Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir S&S Quadrifoglio Verde (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MiTo 1.4 Turbo MultiAir S&S Quadrifoglio Verde |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 94.259 km |
KM-stand laatst | 99.700 km |
Alfa Rome Mito QV: De eerste indrukken
- 96.500 km
Sinds enige tijd ben ik in het bezit van mijn eerste auto: een Alfa Romeo MiTo QV uit 2010.
Het was aanvankelijk helemaal niet mijn bedoeling om een QV te kopen. Mijn moeder reed enige tijd in een MiTo met atmosferische 1.4; een onwijs leuke auto om te zien maar met nog geen 80 pk kon dit uiterlijk qua prestaties niet helemaal waargemaakt worden. Toch won deze auto een plekje in mijn hart en toen ik op zoek ging naar iets voor mijzelf wist ik al gauw dat het een MiTo moest worden. Ik had mijn zinnen gezet op een 1.4 mét turbo welke met 155 pk toch wat meer rijplezier biedt. Helaas kon ik binnen mijn budget niks vinden wat precies aan mijn eisen voldeed en een acceptabele kilometer stand had, en beetje bij beetje ging het maximale budget op alle autosites dan ook omhoog. En toen vond ik deze: een knalrode met fraaie 18-inch wielen, die begeerlijke klavertjes op de fenders en voorzien van een Eibach verlagingsset en een ietswat foute, maar wel gave uitlaat.
De auto heeft een 170 pk sterke 1.4 liter MultiAir 4-cylinder, gekoppeld aan een zesbak welke de voorwielen aandrijft. Daarnaast heeft de auto elektronisch instelbare dempers voor een 'extra sportieve rijervaring'. Uiteraard sprak dit mij wel aan, dus ik heb dan ook gelijk naar de verkoper gebeld. De auto stond bij garage Van der Wereld in Roelofarendsveen, waar ik op een zondag langs mocht komen (ookal waren ze eigenlijk gesloten). Een goede vriend die automonteur is ging mee zodat we alles goed konden checken, het blijft immers een Italiaan! Bij de garage kregen we alle tijd om de auto na te lopen en we mochten hem zelfs op de brug zetten. Het zag er allemaal goed uit waarna de keuze makkelijk was: dit moest hem worden!
Het uiterlijk is precies zoals ik wil! Ik geloof in de uitspraak 'als je bij je auto wegloopt zonder om te kijken heb je de verkeerde auto gekocht', en naar deze auto kan ik blijven kijken. Alleen recht van voor vind ik het ontwerp niet 100% geslaagd, uit alle andere hoeken is het een geweldige auto om te zien.
De auto is in nette conditie: de lak is vrijwel vrij van van krassen en ook de velgen zijn, gezien het formaat en de banden, in goede staat. Wel zit de voorbumper aan beide kanten net niet helemaal netjes, wat komt door twee afgebroken plastic lipjes waar de hoeken ingeklikt moeten worden. Nieuwe beugels zijn gelukkig niet duur en al besteld! Aan de onderkant van de voorbumper zijn ook flinke schaafplekken te zien, zoals te verwachten bij een auto als dit. Deze zie je alleen als je plat op de grond ligt en maken verder dus niet uit. Daarnaast is de auto in het verleden aan beide kanten verkeerd opgekrikt waardoor de dorpels wat ingedeukt zijn. Ook hiervoor geldt dat je dit alleen ziet wanneer je laag bij de grond zit. Als laatste kunnen de remklauwen een nieuw laagje lak gebruiken aangezien deze hun rode glans wat verloren zijn. Al met al kleine dingetjes, de auto is in een best goede staat.
Qua uitrusting is het vrij standaard, het blijft immers een compacte auto uit 2010. De stereo klinkt prima, maar kan helaas niet aan mijn iPhone gekoppeld worden dankzij het vrij waardeloze blue&me media systeem. Handsfree bellen kan gelukkig wel. Verder is de auto voorzien van automatische klimaatcontrole met 2 zones en cruisecontrol. Grappig detail: de verkoper vermeldde trots dat alle originele boekjes ook aanwezig zijn, maar aangezien de auto uit Italië geïmporteerd is zijn deze voor mij onleesbaar. Gelukkig is er internet!
