AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)

autoreview

Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)
Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)
Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)
Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)
Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)
Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)
Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)
Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)
Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)
Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)

Signalement

UitvoeringSpider 2.0 T.Spark 16V L
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst154.420 km
Lezerswaardering: 96%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Intro van spider

  • 129.100 km

Alfa Romeo Spider 2.0 Twin Spark 16V Edizione Classica uit 2001.

Deze uitvoering is het best te vergelijken met de in Nederland geleverde Lusso. Echter, deze kleurcombinatie van de zwarte metallic lak, het grijze leer, de licht gekleurde tapijten en 17” teledial velgen is slechts 1 jaar geleverd als speciale editie, specifiek voor de Duitse markt.

Een maand geleden aangeschaft na het nodige voorwerk. Inlezen, onderzoek doen, zoeken en proefrijden.

Bewust heb ik een fase II 916 gekozen: mooier interieur dan fase I en niet die (mij te) gladde neus van fase III. Weinig gelopen (128.000 km).

Alfahart
Ik heb een zwak voor Alfa Romeo: de Sprint, 33, 75, 145/146, 147, 155, 156, 164, 166 de GTV/Spider.... Alfa's van de tijd nog voordat het magazijn van GM werd geplunderd. Met mijn 159 had ik niet heel veel geluk bijvoorbeeld en het was meer een sexy Opel Vectra dan een echte Alfa Romeo achteraf bezien. Al was ik er best blij mee. Mijn eerste Alfa, een 147, was een heel fijne auto.

Maar goed, terug naar de Spider....Geen busso 3.0V6 12V willen hebben? Ja, maar mooie 12 kleppers (meer koppel onderin dan de 24V).....die zijn echt lastig te vinden. Het geluid van een busso V6 is ongeëvenaard maar het gebrek aan onderdelen en de onderhoudskosten inmiddels ook. Om nog maar te zwijgen van de aanschafprijzen van een nette V6. Diverse proefritten in V6-en gedaan: de motoren zongen maar de rest van de auto niet. Niet de juiste klik t.o.v. de prijs. Ik ben toen toch eens een 2.0TS gaan proberen, die wat lichter in de neus is dan een V6. Romige 4 cilinder dankzij balansassen en eigenlijk niet heel erg minder snel. De combinatie van de auto zelf (staat en uitvoering) de redelijk betrouwbare techniek en financieel aanvaardbaarheid trok me over de streep. Het gaat tenslotte om lekker open toeren en voor de snelheid en het geluid rij ik dagelijks al wat ander moois. Luxeproblemen....

Staat van de Spider en onderhoud
Met name de staat van specifiek deze Spider trok me aan: juiste kleur, juiste velgen, lak mooi, softtop mooi, wiesmann hardtop in kleur (!), lichtgrijs Momo leer in goede staat, reed goed.... en alle elektronica werkt. Ik voelde en zag dat er met enige zorg mee is omgesprongen. Uiteraard met een reserve om de techniek op orde te brengen.

Zoals elke 17 jaar oude auto, kan ie wat genegenheid gebruiken. Na de koop heb ik eerst de hardtop eraf gehaald en ben ik maar eens wat kilometers gaan rijden. Vervolgens heb ik de Spider bij een Alfa specialist neergezet. Een oudere auto goed krijgen en houden hoort bij de aanschaf en het behoud van dit soort toekomstige klassiekers. Zelf heb ik de tijd en gelegenheid er niet voor dus laat ik dat doen. Niet iedereen denkt zo, wil dat of kan zich dat veroorloven. Dat zie je terug in het occasionaanbod: veel versleten Spiders en goede exemplaren daar betaal je voor. Dat geldt niet alleen voor de V6 inmiddels. Voor mooie 2.0TS-en mag de knip ook een beetje open. Aantoonbaar onderhoud is een must, of kennis en een budget om zaken te laten doen. Er wordt gewoon te vaak gedacht "die paar duizend aan onderhoud is de Alfa technisch niet meer waard". Dat mag economisch dan wel kloppen maar voor mij gevoelsmatig niet!

