Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Esclusivo (2014)

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Esclusivo (2014)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.3 JTDm Esclusivo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst26.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mito 1.3 JTD

  • 26.000 km

Tja, de Alfa Mito. Toen de auto in 2008 op de markt kwam, leek dit niet direct een auto voor de Alfa liefhebber. Een compacte, redelijk hoge auto (bij RDW geregistreerd als MPV!), met koplampen die als vrolijke oogjes de wereld in kijken. De grille en achterlichten hadden nog het hoogste Alfa Romeo gehalte. De auto was lastig te plaatsen, wat moesten we nu met deze Alfa? Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en heeft de Mito zich ontpopt tot een leuke, herkenbare en goed rijdende auto in zijn klasse. Ik ben in ieder geval de Mito door de jaren heen meer gaan waarderen en vind het nu een leuke Alfa. Zo leuk, dat ik er 1 heb aangeschaft.

Het is misschien een vreemde stap, van een Giulietta naar een Mito, maar soms loopt het zo. De Mito heb ik nu bijna een jaar en de teller staat op zo'n 26000km, genoeg voor een goede eerste indruk denk ik. Om met het slechte nieuws te beginnen: het grootste nadeel van de Mito, is dat hij er niet met vijf portieren is. Maar ik wilde toch graag weer een Alfa, dus ik neem het maar voor lief. Ander nadeel is dat ik het onderstel wel erg hard en stuiterig vindt, iets meer comfort moet volgens mij mogelijk zijn, zonder dat de wegligging er onder lijdt. Met 16 inch velgen (winterbanden) wordt het iets beter, maar het maakt geen groot verschil. De (veel oudere) Alfa 147 is bijvoorbeeld echt comfortabeler en die rijdt ook zeker niet verkeerd.

Maar daar staan natuurlijk ook veel goede dingen tegenover. Zoals gezegd, is de wegligging en besturing prima in orde, hij ligt als een blok op de weg. Je kunt er serieus hard mee door de bocht, vooral in de "D" stand (kom ik nog op terug) en er is nagenoeg geen onderstuur merkbaar. Ook de brede Pirelli's zullen ongetwijfeld een duit in het zakje doen. Ook op hogere snelheid (Duitsland) rijdt de auto erg stabiel, zeker voor een auto uit het B-segment. De Mito rijdt dus prima, maar het niveau van de Giulietta wordt niet gehaald. Dan de motor, de bekende 1.3 JTDm-2 zoals hij voluit heet. Opvallend is ten eerste dat de motor erg stil is, en door de stabiele wegligging doet de Mito daardoor erg volwassen aan. Het is echter wel zaak op de motor op toeren te houden, onder de 1500tpm gebeurt er niet veel en om de gang er een beetje in te houden, moet je minstens bij 2500tpm opschakelen. Als je dat doet, zul je vlot en zuinig rijden, boven de 3000tpm gebeurt er niet veel meer. Het verbruik ligt tot nu toe rond de 1:20 en daar hoef je niet je best voor te doen. Er zijn uitschieters naar 1:18,5 met wat kortere ritten en 1:22 met veel snelwegkilometers in de zomer.

Maar het "geknepen" gevoel blijft toch een beetje. Gevolg is dat stapvoets doorrijden vanuit zijn twee niet echt soepel gaat en 50 in zijn vier rijden lukt eigenlijk net niet, net als 80 in zijn vijf. De motor maakt dan te weinig toeren om die snelheid prettig vast te houden en versnellen is dan al helemaal uit den boze. De schakelindicator geeft daardoor vaker aan dat je moet terugschakelen dan opschakelen. Tijdens de vakantie in Noorwegen was het in de bergen met volle belading soms best even flink toeren maken een beetje vlot door te rijden. Op de snelweg kom je soms ook net wat te kort, bij het invoegen moet je lang in zijn vier blijven hangen om dit vlot te doen. Zit je met 90km/u achter een inhalende vrachtwagen, is het goed om even terug naar 4 te gaan. Er is allemaal prima mee te leven, maar er is een goede oplossing. Ik kom er nog op terug.

Net als andere moderne Alfa's, is hij voorzien van een DNA schakelaar. In de N (Natural) is de reactie op het gaspedaal matig, je moet echt het pedaal diep intrappen, voordat er wat gebeurt. De besturing is dan wel prettig. Zelf rijd ik altijd in D (Dynamic), omdat de reacties op het gaspedaal prettiger en directer zijn. Gevolg is wel dat besturing zwaarder wordt en dat vind ik niet echt een voordeel. Het weegt echter niet op tegen de fijnere reacties op het gaspedaal. A (All weather) voegt alleen wat toe op een besneeuwde/gladde weg. Wat schakelen betreft: dat gaat prima, de vijfbak schakelt opvallend prettig. Voor de volledigheid wil ik nog even melden dat ik ook in een Mito Twinair 105 heb proefgereden en die zesbak schakelde aanmerkelijk slechter. De motor was overigens ook lang niet toereikend voor de Mito; veel toeren en weinig snelheid. Ik heb later in een Punto Twinair 100 gereden en die had duidelijk meer trekkracht, maar ik denk dat de motor het best tot zijn recht komt in lichtere auto's als de Fiat 500 en Panda.

