Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Progression (2011)

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Progression (2011)
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Progression (2011)Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Progression (2011)Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Progression (2011)Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Progression (2011)Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Progression (2011)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.3 JTDm Eco Progression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf85.513 km
KM-stand laatst151.683 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm Eco Progression (2011)

  • 85.513 km

Al zolang als ik mij kan herinneren ben ik een Alfa-liefhebber in hart en nieren. Dat kan ook haast niet anders met een vader die al ruim 40 jaar Alfa rijdt, het is me met de paplepel in gegoten.

Begin 2015 begon ik aan een baan waarvoor ik een auto nodig had. Uiteraard moest dit een Alfa worden, daar was geen discussie over mogelijk. Gezien mijn geringe jaarkilometrage, max. zo'n 12.000 km, viel de keuze op een prachtige Alfa 156 2.5 V6 uit 2003 met 219k op de teller (zie laatste foto). In de anderhalf jaar dat ik de auto in bezit heb gehad heb ik er ontzettend veel plezier aan beleefd, ondanks dat de kosten van (achterstallig) onderhoud aanzienlijk waren. Met pijn in mijn hart heb ik de auto afgelopen augustus verkocht. Reden van verkoop was dat ik erg veel kilometers moet gaan maken, daarom moest er een diesel komen. Dat het wederom een Alfa zou worden stond als een paal boven water, maar welke het zou worden leverde wel de nodige hoofdbrekens op. Zou ik voor een 147 of GT JTD gaan, of toch de overstap maken naar de modernere, veiligere, schonere en betrouwbaardere MiTo? Een proefrit in een MiTo 1.3 JTDm die in Joure te koop stond overtuigde mij niet.

Enige weken later zag ik een grijze MiTo 1.3 JTDm met slechts 85k op de teller te koop staan bij Alfa-dealer Wim Prins in Nunspeet. Met dit uitstekende adres hebben mijn ouders en ik al jarenlang goede ervaringen, dus de stap om even te gaan kijken was snel gezet. De lakkleur bleek de auto erg goed te staan, evenals de 17-inch velgen. Verder bleek de auto voorzien van de juiste opties, zoals climate control, navigatiesysteem, cruise control, blue & me, parkeersensoren en metallic lak. Een proefrit dan maar! Gek genoeg vond ik deze MiTo vanaf de eerste meters meteen al lekker rijden, ook de stoffen stoelen zaten fijn. Op de snelweg viel echter wel meteen het bandenlawaai al op. Na een paar dagen dubben de knoop doorgehakt en de auto aangeschaft. Daarbij is o.a. afgesproken dat er een chip van Squadra Tuning zou worden geplaatst, nieuwe (stille) Dunlop Sportmaxx RT2 banden op de vooras zouden worden gemonteerd, en de door mij zelf aangeleverde Hilox Evolution 5000k xenon-set zou worden ingebouwd. Uiteraard zit er 6 maanden volledige garantie op.

Na een week of 2 wachten was de auto klaar voor aflevering. Bij aflevering heb ik meteen nog even zilvergrijze Quadrifoglio-stickers op de voorschermen laten plakken. Dit geeft de auto nét even een wat sportievere uitstraling. Na 2 oude(re) Alfa's te hebben gereden voelde het erg luxe om een nog geen 5 jaar oude MiTo mee naar huis te mogen nemen. Je kunt echt merken dat de MiTo uit een ander tijdperk komt dan de 156. Alles voelt veel moderner aan. Maar niets ten nadele van de 156, want het blijven geweldige auto's!

Motor + bak
De Squadra-chip is mijns inziens een must voor de MiTo 1.3 JTDm Eco. Standaard heeft het blok 85 pk en (slechts) 200 Nm. Na het plaatsen van de chip is dit 98 pk en 246 Nm, de koppelwinst bedraagt dus bijna 25%! Het leuke is dat wanneer de DNA-schakelaar in de N (Normal)-stand staat het extra vermogen niet beschikbaar is. Dit gebeurt namelijk pas wanneer je de schakelaar in de D (Dynamic)-stand zet. Wel is in beide standen de gaspedaalreactie aangescherpt, waardoor de auto ook in de N-stand geen stakker is. Het verschil tussen de N- en D-stand is echt enorm duidelijk. Zeker met de schakelaar in D kun je vlot met het verkeer mee en heb je geen moment het gevoel vermogen te kort te komen. Tuurlijk, een V6 zal het nooit worden, maar met chip is het een heerlijk torretje dat mij, gelet op de geringe cilinderinhoud, blijft verbazen. Het dieselblok is mooi stil en is al bij erg lage toerentallen goed bij de les.

De versnellingsbak schakelt prima, de koppeling werkt prettig licht.