De bekende Alfa 916 zaken heb ik laten doen: multilink achteras laten reviseren, gat in bodem laten repareren en onderkant tectyleren, stuurkolom vervangen (richtingaanwijzer ging niet vanzelf terug). Niet echt gekke dingen en specifiek voor dit model.

Ook bleek er een olielekkage tussen bak en motor, dus bij het vervangen van de keerringen ook meteen een nieuwe koppeling erin laten zetten. De boel lag toch open en verkeerde zuinigheid om het niet te doen. Ook de distributie (ook balans) met spanrollen en waterpomp laten doen omdat sluitend bewijs wanneer dat voor het laatst was gedaan niet aanwezig was. Dat laatste was eigenlijk de eerste aanleiding voor het bezoek aan de specialist.... maar deze spider had wat extra liefde nodig. En dat krijgt hij. Ook een nieuwe accu en 4 mooie Michelins. Op exact zijn 17e verjaardag heb ik hem weer opgehaald.

U zult wel denken "nou nou nou....typisch Alfa, wat een ellende!”. Vraagt u maar eens aan een liefhebber wat die moet verspijkeren om zijn/haar Audi TT uit 2001 bijvoorbeeld in echt goede staat te houden.....distributieriem, sabilisatorstangen, de draagarmrubbers en kapotte displays dashboard vervangen.... Hopend dat de originele Audi Bose radio het überhaupt nog doet.......en dat de watertemperatuurmeter en brandstofmeter de echte stand aangeven.....geen klein bier dus. Kortom: hobby kost geld.

Technisch is de Spider nu in goede betrouwbare conditie. Optisch was hij dat al. Klaar om elke dag mee op stap te kunnen.

Gebruik en genot
Ik geniet alleen al van de lijn van de auto. Dat lekkere pininfarina design, jaren 90 strak. Het is een fijne auto om mee te cruisen. Ik heb al een paar "gewone" cabrio's gehad maar deze laat me van allen het meest glimlachen. Een eerlijk analoog ding, niet zo klinisch als een Audi A3 of een BMW 1- waar ik ook van heb genoten! Begrijp met niet verkeerd. Dat waren cabrio's, dit is een spider. Een cabrio doe je open tussen afspraken door, met de spider maak je een afspraak. Zo simpel is het. Heel snel en snaarstrak gaat het allemaal niet maar wel met Italiaanse stijl! Gewoon kap opengooien en niet vergeten zonnebrand te smeren. Een eerlijke simpele auto.

Het is een voorwielaandrijver.....weegt een berg....maar toch: 150pk is een prima vermogen voor de Spider. De 2.0 TS is een van de meest soepele en rustig lopende (4-cil, dat wel) motoren die ik ooit heb gereden. Wel wennen trouwens: een 5 bak als je al jaren 6 versnellingen rijdt en nu zelfs dagelijks automaat.

Ik geniet er van om de Alfa zo origineel en netjes mogelijk te houden. Geen verlagingsset, sportuitlaat of 18" velgen voor deze original. Behouden zoals ie destijds is geleverd (inclusief de originele radio cassettespeler): erfgoed als totaalpakket. Ik hou van perfectie maar ook van Alfa Romeo. Dus eigenlijk is dit een soort weerbaarheidstraining voor mij haha.

De Alfa is mijn tweede auto. Mijn tweede pretauto eigenlijk, want dagelijks reed ik een Mini Cooper S F56 (zie review), nu een Audi S3 (zie review). De Spider zal dus meestal in de garage staan onder zijn Alfa hoes, wachtend tot hij wekelijks mee uit mag. Ja, het hele jaar door met droog weer. Schorsen ga ik niet doen: het geld dat ik daarmee zou besparen ben ik na schorsing kwijt om de effecten van stilstand op te laten lossen.....ingedroogde pakkingen en rubbers, banden met een platte kant....en niet mogen rijden ermee....de ergste straf.

Ik wil rijden en genieten op mooie dagen. Ik denk dat het met deze Spider en wat liefde in de toekomst zeker zal lukken :).

