Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid 130pk Super (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tonale 1.5T Hybrid 130pk Super |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 16.411 km |
KM-stand laatst | 45.232 km |
Mijn eerste Alfa Romeo
- 16.411 km
Sinds een kleine maand ben ik - na 14 jaar Fiat gereden te hebben - eigenaar geworden van mijn eerste Alfa Romeo: een Tonale Edizione Speciale in de prachtige kleur Verde Montreal.
Nadat mijn Fiat Tipo SW JTD met 254.001km het ineens voor gezien hield, (zie review) moest ik dringend op zoek naar een vervanger. Beroepsmatig ben ik afhankelijk van de auto. In de tussentijd huurde ik verschillende auto's, voornamelijk uit de elektrische vloot van MyWheels. Een DS3, een i.D.3, maar ook een MG4 passeerden de revue. Het is lekker rustig en stil rijden op elektrisch, maar de constante range anxiety op langere afstanden, met name op de DS3, deden mij concluderen dat elektrisch (nog) niet voor mij is. Ik heb vanaf de eerste auto die ik had op diesel gereden, maar anno 2024 is dit helaas moeilijker geworden door het ontmoedigingsbeleid dat wordt gevoerd en dus moest het een auto met milde hybride aandrijflijn gaan worden. Deze benadert m.i. het concept van diesel nog het meest.
Het liefst wil ik Italiaans (blijven) rijden, maar dan wordt het lijstje toch wel aardig klein, dus deze keer besloot ik ook een aantal 'vreemde' merken op mijn shortlist te zetten, al bleven mijn keuzes opvallend genoeg binnen het Stellantis-concern. De shortlist werd als volgt:
1) Alfa Romeo Tonale
2) Peugeot 308 SW
3) Opel Astra SW
4) Fiat 600
De Fiat 600 viel vrijwel gelijk af, te weinig bagageruimte en kon me qua design toch ook niet helemaal bekoren.
De Opel Astra SW maakte serieus kans, want ik had de gelegenheid om voor anderhalve week met een te rijden en dat was een erg fijne, luxueuze auto, maar helaas waren er geen voorraadmodellen beschikbaar in de configuratie zoals ik deze wilde: mét automaat en de 136PK mild-hybride motor als minimum. Daarbij, toch wel zorgen over de 3-cilinder motor. Akkoord: het is een verbeterde versie van de verguisde PureTech, maar met de intensiteit waarop ik de auto zou gebruiken, durfde ik dat toch niet aan.
Hetzelfde gold eigenlijk voor de Peugeot 308 SW. Daar is dezelfde 1.2 aanwezig en dan notabene zonder de hybride techniek. Pas vanaf de 1.6 (180 en 225) motoren krijg je de hybride aandrijflijnen, maar die zijn plug-in. Dat wilde ik eigenlijk niet hebben. Daar wordt de auto zwaarder van = duurder in wegenbelasting. Daarbij kon ik niet wennen aan het i-Cockpit concept met het kleine stuur en verhoogde cockpit.
Tsja...en dan kom je dus ineens terecht bij de Alfa Romeo Tonale. Er stond een prachtige Edizione Speciale in de showroom van dealer Janssen van Kouwen te Almere. Ik had niet direct de illusie deze te kunnen gaan rijden. Toch qua aanschaf een stuk duurder dan de Peugeot 308 SW, maar....het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus toch een proefrit aangevraagd voor de Tonale, tegelijkertijd met de Peugeot 308.
Het was een aangename proefrit, waar ik uitgebreid de tijd voor mocht nemen en ik heb een dikke 45 minuten tot één uur met de Tonale gereden. Even naar huis toe voor de ultieme vuurproef waarop ik mijn auto's uitkies: het inladen van mijn muziekinstrumenten + apparatuur. Als deze test zou falen, dan zou de Tonale zijn afgevallen. Lichtelijk zenuwachtig laadde ik mijn langste/grootste koffer in en......het past! Dat betekende dat de Tonale ineens een serieuze optie werd. En ja, had ik eigenlijk stiekem mijn keuze eigenlijk al gemaakt. Toch voor de vergelijk en de vorm nog met de Peugeot 308 gereden, maar een Alfa koop je met je hart. De Peugeot was rationeel misschien de betere keuze geweest, maar het gevoel dat ik krijg bij de Tonale overheerste en overstemde alles. Later maakte ik nog een extra proefrit met de Tonale - ik maak eigenlijk altijd twee proefritten als ik een auto specifiek uitkies - en nadat ik weer met hetzelfde gevoel uitstapte, besloot ik aan de onderhandelingstafel te zitten om de koop te beklinken.
