Alpina B3 (2016)

autoreview

Alpina B3 (2016)

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf86.353 km
KM-stand laatst106.845 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het ultieme genieten

  • 106.845 km

De eerste kennismaking
Als een Alpina al jaren je droomauto is, dan moet het er toch een keer van komen. Toen ik min of meer bij toeval tegen deze Alpina B3 Biturbo Touring RWD aanliep begon het behoorlijk te kriebelen.

Na een proefrit was ik meteen verkocht. De vraagprijs was natuurlijk best pittig en bij zo’n auto moet je toch extra op je hoede zijn. Alpina’s krijgen mooie reviews maar je leest ook verhalen over hoog olieverbruik, vroegtijdige motorrevisies en hoge kosten. Mijn auto was geleased via Leaseplan Nederland, was bereden in Luxemburg door een, zo leek het, keurige meneer actief in het vastgoed die al meerdere Alpina’s en M’s had bereden en in zijn vrije tijd een niet onverdienstelijk coureur is. Is de auto dan afgetrapt of juist bereden met veel gevoel voor techniek zoals de verkoper uiteraard opperde? Een keuring waarbij ik met name aandacht vroeg voor eventueel olieverbruik bracht gelukkig geen bijzonderheden aan het licht. Maar er waren nog wat andere vragen cq. onzekerheden af te tikken voor ik durfde te besluiten tot aanschaf:

RWD of AWD?
De aangeboden Alpina was één van die weinige exemplaren met RWD zonder sper. Nou gaf Alpina oprichter Burkard Bovensiepen daar juist altijd de voorkeur aan maar mijn naam is natuurlijk geen Bovensiepen, laat staan Max Verstappen. Is een AWD voor mij niet beter? Het voordeel van RDW: het scheelt in gewicht, brandstof- en bandenverbruik. Daarnaast ben ik een tamelijk rustige rijder dus RWD lijkt voor mij uiteindelijk eerder een voordeel dan een nadeel. Ik heb AWD in ieder geval tot nu toe nooit gemist. En die sper dan? Alpinaspecialist Bergwerff en importeur Dusseldorp gaven het verlossende antwoord: van een sper heb je hoofdzakelijk profijt als je wilt driften of op een circuit aan de slag gaat. Een sper maakt lawaai en moet na verloop van tijd altijd worden gereviseerd. Bergwerff had onlangs zelfs een Alpina verkocht waarbij in overleg met de klant de aanwezige sper zelfs was vervangen door een gewoon differentieel. En als meneer Bovensiepen daar dan ook nog eens de voorkeur aan geeft… Geen sper dus onder mijn auto. Een mooie Drechsler kan altijd nog achteraf worden gemonteerd natuurlijk.

Zijn alle belangrijke opties aanwezig?
Met een panoramisch schuifdak, adaptieve ledverlichting, een Harman-Kardon geluidsinstallatie, uitgebreide navigatie, een af fabriek gemonteerde automatisch wegklapbare trekhaak, lederen bekleding en alarm klasse 3 waren de belangrijkste opties wel aanwezig. Een head-up display en Lavalina leer waren misschien nog leuk geweest maar het ontbreken daarvan was voor mij beslist geen showstopper.

Verzekering
Mijn vaste verzekeraar accepteerde de auto niet vanwege een teveel aan pk’s per kg. Nationale Nederlanden wilde de auto gelukkig graag verzekeren en ik tikte uiteindelijk zelfs een lager maandbedrag af dan voor mijn oude 330i Touring. Het heeft voordelen als je al wat ouder bent aldus de verzekeraar…

Onderhoud en onderhoudskosten
Behalve de Alpinaspecialisten Bergwerff en Dusseldorp lijken de meeste BMW-dealers niet zo enthousiast om een Alpina in onderhoud te nemen omdat het onderhoud hier en daar toch afwijkt van een standaard BMW. In Carrec heb ik gelukkig een goede specialist gevonden voor onderhoud en reparatie. Alpina-specifieke onderdelen kosten natuurlijk wat meer en hebben soms een lange(re) levertijd, zelfs remblokken naar het schijnt. Zo heb ik een keer twee weken moeten wachten op een Alpina-specifieke slang voor de koeling van de automatische bak.
Extra kosten naast het reguliere onderhoud tot nu toe: die specifieke slang, een nieuwe accu, een nieuw kleppendeksel, een nieuw derde remlicht en een nieuw achterlicht (vanwege vochtophoping) en een Alpina-specifieke ‘charge-pipe’. Niet leuk natuurlijk maar ook weer niet zoveel extra t.o.v. wat je bij een reguliere BMW kunt verwachten. Zolang de turbo’s en de versnellingsbak het maar uithouden maak ik mij maar niet te veel zorgen.
Extra kosten heb ik ook gehad aan het bestellen van nieuwe afdekplaatjes voor de wielnaven. Het plastic achter de logo’s was uitgezet en ik kreeg de logo’s met geen mogelijkheid meer ingedrukt en weggedraaid (nodig voor het meten van de bandenspanning). Ik maak de velgen alleen schoon met warm water en tot nu toe heb ik hier gelukkig geen problemen meer mee.