Inmiddels is de auto zo'n 1.5 maand van mij, waarvan ik 4 weken weg ben geweest voor mijn werk op zee. Toch heb ik in die tijd al aardig wat kilometers gemaakt, onder andere een trip van ruim 1700 km naar Engeland en Wales, waar de wegen af en toe toch niet al te best zijn; hierover later meer. In totaal heb ik nu ongeveer 2500 km met de auto gereden. Hieronder de indrukken en ervaringen die ik tot nu toe opgedaan heb:
Rijden in de MiTo is een feest: 170 pk maakt hem niet bloedsnel maar wel lekker vlot. De auto is voorzien van een DNA knop (Dynamic - Normal - All Weather) en het verschil tussen deze standen is enorm. In 'Normal' is het een relaxte auto om te rijden, die eigenlijk niet eens zo uitnodigt tot stevig doorrijden. Zet je hem in 'Dynamic' verandert dat volledig: de gasrespons wordt fel, de besturing steviger en de elektronisch aangestuurde dempers worden harder. 'All weather' heb ik nog niet geprobeerd. Mede dankzij de custom uitlaat die eronder zit (geen idee welk merk) klinkt de auto lekker sportief. Je kan er heerlijk mee over bochtige (Engelse) wegen jagen. Kritiekpunt hierbij is wel dat de versnellingsbak wat hakerig schakelt, wat enige afbreuk doet aan de sportieve ervaring. Vooral de eerste versnelling laat zich hakerig inleggen waardoor het me een paar keer gebeurd is dat de 'tandjes gepoetst werden' doordat hij niet goed in zijn 1 stond.
Het is zeker niet de meest comfortabele auto ter wereld: de vering is best hard en in combinatie met de lage neus maakt dit hobbelwegen en drempels tot vijand nummer één. Ook de relatief grote wielen met sportieve banden dragen niet bij aan een comfortabele rit en zijn op slecht wegdek goed hoorbaar. Toch is het, zeker op de Nederlandse wegen, geen oncomfortabele auto. De stoelen zitten goed (alhoewel de bestuurdersstoel wel wat kraakt, ga ik nog naar kijken), de motor is heerlijk soepel en bij constante snelheid goed stil. Ook na langere ritten stap ik fris uit.
De kwaliteit valt me niet tegen. Op sommige trajecten in Wales was de auto écht niet in zijn element (denk karrensporen met hoge bulten in het midden en wegen die voor de helft uit diepe gaten bestonden) maar de auto heeft zich goed gehouden. Wel is een bout van de kunststof bodembeschermingsplaat los gekomen waardoor deze over de grond schuurde; dit is bij een lokale garage in 5 minuten gefixt en we hoefden er geen pond voor te betalen! Ook heeft de auto een rammeltje ergens in het dashboard rechtsvoor gekregen tijdens deze trip. Op het Nederlandse wegennet hoor je het nauwelijks, maar ik ga er wel naar kijken. Op deze punten na heeft de auto zich goed gehouden; elektronica, wielophanging en aandrijflijn hebben geen krimp gegeven.
Het verbruik is tot nu toe niet geweldig voor een auto van dit formaat: gemiddeld rond de 1:12 waar ik wel bij moet zeggen dat ik redelijk door rijd. Aangezien de maximum snelheid op de Britse snelwegen 70 mph (112 km/h) is, was het verbruik daar wat beter: gemiddeld 1:14. Op 130 trajecten in Nederland rij ik, wanneer het rustig is, vaak rond de 140 waarbij het verbruik stijgt naar 1:10. Geen heel grote verrassing want een auto als dit koop je natuurlijk niet om zuinig te rijden. Desondanks heeft FCA destijds wel besloten de auto te voorzien van een schakelindicator en start/stop systeem in een poging het verbruik wat te drukken. Vanuit technisch oogpunt ben ik geen fan van een start/stop systeem en ik zet het dan ook regelmatig uit, wat wel een irritant lampje in de snelheidsmeter oplevert. De schakelindicator wil dat je enorm vroeg opschakelt: rond 60 al naar de 6e versnelling. Het motortje is soepel zat om dit aan te kunnen, maar even snel accelereren is er dan niet meer bij. Heel veel trek ik me hier dan ook niet van aan.
