Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid 130pk Sprint (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tonale 1.5T Hybrid 130pk Sprint |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Alfa Romeo Tonale ervaringen na 1,5 jaar
- 115.000 km
Omdat ik al lange tijd met veel interesse en plezier de reviews lees, dacht ik dat het tijd werd om maar eens mijn ervaringen te delen van mijn huidige auto; een Alfa Romeo Tonale Sprint met 130pk uit 2023.
Waarom een Alfa Romeo Tonale?
Als eerste ben ik een groot liefhebber van Italiaanse auto's. Mijn vrouw rijdt in een Fiat 500e en ik heb ook nog een Abarth 124 Spider uit 2017. De Tonale is mijn 6e Alfa, andere waren een 33, 156, 159, Spider 4 en een Giulia. Die laatste is by far de best rijdende auto die ik heb gehad en ik heb best al wat auto's gehad (2x BMW 3, Audi A3, Volvo V40/V60, diverse Alfa's).
Als tweede ik had niet zoveel keuze, ik zal dat toelichten. Mijn werkgever had in 2021 besloten dat we alleen nog maar "Onze deal" mochten kiezen bij Leaseplan. Onze deal zijn auto's die Leaseplan groots inkoopt en daardoor scherp zijn geprijsd. Voorheen hadden we een hele goede leaseregeling, na 2021 niet meer (gelukkig is de leaseregeling ondertussen weer verbeterd en valt er weer wat te kiezen). Ik heb overigens altijd het idee dat bij HRM afdelingen personen op de autolease zitten, die niets met auto's hebben en niet snappen dat het kiezen van een auto een feestje is, maar dit even terzijde.
Nadat ik zo lang mogelijk had doorgereden met mijn Alfa Giulia moest ik een andere auto "kiezen", dat werd een Polestar LR single motor, oh ja, want eigenlijk was er alleen maar wat te kiezen als je electrisch reed, benzine auto's waren heel beperkt en diesel mocht helaas niet meer.
De Polestar vond ik wel aardig, dus die maar gekozen, met name vanwege de bijtelling van 12%.
Ik rijd per jaar ongeveer 70.000 km, ik had daarom al snel veel spijt van de Polestar. WLTP meer dan 500km, in de praktijk was dat 250-300km. Ik was de hele dagen aan het nadenken over of en waar ik moest laden wanneer ik bij een klant was. Hoeveel tijd ik had om tussen de afspraken door eventueel te laden etc. Daarnaast werkte op den duur het snelladen niet meer. Ik dacht dat het kwam van de snelladers, maar uiteindelijk bleek het aan de Polestar te liggen. Toen ik na een late avondafspraak weer niet kon snelladen, was ik het zo zat en heb ik mijn werkgever gesmeekt of hij een andere collega wellicht kon blij maken met een 12% bijtellingsauto. Die was snel gevonden en toen mocht ik na een jaar wederom een "Onze deal" kiezen. Toevallig was toen net de Tonale geïntroduceerd en was deze er ook als "Onze deal" auto bij Leaseplan. Ik was zo blij als een kind omdat ik weer een Alfa mocht rijden.
Hoe bevalt de Tonale?
Ik heb de Tonale sinds januari 2023 en er staat ondertussen 115.000 km op de teller. Laat ik het zo zeggen; het is de minst goede Alfa die ik heb gehad. Veel storingen en meldingen. Bij elke drup regen of bij zonneschijn krijg je een melding dat het AEB systeem niet meer werkt. AEB staat Active Emergency Brake. Die is heel actief als die het doet, want je schrikt je een ongeluk, wat het systeem volgens mij moet voorkomen. Dan hebben we Adaptieve Cruise Control (ACC), die heeft hetzelfde euvel als AEB, bij elke drup regen werkt die niet meer en krijg je een melding dat je naar de dealer moet. Dat heb ik gedaan en melding van gemaakt. Tegenwoordig zijn er geen aparte Alfa dealers meer, maar moet je naar een Stellantis conglomeraat, aardige mensen hoor, maar geen Wim Prins zeg maar....en die zeggen dat dit heel normaal is, ik heb het 3 keer gemeld en 3 keer zelfde antwoord gehad, ik heb de moed opgegeven.
Ja, 130 pk is niet heel veel, maar goed ik rijd weer Alfa en dat is ook wat waard. Hij rijdt best redelijk strak, maar is natuurlijk in de verste verte niet te vergelijken met Giulia.
Ik zal jullie op de hoogte houden, ik moet binnenkort weer een andere (helaas verplicht) electrische auto kiezen, dus ik ben mij aan het verdiepen in de diverse modellen.
Een half jaar verder
- 160.000 km
We zijn ruim een half jaar verder en de Tonale staat op 160.000 km.
Ten opzichte van het vorige verslag geen grote veranderingen. Ik kreeg later nog vragen over onder de rijeigenschappen en andere zaken.
De rijeigenschappen zijn uitstekend, auto stuurt strak voor het formaat, alleen 130 pk is eigenlijk te weinig, je moet er echt flink aan trekken. Comfort goed, vering zou van mij wel wat steviger mogen. Zitpositie vind ik ook goed, de zitting had wat langer gemogen, maar bij lange ritten stap ik fris en fruitig uit. Afwerking is ook goed, geen rammels, maar met name electronica is gewoon ondermaats. Remlichten die blijven branden bij de automatische rem, binnenverlichting die het na verloop van de tijd niet meer deed. Alles is uiteindelijk wel opgelost, maar je moet om de haverklap terug naar de garage.
Laatste ervaring met de elektronica was tijdens de wintersport, we kwamen terug uit Oostenrijk en plotseling allerlei waarschuwingen en lampjes die gingen branden. Automaat moest ik laten controleren en het motorstoring lampje bleef oranje branden. Toch maar aan de kant, even auto aan/uit, het is tenslotte een Alfa, maar hij kon niet meer in de achteruit en het motorstoring lampje bleef oranje branden. Daarna maar weer rijden, hij kon gelukkig nog wel voorruit. Bij de volgende stop werkte de achteruit weer, maar het motorstoring lampje bleef branden. Terug in Nederland de dag erop maar even naar de garage, Tonale is uitgelezen; ze konden geen storingen vinden…
Ik heb ondertussen een andere auto besteld. Aangezien we bij mijn werkgever verplicht elektrisch moeten rijden, is het een BMW i4 Edrive 40 M-Sport Edition geworden. Er was geen goed Italiaans alternatief op korte termijn, de elektrische Stelvio is er helaas nog niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.