Brandstofverbruik
De Alpina blieft alleen euro 98. Inderdaad soms even slikken bij de pomp. Uiteraard tank ik alleen de ethanolvrije variant. Tot mijn eigen verbazing rijd ik gemiddeld zo’n 1 : 10,9. Zelfs na een vakantie in Duitsland kwam ik uit op 1 : 10,6. Na een rit naar Zuid-Limburg kwam ik zelfs uit op 1 : 12.6. De CO2 uitstoot schijnt overigens een zeer acceptabele 179 g/km te zijn.

Olie
Om milieutechnische redenen schrijven tegenwoordig bijna alle (sportwagen)merken gebruik van 0W-30 voor, zelfs voor de oudere modellen waar ze voorheen bijvoorbeeld 0W-40 voorschreven. Zo ook Alpina. Navraag bij de Alpinafabriek leerde dat ze zelf ook goede ervaring hebben met Mobil 1 10W-50. Na veel zoekwerk op internet en in overleg met Carrec viel de keus op Castrol Edge 5W-40 en tot nu toe heb ik totaal geen last van olieverbruik. De vier uitlaten zijn na meer dan drie jaar rijden nog altijd brandschoon. De verkoper heeft gelukkig toch gelijk gehad: de vorige berijder moet met veel gevoel voor techniek hebben gereden!

Banden
Die keus was snel gemaakt. Michelin Pilot Sport 4S (breedset in de maten 245/30 voor en 265/30 achter). Ik kan me nauwelijks betere en fijnere banden voorstellen. Het instructieboekje schrijft een bandenspanning voor van 2.9 – 3.5 bar. Alpina adviseert bij navraag echter de spanning permanent op 3.5 bar te houden, maar de max. toegestane spanning van de betreffende banden is 3.3 bar. Ik rijd permanent met een spanning van 3.2 bar en dat geeft naar mijn idee een fijne balans tussen comfort en wegligging.

Alarmsysteem
Een BMW anti-diefstalbeveiliging klasse 3 was standaard aanwezig en ik kreeg er bij aflevering gratis een keyless protector bij. Niet echt noodzakelijk, want de auto heeft (gelukkig zou ik zeggen) geen keyless entry, maar toch een prettig idee.
Na aanschaf kwam ik er bij toeval achter dat bij veel Nederlandse Alpina’s, waaronder helaas die van mij, de standaard BMW-beveiliging niet afdoende was omdat het niet officieel was geregistreerd als Alpina-alarm. Installatie van een tweede, after-market alarm was noodzakelijk om verzekerd te zijn tegen diefstal. Gelukkig heeft Dusseldorp voor veel Alpina’s, waaronder die van mij, de typegoedkeuring laten aanpassen waardoor het standaard BMW-alarm nu ook als Alpina-alarm staat geregistreerd.

Uitstraling
Nou kun je bij een Alpina door de opvallende wielen, de vier zwaar verchroomde uitlaatpijpen en de forse voorspoiler nooit echt spreken van een ‘incognito’ uitvoering, maar ik ben dik tevreden met het ontbreken van enige verdere bestikkering of schreeuwende naambadges. Kleine geneugten zijn het blauwe instrumentarium, de Alpina logo’s in het leer en in de vloermatten, de dorpels met Alpinabenaming, de badge met produktienummer en uiteraard het dikke, lederen Alpinastuur.

Het rijden!
Dan natuurlijk nu het rijden! Tsja, wat kan ik zeggen. Misschien zegt het genoeg dat ik mij letterlijk weken van tevoren kan verheugen op een aankomende (lange) rit, liefst over bochtige wegen in heuvels of bergen natuurlijk. De Alpina stuurt superstrak. Die enkele keer op de Autobahn rijd je bij wijze van spreken ‘met je pink’ 190. En dan draait de motor nog geen 2.900 tpm. Door de enorme stabiliteit en rust is een lange rit werkelijk nooit vermoeiend. Die heerlijke, leren stoelen en dat lekker dikke lederen stuurwiel dragen daar natuurlijk ook aan bij. Er is altijd meer dan voldoende trekkracht, zelfs bij de laagste toerentallen. Je komt nooit vermogen te kort. De Alpina gedraagt zich daarbij als een echte grand tourer, heel anders dan de meer hardcore sportwagens. Het besturen daarvan is natuurlijk ook fantastisch maar kan naar mijn ervaring op den duur best vermoeiend worden. Zo niet in de Alpina. Het blijft altijd comfortabel zonder dat je ook maar een moment het gevoel van contact met de weg verliest of inlevert op wegligging. Je zou willen dat er nooit een eind komt aan de rit!

