Alpina B6 (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | B6 |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 38.500 km |
KM-stand laatst | 156.000 km |
Specificatie
- 38.500 km
Eindelijk kun je een Alpina als apart automerk in deze review invoeren in plaats van de omweg via het BMW basismodel. Vandaar dat ik de bestaande review heb herplaatst als Alpina B6 (Biturbo Gran Coupe Allrad)
Dit is de specificatie zoals deze Alpina op de BMW productielijn is gebouwd, voordat hij naar de fabriek van Alpina is gegaan voor de eindmontage van o.a. het uitlaatsysteem, de spoilers en speciale opties:
Code Omschrijving
X10 Tansanitblau metallic (Individual line)
02VA Adaptive Drive
02VB Bandenspanningsweergavesysteem
0302 Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
0319 Geintegreerde universele afstandsbediening
0320 Levering zonder typeaanduiding
0322 Comfort Access
0323 Soft Close Automatic portieren
0356 Gelaagd glas, extra warmtewerend
0358 Extra warmtewerende voorruit
03AG Achteruitrijcamera
0403 Elektrisch glazen panorama kanteldak
0415 Elektrisch bediend zonnescherm
0416 Zonnescherm achter
0423 Velours matten
0428 Gevarendriehoek en verbanddoos
0430 Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel bestuurderzijde
0441 Rokersuitvoering
0453 Stoelventilatie, voorstoelen
0455 Actiefstoelen voor
0456 Comfortstoelen voor
0488 Elektrisch verstelbare lendensteun voorstoelen
0494 Elektrisch verwarmde voorstoelen
0496 Elektrisch verwarmde achterstoelen
04NB 4-zone airconditioning met automatische regeling
04ND Dashboard met leder bekleed
04U1 Keramische details voor bedieningselementen
04UR Ambiance verlichting
0508 Park Distance Control voor/achter (PDC)
0552 Adaptieve LED koplampen
05A1 LED-mistlampen voor
05AC High-beam assistant
05AG Lane Change Warning
05AT Driving Assistant Plus
05DL Surround View
0609 Navigatiesysteem Professional
0610 BMW Head-Up Display
0654 DAB-tuner
0698 Regiocodering voor DVD
06AC Emergency Call
06AE TeleServices
06AK ConnectedDrive Services inclusief BMW Online
06AM Real Time Traffic Information
06AN Personal Assistant Service
06AP Remote Services
06F2 Bang & Olufsen High End Surround Sound Sound System
06FV Online Entertainment
06NS Uitgebreide bluetooth telefoonvoorbereiding
0760 BMW Individual hoogglans Shadow Line
0776 Individual hemelbekleding Alcantara Anthrazit
08TF Actieve voetgangersbescherming
08TH Speed Limit Info
0940 BMW Individual Special Request Optie
Daar zijn vervolgens door Alpina een flink aantal extra opties aan toegevoegd, zoals een Lavalina lederen interieur, stuurwiel en blauwe instrumentarium.
De speciale Alpina N63 motor (600 pk), en de aangepaste schokdempers en vering zijn reeds op de productielijn ingebouwd en worden door BMW niet apart vermeld.
Hier vind je het filmpje van deze Alpina B6 in 'Blits Bezit' van Autoweek van maart 2020:
https://youtu.be/T0x2Uujn1bE
Er staat ook een artikel van 6 pagina's in het blad GTO uitgave nr. 1 van 2020 met daarin het verhaal over deze Alpina en zijn eigenaar.
Wat een lekker ding
- 43 km
De eerste 4.500 km zitten er inmiddels al weer op, dus ik kan nu met wat meer ervaring spreken.
Het blijft elke weer een bijzonder om in deze B6 te stappen, en na een korte maar veelal lange rit stap je er met tegenzin weer uit. Het comfort is topklasse. De auto is stil, je zit heerlijk in de op alle mogelijke manier verstelbare comfortstoelen (met massagefunctie als je dat
wilt), de audio-installatie is topklasse en verder is alles wat ik maar kan wensen aan boord. De B6 is wel een echte snelweg cruiser want in het stadsverkeer en in de file voelt hij zich niet echt op zijn gemak. Dan reageert hij wat onrustig als je een klein beetje gas geeft. Geef je wat meer gas dan wil hij meteen grote stappen maken. In de Comfort of Comfort+ stand van de auto/onderstel dan is er een turbo-gaatje merkbaar bij lage toeren. Je hebt echte ook dan al ruim voldoende trekkracht/koppel natuurlijk, maar het max. koppel komt (pas) bij 3500 min-1 en aangezien de motor zo ontzettend weinig toeren maakt bij lage snelheden is hij soms een beetje nukkig.