Ik hou jullie op de hoogte!

Upgrades 3000km

  • 131.000 km

En dan nu een update na een goede 3.000 kilometer.

Wat een leuk ding. Ik blijf het zeggen! Omdat ik de alfa toch best geregeld mee uit neem heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan om hem geschikter te maken voor meer dagelijks gebruik en langere ritten.

De originele cassettespeler heb ik vervangen door een JVC DAB mediastreamer/carkit. Ook de 2-weg speakers in de deuren heb vervangen voor een meer high end oplossing maar alles uiteraard in de originele speaker openingen. Klinkt prima nu. Het standaard spul was echt rommel en de radio stuurde de elektrische antenne niet goed meer aan. De originele radio gaat het museum in.

Technisch bleek een klein olielek nog niet te zijn opgelost maar dat heeft mijn specialist verholpen. Meteen een K&N luchtfilter gemonteerd en de voorwielophanging laten reviseren. Nieuwe draagarmen, veerschotels, stabilisatorstangrubbers etcetera. Dat geheel klapperde wat bij lastwisselingen en oneffenheden. Rubbers in een ophanging gaan nu eenmaal geen 17 jaar mee....

Met al het correctieve en preventieve onderhoud dat ik heb laten doen rijdt de Spider echt factory fresh. Ongelooflijk wat een resultaat het heeft opgeleverd. Piep en kraakvrij laat hij op geen enkele manier de indruk achter al 17 jaar te zijn. Erg blij mee!!

Als toetje ook nog een nieuw logo op de kofferbak gezet want dat was erg verweerd. Ook voor de lol led alfa logo projectoren als instapverlichting gemonteerd. Mijn mini heeft ze ook dus de Alfa mag niet achterblijven haha.

Van de winter ga ik de velgen nog laten opknappen en poedercoaten. In mijn ogen is het dan een nog perfectere 916 Spider dan hij nu al is.

Puntjes op de i

  • 132.900 km

Toch weer wat leuke kilometers gemaakt met deze schone!

Zolang het droog is mag hij naar buiten.... kap open. Technisch alles in orde. Rijdt echt fantastisch. Inmiddels heb ik de velgen helemaal laten poedercoaten en het resultaat is fantastisch. Zo ook de detail beurt waarbij de lak is gepolijst, de tapijten zijn gestoomd en het leer is behandeld. Echt als nieuw allemaal.

Verder heb ik de verlichting aangepakt: alles aan de voorkant voorzien van LED wit. Het origineel was erg geel met weinig lichtopbrengst. De mistlamp clusters heb ik zelf opgeknapt (vergeling en lekkage is een typisch 916 probleem en nieuw niet te krijgen).

Het originele windscherm wordt op dit moment voorzien van nieuw gaas (zat een gat in toen ik de Alfa kocht). Ik weet echt niet meer wat ik nog moet doen om m nog perfecter te maken hahaha. Wat een beauty.....en wat is hij verwend.... al zeg ik het zelf.

Hij staat nu lekker te slapen onder zijn Alfa deken. Wachtend op mooi weer :)

Mooie zomer

  • 138.900 km

Zoals jullie aan de km stand zien is het een drukke en heerlijke zomer geweest! Dit jaar dik 10000km mee gereden. Parallel aan al het onderhoud (en verfraaiing) dus enorm veel plezier gehad!

Ik ben toch voor de bijl gegaan en heb een CSC RVS uitlaat genomen. Eerst alleen de achterdempers, later ook de middendemper vervangen door een straightpipe. Lekker donker geluid zonder dat het ordinair is geworden. Ook 10W60 olie erin gegooid, daar houdt een 2.0TS van. En toen het grote genieten van het eindresultaat:

Buitenlandrit Stichting Club Alfa Romeo Bezitters.
Met 100 equipes Alfa Romeo’s van zeer uiteenlopende typen 4 dagen naar het Duitse Thüringerwald geweest. Een fantastische tocht van ongeveer 1800 kilometer over autobahn en B-wegen door glooiende landschap en bossen. Echt heel tof om mee te maken, al dat mooie spul en al die Alfa gekken. Op de autobahn terug voelde ik wel dat de remmen wat te lijden hebben gehad. Dus de remmen zijn vervangen door Ferodo exemplaren, voor de geplande zomervakantie. De Duitsland vuurdoop was geslaagd, de echte uitdaging moest nog komen....ver weg zonder een technische club ploeg aanwezig. Behalve ANWB Europa dekking....Het blijft een Alfa.....