Hieronder kort de sterke en zwakke punten:
+ Zowel sportief als een relaxte cruiser
+ Het uiterlijk
+ Kwalitatief best goed (tot nu toe)
- Blue & Me systeem
- Hakerige versnellingsbak
- Verbruik niet denderend
De komende tijd rij ik lekker door met mijn MiTootje. Er staan een paar projectjes op de planning:
- Monteren van nieuwe bevestigingsbeugels voor de bumper
- Opsporen rammeltje rechtsvoor
- Uitlaat recht in de bumperuitsparing uitlijnen
- Licht verkleurde zwarte plastic dakrails zwarter maken
- Bluetooth voor muziek in (laten) bouwen
- Bestuurdersstoel kraakvrij (laten) maken, eventueel opnieuw opvullen
- Remklauwen opnieuw verven
Ook overweeg ik om de auto te laten chippen bij Savali, wat voor een vermogenstoename van ongeveer 20 pk moet zorgen. Voor nu is 170 voldoende dus hier wacht ik nog even mee.
Ik heb geen idee of iemand geïnteresseerd is in mijn hele verhaal. Mochten jullie het leuk vinden zal ik af en toe een update plaatsen over mijn projectjes en eventuele problemen of juist goede ervaringen met de auto.
Een schoonheid met wat lampjes
- 99.700 km
Het is alweer flink wat maanden geleden dat ik voor het laatst wat geschreven heb over mijn MiTo'tje. Alhoewel ik sindsdien niet heel veel kilometers gemaakt heb leek het me toch de hoogste tijd om weer wat te schrijven.
De auto bevalt nog steeds goed, alhoewel deze wel wat 'Italiaans karakter' heeft laten zien; hierover later meer. Doordat ik veel weg was voor mijn werk en een appartement te verbouwen had heb ik de Alfa niet de aandacht kunnen geven die hij verdient. Toch heb ik wel wat punten van mijn lijstje kunnen afstrepen: de bumper zit er weer strak op en de dakrails zijn weer mooi zwart.
Het verwijderen van de bumper was zo gebeurd: doordat alle clips op de oude beugels afgebroken bleken hoefde ik enkel wat bouten boven en onder los te draaien. Hier kon ik makkelijk bij zonder dat de auto de lucht in hoefde. Het verwijderen van de oude beugels ging lastiger dan gedacht. Ik had bouten verwacht maar deze bleken met popnagels vast te zitten. Na deze uitgeboord te hebben de nieuwe beugels vastgepopt, waarna ik even wilde voelen of deze goed vastzaten; trok ik prompt de beugel rechtsvoor in twee. Na een hoop gevloek en getier heb ik uiteindelijk de volgende dag een rit van een uur gemaakt om een nieuwe beugel op te halen. De Alfa stond ondertussen als een soort Scarface voor de deur, dus daar wilde ik niet te lang mee wachten. Uiteindelijk is het met enige vertraging toch goed gekomen, de bumper zit er weer mooi strak op. Kosten: 3 beugels á 18 euro, ongeveer 6 uur tijd en een hele hoge bloeddruk.
De dakrails heb ik met gekookte lijnolie ingesmeerd; kost geen drol en doet wonderen. Inmiddels 4 maanden verder en ze zijn nog steeds mooi zwart. De bestuurdersstoel is inmiddels gestopt met kraken, en ook het rammeltje heb ik al tijden niet meer gehoord. Ideaal wanneer problemen zichzelf oplossen!
De ritten die ik de afgelopen maanden gemaakt heb waren vooral korte ritten binnen de stad, met incidenteel een langere rit over de snelweg. Het gemiddelde verbruik is hierbij 1:13, op de snelweg heb ik bij 100 km/h op de cruise control en de airco uit meermaals 1:17 gehaald, wat me zeker niet tegen valt.
Is het dan allemaal koek en ei met mijn Alfaatje? Uiteraard niet!
Enkele weken terug reed ik met 130km/h op de snelweg, toen prompt de stuurbekrachtiging uitviel. Dat klinkt wellicht niet zo erg, vroeger had geen enkele auto immers stuurbekrachtiging en dat was, zeker op hoge snelheid, geen probleem. Helaas zorgt bij deze auto de constructie van de stuurinrichting en het feit dat de elektrische bekrachtiging direct in het stuurhuis zit ervoor dat het sturen zonder bekrachtiging loodzwaar gaat. Zelfs bij 130 had ik beide armen hard nodig om te sturen. Nou ben ik geen Arnold Schwarzenegger, maar toch best een flinke vent. Uiteindelijk heb ik de auto bij het eerste tankstation aan de kant gezet en het contact uit gedaan. Toen ik hem enkele minuten later weer startte werkte alles naar behoren.