Als het toeren echter richting de 2000 min-1 gaan dan is dat weg en reageert de motor mooi gelijkmatig en trekt als een lier. De allernieuwste uitvoering van dit blok heeft andere turbo’s en schijnt daar iets minder last van te hebben want die levert zijn max. koppel (ook 800 Nm) al bij 2000 min-1. Ook dat vermogen is (vrijwel) gelijk, rond de 600 pk.
De reacties op de B6 zijn vrijwel uitsluitend positief. Het model is natuurlijk een van de mooiste BMW’s (ja ja) van de afgelopen jaren, en de leek ziet niet dat er onder die fraaie koets iets bijzonders aan de hand is. De liefhebber ziet echter direct de karakteristieke Alpina velgen en de spoilers voor en achter, en ik krijg dan ook onderweg vaak een dikke duim van passerende automobilisten. Zelf een motoragent kwam gisteren naast me rijden, bekeek mij en de auto langdurig, gaf toen een dikke duim en scheurde weg. Mooi om te zien dat er ook liefhebbers tussen deze mannen en vrouwen zitten.
Het verbruik ligt natuurlijk op een redelijk hoog niveau, maar als je normaal rijdt dan is een verbruik van ca. 11,5 l/100 km (1 op 8,5) goed haalbaar. Fabrieksopgave ligt ook zo ongeveer op dat niveau. Kom je echter in de file of stadsverkeer terecht, of geef je eens flink gas dan is 16 l/100 km (1 op 6,25) ook goed haalbaar. Beetje vaak tanken dus, zeg maar gemiddeld 550 km met een 70 liter tank super (RON98/E5) uiteraard. Als je uit de diesel komt is dat natuurlijk even wennen, maar ja dat wist ik van tevoren ;-)
Ik heb een paar kleine dingen aan de auto veranderd; de BMW logo’s op de motorkap en kofferdeksel vervangen door Alpina logo’s en de lampjes van de binnenverlichting omgeruild voor LED’s met een mooi wit licht. Ik weet dat het vervangen van de logo’s voor Alpinisten (of hoe noemen die zich) een doodzonde is maar ik vind het mooi en daar gaat het om.
De chromen nieren worden ook nog vervangen door hoogglans zwarte nieren zoals die door Alpina als optie geleverd zijn. Past beter bij de black-line rond de portieren vind ik, en paar de voorkant wat egaler en agressiever. Kwestie van smaak.
Een van de dingen waar ik echter over in dubio zit is de vraag of ik de originele Alpina striping op de flanken (en voorspoiler) zal aanbrengen om de Alpina look helemaal af te maken. Aan de andere kant vind ik de auto nu prachtig neutraal van uiterlijk en redelijk onopvallend, en dat bevalt we ook wel aangezien het hij mijn zakelijke auto is en ik er klanten mee bezoek. Een beetje undercover kan dan natuurlijk geen kwaad want Nederland is niet bepaald tolerant als je in een (te) dikke auto rijdt.
Conclusie top nu toe is dat hij me zeer goed bevalt, op een paar kleine nukken na, maar waar zeer goed mee te leven valt.
Modificaties
- 44.500 km
Ik ben zeker niet van plan om nog veel aan de B6 te gaan veranderen want hij is nu al bijna perfect. Een paar kleine dingen heb ik echter intussen wel aangepast. De standaard chromen nieren heb ik vervangen door hoogglans zwarte exemplaren omdat ik vind dat die veel beter bij de zwarte raamlijsten (black line) passen. De neus van de B6 wordt zo net wat sportiever. Ook heb ikde gloeilampjes van de binnenverlichting vervangen door witte LED's. Dat geeft een veel moderne uitstraling.
Het zal voor puristen wel vloeken in de kerk zijn, maar origineel bestaat in mijn ogen niet. Je had deze B6 af fabriek met deze fabrieksopties kunnen bestellen, dus wat is dan wel en niet origineel. Zolang het geen exotische accessoires zijn kan alles. Het gaat erom wat ik mooi vind want ik 'moet' er elke dag inzitten ;-).
Ik ben ook nog wat aan het coderen geweest met Bimmercode in combinatie met een bluetooth module in de OBD2 poort. Hiermee kun je de elektronica van de auto helemaal naar je eigen wensen instellen. Ik heb b,v, de achterlichten aan de dagrijverlichting gekoppeld en de meldingen wanneer je moet tanken aangepast. Je kunt er ontzettend veel mee personaliseren. Een absolute aanrader.
