Audi 80 1.8 (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 80 1.8 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 279.600 km |
KM-stand laatst | 298.914 km |
Eerste 2000 km gaan prima
- 282.000 km
Na enkele jaren in verschillende leaseauto's (o.a. VW Polo en Golf, Opel Astra en Seat Leon) nu mijn eerste eigen auto gekocht.
Na lang wikken en wegen tussen een jonge occasion en een wat oudere, goedkopere auto voor het laatste gekozen. Vooral omdat ik weinig KM's ga maken omdat ik bij mijn nieuwe werk niet kan parkeren (Amsterdam). Gekozen voor de auto die ik vroeger zo mooi vond en waarvan ik toen al riep dat ik er ooit een ging kopen: de Audi 80.
Via een handelaar uitgekomen bij deze Audi 80 1.8S uit 1991. Gek genoeg kan ik hier in de database alleen een 1.8S t/m 1989 invullen. Tegen de handelaar eerlijk gezegd dat ik helemaal geen verstand had van auto's en dat ik een maand garantie wou. Dat was tot mijn grote verbazing geen probleem. En dat voor een auto van 18 jaar oud met 280k op de teller en voor 1000 euro incl. nieuwe APK. Gelukkig heb ik de garantie niet hoeven aanspreken.
Ondanks dat het een veel oudere auto is dan ik was gewend rijdt hij heerlijk. Wel heeft deze auto wat 'karakter'. Zo kraakt de stuurbekrachtiging soms een beetje en merk ik dat als ik over oneffenheden in de weg rijd dat het stuur een beetje meebeweegt. Alsof de stuurbekrachtiging twee kanten opwerkt. Weet niet of dat samenhangt met wat anderen een 'grote gevoeligheid voor wind' noemen?
Verbruik na 2 keer tanken ligt op zo'n 13,5 km per liter, bij een gemengd stad/snelweg gebruik en zelfs 200 km met fietsen op de trekhaak. Denk dat normaal gesproken 14 km/liter haalbaar moet zijn.
Blijft lekker rijden
- 287.600 km
Zo... de eerste 8000 kilometer zitten erop met deze auto. En ik moet zeggen, ik ben nog steeds aangenaam verrast.
De Audi 80 rijdt supercomfortabel en nog steeds 1:14 wat ik een prima verbruik vind. Ligt lekker op de weg, stuurt makkelijk dankzij de stuurbekrachtiging en ook nu het wat kouder wordt start hij bijna altijd in 1 keer. Pas een keer gehad dat ik 3 keer de sleutel om moest draaien. Olieverbruik op deze 8000 kilometer is ook niet gek, de 4 literflacon die ik uit voorzorg had aangeschaft zit nog zeker voor meer dan de helft vol.
Is er dan helemaal niets op aan te merken? Zeker wel... het blijft een wat oudere auto met 'karakter'. Een kleine opsomming van wat mankementen:
- slot op deur aan bijrijderszijde gaat niet met sleutel open (deur gaat wel gewoon open met de centrale vergrendeling, dus niet echt lastig)
- linkerbuitenspiegel vergroot. Dit is echt heel apart, de rechterbuitenspiegel, binnenspiegel en linkerbuitenspiegel hebben allemaal een andere sterkte. Met name de linkerbuitenspiegel vergroot nogal. Neem aan dat dat niet origineel is?
- ruitensproeier staat wat scheef en ook de ruitenwissers zijn wat versleten. Maar ja, dat is natuurlijk zo vervangen.
- de antenne is afgebroken :-( dus geen radio in de auto. Ga binnenkort eens aan de slag met een stukje ijzer ofzo, of heeft iemand nog tips?
- temperatuurmeter lijkt kapot te zijn. Of de temperatuur loopt nooit verder op dan 50 graden, maar dan moet ik me denk ik pas echt zorgen gaan maken.
- tot slot, bij het sturen hoor je soms wel wat gekke geluidjes, en ook klinkt er continu een soort zachte elektrische zoem. Geen idee wat het is, maar heb er ook niet echt last van.