Verbruik
Op de snelweg geeft de boordcomputer bij 120 km/h op de cruise control een verbruik aan van ongeveer 1:17. Dit valt mij tegen, want ik heb deze auto juist gekocht om er tegen relatief gunstige brandstofkosten veel (snelweg)kilometers mee te kunnen rijden. Wat opvalt is dat het verbruik bij 80 km/h volgens de boordcomputer slechts 1:26 bedraagt, wat natuurlijk uitermate zuinig is. Ik denk dat de auto gebaat zou zijn geweest bij een 6e versnelling, aangezien de motor 2500 tpm draait bij 130 km/h.

De boordcomputer blijkt het verbruik gelukkig minder gunstig weer te geven dan het daadwerkelijk is; ik ben een verbruiksmonitor gestart om het goed bij te kunnen houden. Tot nu toe ligt het gemiddeld verbruik rond de 1:19, maar ik had een nog wat gunstiger verbruik verwacht. Hierbij moet ik wel aantekenen dat ik zoveel mogelijk op de cruise control rijd, en het prettig werkende start/stop-systeem gebruik waar dat mogelijk c.q. nuttig is. Overigens is het opvallend hoezeer het verbruik toeneemt bij ongunstige (harde) wind. Het kan maar zo zijn dat je op de snelweg na 50 km. tegenwind volgens de boordcomputer op een verbruik van rond de 1:15 zit, wat natuurlijk krankzinnig is voor een auto zoals deze.

Interieur
De stoffen stoelen zitten prima. De lederen stoelen die in de MiTo zaten waar ik eerder mee gereden had vond ik te weinig zijdelingse steun geven. Bij de stoffen stoelen ervaar ik dat probleem minder, omdat hier natuurlijk geen gladde bekleding op zit. Ruimte heb je in de MiTo meer dan genoeg, de stoel kan erg ver naar achteren. Met mijn 1,96 meter heb ik deze niet eens in de achterste stand staan. De buitenspiegels zijn ook mooi groot en hebben een goede dode hoek-voorziening. Wat wel irriteert is de belachelijk dikke C-stijl, deze neemt een flink stuk van je zicht weg.

Wat ik een misser vind voor een auto van deze prijsklasse, is het feit dat de achterbank niet in delen neerklapbaar is. De achterbank kan namelijk slechts als geheel worden neergeklapt. Ook zitten er achterin maar 2 gordels, dus met z'n 5'en in de MiTo rijden kan niet. De MiTo was af-fabriek weliswaar te bestellen met neerklapbare achterbank, een derde gordel en extra hoofdsteun, maar Alfa Romeo wenste hier maarliefst € 561 voor te ontvangen. Deze optie zal dus ongetwijfeld niet vaak aangevinkt zijn. De bagageruimte is op zich prima qua grootte, wel is de tildrempel vrij hoog.

Het geïntegreerde navigatiesysteem werkt goed, de bediening ervan is niet omslachtig. Wel klinkt de navigatiestem heel computerachtig, dit is niet bepaald van het niveau Tomtom of iets dergelijks. De geluidskwaliteit van het systeem is prima. De radio-ontvangst is voldoende. Het via de USB-ingang afspelen van Spotify vanaf m'n iPhone 7 werkt als een trein. Enige truc die je daarvoor uit moet halen is dat je 1 muziekbestand op je iPhone moet hebben staan; pas dan herkent de MiTo de telefoon als een mediaplayer. Je kunt eenvoudig via de stuurwielbediening naar een volgende track schakelen. De geluidskwaliteit via Spotify is top, heb alles in de hoogste kwaliteit op m'n telefoon gedownload (Spotify premium).

Grootste ergernis vormen de ruitenwissers. Een volslagen idioot heeft kennelijk bedacht de intervalstand snelheidsafhankelijk te maken. De langzaamste stand is prima bij 80 km/h, maar bij 120 km/h zit er zelfs in de langzaamste stand nog geen seconde tussen 2 wisbeurten. Bij motregen is dit erg vervelend, het leidt er namelijk toe dat je continu zelf handmatig de ruitenwissers aan en uit moet zetten. Onbegrijpelijk dat het systeem zo ontworpen is! Ook hoor je steeds een relais klikken wanneer de ruitenwissers omhoog gaan, dat lijkt me toch niet nodig bij een auto van deze prijsklasse.