Voor ca. EUR 50,= heb je de module (Ebay) en software (Appstore) in huis en kun je alle moderne BMW's en Mini's aanpassen. Super eenvoudig in het gebruik, en zolang je niet in de 'Expert Mode' gaat zitten rommelen kan er ook weinig fout gaan.
Qua rijden blijft het een feest, en krijg ik van alle kanten alleen maar positieve reacties. Zelfs een motoragent kwam achter en naast me rijden om de B6 eens goed te bekijken, stak zijn duim op en scheurde weg, mij met een brede grijs achterlatend. Blijkbaar een liefhebber.
Wat een bekijks
- 52.000 km
De B6 heb ik nu en maand of 6, en kan nu eindelijk een goed oordeel vellen over de rijeigenschappen en kwaliteit. Tot op heden nog geen enkel technisch probleem gehad. Alles werkt perfect. Wel in maart een set nieuwe Michelin Pilot Sport 4S laten monteren (V+A) vanwege een lekke achterband die niet meer te repareren was. Vanwege de xDrive was ik gedwongen ook voor de banden te vernieuwen om
niet teveel verschil in de profieldiepte voor en achter te krijgen, iets waar de tussenbak slecht tegen kan. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat ;-).
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben over de B6. Wat een genot om daar vrijwel dagelijks mee op pad te mogen zijn. Zoals in de intro al vermeld heb ik samen met Autoweek een video van de Alpina en mij gemaakt in de rubriek 'Blits Bezit'. Deze video staat op hun eigen website en op hun Youtube kanaal (https://youtu.be/T0x2Uujn1bE). Daarnaast heeft de redactie van Autoweek een artikel van 6 pagina's in het zusterblad GTO geplaatst, uitgave 1, 2020.
Deze B6 Gran Coupe is een zeer zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen. Er staan er slechts 3 op kenteken, dus dat is echt heel weinig.
Onderweg regelmatig een 1 of zelfs 2 duimen omhoog van kenners die zien dat dit geen doorsnee BMW is.
Einde garantieperiode
- 65.000 km
Het einde van de garantieperiode van 1 jaar kwam in zicht dus heb ik de auto bij de olieverversen bij de Alpina specialist SPBA in 's Gravendeel eens goed na laten kijken op gebreken. Slechts een ding gevonden; een zwetend achterdifferentieel. Geen echte lekkage maar een beetje vettigheid onder het huis. Ik heb dit bij Bergwerff in Gorinchem waar ik deze Alpina heb gekocht gemeld en een afspraak gemaakt om het te laten repareren. Dat hebben ze keurig netjes gedaan, en sinds dien is het opgelost.
Verder geen enkel probleem met deze B6 gehad dus ik ben zeer te spreken over de kwaliteit. Het is elke dag weer een feestje om er in te rijden, en het comfort en de souplesse van deze B6 zijn onovertroffen.
Nieuwe remschijven en -blokken
- 70.000 km
De service-indicator gaf aan dat de remblokken voor vervangen dienden te worden. Bij inspectie bleken ook de remschijven een flinke lip aan de buitenkant te hebben dus besloten om deze ook te vervangen. Via BMW Den-Haag originele Alpina performance schijven 395x36 mm (dat is ruim 15,5 inch) !! en blokken besteld. Ik wil deze B6 graag volledig origineel houden en ga geen aftermarket spul, als dat al te krijgen is
monteren. Remmen zijn geen onderdeel waar ik mee ga rotzooien. Samen met een zaken-vriend die een brug in zijn bedrijfshal heeft staan hebben we tijdens de feestdagen de schijven en blokken voor vervangen. Niet echt moeilijk maar alles met elkaar toch wel een klusje waar je een paar uur zoet mee bent. Aangezien alles dan goed bereikbaar is de mega grote remklauwen ook eens goed schoon gemaakt en alles perfect gemonteerd zodat je geen trillingen krijgt bij zulke grote schijven. De minste onbalans is dan al funest. De B6 remt weer als nieuw. Ik ben van plan om het reguliere onderhoud vanaf nu zoveel mogelijk zelf te doen. Olieverversen, lucht- en interieurfilters, bougies etc is nu eenmaal geen raketwetenschap, en Youtube leert je snel hoe je e.e.a. makkelijk zelf kunt doen als je 2 rechter handen hebt zoals ik.
Vanwege de Coronacrisis komt ik vrijwel niet meer in Duitsland, maar eind december eindelijk op de Duitse Autobahn eens echt gas kunnen geven. Op de bekende weg tussen Oberhausen en Arnhem eens stukje vrij baan gevonden en mijn persoonlijke record naar 306 km/h aangescherpt. Er zit nog veel meer in de motor, maar ik vond het mooi geweest gezien het overige verkeer. Hij kan harder dan dat ik verantwoord vind in elk geval.
