Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo 155pk Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MiTo 1.4 Turbo 155pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 2.700 km |
ERVARINGEN
- 2.700 km
Na aanschaf van de MiTo enige maanden geleden vond ik het leuk om deze auto ook bij MyReview te zetten. Er wordt al maandenlang op allerlei forums over gesproken, vond het tijd worden voor bevindingen van een MiTo rijder.
Laat ik beginnen met de reden waarom ik deze auto heb gekocht:
De wegligging en besturing zijn absoluut top, het is een heerlijk vinnige en sportieve auto. Vooral door de bochten trekken is een genot. Het elektronische Q2 systeem zorgt ervoor dat indien er wielslip optreedt het vermogen direct naar het andere wiel wordt gedirigeerd. Zeker in bochten is dat merkbaar. Je kunt bochten echt angstwekkend hard nemen. Het onderstel is stug, en de wielbasis kort, dus voor het comfort moet je deze auto niet kopen. Het is een echte rijdersauto. Elke dag stap je met een glimlach erin, en met een glimlach eruit. Het uitlaatsysteem is zo ontwikkeld dat je de bekende sportieve alfa brom hoort, gekoppeld aan de bewegingen van je rechtervoet natuurlijk. Rijden met de radio aan is daarom bijna zonde. Schakelen doet hij goed en nauwkeurig, al moet ik zeggen dat mijn vorige auto iets directer schakelde. De auto beschikt over het zogenaamde DNA systeem, waaronder 3 rijstanden zijn geprogrammeerd. De auto start altijd in Normal, maar als je van sportief rijden houdt, gaat de knop meestal snel naar de Dynamic stand. In deze stand reageert de auto ondermeer sneller op het gaspendaal en draait het stuur minder licht. Ik moet trouwens zeggen dat ik snel gewend ben geraakt aan het lichte sturen in de Normal stand. De Normal stand is voor het "normale" rijden, relaxed en licht sturend. Ik ben waarschijnlijk geen "normale" rijder. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wat rustiger en milieubewuster willen rijden.
Dan de motor. 1.4 met 155 pk.. Een van de sterkste punten van de auto. Wat een genot, en wat een power, trekkracht in elke versnelling! De motor begint bij 1800 al goed te trekken, het maximale koppel zit bij 3000 toeren. Ook bij hoge snelheden hoef je niet terug te schakelen: het gas diep indrukken en de auto stuift er vandoor, erg leuk als er een "grote dikke" auto achter je zit te pressen. Remmen:Je ziet het al als je bij de auto komt aanlopen: grote remschijven met grote klauwen. Binnen no time staat de MiTo stil. Dan het uiterlijk van de auto. Onderweg gaan de duimen omhoog, bij parkeren staan er snel mensen omheen, en de meesten vinden de auto schitterend. Ik krijg ook veel commentaar op de kleur: zwart metallic met een roodachtige glitter erdoorheen. Hierdoor lijkt de auto onder bepaalde hoeken en bij bepaalde lichtinval soms aubergine kleurig. Erg fraai en origineel. Bolle wielkasten, en de lage raampartij aan de zijkant geven de auto ondanks de compacte maten een gespierde uitstraling. Buiten dat heeft de auto een typische Alfa attitude, stijlvol en eigenwijs, zeker in combinatie met de metallic Nero Etna lak. De binnenzijde is netjes en stijlvol afgewerkt.De stoelen zwart/ rood met rood gestikte alfa logo's en het competitione rood dashboard met witte klok verlichting maken de auto echt af. Bij starten gaan de snelheids- en toerentalmeter even rond. Stoer. Nee, het is niet nuttig, maar brengt toch weer die sportieve touch, waar Alfa bij deze auto echt zijn best voor heeft gedaan. De zitruimte voorin is zeer royaal: ik ben zelf 1.92 en zit erg goed. De stoelen zijn in deze sportuitvoering bijzonder goed te noemen, en van de week was nog in het nieuws dat de MiTo een van de 5 auto's is met goedgekeurde whiplash stoelen.
De auto zit trouwens boordevol aanvullende veiligheidssystemen, wie daar het fijne van wil weten kijkt maar even op de site bij Alfa Romeo. Achterin is de zitruimte niet royaal, ik zou zeker niet met 4 volwassen op vakantie gaan in de MiTo. Kinderen zitten gewoon royaal. De kofferbak is niet groot, maar volkomen normaal voor deze klasse. de tildrempel is wel hoog. Hier is het uiterlijk voor het praktische gegaan. Maar als je een praktische auto wilt, koop je maar een opel astra.
Verbruik: ik heb het maar even niet gemeten :) Ik ben voorlopig nog even sportief aan het rijden. Zodra ik wat rustiger ga rijden, komt er een verbruiksupdate.
Verbruiksupdate: ik heb een week rustig aangereden, helaas wel veel korte stukken, maar ik kom op ongeveer 1:13. 1 op 15 moet haalbaar zijn volgens Alfa Romeo, maar ik ga dat niet redden.
kortom:
-snelle dynamische auto
-sportieve rijeigenschappen
-origineel en stijlvol vormgegeven
-uitgebreide veiligheidssystemen
-hoog fun gehalte
-compact met alle voors en tegens die daar bij horen
-niet de meest zuinige auto
-rijdt opzwepend, dus nodigt uit tot hard rijden
-stug onderstel, dus geen nadruk op comfort
PROBLEMEN
- 2.700 km
Tot nu toe geen problemen gehad
update 24-12-2008:
Nog steeds geen problemen, ook de door mij verwachte kraakjes of piepjes (ik heb altijd gehoord dat dat normaal is bij Italianen)
blijven uit.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkverbruik Alfa Mito: is tijdloze occasion ook zuinig?

Alfa Romeo Mito - Occasion aankoopadvies

Vijf spaardiesels voor minder dan € 5.000

Occasion Test: Alfa Romeo Mito (2012) - Audi A1 (2011)

Test: Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm - Ford Fiesta 1.6 TDCi - Skoda Fabia 1.2 TDI
