Alpina Roadster S (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Roadster S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 88.500 km |
KM-stand laatst | 107.000 km |
Aanschaf en import
- 88.500 km
In juli 2021 heb ik deze zeldzame Alpina Roadster S vanuit Zwitserland naar Nederland gehaald. Het is de door Alpina veredelde BMW Z4 van de generatie E85 prefacelift maar dan voorzien van een volledig aangepaste en met de hand gebouwde 3,4 liter 6 in lijn motor.
De motor is gebaseerd op het gietijzeren S52B32 blok van de Amerikaanse versie van de BMW M3 E36 maar is door Alpina voorzien van grotere zuigers en versterkte drijfstangen. De inhoud is vergroot van 3,2 liter naar 3,4 liter en levert nu 300 pk / en 362 Nm.
Daarnaast zijn zoals gebruikelijk bij Alpina nog tal van andere technische zaken aangepast zoals versterkte schokdemper en Eibach veren. Het uitlaatsysteem is van Boysen en volledig in RVS uitgevoerd. In het interieur vind je diverse Alpina kenmerken zoals de blauwe klokken met rode wijzers, speciale instaplijsten Alpina stuurwiel met Lavalina leer en diverse logo's op de sportstoelen en sierlijsten.
Van de Alpina Roadster s zijn 370 stuks gebouwd waarvan 203 LHD en 167 RHD voor de Britse en Japanse markt. Een behoorlijk zeldzame uitvoering dus waarvan en momenteel ca. 6 in Nederland zijn. Mijn RS is #141.
Deze RS is als optie uitvoering met het luxe "New Engeland extended leather', een extra zachte leersoort en teven zijn de deurpanelen boven en onder en de volledige A-stijl met leer bekleed.
De auto had nog geen 89k km gelopen toen ik hem heb gekocht maar had nogal wat achterstallig onderhoud zoals rondom versleten schijven en blokken rondom en wat kleinere cosmetische zaken.
In de komende maanden ga ik stap voor stap alles weer in de originele nieuwstaat terug brengen, met een paar kleine upgrades aan o.a. de remmen in de vorm van (originele) geperforeerde remschijven.
De karakteristieke Alpina Dynamic velgen moeten worden opgeknapt en van lichte stoeprandschade worden ontdaan.
Ik heb al jaren een BMW Z4 3.0i (E85) uit 2003 (zie mijn review) dus ik ken de opbouw van deze generatie Alpina Roadster S goed. Dat maakt sleutelen aan de auto een stuk makkelijker. De Z4 blijft ook in verzameling want die is volledig gecustomized naar mijn wensen.
In de komende maanden zal ik hier van het herstel steeds verslag gaan doen. Wordt vervolgd.
Alpina Deko-set (striping)
- 91.000 km
Ik heb onlangs de originele Alpina striping (Deko-set) op mijn Roadster S aangebracht. Bij de RS hoort deze schuin omlaag te lopen, vanaf de achterlichten over de deur naar een punt vlak voor de voorwielen. Op de voorspoiler horen links en rechts ook strepen te zitten en in het midden de tekst Alpina.
De Deko-set (originele naam van Alpina) is universeel voor vrijwel alle modernere modellen en moet op maat geknipt worden. Ook de plaats van de striping en de overgang van de verschillende delen is op de originele tekening van Alpina te vinden.
Alles bij elkaar is het een flinke klus om alles exact uit te meter, te plakken en dan op maat te snijden. Ben er in totaal 5 uur mee bezig geweest. Gelukkig kom in gebruik maken van een poetsbrug zodat je op zichthoogte kunt werken.
Ben zeer tevreden met het resultaat, het maakt de Roadster S echt af.
Op naar het volgende onderdeel dat in nieuwstaat gebracht gaat worden; de velgen en de remklauwen in Alpina blauw spuiten.
De lijst met klussen wordt steeds korter
- 91.100 km
Ik ben al druk bezig geweest om deze Alpina RS in goede staat terug te brengen want hij heeft veel achterstallig onderhoud.
Inmiddels uitgevoerd:
- Sticky steering opgelost door montage van nieuwe stalen lagerbussen.
- Revisie en herstel van de (enkele) Vanos (o.a. de bevestiging in het blok voorzien van helicoils en bevestiging weer origineel gemaakt met draadeindjes i.p.v boutjes).