Conclusie na het eerste jaar
- 72.000 km
Ik heb deze B6 Biturbo Gran Coupe nu iets meer dan een jaar en heb er ruim 32.000 km mee gereden. Mijn ervaringen zijn zeer goed te noemen en overtreffen mijn verwachtingen op vrijwel alle fronten. Het is verreweg de lekkerste auto die ik tot nu toe heb gehad, en de kosten vallen me niet tegen. Natuurlijk is het een (zeer) dure auto om in te rijden.
Het verbruik is gemiddeld 11,5 l/100 km (1 op 8,7 km) en dat is voor een dergelijke V8 4,4 liter met zoveel pk een prima waarde. Een M6 met een evengrote motor verbruikt echt aanzienlijk meer (1 op 6,5). Ik heb buiten het zwetende differentieel geen problemen gehad. De lekke band met als gevolg 4 nieuwe banden is pech en heeft wat mij betreft niets met de auto zelf te maken. Het enige dat me negatief is opgevallen is het olieverbruik. Ik moet tussen 2 oliebeurten (30k km) ongeveer 2 liter bijvullen en dat vind ik best veel. Onderzoekt bevestigd echter dat dit N63 blok daarom bekend staat en het dus geen probleem van mijn B6 is maar dat al deze motoren van BMW/Alpina dit hebben en het heeft dus niets met slijtage te maken.
Ik was dat echter bij het rijden met een diesel (640 d) niet gewend. Daar hoefde nooit iets bij tussen de beurten door. Als het hier bij blijft dan kan ik daar prima mee leven.
Qua kosten zijn de wegenbelasting (bijna 2100 kg !) en de verzekering natuurlijk wel serieuze kosten, maar dat weet je voordat je aan een dergelijk auto begint. De benzineprijs (RON98) was echter dit jaar natuurlijk veel lager dan vooraf ingeschat, en aangezien de B6 een slokje lust was dat een aangename surprise.
Qua aandacht en exclusiviteit is deze B6 natuurlijk een zeer bijzondere auto. Ik krijg vaak een opgestoken duim van medeweggebruikers, en ook mijn klanten (zakelijke auto) reageren zonder uitzondering positief. Van typische Hollandse kinnesinne merk ik gelukkig niets.
Samengevat: ik heb er nog geen dag spijt van dat ik deze B6 heb gekocht, en rijd hem graag naar de 100k km dit jaar. Als de Alpina B8 Gran Coupe er medio dit jaar komt ga ik maar eens kijken wat ik daarna ga doen....
Weinig tot geen problemen
- 133.000 km
Het is al weer even geleden dat ik een update heb geplaatst. Daar is een goede reden voor, namelijk dat er weinig te melden is. Buiten het reguliere onderhoud heeft de Alpina zich voortreffelijk gehouden. Het enige mankement is het uitvallen van de touch bediening op de rechter deurgreep voor. Daar werkt de ont-/vergrendeling met de vinger niet meer. Die bleef hangen waardoor ik hem heb uitgezet. Die storing moet nog een keertje opgelost worden maar het stoort me nauwelijks aangezien ik de auto altijd aan de linkerkant open maak met de keyless-go functie.
Het verbruik blijft keurig op ca. 11,4-11,5 l/100 km en dat is prima voor een dergelijke motor. Bij 120.00 nog wel een nieuwe set Michelin Pilot Sport 4S rondom laten monteren. De vorige set heeft het ruim 50l km uitgehouden. Ook dat is prima lijkt me zo. Kortom; zeer tevreden met deze B6. Hij blijft nog wel een jaartje of 2 in de familie.
Preventief onderhoud en de eerste storing
- 156.000 km
Hoewel BMW aangeeft dat de olie van de automatische ZF versnellingsbak nooit ververst hoeft te worden, spreek ZF zelf andere taal. Zij adviseren rond de 150.000 km de bak te spoelen. Dat heb ik dus bij een specialist in Odijk laten doen. Dat is prima gegaan. Echter op deze zeer warme dag bleek de airco het niet meer te doen. Onderzoek heeft uitgewezen dan de condensor lek is en geen koelgas meer vasthoudt. Onderdelen zijn besteld en binnenkort wordt de condensor vervangen. Het is natuurlijk jammer van deze storing, maar bij deze km stand komen er nu eenmaal zaken aan die vervangen moeten worden. Verder geen noemenswaardige zaken. Het blijst een fantastische reiswagen waar ik bijna dagelijks mijn werk mee doe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.