Een extra reden om de Tonale te nemen: gezien het een Edizione Speciale betrof, een openingsversie met veel opties, zat er ook 5 jaar garantie op ipv de standaard 2 die Alfa Romeo geeft. De auto is van begin 2023. Na veel uitzoeken en gesteggel dit laten registreren door de dealer en bij aflevering kreeg ik een bewijs mee dat aantoont dat ik nog mag genieten van de resterende ruim 3,5 jaar garantie.
Ik tekende het contract en op 10 oktober om 10:00 mocht ik de Tonale dan eindelijk in ontvangst nemen en de eerste kilometers ermee gaan rijden. Wauw...wát een auto. Ik kon de eerste anderhalve week niet geloven dat dit mijn nieuwe auto was. Komende uit een Fiat Tipo is dit een behoorlijke stap omhoog in het segment.
De Tonale is royaal uitgerust met mooie zwarte leren bekleding met stoelverwarming- én verkoeling! Daarnaast heb ik ook stuurverwarming. Ontzettend luxe allemaal en alle snufjes heb ik dan ook gretig uitgeprobeerd.
Qua infotainment is het ook dik voor elkaar: in het midden van het dashboard prijkt een mooie tablet van 10,25" met o.a. DAB+ en Apple Carplay/Android Auto. Deze heeft veel mogelijkheden en laat zich vlot en makkelijk bedienen. De navigatie is van TomTom en heeft verkeersinformatie, benzineprijzen en flitspaalherkenning.
Tussen de 'klokken' huist een digitaal display waarop van alles te zien is: de kaart, die mee navigeert als je een bestemming in de TomTom invoert, info over het benzineverbruik en de accu, de klokken die in drie verschillende thema's kan worden veranderd met een druk op de knop en ga zo maar door.
De auto bevat verder ook veel rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning en autonomous driving level 2, waarbij je op rechte stukken een klein stuk zonder handen aan het stuur kunt rijden. Na verloop van tijd waarschuwt de assistent je door het display oranje te kleuren. Plaats je je handen dan nog niet terug op het stuur, dan zal het display rood kleuren en een heuse countdown starten van 5 seconden, waarbij je vervolgens een harde schok van de auto krijgt en de auto begint af te remmen. Tot nu toe heb ik enkele maal een foutmelding gekregen dat een sensor van op de voorruit vies zou zijn en dat schakelt gelijk de hele cruise control-module uit. Er zijn updates hiervoor en deze zal ik eind november laten uitvoeren. Hierdoor zullen deze foutmeldingen niet snel meer optreden. Ze treden vooral op bij laaghangende zon en harde/veel regen.
De aandrijving is een 1.5 Turbo 4-cilinder benzinemotor met 131 PK, gekoppeld aan een 7-traps DCT-versnellingsbak. Een kleine accu met 20pk helpt bij het wegrijden en geeft zonodig de 'boost' bij het wegrijden. Ook is het mogelijk om er tot ongeveer 30 km/h elektrisch mee te rijden, maar dan moet je wel héél licht op het gaspedaal duwen en vaak slaat de benzinemotor weer aan. In de files en als je rustig door de wijk rijdt werkt dit bijzonder goed. Bijzonder is wel dat er geen startmotor is, maar een constante wisselwerking tussen de accu en de benzinemotor. Als je auto dan ook aanzet, dan start hij bijna altijd op de elektromotor. Vaak bij de koude start slaat de benzinemotor vrijwel direct aan, maar er zit standaard een vertraging tussen het moment dat de motor inschakelt.