Bij een koude start wordt de motor kort op toeren gejaagd (zo’n 2.000 tpm) om de katalysator snel op te warmen (beter voor het milieu) maar na een kleine 100 meter rijden zakt het toerental af naar een normaal niveau. Die koude start is met 93dB overigens wel een aanslag op je trommelvliezen dus een bosje bloemen op z’n tijd voor de buren kan geen kwaad. Na even rijden zakt het geluidsniveau overigens al gauw terug naar een zeer acceptabele 74dB.

Ik rijd hoofdzakelijk lange ritten en uiteraard rijd ik de B3 eerst goed warm. Na zo’n 25 km. geeft de olietemperatuurmeter 100+ graden Celsius aan en kan er eventueel extra gas worden gegeven. Had Saab niet zo’n reclame ‘het kan wel maar het hoeft niet’? Wat mij betreft geldt hetzelfde voor de Alpina. In de comfortstand zoef je als in een ouderwetse Amerikaan uitermate comfortabel over de weg. Hobbels in de weg worden uitstekend verwerkt. In de sportstand wordt de vering straffer zonder oncomfortabel te worden, wordt de besturing directer en gaan de kleppen van de standaard Akrapovic uitlaat permanent open. En dan dat geluid! Niks geen kunstmatige herrie maar bij accelereren een heerlijke, volle, ouderwetse brul. Naar mijn smaak leggen zelfs veel M’s en AMG’s het daartegen af.

Ik geniet van het enorme koppel van maar liefst 600Nm (beschikbaar tussen de 3.000 en 4.000 tpm). Tussen de ±1.400 tpm en 6.400 tpm is er altijd minimaal 450Nm beschikbaar. Ik probeer banden en techniek te sparen maar een stevige tussenacceleratie op zijn tijd is op en top genieten door die enorme duw in je rug en die heerlijke volle, rauwe klank.

De door Alpina aangepaste ZF bak doet z’n werk uitmuntend. Ik heb zelden de behoefte om handmatig te schakelen hoewel ik dat in al mijn vorige auto’s altijd één van de leukste dingen vond van het autorijden.

Tenslotte voor de liefhebber nog de specifieke technische gegevens t.o.v. de standaard F31 340i van na de facelift waarop de B3 is gebaseerd (tot zover ik die heb kunnen achterhalen):
• N55 motor uit de 335i waarbij de enkele turbo is vervangen door 2 turbo’s met variabele geometrie (van Tachyon uit het Hollandse Eemnes)
• Vermogen 410 pk bij 5.500 – 6.250 tpm
• Koppel 600Nm bij 3.000 – 4.000 tpm. Tussen de ±1.400 tpm en 6.400 tpm is er altijd 450Nm aanwezig.
• Akrapovic Alpina roestvrijstalen uitlaatsysteem met kleppen en inscriptie (7.5 kg. lichter)
• Smeedijzeren krukas
• Mahle zuigers
• NGK bougies
• Versterkte achteras en aandrijfassen en Alpina specifieke stabilisatorstangen
• 40% grotere intercooler
• Aangepaste vering met 45% stijvere Eibach schokdempers
• Aangepaste ZF 8-traps versnellingsbak met extra intercooler
• Aangepaste motorelektronica: Alpina specifieke rekeneenheid + aangepaste bedrading
• High performance benzinepomp
• Geventileerde schijfremmen (niet doorboord) met een diameter van 370mm voor en 345mm achter met blauw gespoten Alpina remklauwen
• Achterwielen met iets negatief camber
• Extra voorspoiler met Alpina-benaming
• Blauw instrumentarium
• Luxe velours Alpina matten met ingelegd logo
• Dorpels met Alpinabenaming
• Alpina logo in lederen bekleding
• Interieurbadge met Alpina produktienummer
• 20 inch ALPINA Classic velgen

Dat was het! Ik voel mij zeer bevoorrecht in deze Alpina te mogen rijden en hoop er uiteraard nog jaren plezier van te hebben. Misschien is het verhaal iets te veel een opsomming van zaken geworden maar mocht je ooit een Alpina overwegen, dan helpen mijn bevindingen je wellicht.

Mocht er zich nog iets spannends voordoen, dan meld ik mij wel weer.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.