Rijcomfort en wegligging
Het veercomfort is een goede mix tussen comfort en sportiviteit, ook drempels zijn goed te nemen. In tegenstelling tot wat ik overal lees heb ik geen last van schrapende geluiden bij het rijden over drempels, maar als je een verlaagde 156 V6 hebt gehad leer je vanzelf hoe je een Alfa hoort te rijden. ;) Wat me wel opvalt is dat de MiTo bovenmatig last heeft van rijgeluiden, dit lijkt vanuit de wielkasten te komen. De banden zijn Dunlops die slechts 67dB produceren, dus daar kan het in principe niet aan liggen. Het windgeruis is prima voor elkaar, ondanks de stijlloze portieren. Het motorgeluid blijft keurig op de achtergrond en is dan ook totaal niet storend. De koude start verloopt wat minder subtiel, dan is duidelijk hoorbaar dat je een dieselblok aan het werk zet.

Het sturen is wel even wennen. De MiTo beschikt namelijk over een elektronische bekrachtiging, dat gaat een stukje gevoellozer en lichter dan de hydraulische bekrachtiging die mijn 156 had. Dit laatste heeft wat mij betreft sterk de voorkeur, daarmee voel je precies wat de auto doet. Ik kende de 156 op mijn duimpje, daar kon ik echt alles mee doen doordat de auto goed voorspelbaar was. De wegligging van de MiTo is goed te noemen, je kunt er ongemerkt hard mee door bochten. Wel merk je duidelijk dat de 156 je veel meer bij het rijden betrekt, dat is duidelijk de betere rijders- en stuurmansauto van het stel.

De ingebouwde xenon-set bevalt goed, 5000k is een hele mooie kleur en zorgt voor een mooie af-fabriek xenon-look. De MiTo-koplampen maken gebruik van lenstechniek, waardoor je zo min mogelijk strooilicht hebt. Daardoor heb ik nog geen enkele seinende tegenligger gehad. Leuke gimmick is dat de voor- en achterlichten van de MiTo gedurende 30 seconden gaan branden bij het met de afstandsbediening ontgrendelen van de portieren.

Een positieve vermelding verdienen de remmen, deze zijn buitengewoon goed!

Samengevat:

+ Prettige motor (zeker na chiptuning)
+ Goede wegligging
+ Luxe uitrustingsniveau
+ Ruimte voorin
+ Zeer goede remmen
+ Onderhoudskosten

- Geluidsniveau interieur (afrolgeluiden)
- Verbruik op snelwegtempo
- Irritante ruitenwisserinstallatie
- Zicht schuin naar achteren

Onderhoud en kosten

  • 85.513 km

Met mijn jaarkilometrage van zo'n 45.000 km. vind ik het belangrijk dat de onderhoudskosten binnen de perken blijven. Ik zal het kostenaspect uiteraard regelmatig blijven updaten in de loop der tijd.

Update 88.500 km, 30-11-2016
Er was een lekkage aan de onderzijde van de auto zichtbaar, ook waren er uitlaatgassen in het interieur te ruiken bij stationaire loop. Vaak duidt dit op lekkende brandplaatjes onder de verstuivers, een bekend euvel bij de 1.3 JTDm's. Ook schommelde het stationair toerental en kwam er zo nu en dan een flinke blauwe pluim uit de uitlaat bij koude start (die ook niet lekker liep). De oorzaak bleek uiteindelijk een lekke pakking in het inlaattraject thv het inlaatspruitstuk te zijn, waardoor er valse lucht werd aangezogen. Tevens is een stukje turboslang vervangen dat er slecht uit zag. De brandplaatjes zijn gecontroleerd, deze bleken in orde. Verder zat het interieurpaneel thv de C-stijl rechts van de hoedenplank los, dit is weer vast gezet. Tot slot werkte 1 van de bedieningsknopjes op het stuur niet lekker, nadat dit was gesmeerd was het opgelost. Al deze punten zijn onder garantie verholpen door Alfa-dealer Wim Prins. De motor loopt nu eindelijk zoals het hoort!

Update 95.497 km, 13-02-2017
De kofferbakverlichting is kapot gegaan, het blijkt niet het lampje te zijn en ook niet de zekering. Er zit dus ergens een draadbreuk. Verder blijft het bel-knopje van de blue & me regelmatig hangen, moet waarschijnlijk gesmeerd worden. Tot slot hoor ik een bonkend/krakend geluid bij het sturen, vermoedelijk het veerpootlager (typische MiTo-kwaal). Verder heel tevreden over de auto, fijne kilometervreter.

Het bovenstaande is onder garantie verholpen door Alfa-dealer Wim Prins. Het veerpootlager bleek niet kapot, men heeft alleen de veerspanning van het stuurhuis(?) aangepast. Als leenauto een Giulietta 1.4 T-Jet (120 pk) mee gekregen, toch wel duidelijk een klasse hoger om in te rijden dan de MiTo. Geweldig blokje ook, die 1.4!