Maar goed, de Mito. De uitvoering die ik heb, is de Esclusivo, dus is hij afgeladen met veel luxe voor een compacte auto: dual zone climate control, cruise control, navigatie, audio met usb, lederen bekleding, enz. Zelfs op details is gelet, want de remklauwen zijn rood gespoten. Helaas waren de fraaie 17 inch velgen niet standaard ivm bijtellingsregels, maar ik ga niet met een paar wieldoppen rijden, dus dat moest er gewoon nog bij. De navigatie (van Tomtom) werkt prima, maar het duurt wel erg lang, bijna een minuut, voordat de kaarten geladen zijn en je de bestemming in kunt voeren telkens als je de auto start. Zoals in het buitenland op vakantie wil je gewoon direct weten welke kant je op moet als je weer wilt gaan rijden. Maar navigatie is in dit segment niet vanzelfsprekend, dus ik ben al lang blij dat het erin zit en verder werkt het dus prima, op een paar keer vastlopen na.

Met de ruimte is verder niets mis. Gelukkig kan de zitting van de achterbank omhoog geklapt worden en leuning naar beneden, zodat je een mooie vlakke laadvloer hebt, wederom handig op vakanties. Helaas kan dat niet in twee delen. Ook valt de ruimte achterin best mee. Voorin heb je erg veel ruimte, dus je kunt de stoel best wat naar voren zetten en dan nog comfortabel sturen. Voor mijn gevoel heb je voorin zelfs nog wat meer ruimte dan in de Giulietta. De auto voelt wel heel stevig en solide aan en er zijn geen rammels, dat heb ik wel anders ervaren bij eerdere auto's. Het kunststof in het interieur is wel redelijk krasgevoelig en ik ga uiteraard zuinig met mijn auto om. Maar het interieur ziet er verder wel heel erg fraai uit, zeker met het beige leer en het scherm met navigatie. Je krijgt echt het idee dat ze geprobeerd hebben om er wel wat bijzonders van te maken, zonder dat het meteen te overdadig is.

Toen ik de Mito kocht, wilde ik hem gewoon zo houden zoals hij is, maar na een krap jaar begint het toch wat te kriebelen om wat "upgrades" uit te laten voeren. Zo heb ik het dak zwart laten wrappen. Op die manier ziet de auto er meteen chiquer uit, zonder dat het meteen te opvallend en te schreeuwerig wordt. Ik ben er erg blij mee. Ten tweede heb ik, na lang twijfelen, toch maar motortuning laten uitvoeren. Hiermee ga je van 80pk en 200Nm naar ongeveer 100pk en 250Nm. Maar belangrijker is dat de auto door de tuning een stuk soepeler rijdt. Langzaam rijden in de twee is geen probleem meer, rotondes kun je nu in zijn drie nemen en als je nu bij 2500tpm opschakelt, gaat dat een stuk vlotter en gemakkelijker. Door het hogere koppel is het nu ook al mogelijk om eerder dan 2500tpm op te schakelen, maar aan de trekkracht onder 1500 tpm is niets te doen. Je kunt nu desgewenst doortrekken tot 4000tpm en daarmee wordt de auto echt heel vlot, maar bij dagelijks gebruik zal dat zelden nodig zijn. Het is lastig uit te leggen, maar het "geknepen" gevoel waar ik eerder over schreef, is nagenoeg verdwenen. De N stand is nu ook bruikbaarder, maar de D blijft het prettigst. Ik heb het uit laten voeren bij Savali in Houten, daar hebben ze duidelijk kennis van zaken. Echt een aanrader voor deze Mito.

Qua onderhoud kan ik helaas nog niet veel bijzonders melden, omdat hij bij 30000km zijn eerste beurt moet hebben. Ik heb 1 keer bij de garage gestaan met een kapotte gloeibougie, die is onder garantie vervangen. Verder is ook de koelvloeistofslang vervangen, maar die was aangevreten door een marter, dus dat is de auto niet aan te rekenen. Al met al ben ik dus best tevreden met mijn Mito, door het zwarte dak vind ik het uiterlijk helemaal af en door de tuning is de rijbeleving ook een stuk prettiger. Hier nog de plussen en minnen:

- Geen vijfdeurs
- Mocht comfortabeler
- Kunststof interieur krasgevoelig
- Motor voelt wat "geknepen" aan
+ Zuinig
+ Wegligging/besturing
+ Leuke auto
+ Design interieur
+ Uitrusting Esclusivo uitvoering

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.