd. Opvallend is dat ik met deze A1 met plezier een snelwegrit van 200+ km. maak, terwijl ik toch de zijdezachte V6 in mijn A4 gewend ben.

De zitruimte voorin is prima en achterin valt ook nog goed te leven als de voorstoelen niet te ver naar achteren staan. Het interieur vind ik zeer smaakvol en van hoogwaardige materialen. Alles op de juiste plaats (NAVI-scherm op zichthoogte) en geen onnodig drukke toestanden. Maar smaken verschillen uiteraard.

Zeer goede stoelen, hoewel de zijdelingse steun/druk voor mij (normaal postuur) wel wat minder had gemogen. Jongeren zullen de sportieve stoelen wel waarderen, ouderen zou ik aanraden om goed te bekijken of deze stoelen wel zijn wat zij wensen.

De interieurafwerking is erg mooi, hoewel er ook wel wat hard plastic is gebruikt. De bagageruimte is redelijk van volume. De buitenafwerking is ook prima, maar toch wat minder dan ik bij de A3 gewend was. Met name het knullige plastic tankklepje is een misser. Ook komt er vuil onder de onderrand van de koplampen waar je moeilijk bij kunt. Daar is niet goed over nagedacht.

Positief
+ rijgedrag
+ comfort
+ afwerking
+ ruimte
+ stoelen
+ looks (o.k., subjectief).

Maarrr, je hebt het voor deze uitvoering A1 wel over een auto met een nieuwprijs (bij aankoop)van bijna € 26.000!. Dus:

Negatief
- duur
- knullig tankklepje
- gordels niet in hoogte verstelbaar.

Tot heden zijn er nog geen reparaties geweest. Wordt vervolgd.

Herstel: Toch 1 reparatie. Er zat een klein rammeltje in de armsteun. Is vervangen door de dealer.

Update bij 30.000 km (juli 2014)

  • 30.000 km

Inmiddels is vorig jaar de beruchte ketting onder garantie vervangen. Hoorde enkele keren bij een koude start een ratelgeluid en dan weet je genoeg. Ook is er ander vet bij het schuifdak aangebracht vanwege wat geluiden bij openen sluiten. Is nu helemaal o.k.

De auto ziet er van binnen en buiten nog als nieuw uit en bevalt uitstekend.

Nog steeds zeer tevreden

  • 34.000 km

Deze week de (periodieke) longlife servicebeurt laten doen bij de dealer.

Er is daarnaast een APK-keuring gedaan, een brandstoffilter vervangen, een band geplakt (schroef) en iets gedaan aan klemmende voorruiten (coulance).

Totaal met BTW € 236,-. Misschien iets meer dan bij een dorpsgarage, maar daarvoor heb ik wel weer 2 jaar Audi Assistance. Een vergelijkbaar Wegenwachtabonnement (Europees) kost voor 2 jaar circa € 300,-! Dus de beurt is eigenlijk gratis.

Nog steeds zeer tevreden over de auto en de dealer.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.