Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo Multi Air SS Quadrifoglio Verde (2010)

Alfa Romeo MiTo
Alfa Romeo MiToAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MiToAlfa Romeo MiToAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MiToAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo Mito

UitvoeringMiTo 1.4 Turbo Multi Air SS Quadrifoglio Verde
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010

• 459 km

De 1e kilometers in de Mito QV zijn zeer goed bevallen. Je ziet de Mito niet zo vaak op de weg en is daarom nog steeds een aparte verschijning. De Qv heeft standaard bijna alles aan boord. Alleen een navigatiesysteem is extra. Overigens niet voor de fabrieksnavigatie gekozen. Bij de dealer was daar geen informatie over dus ik vond de gok iets te groot. Bovendien kost de fabrieksnav bijna € 2300,00. Inbouw achteraf scheelt dus aardig is de bijtelling.

De afwerking van de auto heeft mij positief verrast en is dus prima in orde. Het exterieur en intereur is in mijn optiek ronduit oogstrelend. De kwaliteit van het materiaal is iets minder dan in de Duitse merken, maar toch ruim voldoende van kwaliteit.

Ik vrees wel dat bepaalde kunstof delen wat krasgevoelig zullen zijn. De stoelen zitten redelijk goed en zijn goed verstelbaar.

Het zicht rondom is goed, achter iets minder. De achterstijlen ontnemen toch wel wat zicht naar achter, dus oppassen met de dode hoek.

Het is een 2 deurs, dus de deuren zijn redelijk groot en gaan daarom wat zwaar open. Ook het mechaniek voelt niet helemaal soepel. Grappig detail is dat het portier geen raamstijl heeft. De ruit opent een kleine stukje voor het openen van het portier. Bij het sluiten schiet het raam weer dicht. Maar afwachten hoe dat in de winter gaat lopen.

De 6 versnellingsbak schakelt lekker strak, bijna stroef, en maakt een solide indruk. Het 1.4 motortje is beresterk en doet zijn werk in redelijke stilte. Stationair geeft de uitlaat een prachtig rustige en donkere ronk. De remkracht is ook indrukwekkend, maar dat is ook wel nodig want het motortje perst er wel 170 pk uit.

Het dna systeem is erg leuk, maar moet nog wel wennen. In de N- stand lijkt de auto nogal afwezig. Het lijkt of het gaspedaal de eerste cm'ers vrijwel niets doet.

De D-stand kun je beter de `adhd` stand noemen. De auto spuit er dan vandoor. Toch leuk gevonden van Alfa. Je kan je auto aan je humeur aanpassen. Nog mooier zou zijn als je die standen zelf zou mogen inregelen via een programmatje op je laptop.

Over de betrouwbaarheid kan ik vanzelfsprekend nog niets zeggen. Over 10.000 km zal ik de review op dit punt bijwerken.

Update gebrukservaringen

- De Mito blijft een aandachtstrekker. Na 2000 km komt de motor wat meer los. Bij normaal gebruikt is het verbruik 1 op 14, best netjes. In de d-stand blijft dit 1 op 10.

3 dingen vallen op.

Als je de gordel om wilt doen, moet je bijna oppassen dat je je rug niet verdraaid. Die zitten toch wel erg naar achteren.

Bij koude motor bokt de motor bij het opschakelen van 1 naar 2. Iets meer gas gegeven dan de shift indicator aangeeft is de oplossing.

Navigatie is slecht afleesbaar bij zonlicht. Pioneer mag er wel een opzetschermpje voor bedenken.

Nog steeds een zeer tevreden berijder....

Update

Nog steeds tevreden..... Geen storingen of andere mankementen.
Alleen bij een volledige stuuruitdraai bij b.v. inparkeren is er regelmatig een harde knak van de wielophanging hoorbaar. Bij de eerste beurt zal ik de garage er naar laten kijken.

Na 14 k is de Mito voldoende ingereden. Die 170 pk is wel erg prettig hoor. Met de 6 bak ben ik toch niet helemaal gelukkig. Deze blijft mij toch iets te stroef.

Update 45.000 km

Inmiddels staat de teller op 45000 km. Helaas was op een van de koudste dagen de kachel defect. Er zat volgens de garage te weinig koelvloeistof in het systeem. Na het afpersen kon men geen lek vinden dus is het maar weer bijgevuld. Toch wel vreemd omdat het een gesloten systeem zou moeten zijn.

1e x panne

Gelet op het vreemde verhaal van de Alfa dealer in A'dam ZO over het bijvullen van het koelsysteem en het niet kunnen vinden van het lek was het eigenlijk geen verassing dat de motor te heet werd en dat de Alfa niet verder kon rijden. Volgens een andere dealer was de lekkage een bekend zwak punt van dit motortype . Fijn dat dit niet in A'dam fatsoenlijk is gerepareerd dat dat je 4 weken later stil komt te staan. Om het te repareren moest de halve motor gedemonteerd worden. De betrouwbaarheid zal ik naar beneden bijstellen.