Audi A1 1.4 TFSI S-Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A1 1.4 TFSI S-Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 68.000 km |
Afscheid
- 67.750 km
Na een stopzetting en heropening van het account zag ik dat mijn reviews van eerder weg waren. Ook de verbruiksmonitor was weg. Ook hier opnieuw beginnen dus.
Kort samengevat.
Audi A1 nieuw gekocht in 2011. In het begin viel me het echte verbruik erg tegen. Dit is in de loop der tijd wel iets beter geworden.
Het is nooit de auto geweest die ik voor ogen had. Ik reed Lexus en wilde kleiner rijden. Zuiniger. Maar ook wilde ik iets moderner rijden en vooral ook een keer een nieuwe auto kopen.
Er wordt vaak gemakkelijk gedaan over het kopen van een nieuwe auto maar voor veel mensen ook voor mij moet er toch serieus gekeken worden naar de beschikbare centjes. In mijn functie zijn leaseauto eerder een uitzondering.
De A1 vond en vind ik een leuke auto om te zien. Het is een totaal andere auto en zeker beleving dan in een Polo. In de ondoordachte reacties op een A1 onderwerp lees ik dit vaak. Komen uit dezelfde stal delen het onderstel maar dan houdt de vergelijking echt op.
De nieuwe A1 is een plaatje maar veel te duur. Alle minpunten zijn opgelost. Maar dat daar dan zo'n prijskaartje aan hangt is voor mij een raadsel.
Het verbruik is nu ik combinatie van autowegen en secundaire wegen rij heel netjes. De computer geeft vaak aan het eind van het ritje (34km enkele reis) 5,8 per 100km aan dat is bijna de beloofde 5,2 per 100km.
De kosten zijn reuze meegevallen. Ik had een spijker in de band en heb ze toen maar alle vier vervangen. Brigdestone 17 inch voor ongeveer 600 euro. Voor het overige moet ie om de twee jaar voor een beurt verschijnen bij de dealer.
Een belangrijke achilespees is de motor. De veel gewraakte TFSI motor. Ik heb een middenmotor van 122 pk. Niet veel maar in de A1 ruim voldoende. Ik heb bijna geen problemen gekend. Als ik voor een verkeerslicht stond op een soort van helling heb ik een paar keer een keer of vijf meegemaakt dat ie helemaal niets deed. Je staat dan wat te stunten en het ziet erg knullig uit.
Van Mossel heeft er naar gekeken maar kon niets ontdekken wellicht een elektronica dingetje.
Die van mij had ook last van een rammel hier en een kraak daar. Het zat in het gebied van de gordel aan de bestuurderskant.
Het is toch wel irritant als je er op let.
Dat is misschien ook wel een klein nadeel van de wagen uit Vorst waar nu de E tron wordt geproduceerd. Ik heb ook een paar keer in een a3 Q2 of a4 gereden met een 1400cc motor en die waren gewoon super stil en lekker soepel. Zal dus wel liggen aan de maat.
De Audi had geen last van enige olieverbruik. Ik heb nooit iets hoeven bij te vullen. Dat is iets waar men ook over spreekt op het internet als mogelijk nadeel van de Audi.
Al met al kan de volgende eigenaar er nog met heel veel plezier in rijden.
Van Mossel is super maar ze spelen toch in een lagere divisie dan de Lexus dealers.
Over een maandje wordt de A1 vervangen door een andere auto.
Ik wilde graag een Lexus. Ik had ook nog een paar andere auto.'s op de shortlist staan. De Is 300h is super maar is toch aan de zware kant. Daarom heb ik er uiteindelijk niet voor gekozen.
Ik ga nu een nieuw avontuur aan. Ik stap over op een Franse auto. Van Premium naar Wannabee Premium naar een gewoon jan met de pet merk. Je schijnt je er wel lekker in te voelen naar verluidt...
Laatste update
- 68.000 km
De Audi heeft drie beurten gehad en nieuwe winterbanden en een update van de navigatie.
De totale kosten daarvan bedroegen euro 2063,39 in totaal.
Verzekeren all risk kost ongeveer euro 650,00 per jaar
Daarnaast natuurlijk de brandstof kosten.
Gemiddeld ben ik uitgekomen op 6,7 liter / 100km
Dat is een behoorlijke afwijking van de beloofde 5,2 liter / 100km.
Ik wil een ruimere auto en ook een groter formaat.
Wat is positief vond aan de A1:
Het is leuk wagentje met een eigen karakter.
Heeft me nooit in de steek gelaten
Heeft geen last gehad van de kettingproblemen.
Heeft geen overmatig oliegebruik.
Is in de S Editie uitvoering erg compleet.
Is eigenlijk geen ding wat je echt mist.
Tegenvallend was:
De ruimte in de auto.
De kraken en piepen.
Het motorgeluid. Dat is wel niet helemaal eerlijk omdat ik vooraf een zescylinder heb gereden. Maar opvallend is wel het verschil tussen bv de A3 Q2 met dezelfde motor. Het is daar allemaal net iets minder "storend"
Dit is trouwens wat ik er van vind. Een andere gebruiker zal zich niet hierin herkennen.
Het belangrijkste wat tegen vond vallen is het sportonderstel en de run flat banden. Op een strakke weg rijdt het geweldig maar op een iets mindere weg is het gewoon op den duur erg vervelend.
Een review is een review en dus maar een mening.
Hopelijk helpt het mensen die een A1 overwegen.
Ik heb serieus gekeken naar de opvolger die op heel veel punten gewoon een stuk beter is maar de prijs is vind ik belachelijk hoog.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Een gebruikte Audi A1 kopen? Hier moet je op letten
Praktijkervaring Audi A1: dit vinden eigenaren van hun Mini-concurrent
Koopwijzer Audi A1: mag bij gebruikt premium merk de lat hoger?
Praktijkverbruik: is de Audi A1 (2010 – 2018) een zuinige keuze?
Occasion Test: Alfa Romeo Mito (2012) - Audi A1 (2011)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (4)
Reageren
Mijn tip: als je luxe wilt, jong gebruikt kopen van een merk met goede onderhuidse kwaliteit.

Zelf heb ik de A1 gereden met de normale vering. Bij mij was het comfort daardoor een stuk beter. Het is een auto die duidelijk boven de Polo uitsteekt. Met de term premium heb ik niet zo veel maar de A1 is allerminst Wannawee. Overigens is de meerprijs van de nieuwe ten opzichte van de Polo helemaal niet zo groot. Jammer is wel dat er meer VW onderdelen inzitten.


Wat een teleurstelling! 10000 euro duurder dan dezelfde uitvoering waarin ik nu rijd.
Moet ook gewoon particulier betalen dus iets anders gezocht.En gevonden! De nieuwe Volkswagen T-Cross. In alle testen een toppertje. Wat ruimer en een hogere instap en afgeladen vol met extra's voor de prijs van een kale A1. Ik mag het niet zeggen maar het vorige model A1 vind ik fraaier dan de nieuwe. Mooier dashboard en minder plastic.
Een review van de T-Cross plaats ik enige kilometers na aflevering.(april2019)
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.