Update 115.860 km, 15-07-2017
Op een gegeven moment waren er uitlaatgassen te ruiken in het interieur. Duidelijk was dat deze stank via de ventilatieroosters naar binnen kwam en niet van andere auto's afkomstig was. Lekke brandplaatjes dus, een standaard kwaal van de 1.3 JTDm's! Bij de dealer (Wim Prins) werd geconstateerd dat de plaatjes van cilinders 3 en 4 lek waren. Nu de boel toch open lag zijn uit voorzorg ook de plaatjes van de andere 2 cilinders vervangen. Totale kosten: € 235,66.

Bij 30.120 km. na aanschaf begon het olielampje te knipperen. Ik had zelf al 5W30 olie en een oliefilter aangeschaft. De olie is vervangen door een Alfa-specialist hier in de buurt. Kosten hiervan waren slechts € 45.

Update 121.154 km, 08-09-2017
Vandaag groot onderhoud i.c.m. APK laten uitvoeren bij de Alfa-specialist, waarbij tevens de remmen zijn gereinigd en gesmeerd en de carterventilatie is doorgeblazen. De MiTo is APK-afgekeurd op beide(!) wiellagers achter, deze zijn vervangen. In totaal was ik voor € 569,99 klaar. Mij is verteld dat de remmen nog zeker een halve ton mee kunnen en dat de banden nog prima zijn.

Update 122.074 km, 13-09-2017
Het stuur trilde al een aantal dagen bij bepaalde snelheden, als eerste dacht ik aan de banden of velgen. Bij de bandenspecialist bleek dat een vorige eigenaar ooit 1 van de voorbanden met een spuitbus had laten plakken. Dit is echter slechts een noodoplossing, daarna moet de band vervangen worden. Het waarom ervan bleek wel, want het complete stuk 'plaksel' had losgelaten en werd met hoge snelheid in de band rondgeslingerd. Twee nieuwe banden (Dunlop Sportmaxx RT2) nodig dus, incl. uitlijnen een rekening van ruim € 350...

Update 133.155 km, 17-12-2017
Het slechts 12.000 km. geleden vervangen wiellager r.a. begon nu al herrie te maken. Wordt onder garantie vervangen.

Update 135.788 km, 11-01-2018
De bekende kloenk-geluiden bij het sturen waren (weer) hoorbaar, ergo: mogelijk een veerpootlager kapot. Wéér naar de garage dus... Het veerpootlager bleek inderdaad kapot, ook een reactiestangetje dat niet los wilde is vervangen. Kosten: zo'n € 165. De conclusie na 50.000 km. mag wel zijn dat er, voor een auto waarmee zoveel (rustige) snelwegkilometers worden gemaakt, te vaak iets aan mankeert. Duur is het echter nooit. Desondanks voor mij nu een reden de betrouwbaarheid met een ster af te waarderen. De onderhoudskosten (incl. banden) over 50.000 km. liggen op 3,1 cent per km. Zeker niet slecht. Het gem. verbruik over deze kilometers is 1:18,9, dat had m.i. beter gemoeten.

Update 145.966 km, 11-04-2018
Vandaag onderhoud laten uitvoeren bij de Alfa-specialist. Hierbij is de olie ververst en zijn het interieurfilter en de achterste remblokken vervangen. Zelf had ik al het luchtfilter vervangen, alsmede de dakantenne (krom a.g.v. wasstraat). Ook had ik de haperende kentekenverlichting gerepareerd door de contacten met contactspray in te spuiten en de lampjes te vervangen. Totaal van dit alles is een hele nette € 291,77. Wel is geconstateerd dat de versnellingsbak olie lekt thv een aandrijfaskeerring. Dit laat ik binnenkort nog verhelpen, is 1,5 uur werk. We kunnen er in ieder geval weer 30.000 km. tegen. Tot nu toe niets dan lof voor de onderhoudskosten van de MiTo!

Update 149.077 km, 12-05-2018
Ook het andere wiellager dat afgelopen september vervangen was begon geluid te maken, is onder garantie vervangen. Verder de lekkage thv de linker aandrijfaskeerring laten verhelpen, waarbij ook meteen de bakolie is ververst. Bij dit onderhoud werd geconstateerd dat de veer l.v. gebroken was, de onderste winding lag los in de veerschotel! De veer is daarom vervangen. Totale kosten van dit alles € 266,72.

Afscheid

  • 151.683 km

Vandaag onverwacht de MiTo ingeruild nadat we voor een goede prijs een hele mooie Giulietta 2.0 JTDm 170 pk TCT bij de dealer zagen staan. Deze mogen we op 11 juni a.s. gaan ophalen. Mocht iemand nog een tot in de puntjes bijgehouden MiTo JTDm zoeken, houd dan vooral de website van Wim Prins in de gaten!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.