- Rondom nieuwe geperforeerde remschijven en -blokken
- Lekkage van het differentieel opgelost incl. nieuwe ophangrubbers
- Leer rondom de A-stijl hersteld
- Linker stoel opgevuld en voorzien van een nieuw zitvlak
- Lak polijsten en glascoating aangebracht
- Originele Alpina Deko-set (striping) aangebracht
- LED verlichting in de koplampen en binnenverlichting aangebracht
- Dension Gateway BT gemonteerd voor streamen van muziek via mobiele telefoon
- Houder voor iPhone gemonteerd.
- Siemens S55 GSM in de cradle in de middenconsole geplaatst, old school
- Alpina kentekenplaathouder gemonteerd
- Symmetrische achterlichten gemonteerd zodat beide dubbele witte lenzen hebben
- X-Style module voor openen/sluiten dak tijdens rijden en op afstand
- X-Style module voor dagrijlicht en 3x knipperen gemonteerd.
- Achtervelgen laten herstellen en spuiten
- Remklauwen rondom Alpina blauw gemaakt
- Deuren aan de binnenkant isoleren met anti dreunplaten zodat ze klinken als een kluisdeur
- Verlichting in de handgrepen aan de binnenzijde monteren
- LSD (Quaife) (laeten) monteren met een nieuwe Hardy-schijf.
Wat staat er nog op de planning:
- Nieuwe motorsteunen en ophangrubbers voor de versnellingsbak
Mooie klussen om deze winter af te maken.
Wintertoeren
- 91.500 km
Hoewel het nu winter is ga ik er toch zo vaak mogelijk met de Roadster S op pad. 1e Kerstdag en Nieuwsjaarsdag was het prachtig weer dus kap open en gaan. Sinds de revisie van het Vanos systeem en het vervangen van de ophangrubbers van het differentieel is de bonk vrijwel geheel uit de aandrijflijn. Ik ga binnenkort de Hardyschijf en het middenlager van de cardanas nog vervangen om alles 100% te krijgen.
Het rijden met de RS is een bijzondere ervaring, zeker als je een Z4 gewend bent. Alles lijkt op elkaar, maar toch is alles anders. De grote verschillen zijn de motor en de vering. De motor is echt een beest, en trek als een lier. In een rechte lijn van 0 naar >250 km/h. Echt bizar, en het geluid is super!!!
Daar waar een 3.0i M54B30 motor op toeren begint af te vlakken trekt het S52B34 blok nog lekker door. 70 pk en 65 Nm extra is dan best wel veel.
Komende zomer gaan we zoals altijd met de Z4 op vakantie, dit jaar naar de Oostenrijkse Alpen, maar het zou best wel eens kunnen dat ik daarvoor nu de Alpina RS kies. We gaan als het meezit het een groep van het Z3/Z4 Forum, en daar zit nog een RS bij. Eens kijken of de M-modelletjes ons een beetje bij kunnen houden... ;-)
Accu overleden
- 91.800 km
Vanwege het mooie weer ben ik zaterdag 5 feb een stuk gaan toeren in de omgeving. Onderweg werd ik gebeld en toen heb ik de RS even aan kant gezet want ondanks een prima werkend handsfree systeem is bellen in een rijdende open roadster geen genoegen. Motor uitgezet en gesprek gevoerd. Helaas wilde de RS toen niet meer starten. Bij het omdraaien van de sleutel nog slechts een klik en dovende lampjes op het dashboard.
Dat was dus duidelijk, de accu was overleden. Helaas niemand in de buurt om de RS even aan te duwen dus de WW gebeld en 30 min gewacht. Toen er nog geen hulp was gekomen kwamen er gelukkig 2 mannen langs die we wel even een zetje (;-)) wilde geven. De RS startte meteen en ik kon mijn weg vervolgen.
Bij thuiskomst direct online een nieuwe accu besteld en de volgende dinsdag ingebouwd. De accu was nog de originele uit 2005, dus inmiddels 17 jaar oud. Geen schande dat deze nu de geest gegeven heeft. De RS staat 's winters natuurlijk ook vaak langere tijd stil, en ondanks een druppellader hield hij zijn lading niet meer goed vast. D
Gelukkig dit probleem ook weer snel opgelost en nu maar wachten op het echte voorjaar!
Sperdifferentieel
- 93.000 km
Een van de dingen die vanaf de aanschaf van deze Alpina RS op het verlanglijst stond was het monteren van een LSD, een limited Slip Differentieel. Zoiets hoort eigenlijk op elke serieuze sportwagen te zitten, maar vreemd genoeg was dit geen optie bij de bestelling destijds. Achteraf heeft Alpina wel LSD's op klantenwens ingebouwd.