Qua motorafstelling had ik vanuit de fabriek uit zeker wel meer verwacht van Alfa Romeo. Het is geen snelle motor en komend uit een getunede turbo diesel is dat erg wennen, maar eenmaal op gang rijdt het zeker erg fijn en soepel.
Net zoals voorgaande Alfa Romeo heeft ook de Tonale de befaamde DNA draaiknop en als je hem in D zet, dan is er direct veel meer rijplezier en wordt het een levendige motor die ook lekker fel optrekt en aanvoelt. Het elektrische gedeelte is dan ook standaard uitgeschakeld zodra de auto in D staat. Zowaar is een licht sportief uitlaatgeluid waarneembaar in deze stand. Draai je na de D-stand nog een stand verder en hou je de draaiknop ingedrukt, dan schakelen alle veiligheids- en antislipsystemen uit. Voor als je écht gek wilt doen :-)
Helaas is de Tonale dermate ondergewaardeerd als auto dat er vooralsnog geen chiptuning verkrijgbaar is bij de gerenommeerde tuningsbedrijven, zoals Squadra, H&S of Savali. Dat komt ook, omdat de motor ECU nog niet gekraakt is en de bestanden vrijgegeven zijn voor motortuning. Ondertussen ben ik tevreden door de auto in D te zetten.
Qua zuinigheid valt het mij zeker niet tegen. Het lukt mij regelmatig om ongeveer 750-800km op een volle tank te rijden. Ik tank wel regelmatig E10/98 V-Power. Duurder, maar op lange termijn beter voor motor en verbruik. Ik zit volgens de boordcomputer op een gemiddelde van 1:15/1:16, wat ik zeker niet verkeerd vind. Zijn er betere alternatieven? Zeker. Maar hé, ik wilde graag Italiaans blijven rijden :-)
Al met al ben ik weer erg blij met de keuze. Ik hoop natuurlijk dat deze langer mee zal gaan dan de Tipo en ik ben vooral benieuwd hoe het mij zal bevallen om hybride te rijden. Ik zal weer de review bijhouden en meld me weer zodra er bijzonderheden zijn.
Ruim een halfjaar verder!
- 45.232 km
Inmiddels zijn ruim een halfjaar verder sinds ik de Tonale heb aangeschaft. Het is de hoogste tijd om de review bij te werken en jullie bij te praten over de ervaringen met mijn Bella.
De algemene strekking dat ik nog steeds enorm tevreden ben over mijn keuze. Het is een comfortabele en fijne auto om in te rijden. De wow-factor is zeker nog erg prominent aanwezig: iedere keer dat ik uitstap en de auto sluit, kijk ik hem standaard na. Verde Montreal is echt een eyecatcher en ik krijg dan ook regelmatig bijval van mensen die het een prachtige kleur vinden of die even kijken wat het is, want ja: de Tonale zie je nou eenmaal niet zo vaak. Nooit gedacht overigens dat ik de kleur groen mooi zou vinden, maar de Italianen hebben het mooi weer voor elkaar gekregen!
In de tussentijd is er veel gebeurd. Ik heb in de tussentijd al mijn eerste persoonlijke aanpassingen eraan gedaan, zodat het toch echt mijn Tonale is geworden.
- Carbon interieur sierlijsten op de raambediening en middenconsole. Mede mogelijk door ome Ali, maar ziet er heel netjes uit.
- Stelvio achterruitenwisser - waarmee de Tonale aan het publiek werd voorgesteld. Bij productie verscheen er echter een lompe, grote ruitenwisserarm van kunststof op de achterzijde. Daar kon ik niet aan wennen, dus heb ik de wisserarm van de Stelvio besteld. Deze is even lang en ziet er 100x beter uit en meer in lijn met de rest van de auto. Wist verder prima, zonodig zelfs strakker.
