Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo 155pk Sport (2008)

autoreview

Alfa Romeo MiTo
Alfa Romeo MiToAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MiToAlfa Romeo MiToAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MiToAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo Mito

Signalement

UitvoeringMiTo 1.4 Turbo 155pk Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf18.500 km
KM-stand laatst35.203 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Italiaans genot

  • 24.600 km

Verschillenden italiaanse auto's heb ik al gereden en daarbij altijd aangenaam verrast door de betrouwbaarheid. Voor velen misschien een openbaring, maar het is echt zo. Onze Classic Mini Cooper S moest het veld ruimen voor een auto waar je comfortabel langere afstanden mee kan rijden. Liefst een leuke auto en een beetje snel. Mini/Mito/500abarth? Wij hebben gekozen voor de Mito en nog geen seconde spijt gehad.

Design:
Over smaak valt niet te twisten maar de 3 bovengenoemde auto's zijn gewoon erg leuk. Helaas past er niet veel in de Mini, minder nog in de 500 en iets meer in de Mito. De buitenkant vinden wij erg geslaagd en vooral in de rode Alfa kleur komen de welvingen goed naar voren. Wij wilden graag de rode kleur van de 8c, maar deze wordt misschien pas in 2011 leverbaar. Nu overspuiten is 5500,- euro, geen optie dus. De wielen en banden staan de auto goed, maar misschien is voor de sporing een maatje kleiner beter. Wij gaan voor mooi. Nog steeds kijken mensen wanneer de auto voorbij komt. Gelukkig rijden er nog niet zoveel Mito's als Mini's.

Het interieur ziet er goed verzorgd uit. De stoelen hebben een sportieve inslag en zijn ook makkelijk schoon te houden. Vooral de klokken zien er erg sportief uit en geven een hoogwaardig gevoel. De middenconsole had wel iets meer een eenheid mogen zijn. De verwarmingsunit ziet er goed uit en is ook zeer makkelijk te bedienen. Het materiaal wat verwerkt is in de deuren en op het dashboard wat lijkt op Carbon, geeft een rijke uitstraling en krast niet. Dit kunnen we niet zeggen van het andere plastic dat gebruikt is. Iets te krasgevoelig, zeker bij de deuren. Vermeldingswaardig is het feit dat er nog geen piepjes of kraakjes zijn die het solide gevoel van de auto wegnemen. Een stevige auto.

Techniek
De nieuwe Multiair motor komt eraan en een nieuwe versnellingsbak. Waarom? De motor loopt werkelijk zeer soepel, wegrijden in 3 is zelfs mogelijk. Geen sprake van een turbogat en het verbruik schommelt tussen de 1 op 11 en 1 op 14,5. De versnellingsbak schakelt ook nog eens heel erg soepel, maar wel met precisie. 155 pk is gewoon ruim voldoende, zeker in Dynamic stand. Dit is de meest sportieve stand van de DNA knop die in alle Mito's zit. Hiermee pas je o.a. de reactie van het gaspedaal en de mate van stuurbekrachtiging aan, gelukkig niet de schokdempers, want electronische schokdempers zijn vreselijk duur om te vervangen. De auto voelt in D scherper en sportiever aan. In de stad rijden we in N (Normaal), de auto is dan soepeler en het gas is dan bij filerijden beter te doseren (geen schokjes). De vering had wel iets straffer gemogen, zeker aan de voorkant. Nu is de auto in bochten iets zoekiger en minder goed te plaatsen. Het is geen Mini! De auto is ook gevoelig voor sporing, maar irritant wordt het nooit. Uiteindelijk is de auto comfortabel en sportief te rijden, zonder ergens echt in uit te blinken. Precies wat wij wilden.
Van verschillende kanten hoor ik dat de radio iedereen bevalt. Eerlijk gezegd vinden wij het geluid zeer matig. Het geluid is monotoon en heeft weinig helderheid. Wij hebben alles al geprobeerd, maar er zit niets anders op dan een andere audioset met andere speakers, dit gaat ons op den duur irriteren.