Al met al, voor een auto van 18 jaar oud ben ik op-en-top tevreden!
Startproblemen in de regen...
- 288.800 km
Ai... het was ook te mooi om waar te zijn misschien? Na een half jaar toch wat problemen met de Audi 80. Hij wilde niet starten, net toen ik in Leeuwarden was terwijl ik terug moest naar Utrecht. Paar keer proberen te starten, maar het lukte niet. De startmotor leek het prima te doen, maar de motor sloeg niet aan. Na een keer of 10 proberen de pechdienst gebeld. Uiteraard starte de monteur van de pechdienst hem in 1 keer. "Niets aan de hand meneer!", maar hij heeft toch even gekeken. Zijn conclusie: wellicht wat slijtage aan de verdelerkap en/of rotor.
Startproblemen opgelost?
- 289.800 km
Ondanks dat ik niets had laten repareren leek 't er even op dat de startproblemen over waren. In de kou start de auto makkelijk in een keer. Maar even later met regen was 't weer raak.
Uiteindelijk is de Rotor, Verdelerkap, Bougies, Bougie-kabels en ook nog de Voetpakking vervangen. Inmiddels rijdt en start de auto weer als een zonnetje :-)
APK in 1 keer goed
- 293.000 km
Vandaag voor de APK laten keuren. Niets aan de hand, alles helemaal goed. Na een half uurtje wachten 35 euro voor het keuringsrapport en weer op weg. Had het eigenlijk niet durven hopen...
Evaluatie na 1 jaar
- 298.400 km
Zo. Het eerste jaar zit erop. Tijd voor een overzichtje van de kosten. Al met al ben ik super tevreden. Geweldige auto, erg comfortabel (voor een 19 jaar oude auto uiteraard).
Wat kost dat geintje:
*** VASTE KOSTEN ***
Afschrijving (helft van aanschafbedrag van 1000 euro)_____500,00
Wegenbelasting____________________________________________356,00
WA-Verzekering incl. pechhulp, inzittende verz.___________480,00
Subtotaal VASTE KOSTEN_________________________________ 1.336,00
*** ONDERHOUD ***
Ruitenwissers______________________________________________30,00
Reparatie: verdelerkap, rotor, bougies,
bougiekabels, voetpakking_________________________________358,00
APK-keuring________________________________________________35,00
Kleine beurt_______________________________________________65,00
Ijskrabber, startkabels, etc.______________________________20,00
Subtotaal ONDERHOUD_______________________________________508,00
*** RIJDEN ***
Brandstof (ca. 1 liter op 13,5 km, 1,45 euro per liter__2.040,15
Ruitenwisservloeistof (pak van 2 liter)____________________10,00
Motorolie (per pak van 4 liter)____________________________22,00
Subtotaal RIJDEN________________________________________2.072,15
TOTAAL__________________________________________________3.916,15
Totaal omgerekend per maand_______________________________326,35
Totaal omgerekend per kilometer_____________________________0,21
Valt me niet tegen eerlijk gezegd. Moet zeggen dat 't me er ook wel een beetje om te doen was om niet al te duur te rijden, en dat is gelukt. Al blijft een lease-auto toch voordeliger. Voor mij dan, uiteraard niet voor de baas.
The end???
- 298.900 km
Helaas, een probleem. Als ik rechtdoor wil rijden dan moet ik mijn stuur gedraaid houden. Naar garage geweest. Waarschijnlijk probleem in de stuurkolom. Vrees dat het een dure reparatie gaat worden, dus doe 'm denk ik weg. Net de 300 duizend niet gehaald... Als iemand interesse heeft, hoor ik 't graag :-) Moet wel 'n handige jongen (m/v) zijn, want er is dus iets mis...
The end!
- 298.914 km
Verkocht. Zojuist nog 250 euro gekregen van een opkoper. Keurig RDW-vrijwaring gekregen. Wordt naar Afrika ge-exporteerd.
Met pijn in 't hart, blijft een mooie auto. Nu maar eens kijken wat ik nu ga kopen, binnenkort vast een nieuwe review van een andere auto online.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.