Zomervakantie.
Omdat er niks mooier leek dan de Côte d’Azur per cabrio te doen, bleef de Audi S3 thuis en de Alfa Spider moest mee. Best een avontuur.... Een Topgear achtige roadtrip als zomervakantie, zo voelde het. Tassen gepakt, Alfa gepoetst, tolkastje achter de ruit, kap open, RON98 in de tank, lucht in de banden: op naar de Côte!!

Dit is waar de Alfa voor is gemaakt. Verbaasd over het goede comfort en het redelijk windvrij open rijden op hoge snelheid. We hebben in 1 ruk open 1100km verslonden. Na een fijn hotel en stevig ontbijt begon het feest op de kustwegen. Dit is waar de Alfa echt tot zn recht komt (zie foto’s - smile). Open rijden langs de kust en over bergpassen met de mooie Twin Spark snerp en donker uitlaatgeluid galmend tussen de bergwanden. Erg blij met het samenspel tussen de CSC uitlaat en het K&N luchtfilter. De Spider heeft ons 3300km bijzonder mooi (en open) vermaakt. Hiervan 700km over bergpassen en kustwegen. De D559 (St Tropez > Cannes) en route Grande Corniche zijn echt ongekend mooi. De Alfa was hiervoor geknipt (al miste ik de 230pk extra van Mn Audi soms.....heel even haha).

De Côte is één grote show van splinternieuwe supercars. Het duurste en het nieuwste is hier de norm. Bijvoorbeeld Bugatti Chiron’s en Mansory RR Cullinans. Niet van deze aarde dus. Dan is het des te leuker om daar met een mooie en dappere oude Alfa doorheen te banjeren. Charmant en schattig.

Toen de terugreis aanvaard: 1300km in één keer. Tussentijds en bij thuiskomst even het olie gepeild: een verbruik van een halve liter op 5500km. Brandstof 1:10 gemiddeld. Niet gek als ik zie hoe en waar we hebben gereden. Ik ben zwaar onder de indruk en trots op m. Volgend jaar mag ie weer mee uit...om weer te laten zien waarom we goede vriendjes zijn voor elkaar!

Rustige winter

  • 140.800 km

Op wat mooi weer ritjes na heeft de spider een winterslaapje gedaan. Uiteraard de gelegenheid genomen om de jaarlijkse beurt te laten doen. Op een kapot wiellager na geen gekkigheden. Sensortje hier en nieuwe twinspark bougies en olie daar. De lente is begonnen. Omdat je nu toch niet met veel mensen in 1 auto mag..... is de spider onverwacht beter dagelijks inzetbaar dan verwacht haha.

Apk en zomerklaar

  • 142.300 km

Tijd voor de jaarlijkse APK. Waar dit verwende kind -op een reparatie van de interieur luchtverdeling- uiteraard glansrijk doorheen kwam.

Echter....ik vond de lichtopbrengst van de koplampen toch echt te weinig. Ondanks betere lampen erin had ik er nagenoeg niks aan op donkere wegen. Naar laten kijken door mijn specialist. Veel oudere auto’s hebben hier last van en het is erg merk en type afhankelijk wat je eraan kunt doen. In het geval van een 916 spider: niks. De chroom coating van de reflectoren vergaat op enig moment en dat is van buitenaf niet te zien. Pas als je ze uit elkaar haalt, wat is gedaan. 2e hands vervangen heeft geen zin: hebben dat ook of vertonen dat snel. Opnieuw verchromen ook niet omdat er plastic delen aan vast zitten....Dus dan maar een set nieuwe koplampen. Dat was niet 1, 2, 3 gedaan want zie dit spul maar eens nieuw uit de doos te vinden...... nog los van de prijs.... ik zal het u besparen.

