Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Progression (2011)

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Progression (2011)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.3 JTDm Eco Progression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf61.250 km
KM-stand laatst166.002 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 62.355 km

Op verschillende fora schreef ik al dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ondanks mijn grote tevredenheid over de Clio, lonkte de MiTo en kon ik de verleiding niet weerstaan om terug te keren naar het merk dat ik een warm hart toedraag. Dus de Clio moest plaatsmaken voor een Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Progression inclusief Premium plus-pakket. Dus parkeersensoren, leder, climat control, blue & me en cruise control.

Natuurlijk appels met peren vergelijken want mijn Clio was 9 jaar jonger en een benzine uitvoering. De eerste keer met een een diesel. Moet zeggen dat ik er meer van had verwacht. Na het tunen heeft de MiTo flink wat meer koppen in de Dynamic. Handenwrijvend de boel warm rijden, verheugend op dat wat komen gaat... De booming bleef uit! Dan sta je met beiden voeten weer aan de grond.

Het is een spaardiesel, gemaakt om in beginsel zuinig mee te rijden. Als je de auto vanuit dat oogpunt benadert kan je niet meer dan concluderen dat het een erg leuke auto is. Wat zoekerig in de besturing maar qua rijden prima hoor. Het model is gaaf en trekt veel bekijks. De MiTo is roomwit (biancospino, verlaagd, antracietkleurige velgen en een geweldige verschijning. Wel heb ik gezien dat de MiTo overgevoelig is voor steenslag. Hier ga ik zeker maatregelen voor treffen. Verder kan ik nog niet heel veel vinden van de MiTo. Verbruik valt niet tegen met 5.4 op de 100.

Na 6.000 kilometers, problemen maar toch tevredenh

  • 68.850 km

Inmiddels is het eerste kwartaal een feit. Wat mij is opgevallen is dat de diesel sportief te berijden is. Wel draagt een kuur (chiptuning) daar positief aan bij. In de D-stand is de MiTo gretig en bijt ze zich vast in het asfalt.

Of er ook kritiek is? Ja hoor. De eerste drie maanden zijn niet geheel probleemloos verlopen. Hydraulische druklager heeft de brui eraan gegeven, ook trok de MiTo enorm naar rechts. Ik weet niet hoe vaak de auto is uitgelijnd, ze bleef naar rechts lopen.

Nadat ik zelf aangaf nieuwe banden te willen proberen, was het probleem opgelost. Bizar dat een nieuwe set banden zoveel verschil kan maken. Het hydraulisch druklager is onder garantie vervangen. Ook bleef de rem hangen wat zorgde voor een pieptoon in de auto. Ondanks dat het keurig is verholpen door de dealer (banden op eigen kosten) moet ik eerlijk zijn en een ster in mindering brengen voor de betrouwbaarheid. Heb nu al meer en serieuzere problemen gehad met de MiTo op 3 maanden dan al de jaren dat ik 146 reed.

De MiTo is erg steenslaggevoelig. Minste geringste veroorzaakt een putje in de lak. Ik ga kijken om de steenslagschade te laten repareren en er wordt gezocht naar een oplossing hiervoor ter voorkoming van.

Tenslotte het verbruik: gemiddeld verbruikt de MiTo 5.6 liter op 100 kilometer. Indien ik lange afstanden rijd, zakt dit tot rond de 5. Als ik mij aan de snelheid houd rijd ik voor net geen 10 euro 220 kilometer (heen en terug naar het werk) wat echt niet duur is.

Ondanks de problemen ben ik tevreden. De MiTo smoelt goed en is koersvast. Ook op hoge(re) snelheid gedraagt de MiTo zich volwassen. De auto rijdt beter dan je verwacht in dit prijssegment.

Bijna 100.000 kilometer verder!!

  • 152.500 km

De MiTo en ondergetekende hadden een moeizame start. Het eerste half jaar heb ik vaker de garage gezien dan mij lief is. Na het oplossen van de problemen die ontstonden kort na de aankoop (keurig opgelost door de Alfa-dealer, waarvoor complimenten) hebben zich geen noemenswaardige dingen meer voorgedaan. De accu is vervangen en ik had last van dieselgeur in de auto. Volgens mij zijn de seals van de verstuivers vervangen waarmee het probleem verholpen is.

Verder rijd ik probleemloos *afkloppen* rond met de MiTo. Wel krijgt de MiTo op tijd zijn natje en droogje. Als ik twee minpunten mag benoemen zijn het de lampen (gaan regelmatig stuk), de ruitenwissers vind ik niet om over naar huis te schrijven (ik heb nieuwe Valea's nu, maar veel beter is het niet) en that's it. Na bijna 100.000 kilometer kan ik niet anders dan heel tevreden zijn.

Verkocht!

  • 166.002 km

Met pijn in mijn hart afstand gedaan van de MiTo. Een pleister op de wond is dat ik weet dat de MiTo bij een liefhebber voor de deur staat. Tijd om de balans op te maken en af te ronden.

De MiTo is een fantastische reisgenoot geweest. Meer dan 100.000 kilometer brachten wij samen door in iets meer dan tweeëneenhalf jaar. Ik kan niet anders dan een diepe buiging maken. De MiTo heeft me niet in de steek gelaten of negatief verrast. Onderhoudskosten zijn ruim binnen de perken gebleven.

De prijs-kwaliteitverhouding is absoluut goed evenals de rijkwaliteiten. Het prachtige design is een reden temeer om de Alfa boven de concurrenten te plaatsen.

De reden om als opvolger niet voor de MiTO te kiezen is omdat Alfa nauwelijks heeft ingezet op vernieuwing. Als ik daar de auto's van nu naast plaats loopt de nieuwe MiTo ietwat achter. En dan is-ie net iets te prijzig.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.