Audi A1 1.4 TFSI Pro Line S (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A1 1.4 TFSI Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 147.000 km |
KM-stand laatst | 203.000 km |
Review 20-05-22
- 203.000 km
Na al bijna 2,5 jaar in het bezig te zijn en al zo’n 60dkm te hebben gereden, ben ik ondanks de nodige reparaties nog steeds erg verliefd op mijn Audi A1.
Eind januari 2020 kocht ik deze 3x S line Audi A1 voor een leuk prijsje. De A1 was optisch is super staat: geen krasje op te vinden, duidelijk van een liefhebber geweest. Ik kreeg dan ook een dikke stapel documentatie bij de Audi.
Het vermogen hebben ze in 2015 door middel van chiptuning opgeschroefd van 122pk naar 154pk.
Bij aankoop wist ik al dat de ketting vervangen moest gaan worden, deze was bij de 70dkm al een keer vervangen maar moest binnenkort weer. (……)
Echter begon de Audi in oktober 2020 een heel gek kwaaltje te verdoen. Bij het laagtoering acceleren begon hij erg te schokken, voornamelijk tijdens lange ritten (meer dan 1,5 uur rijden). Om een heel lang verhaal in te korten, bleek de wazegate van de turbo defect te zijn.
In de 2,5 jaar tijd heeft hij de volgende reparaties gehad:
- kleine olielekkage verholpen
- nieuwe koppelingsset
- distributieketting vervangen incl. regelklep, nokkenasversteller, spanners etc
- granulaatreiniging van de kleppen
- nieuwe turbo
- homokineet links
- nieuwe bobines
Daarnaast heb ik er nog wat updates aan gegeven zoals een RS grill, custom uitlaat en verlangingsset.
Naast de charmante uitstraling die de A1 (S-line) geeft, laat het ook zien hoe innovatief Audi altijd is geweest. Mijn A1 is nu 10 jaar oud en de elektra werkt nog altijd naar behoren. De 13 Bose speakers geven prachtig geluid, hoewel ik er zelf nog een extra subwoofer in heb gelegd, waardoor je nóg wat meer kan genieten van zuiver geluid gecombineerd met een lekkere bass.
De S-line kuipstoelen zitten prima. Over de hardheid van de stoelen valt te discussiëren. Ik zelf ben bekend met rugklachten maar voel juist de pijn in mijn rug altijd wegtrekken als ik achter het stuur zit.
Het rijdt, schakelt en remt super vlot en soepel. Het stuur is licht maar wel met genoeg wegcontact, zeker met de CobraSuspension verlangingsveren die ik eronder heb is het net een kart. De 1.4 TFSI maakt je net wat vlotter als een gemiddelde auto in het verkeer, maar bij rustig rijgedrag is op de lange baan 1 op 18 ook haalbaar. Meestal kan ik als vlotte rijder zo’n 550km rijden met een volle tank.
Ruimte achterin is helaas niet zo veel. Dit is een van de weinige minpunten die ik er van kan geven. Er passen twee volwassen mensen achterin, maar dit is voor lange afstanden niet comfortabel. Ook achterin slapen is niet erg ideaal (ja heb er ervaring mee…), omdat de achterbank vaste bekerhouders heeft.
Een ander minpunt vind ik dat de Audi over het algemeen nogal gevoelig is voor krakende, piepende en andere vreemde geluidjes die echt overal vandaan komen, zowel binnen als buiten de auto. Maar dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de leeftijd. (Plastic wordt harder, onderdelen zitten losser…)
Al met al vind ik het gewoon een heerlijke auto. Ik krijg er toch regelmatig complimenten over en ben er zelf ook heel zuinig op. Hij heeft me helaas wel op flink wat kosten gejaagd, maar tegelijkertijd heeft hij me nog nooit in de steek gelaten, op een lekke band na. Zeker na de nieuwe ketting en turbo durf ik er zo mee naar Zuid Italië te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.