Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm Distinctive (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | MiTo 1.6 JTDm Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 91.000 km |
KM-stand laatst | 92.800 km |
Eerste review, eerste ervaringen
- 92.800 km
Voorafgaand;
Het lukt mij op de een of andere manier niet om het jaar van aanschaf op 2014 te zetten.
De exacte aanschaf datum is 5 juni 2014.
Zoals vele anderen die dit lezen ben ik gedurende lange tijd slechts als 'spook' lid actief geweest, ik heb niet eerder de moeite genomen om een review te plaatsen over een andere auto. Deze Alfa Mito is mijn eerste eigen auto en heb hiervoor altijd in auto's van mijn ouders gereden. Tevens ben ik ook gedurende 2 jaar af en toe werkzaam geweest als 'hiker' en heb dus inmiddels in veel verschillende auto's gereden. Van een Citroen C1 tot een Lamborghini Murciélago. Oke, deze laatste niet als hiker. Als hiker heb ik een keer een Mercedes E63 AMG moeten wegbrengen en ik heb mij toen goed vermaakt. En ja ik ben een autoliefhebber, dus ik ga grotendeels op mijn gevoel af.
BMW, Volvo... MITO
Maanden lang ben ik bezig geweest met het afspeuren van het internet naar interessante auto's uit zowel het buitenland als in Nederland, BMW 120 D/i, Golf 6 1.4 TSI, Volvo C30 D5, Alfa Romeo Brera 2.4 JTDM, Alfa Romeo 159 1.9/2.4 JTDM zijn allemaal voorbij gekomen. De golf 6 1.4 TSI was al snel afgevallen i.v.m. de bekende problemen en de adviezen van verschillende mensen om mij heen om geen 1.4 TSI te kopen. Persoonlijk heb ik ook geen goede ervaringen met Volkswagen dus dit was al snel geen optie meer.
BMW 120D/i (na 2008), ik kon geen exemplaar vinden die aan mij wensen voldeed, of hij was net verkocht. Tevens geven de BMW 120d n47 motoren nog wel eens nare problemen, ondanks dit was het een belangrijke kandidaat.
Volvo C30 D5, mooie auto, misschien een tikje saai en wat een beperkt aanbod in binnen- en buitenland. Kon dus ook geen exemplaar vinden wat aan mijn wensen voldeed.. En binnen mijn budget bleef.
Alfa Romeo Brera 2.4 JTDM, misschien niet de meest verstandige keuze, maar wel een verschrikkelijk mooie auto. Ook aantrekkelijk om te laten tunen bij Squadra. Ook was ik mij volledig bewust van de redelijk hoge kosten aan deze auto. Eigenlijk was dit mijn eerste keuze. Uiteindelijk ook geen exemplaar kunnen vinden wat aan mijn eisen voldeed.
Alfa Romeo 159 1.9/2.4 JTDM, Ook een erg mooie auto, maar ik voel mij daar nog iets te jong voor. (23)
En toen zag ik opeens een Alfa Romeo Mito 1.6 JTDM Distinctive (120 pk, 320 nm) uit 2010 met 91.000 KM op de teller in Nederland staan. Net een beurt gehad etc. etc. De auto voldeed aan nagenoeg al mijn wensen, alleen het navigatie systeem met 'groot' scherm ontbreekt. Ik weet niet of dit scherm ook gewenst is onder het dievengilde, maar toch ergens ook wel veilig dat het er niet in zit. Wel ben ik bekend met een bekend relatief veel voorkomend probleem bij o.a. de Fiat Punto, Opel Corsa en Alfa Romeo Mito, namelijk een defecte stuurhoek sensor. Met als gevolg een flink pittige reparatie. Hier kom ik zo op terug....
Waarom een diesel? Ik maak redelijk veel kilometers en ik heb liever wat hogere vaste kosten en 'wat lagere kosten aan de pomp'. Dit terzijde vind ik een diesel gewoon erg lekker rijden, waarschijnlijk door het hoge koppel. (320 nm)
Tevens ben van plan om de Mito op korte termijn door Squadra (Of toch Savali???) te laten tunen. Het vermogen stijgt dan ongeveer naar 155 pk en 350 NM.
Tot nu toe heb ik slechts 1800 km met de auto gereden dus ik schrijf nu nog een beknopte review. Half juli gaat de Mito mij en mijn vriendin, hopelijk, naar Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Italie en Oostenrijk brengen en dan heb ik genoeg kilometers gereden voor een goede review.
Comfort
Voor mij is het comfort op asfaltwegen prima, wel wat stugge vering, maar dat wist ik toen ik hem kocht, en dat vind ik fijn rijden. Passagiers merken soms op dat hij wat stuitert, ik kan dat begrijpen maar het ligt waarschijnlijk ook aan het type banden (Pirelli P zero nero). Putten en putjes in het weg dek vind ie niet zo leuk, dan krijg je toch best een flinke dreun te verwerken. Dit vergelijk ik dan nu even met de Volvo van mijn ouders.
De stoelen zitten gewoon verrassend goed en zijn goed in te stellen.
Waar ik mij af en toe wel aan erger is het Blue&Me (navigatie) systeem, die doet soms niet wat ik wil en de bediening op het stuurt reageert soms slecht. Ook erger ik mij kapot aan het feit dat ik geen Spotify via de USB aansluiting kan afspelen en dat hier, voor zo ver ik weet, geen oplossing voor is. Ik heb ondertussen al gekeken naar een Parrot Mki9200, goede ervaring mee. Feit is dat ik deze Parrot alleen zou kopen voor het afspelen van muziek via Spotify... Bellen gaat namelijk prima via Blue & Me.
Prestaties;
Tot nu toe zeer positief, het DNA systeem is fantastische extra. Ik rijd constant in D, omdat de Mit dan goed reageert op het gas en veel sportiever rijd.
Zoals eerder vermeld, wil ik de Mito laten tunen naar ongeveer 155 pk en 350 NM.
Ik kom hier verder op terug na mijn vakantie in Italie en omstreken.
Nu het volgende, afgelopen maandag het bekende probleem en relatief vaak voorkomende probleem met de stuurhoek sensor gekregen. Tijdens het rijden ineens de melding 'Stuurbekrachtiging niet beschikbaar' en 'Laat stuurbekrachtiging controleren' met als gevolg, in een lange bocht met 120 km/u ineens volledig onverwacht geen stuurbekrachtiging meer, met alle moeite een parkeerplaats op kunnen sturen. Motor uit, kwartier wachten, motor aan... geen meldingen meer.. dan maar naar huis rijden. Volgende dag naar de dealer, uit laten lezen, en daar komt de code C1002 uit. Oftewel de stuurhoek sensor is kapot. De alfa dealer wil dan het volledige stuurhuis vervangen voor ongeveer 1200 euro. Na wat informeren bij een Alfa specialist in Holten uitgekomen en daar word de 'stuurbekrachtigingsmodule' vervangen voor 550 euro, probleem opgelost..
Verbruik.
In de boordcomputer bestaat er TRIP A en TRIP B, Trip A heb ik nog nooit gereset en die komt dus uit op 5,5L per 100 km. Op de snelweg is het verbruik bij 100 km ongeveer 4,2L per 100 km.
Dit is dus ook de reden waarom de betrouwbaarheid op 3 sterren gaat, wellicht gaat deze nog omhoog.
Meer foto's volgen snel!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.