- FitcamX 4K dashcam voor- en achterzijde, op maat gemaakt voor de Tonale. Deze laat zich op de regensensor van de auto monteren via een Y-verbinding. Hiermee blijft de garantie intact en hoeft er niet te worden gesneden in de originele bekabeling. Estetisch gezien ziet het er ook perfect uit, het lijkt bijna OEM. De video- en opnamekwaliteit is bizar goed.
Ik heb ook al twee onderhoudsbeurten laten uitvoeren. Ik pendel veel tussen Almere en Zeist, waardoor ik ook in de buurt van laatstgenoemde stad ben gaan zoeken naar een dealer voor onderhoud. Heb nu al tweemaal tot volle tevredenheid mijn onderhoudsbeurten laten uitvoeren door Nefkens de Meern. Dankzij hun oplettende blik tijdens de eerste beurt, kwamen we erachter dat een koelvloeistofslangetje aan het lekken was. Dit is netjes onder fabrieksgarantie opgelost en we waren er gelukkig op tijd bij. Geeft wel te denken: hoe kan dit op een auto van amper 1,5 jaar oud. Gevalletje pech, zo denk ik maar. Kan altijd gebeuren.
Helaas ook een paar minpunten:
1) Ik zou willen dat je op de Tonale de keuze had gehad tussen het inschakelen van normale Cruise Control of Adaptieve Cruise Control, zoals ik dat op de Tipo had. De ACC is namelijk naar mijn mening té gevoelig en daardoor gaat hij zelfs in de minst heftige stand al remmen tov mijn voorligger. Dat rijdt erg zenuwachtig. Vele andere merken geven mij deze mogelijkheid namelijk wel, waarom de Tonale dan niet?
2) Een van de witte LEDs op de DNA-knop is defect. Ik heb nu een DA-knop ipv DNA :-) Dit valt gelukkig onder de garantie en staat op 2 juni a.s. op de planning om te laten vervangen dmv het monteren van een nieuwe DNA knop.
3) Dit is een vrij groot minpunt dat helaas nog niet is opgelost.
Laat ik bij het begin beginnen: bij aankoop vond ik afbladderende lak tussen de naad van de achterbumper. Bij aflevering kreeg ik te horen dat dit door Alfa Romeo onder garantie zou worden opgelost. Prima, zou je denken: er zou contact met mij worden opgenomen om een afspraak te maken. De schade-expert zou zich hier zogenaamd eerst over gaan buigen en dan zouden ze me oproepen om de auto te laten zien. Ik hoorde maar niets en hoorde maar niets en iedere keer als ik ernaar vroeg hetzelfde verhaal: wij zijn ermee bezig.
Uiteindelijk was ik dit flink zat en ben ik naar de serviceafdeling van de dealer toe gegaan om hierover te klagen. Wat bleek: er was helemaal niets ondernomen. Niemand wist hiervan. Binnen 10 minuten was het geregeld: foto's genomen van de schade, schade erkend door Alfa Romeo als zijnde terugroepactie, afspraak gemaakt voor herstel. Kon de maandag erop de auto brengen en is het opgelost. Was dat nou zo moeilijk om te regelen!?
De lakschade werd opgelost en ik reed weer kosteloos verder met een nette vers gespoten achterbumper. Op 3 april j.l. ontdekte ik een soortgelijk defect, maar ditmaal aan de andere kant van de bumper. Met vertrouwen weer naar de dealer toe: dit hadden ze immers eerder erkend als een terugroepactie. Ik kwam echter van een koude kermis thuis....
In de eerste plaats weer soortgelijk gehannes: ben tot twee keer aan toe naar ze toe geweest, met de belofte dat ze me iets zouden laten weten, maar geen gehoor vanuit hun. Uiteindelijk kwam er pas schot in de zaak als ik er zelf bovenop bleef zitten door langs te gaan/ te bellen/ te mailen. De auto werd ingeboekt en zou naar hun schadebedrijf toe gaan ter beoordeling.
Van deze beoordeling zakte mijn broek werkelijk naar beneden: de garantie wordt niet toegekend, omdat de schade zou ontstaan zijn doordat íkzelf met een scherp voorwerp - bijv. een schroevendraaier/sleutel - in de naad van de bumper zou hebben zitten prikken.....pardon!?