Tevens op advies echte LED verlichting erin laten zetten i.p.v. xenon. Dit in verband met geringe warmte ontwikkeling en daardoor levensduur chroomlaag. Een bak licht nu, na een bak geld.

Hij is weer zomerklaar. Op naar de zon. Desnoods binnen de landsgrenzen!

Spider klaar, rijden maar!

  • 149.495 km

Onderhoud:
Er waren sinds de vorige update 3000km verstreken tot aan de nieuwe APK. Meteen ook een beurt want de zomervakantie zou weer per Spider gaan. Twee nieuwe ruitenwisserbladen voor de APK en de beurt. Dat was het. Alles weer fris en fruitig. Belangrijk met een grote reis in het vooruitzicht. Ook omdat de Spider elders is gestald en daardoor helaas niet meer wekelijks roffelt.

Klein leed:
Gedoe was er even toen de ramen en de kap (die gelukkig dicht was) alle dienst weigerden. Na die constatering in de stalling is ook de accu nog leeggelopen. Te weinig gebruikt en geen mogelijkheid voor een druppelaar in nieuwe stalling. Dat laatste bleek meteen de remedie voor de ramen en kap. Nadat de ANWB de accu had opgeladen werkte alles weer prima. Aan een Alfa Romeo moet je de “waarom” vraag niet stellen als alles opeens weer werkt. Gewoon dankbaar zijn.

De grote reis:
Onze vakantieplannen waren ruimer dan in 2019…. België, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Duitsland, Luxemburg en dan weer via België naar Amsterdam. Een aardige kluif voor de Spider. En voor ons. 4000 kilometer ongeveer.

Ter plaatse zowel in Frankrijk als Italië weer de meest adembenemende bergroutes gereden. Kap open, goed op toeren houden en dan laat deze schone zich vermakelijk door de haarspeldbochten jagen. Dit is de auto die je wilt rijden als je op je zonnige vakantiebestemming bent. En open op doorreis in etappes van niet meer dan pakweg 500km per dag. Dan hou je het nog een beetje leuk…een les.

Het genot op de bestemming komt tegen een prijs: de heen en terugreis. Licht bepakken, minimaal shoppen op locatie….Duimen voor mooi weer…… qua lange afstanden en in slechte weersomstandigheden is dit gewoon niet je ideale auto met de kap dicht. Gotthardpas in plaats van de tunnel vanwege de files. Klinkt leuk maar is minder grappig met 6 graden en regen……en iedereen rijdt een X5 automaat en jij moet het van je toeren en handbak hebben…. Onophoudelijk wegwerkzaamheden en slagregen. Omleidingen via Duitsland vanwege F1 files bij Spa….. er leek geen eind aan te komen. Het interieur veranderde dus van een rijdend terras naar een urenlange klankkast met nagenoeg geen zicht en matig humeur. Achteraf is het een leuk verhaal en blijft de herinnering dat je met je eigen Alfa Spider hebt gereden in haar thuisland….dat kunnen niet veel mensen zeggen.

Type 916 wordt zeldzamer:
Dus is er ook de “trots” dat je met een inmiddels zeldzaam beestje op pad bent. Kennelijk. Dit type Alfa (916) bevindt zich in de schemering tussen overleden, zeer slechte staat en een enkel goed behouden exemplaar. Die laatste zijn er bijna niet. Trust me. I know.

Ik kwam in 4000km maar 1 GTV (Frans: aardige staat) en 1 Spider (Italiaans: versleten) van de 916 tegen. Een beeld dat ik herken in Nederland. Ik had gehoopt in zuid Europa en met name Italië er iets meer tegen te komen….. van alle generatiegenoten trouwens. Mazda MX-5, Audi TT mk1, BMW Z3, MB SLK mk1, MG-F/TF, Fiat Barchetta….een enkeling of geen. Maar zo wel dan duimpjes omhoog :). Een door het luxe en puristische lot verbonden erkenning.

