Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Spider 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 66.057 km |
KM-stand laatst | 76.500 km |
Vergevingsgezind
- 76.500 km
Het was mijn droom nog eens een Alfa Romeo Spider te bezitten van het 'oude' type; ik vind de klassieke cabriolijnen geweldig, met dat opstaande ruitje dat lage platte kooferdeksel. En uiteraard, de achterwielaandrijving.
Met een maximumbudget van € 10.000,- ben ik gaan shoppen op de digitale autoverkoopsites. Vooraf een boekje aangeschaft (the essential buyers guide) waarin alle aandachtspunten van dit model (geleverd van grofweg de jaren '60 tot 1992) staan beschreven. Omdat ik zelf geen sleutelaar ben, op zoek gegaan naar een klassieke Alfa Romeo Spider van het laatste type, ook wel de Type IV genoemd, geleverd tot 1992. Dit model heeft alle uiterlijke kenmerken van de klassieke Spider (okay, bumperwerk is geen chroom meer maar 'gewoon' carrosseriekleur), maar is ook voorzien van een moderne injectiemotor en stuurbekrachtiging. Wat dat betreft rijdt het als een 'moderne' auto.
Op de tweedehands markt is het aanbod behoorlijk groot, evenals het verschil in kwaliteit van het aangebodene. Tip voor als je in de markt bent; staar je niet blind op de kleur of de gave velgen, maar ga eenvoudigweg voor het exemplaar waarvan vooral de carrosserie in uitmuntende staat is. En daarna de techniek, met aantoonbare onderhoudsfacturen. De kilometerstand is van ondergeschikt belang. En vooral, ga rijden met die dingen. Je zult voelen dat er veel verschil in zit.
Uiteindelijk gevallen voor een bordeaurode Alfa Romeo Spider 2.0ie uit 1992 met recent uitgevoerd groot onderhoud. Dit bleek bovendien te zijn uitgevoerd bij een Alfa Spider specialist (Steutel in Almkerk), wat het vertrouwen in de auto en de verkopende partij verder bevestigde.
De auto is puur als hobby-auto aangeschaft; voor puzzelritten met de Alfaclub, clubevenementen en plezierritjes.
Zoals gezegd was de auto in perfecte staat én met weinig kilometers. Hobbymatig heb ik deze nog aangekleed met een carterbeschermer (in die tijd bestonden er nog geen verkeersdrempels...), een winddeflector (om ook op de snelweg enigszins uit de wind te zitten), een autopyjama (voor het beschermd stallen), een kofferbakrekje (met het oog op vakantiebagage) en verder een setje nieuwe matten en vers stuurnaaflogo. Al met al de nodige euro's, maar die hoefden niet meer naar onderhoud toe, dat was al volledig gedaan.
Zodra het ook maar een beetje weer is kan het kapje open, daarvoor hoeft het echt geen 20 graden of meer te zijn. Vanzelfsprekend staat de auto in de winter overdekt gestald en geschorst, maar in het vroege voorjaar kan het kapje al heel snel naar beneden. En dat gaat gewoon door twee haken bij de voorruit los te klikken en het kapje met een soepele beweging naar achter te mikken. Heerlijk, die eenvoudige mechaniek. Voor het nette is er nog een tonneau cover bij in de kleur van de beige lederen bekleding om het neergeklapte dakje af te spannen en aan het oog te onttrekken.
Qua beleving scoort deze auto een dikke 10! Wat is het enorm heerlijk om open te rijden! Radio uit, heerlijk binnendoor toeren en maximaal zicht rondom hebben. Je krijgt ook volledig mee wat er om je heen gebeurt; je ruikt (versgemaaid gras, verse regen) en hoort (vogeltjes, krekels) alles. Zodra ik de Spider pak en open over een binnenweggetje toer, zit ik te genieten met een enorm grote G en valt alle spanning van me af! Therapeutisch kan ik iedereen een Alfa Spider aanraden! ;-)
Hoewel... er zijn ook wat keerzijden aan dit genietersverhaal, maar die zorgen dan ook weer voor leuke verhalen achteraf: op je gemakje open rijden gaat geweldig en is een ware beleving! Zodra je (lees: ik) echter langer dan twee uur achter het stuur zit, ga je merken dat de zitpositie verre van ideaal is. De afstanden tussen stoel, stuur en pedalen zijn zodanig dat iemand met redelijk normale lichaamsverhoudingen dit niet fatsoenlijk krijgt afgesteld. In de beste positie worden mijn bovenbenen niet ondersteund, wat tijdens een vakantierit naar Italië tot zeer pijnlijke benen leidde. U is gewaarschuwd.
Naast de vele puzzelritten en andere tochtjes in de buurt zijn we met de Spider op vakantie geweest. Op kampeervakantie welteverstaan. Leuke uitdaging met een Spider die nou niet echt uitblinkt in kofferbakruimte. Naast het kofferbakrek dat plaats gaf aan de koffer met kleding (alle kleding nog eens in plastic ingepakt voor het geval het onderweg zou gaan regenen) en het kleine en vooral ondiepe kofferbakje is er ook achter de stoelen nog wat aflegruimte met zelfs plaats voor de tent. Alle kampeerspulletjes waren uitgezocht op formaat en op gewicht, en uiteindelijk past het.
Volbeladen met 130 over de snelweg kan en houdt de auto prima vol, maar daarvoor koop je geen Spider. Met de TomTom op 'vermijd snelwegen' dus richting Italië en onderweg een keer overnachten. Vlak voor vertrek bleek de Spider niet lekker te lopen; de specialist vermoedde dat dit kwam door de Euro95 benzine. Dus op zoek naar Euro98 en warempel, het blokje begon steeds soepeler te lopen. Is even zoeken naar de juiste brandstof, maar gezien het beperkte aantal kilometers dat we met de hobbyauto maken, de meerprijs meer dan waard.
Op weg naar Italië niet voor de Brenner autobahn gekozen maar binnendoor door Oostenrijk en over de Timmelsjoch pas naar Italië toe. In het noodweer... met bovenop slagregen, natte sneeuw, hagel en mist. Een waar feest in de Spider... not. Het hagelnieuwe stoffen kapje was op een gegeven moment volledig verzadigd, en ontwasemingsmogelijkeden stammen nog uit het jaren 60-ontwerp en zijn dus ook drie keer niks. En in elke haarspeldbocht kwam er afwisselend links of recht een straal water de auto in. Rustig die bochten door ook, voorzichtig vanwege de achterwielaandrijving. Behoorlijk afzien, en tegelijkertijd onderdeel van de charme. Je bent echt met je hele lijf bezig met autorijden. Aan de andere kant van de pas klaarde het gelukkig weer snel op. Kortom, hiervoor is een Spider niet gemaakt. Maar het kán wel ;-)
Auto is zowel qua techniek als carrosserie verder probleemloos gebleken en krijgt gewoon jaarlijks een onderhoudsbeurt, ongeacht het aantal kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.