Hierop heb ik een second opinion aangevraagd bij een andere schadehersteller - het toeval wilde dat deze partij óók samenwerkt met deze dealer - welke de eerdere beoordeling van het andere schadebedrijf direct ontkrachtte: de lak was nog niet goed genoeg uitgehard toen ik hem eerder liet herstellen en dus had de bumper nog niet op de auto terug gemonteerd mogen worden. Het was me al opgevallen dat ik de auto erg snel terug had gekregen. Waarschijnlijk is de bumper er te grof/hard op geklikt en is van binnenuit de lak beschadigd en na verloop van tijd gaan werken en dus barsten.
Met deze beoordeling gelijk terug naar de dealer gegaan en nu is ook de vestigingsmanager erbij betrokken. Ik wacht nu hun reactie af over hoe ze dit gaan oplossen. Wordt vervolgd....
Dit is natuurlijk buiten de schuld van de auto zelf om, maar het werpt een schaduw over de algehele ervaring. Dit is mijns inziens ook het grootste manco van de Italiaanse merken: het uitblijven van goede, actieve en persoonlijke service vanuit het dealernetwerk, waardoor je als klant het gevoel krijgt serieus te worden genomen en enthousiast wordt om de volgende keer weer een auto van hetzelfde merk te kopen. Voor het eerst in 15 jaar heb ik het gevoel gehad 'hierna nóóit meer een Alfa Romeo/Fiat'. Je kunt beter een goede specialist met passie voor het merk onder de armen nemen, wat ik na de garantieperiode dan ook zeker weer zal doen. Ook erg zonde dat een hoop dealers ten onder zijn gegaan met de fusie PSA/FCA. Je kunt nauwelijks nog kiezen waar je naartoe gaat. Stellantis, doe hier iets aan!
Gelukkig is er ook nog iets positiefs te melden: sinds kort voor de Tonale is er tuning mogelijk bij Savali Tuning. Dit heeft als voordeel dat ik de auto kan tunen binnen de garantieperiode, omdat Savali nauw samenwerkt met de importeur van Alfa Romeo. Het schept bovendien vertrouwen, omdat Savali één van de drie bekendste en gerenommeerde tuners van Italiaanse wagens is: de andere twee zijn H&S Corse en Squadra Tuning. Informatie is aangevraagd :-)
Verder rijden we lekker door. Ik heb over de auto zelf niet te klagen. Die doet het iedere dag naar volle tevredenheid. Lekker starten-lopen en rijden maar! :-) Kijk uit naar de komende periode: met de zomer in aantocht is het tijd om mooie roadtrips te maken. Engeland en Italië staan deze zomervakantie op de planning. Ik ben erg benieuwd!
Afgelopen meivakantie met de Tonale voor het eerst naar Stuttgart geweest en toen een kleine sneak preview mogen ervaren. Heb hem lekker uitgeprobeerd op de Autobahn. Hij blijkt begrensd te zijn: na 180km/h moet je alle rijhulpsystemen uitschakelen om hem door te kunnen laten rijden naar topsnelheid. Anders geeft hij geen sjoege. Wat mij opviel is dat hij als een kluis op de weg ligt. Hij blijft strak en precies rijden, waar ik bij de Tipo juist wolliger stuurgedrag begon te ervaren. Akkoord, je rijdt niet iedere dag topsnelheid, maar het geeft vertrouwen dat de auto op elk moment alert is en doet wat jij ervan verlangt. Overigens wordt deze begrenzer met de tuning van Savali opgerekt.
Zodra er weer een nieuwe update is, zal ik mij weer melden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce | Pano-Dak | 360 Camera | ACC |
- 2023
- 4.464 km

Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid 160 pk Veloce | Panoramadak | El.achterklep | Veel optie's | Prijs is rijklaar
- 2023
- 35.100 km

Alfa Romeo Tonale 280PK PHEV TI ADAPTIVE | ELEK.KLEP | LEER | KOMT BINNEN!
- 2023
- 20.534 km