Gebruiksgemak
De auto heeft voldoende ruimte en onze 2 kinderen kunnen prima zitten op de achterbank. Zelf heb ik er ook al gezeten en het viel zeker niet tegen. De kofferruimte is gewoon goed bruikbaar en niet zo'n formaat handschoenvak van de Mini en de 500. De in 2 delen neerklapbare achterbank (een extra!) is altijd nuttig en dus zeker doen.

Kosten
Uiteraard nog geen kosten gehad. Auto functioneert zonder fouten. Bij de eerste beurt zien we het wel.

Algemene indruk
Een sportieve, betrouwbare auto die comfort, sportiviteit en zuinigheid combineert. De kracht en de wendbaarheid zorgt met de styling voor een glimlach, elke keer als er in gereden wordt.

wat bevalt wel/niet

  • 25.500 km

Even een update over wat tot nu toe nog steeds bevalt.
- de ruimte is nog steeds voldoende.
- de 155 pk zorgen nog steeds voor een heerlijke rijervaring en ze vervelen nog steeds niet. Tuning is voor mij (nog) niet noodzakelijk. Ik rij wel telkens weer iets harder.
- kwaliteit materialen zijn nog gewoon goed. Krassen vallen gelukkig erg mee in het interieur en ook steenslag valt mee.
- Verbruik is keurig. 1 op 10 bij snel rijden, 1 op 14 bij rustig rijden en een beetje snelweg.
- Motor is nog erg soepel en de versnellingsbak functioneert nog zoals het hoort.

Wat valt er nu tegen:
- er zit een rammeltje rechtsvoor in het dashboard. Moet er uitgehaald worden.
- De bandenspanning heb ik op het geadviseerde nivo gebracht (was laag) en hierdoor is de spoorgevoeligheid enorm toegenomen. jammer, maar valt nog steeds in de categorie sportief sturen.
- De kwaliteit van de audioinstallatie begin echt te irriteren. Wat een monotoon geluid. We hadden de radio bijna niet meer aan. Nu met nieuwe boxen gaat het een stuk beter, maar nog niet zoals het hoort. Installatie gaat dus ook veranderd worden. Kost bij elkaar gewoon weer 800 euro extra.
- Vreemd dat weergave van de display veranderd bij DNA stand. Bij D is de turbometer te zien (snap ik nog), Bij N de kilometers en bij A (voor winterse wegen) de snelheid in digitale cijfers. Ik snap dit niet helemaal en het staat volgens mij ook niet in de handleiding.

Alles bij elkaar niets schokkend, de problemen zijn oplosbaar. Gelukkig zien we de Mito nog niet veel rijden: niet terecht voor de Mito en zijn dealer, leuk voor ons!

Update

  • 35.203 km

Even een update voor wat betreft mijn Mito.
- Het geluid met de nieuwe boxen is nog steeds niet zoals het hoort. Ik krijg hoofdpijn van een soort gezoem en dat is ergelijk. Ik denk dat er toch resonatie in zit, dus de deuren moeten weer open en folie erin.
- Het rijden is nog steeds van hoog niveau. Ik heb nu winterbanden om de 16"sportvelgen (origineel Alfa en 16"past dus toch) en de sporing is niet echt veel minder geworden. De sportiviteit ook niet dus ik ben dik tevreden.
- Over de kosten kan ik kort zijn: Niets geks te melden.
- Bijtelling! Aangezien we deze auto niet bijtellen en eigenlijk meer prive willen rijden, toch maar even gereden in zo'n 85 pk diesel Mito. Weggedrag is nog steeds sportief, motorvermogen niet, maar valt niet helemaal tegen. Kan nu wel een bomvolle auto bestellen voor niet te veel, dus offerte laten opmaken. Blijkt dat de heel campagne een grote wassen neus is: Formula pakketten zitten alleen op voorraadauto's. Zelf bestellen is dus losse opties doen. Kost dus zo maar 3000 euro meer (uiteraad de Bose optie aangekruist!). Blijkt dat de auto in 3 weken tijd ook nog eens 700 euro in prijs is gestegen! Lekkere jongens daar bij Alfa Nederland. Ik wil geen DS3 rijden, maar ze kunnen je ook dwingen. Jammer dat je zo in de maling wordt genomen als Alfa liefhebber.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.