Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir S&S Distinctive (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MiTo 1.4 MultiAir S&S Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 23.000 km |
KM-stand laatst | 49.600 km |
Eerste weekje
- 23.267 km
Van FIAT terug naar Alfa! Hierbij de eerste indrukken van deze 1.4 MultiAir 105 pk. Dit is de turboloze versie en wel in de QV Sportiva uitvoering. De auto is gekocht bij Piet Baak Motors in Voorschoten, waar ik in mijn eerdere Alfa jaren goede ervaringen mee had. De auto komt uit Duitsland en heeft daardoor een nieuw kenteken. De auto is voor mijn vrouw en dus de vervanging van haar 500C.
Vergeleken met de 135pk MulitiAir Turbo is deze auto een stuk minder fel, maar werd juist daardoor de keus van mijn vrouw. De QV Sportiva heeft het QV interieur, dus met prima zittende stoelen (in ons geval zelfs met stoelverwarming). Hij rijdt erg strak, staat nu op de 17" wielen met winterbanden, maar straks weer op de 18" zomerwieltjes. De standaard audio is niet alles; daar mag wel wat aan gebeuren. Alles voelt zeer solide aan en tot nu toe zijn we erg blij met deze aankoop.
Zodra we er wat meer km's op hebben gezet, zal ik de review weer bijwerken.
Zomerbandjes er op, en wat blijkt?
- 26.000 km
In het weekend zelf de zomerwieltjes er op gezet en toen kwam ik daar ineens een paar Eibach veren tegen. Dat bevestigde al mijn vermoeden dat de MiTo dus toch verlaagd is. De Zomerwieltjes zijn 18" met 215/40 en dat in combinatie met de Eibach veren is e.e.a. dus behoorlijk stug. Tot nu toe zeker nog niet vervelend en daarnaast kleeft het apparaat nog meer aan de weg.
Verbruik valt tot nu toe mee (1:15,2), vooral omdat er in verhouding weinig snelweg km's mee gereden worden.
De auto bevalt nog steeds heel erg goed en gezien de km's die we maken verwacht ik dat deze hooguit één keer per jaar naar de garage moet voor onderhoud en APK. Vanwege de gevoeligheid van het Multiair systeem zal ik in ieder geval nooit op onderhoud gaan bezuinigen en desnoods vervangen we de motorolie vaker per jaar.
Ingeruild
- 49.600 km
De Mito is ingeruild! Was dat nodig? Nee, helemaal niet zelfs. Wat een fijne auto is dit geweest. Door de verlaging en de 18" wielen wel behoorlijk stug, maar daardoor een bochtenridder eerste klas. Problemen? We hebben één keer een korte MultiAir storing gehad die vanzelf wegging. Goede olie met de juiste specs, maar een ander merk dan de voorgeschreven Selenia MultiAir Olie. Bij de volgende service na aandringen tòch de Selenia er in en nooit meer een storing. Begin dit jaar de distributie laten vervangen, niet vanwege de KM's, maar de leeftijd. Degene die deze auto gaat kopen, zal er veel plezier van hebben. Wel de Selenia blijven gebruiken en om de beurt flushen, komt het helemaal goed. Waarom dan toch weg? De vrouw is er met haar jeugdliefde vandoor....een groene Mini Cooper S.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.