Cijfers:
3970km in twee weken gereden. Storingen: 0. Verbruik brandstof E5 was 1:13. Olie 10/W60 verbruik 0,5 liter. En dat voor een blok dat bekend staat om zijn (olie)dorst. Mooie resultaten van een mooie survivor.

Apetrots op de Spider. Het was weer een avontuur!

Winterslaap

  • 149.860 km

Zoals elke winter doet de Alfa een dutje. Ik rij er op mooie droge dagen wel een rondje mee om de boel weer even goed op te warmen, op te laden (accu) en de gewrichten te smeren. Zo ook vandaag na een paar weken niet rijden. Starten = lopen. Zag dat Autovisie vandaag een artikel aan deze toekomstige klassieker heeft besteed! Leuk :))

Klaar voor de zomer

  • 150.650 km

Inmiddels dik 21 jaar oud en dat geef je haar niet al zeg ik het zelf. Vorige maand weer opgehaald bij m’n Alfa specialist na een kleine beurt en een smetteloze APK keuring. Voor mij het bewijs dat al het gedane onderhoud in de afgelopen jaren zich uitbetaalt in een zeer goede, betrouwbare Spider. Kost wat, heb je ook wat.

Laatst erg gelachen om de nieuwe Alfa Romeo (Tonale) commercial slogan “Live unpredictably”…… geen idee welke marketing kneus dat verzonnen heeft maar voor mijn 916 geldt het gelukkig niet.

En toch heb ik de Alfa in de stille verkoop voor een andere liefhebber. Ik gebruik de Spider steeds minder omdat het reizende leven door al het thuiswerken gewoonweg een andere vorm heeft aangenomen. Maar hij mag alleen weg naar iemand die m op waarde weet te schatten en er net zo goed voor zal zorgen als ik. De rest koopt maar een brak en afgeragd ding….om van APK naar APK te strompelen. Zoals 90% van het aanbod online.

Weer tip-top

  • 153.840 km

De jaarlijkse beurt en APK stonden weer in de agenda. Vlekkeloos door de keuring.

Ondanks de weinig gereden kilometers toch gekozen om een grote onderhoudsbeurt te doen. De distributieriem, waterpomp en spanrollen zaten er alweer 5 jaar onder (en zo’n 25dkm). Op aantal jaren dus aan z’n tax. Je kunt het gokken om mee door te rijden maar ik speel graag op zeker: vernieuwen die handel dus. Daarbij is ook een lagertje vervangen dat een zoemend geluid maakte: wat een verschil! Met alle nieuwe vloeistoffen erin en dat lager vervangen lijkt het wel of de motor op dubbel geslagen room loopt!! Super. Ook nog een slang laten vervangen bij de condensor want daar zat een piepklein koelwaterlekje. Verder geen gekkigheden of voorspellingen daarvan.

De stille plannen voor verkoop heb ik in de ijskast gezet. Ik krijg t nog niet over m’n hart de Spider weg te doen. Daarnaast zie je het aanbod inmiddels slinken en de prijzen stijgen…. En deze is gewoon te mooi en technisch te perfect om nu weg te doen.

Kwaaltje

  • 154.420 km

Even kleine update dat ook bij een nagenoeg perfect exemplaar er wel eens iets mis kan gaan…. In dit geval twee dingen:

Het raammechanisme (bekende 916 kwaal) aan de passagierskant had de geest gegeven. Alleen nog een hoop geratel van tanden maar geen beweging. Was een lastig onderdeel om te krijgen dus dat duurde even maar zit erin.

Inmiddels voor de 2e keer de ANWB moeten laten komen omdat de accu leeg was. Meteen maar een nieuwe in laten zetten en op internet een massaonderbreker gekocht. Dan kan ik de stroom echt eraf halen als ik weet dat ik een paar weken niet ga rijden. Al doende leert men….

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (44)

Reageren