Ik heb bij Hardeman Motorsport in Kruiningen een Quaife sperdifferntieel in de bestaande behuizing van het differentieel laten plaatsen. Dat is een relatief eenvoudige klus; oude dif eruit en sperdif erin. Je moet alleen wel flink wat demonteren om er bij te kunnen. Uitlaat, hitteschild en cardanas moet verwijder worden, en vervolgens de steekassen losmaken.
De differentieel was nog in prima staat dus er hoefde niets gereviseerd te worden. Alles is weer perfect qua speling afgesteld.
Dit sperdifferentieel is prima voor op de openbare weg. Voor op het circuit zou je beter voor een platensper kunnen kiezen. Die reageert nog snellen en kan tot 100% sperren.
Direct ook de versnellingsbakolie laten verversen om het schakelen nog soepeler te laten verlopen.
Onder gewoon rijden merk je niets van dit LSD, maar als je nu bij het uitkomen van een bocht flink op het gas gaat staan kom je heel makkelijk is een mooie drift, zonder zal het binnenste wiel doorlaat. Geeft enorm veel extra gevoel in de aandrijving en natuurlijk veel meer tractie, ook als het glad is.
Alles bij elkaar ben ik er zeer tevreden mee. Deze kan ook weer van het lijstje. Volgende upgrade zijn de motor- en versnellingsbaksteunen.
Hij is klaar (voorlopig)
- 95.800 km
Ik heb de laatste maanden allerlei klein klusjes aan de RS gedaan, en heb eindelijk de originele beige Alpina vloermatten ontvangen. Het was het laatste paar dat Alpina in Duitsland op voorraad had. Het maakt de auto wel af. Ze leggen netjes in de kofferbak want ze zijn super besmettelijk vanwege de lichte kleur. Er liggen voor normaal gebruik standaard zwarte matten in. Ook is de Roadster S opnieuw getaxeerd, en de de waarde is in 1 jaar alweer met € 5k bestegen. Prima investering dus. Ik verwacht dat ze vanwege de zeldzaamheid de komende jaren nog een heel eind verder zullen stijgen in waarde. Er staat er momenteel 1 in Duitsland e koop en van dat rode interieur moet je maar net houden.
Ik heb het verbruik ook een beetje bijgehouden en dat is nauwelijks hoger dan dat van mijn Z4 3.0i. een verbruik van 9-10 l/100 km is prima haalbaar. Uiteindelijk is dat verder niet zo interessant aangezien er relatief maar weinig in wordt gereden en je hem niet voor je woon-werk verkeer koopt.
Ik heb dus nog geen dag spijt gehad van deze aankoop. Hij bevalt me met de dag meer en meer.
Geschorst voor de winter
- 107.000 km
De Roadster S is sinds vandaag geschorst en staat schoon en droog in zijn eigen garagebox onder een originele Alpina afdekhoes.
Afgelopen september ben ik met een groep van 20 Alpina RS rijders op bezoek geweest bij de fabriek van Alpina in Buchloe (D) voor een rondleiding. Alpina stopt zoals bekend per 1/1/2026 met het maken van eigen auto's dus dit was een laatste kans de fabriek nog in productie te zien. Ze zullen verder gaan onder de naam "Alpina Classic" en zich gaan richten op het onderhouden en produceren van onderdelen voor de oudere modellen. Alpina bestaat dit jaar precies 60 jaar en er is een groeiende vraag naar onderdelen en revisies.
Het was een zeer speciale ervaring om daar eens rond te kijken. Tot slot met de groep op de foto gegaan met Andreas Bovensiepen, de CEO van Alpina.
Over mijn Roadster S verder weinig bijzonders te melden, buiten het feit dat ik de GPS antenne heb vervangen want de navigatie was af en toe volledig de weg kwijt. Klusje van een uurtje want de antenne is makkelijk bereikbaar onder de afdekking van de A-stijl.
De prijzen van de Roadster S zitten op dit moment enorm in de lift. In 3 jaar tijd zijn de prijzen van EUR 30.000,= gestegen naar EUR 45.000,= en meer voor echt mooie exemplaren met weinig km. Goeie investering dus!
Nu wachten op het voorjaar en dan weer genieten van deze fantastische Roadster S!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.