Op fora las ik dat dit een bekend probleem is. Bij veel mensen doet het probleem zich steeds vaker voor, waarna uiteindelijk het stuurhuis vervangen moet worden. Schijnbaar ligt het aan een defecte sensor die de stand van het stuurwiel en de input van de bestuurder meet. Bij mij heeft het zich sindsdien gelukkig niet meer voorgedaan. Ik vind het wel behoorlijk kwalijk dat een component dat de bestuurbaarheid van de auto dusdanig kan aantasten zonder waarschuwing kan uitvallen. Zeker op rotondes of in scherpe bochten kan dit tot flinke ongelukken leiden.
En helaas houdt het hier niet bij op: enkele dagen geleden zette ik de auto voor het eerst in de All-weather stand aangezien ik met mijn sportieve zomerbandjes het winterweer moest trotseren (met koud en vochtig weer heb ik bij flink optrekken ook in zijn tweede versnelling nog wheelspin). Na enkele minuten sprong tijdens het rijden het 'check engine lampje' aan. Dit verdween aanvankelijk niet na het uitzetten van de auto, tot een bezoekje aan de lokale Albert Heijn twee dagen later verlossing bracht: lampje weer uit. Doordat dit precies in het weekend was kon ik dit niet bij mijn garage laten checken. De motor draaide ondertussen gewoon als een zonnetje. Is dit dan toch dat Italiaanse karakter?
Morgen ga ik naar de garage om de auto uit te laten lezen, ik ben erg benieuwd of er een oorzaak voor beide euvels gevonden wordt. En de volgende vraag is dan: wat doet dit met mijn mening en oordeel over de auto?
Ik heb ondanks deze puntjes absoluut geen spijt van de aankoop. Bij iedere rit tovert de auto een lach op mijn gezicht, en ik kan er nog altijd niet vandaan lopen zonder even om te kijken. Ik heb ervoor gekozen een Italiaanse hot-hatch van ruim 8 jaar oud te kopen, dan kan je wat dingen verwachten. Zolang het bij kleine storingen blijft die zichzelf weer oplossen ben ik blij, maar dat is dus nog even afwachten. Ik zal wel mijn oordeel voor betrouwbaarheid wat naar beneden bijstellen; hoe gek ik ook ben op de auto, ik moet wel eerlijk blijven! Hierdoor zakt, pijnlijk genoeg, de gemiddelde score van 4 naar 3 sterren. Desondanks blijf ik het een geweldige auto vinden!
In de tussentijd rij ik lekker door met mijn Italiaanse monstertje. Ik heb nog een paar dingetjes die ik aan wil pakken de komende tijd:
- De uitlaat zit nog altijd scheef. Bij de eerste gelegenheid dat de auto op de brug staat zal ik dit (laten) fixen.
- Plastic spatlap bij wielkast links voor is afgebroken door de lage neus in combinatie met stoepranden en drempels. Deze zal ik ter zijner tijd vervangen, alhoewel dit geen prioriteit heeft.
- Bluetooth inbouwen is iets wat ik toch wel erg graag wil. Er is écht een hoop zooi op de radio.
Bijgaand nog wat leuke foto's van de Alfa & projectjes uit de afgelopen maanden. De uitslag van het uitlezen zal ik online gooien zodra ik deze heb. Wordt vervolgd!
*UPDATE 1 DAG LATER*
De Alfa zojuist uit laten lezen, waarbij 2 foutmeldingen naar voor kwamen:
- Een melding van het gas/rem pedaal, vermoedelijk doordat ik met mijn grote schuiten een keer per ongeluk beide pedalen tegelijk een beetje ingedrukt heb. Die zijn toch ontworpen voor Italiaanse voetjes.
- Een foutmelding in een magneetklep van het MultiAir systeem, welke ook de oorzaak van het lampje geweest is. Deze fout was er nu weer uit en werd vermoedelijk veroorzaakt door wat vuil. Aangezien de motor goed loopt en ook direct goed start verwacht ik dat dit voorlopig niet terug zal keren. Als dit wel zo is kan het smeeroliesysteem gespoeld worden. Mocht dit niet werken moet de MultiAir unit vervangen worden, maar zo'n vaart zal het waarschijnlijk niet lopen.
De stuurinrichting gaf nu geen foutmelding, maar de garagehouder bevestigde wel mijn vermoeden van de sensor. Mocht dit vaker voorkomen kan de sensor vervangen worden wat naar schatting 300-400 Euro zal kosten.
Kortom: het valt voor nu dus allemaal wel mee. Ik rij voorlopig lekker door.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.