Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Progression (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MiTo 1.3 JTDm Eco Progression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 73.500 km |
De eerste kilometers
- 740 km
Met ongeveer 40.000 kilometer per jaar begonnen de benzineprijzen me echt een beetje de neus uit te komen. De GTV heeft dus het veld geruimd en plaats gemaakt voor een ECO-auto, een Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO om precies te zijn.
De feiten op een rij: biancospino (net als mijn Giulia), naturel kleurig leder, Blue&Me, een groot glazen klap/schuifdak, etcetera. Na een uitgebreide test met een MiTo JTDm ECO besloten voor een eigen exemplaar te gaan en sinds afgelopen weekend staat hij dus op de oprit.
De uitstraling
Van één ding wist ik zeker dat het goed zat: de looks van de MiTo. De mooie combinatie van de witte lak, donkere lampringen en wielen en het naturel lederen interieur wisten me gelijk te bekoren en deze zouden een pleister op de wonden zijn voor de prestaties. Dacht ik... Die pleister is namelijk helemaal niet nodig want na 740 kilometer kan ik alleen maar concluderen dat het 1.3 dieseltje erg lekker loopt.
De Motor
Zoals gezegd waren de verwachtingen niet al te hoog maar de kleine viercilinder stelt me absoluut niet teleur. Onderin de toeren is de 1.3 lekker vlot door het (relatief) hoge koppel en ook op de snelweg is er nog een zekere vorm van versnelling merkbaar. Het is natuurlijk geen strepentrekker maar dat hoeft ook niet. Het gemiddeld verbruik staat inmiddels op bijna 1 op 20 en dat met een zéér gevarieerde rijstijl.
Weglgging
Qua sturen is het prima toeven in de MiTo. Verwacht geen lading feedback uit het stuur maar het blijkt dat de MiTo prima van richting te veranderen is. Je moet een heel klein beetje vertrouwen hebben want hij meldt niet heel veel informatie in het stuur maar toch vind ik de stuureigenschappen Alfa-waardig.
Updates volgen snel en uitgebreid! Ik heb bij de waarderingen (sterretjes) uiteraard beoordeeld naar verwachting. Bij prestaties bijvoorbeeld naar wat ik verwacht had van een 85 pk variant.
We kunnen beginnen!
- 1.390 km
De eerste duizend kilometers zitten er inmiddels op en dus kan er 'normaal' gereden worden. De voorgaande kilometers heb ik me toch een beetje aan de 2.500 tpm max gehouden. Vanaf nu kan er dus 'normaal' gereden worden.
Het verbruik van de MiTo ligt na 1.400 kilometer op ongeveer 1 op 20. Daarbij rijdt ik nog niet ontzettend zuinig maar anticipeer ik wel goed (althans, dat vind ik zelf...). Er moet dus zeker meer inzitten, vooral ook omdat het blok even los moet komen.
Ik heb bij de MiTo de optionele TomTom Blue&Me, een echte aanrader. Je telefoon is via de TomTom uitstekend te bedienen en de muziek op je USB-stick (of telefoon) is ook via de TomTom te bedienen. Op een simpele manier blader je door je mappen heen.
Wat me inmiddels al wel opgevallen is zijn de positieve geluiden uit de vrienden- en familiekring. Iedereen lijkt inmiddels gewend aan fraaie verschijning de MiTo. Vrijwel uitsluitend positieve reacties volgen als ik met de MiTo ergens aan kom. Een bekende van me met een vrijwel nieuwe Polo Bluemotion vatte het tijdens een ritje krachtig samen: "het lijkt wel een auto uit een andere klasse".
Binnenkort ga ik proberen een tank lang hyper-groen te rijden.
De 2.000 voorbij en fatsoenlijk foto's
- 2.089 km
Afgelopen weekend ging de MiTo de 2.ooo heerlijke kilometers voorbij. Nog plezieriger dan verwacht brengt de MiTo me van A naar B en blijkt dat zelfs lekker toeren tot de mogelijkheden behoort. Vanavond moesten er dan eindelijk maar eens fatsoenlijk foto’s gemaakt worden…
Op naar de vaste plek dus waar ook de Giulia en de Panda 100Hp al op de ‘kiek’ gingen. Deze keer was het de beurt aan de MiTo.
Het gemiddeld verbruik ligt nog op 1 op 20 waarbij er veel eco-ritten tussen zitten maar er toch ook wel aardig 'geplankt' wordt. De MiTo laat zich inmiddels lekker vlot rijden. Vanavond even wat foto's gemaakt op de plek waar ook de 100Hp en mijn Giulia al op de foto gingen.
Ik begin inmiddels aardig verliefd te worden op mijn MiTo'tje, er staan nog wel enkele modificaties op de agenda maar die volgen later. Meer foto's staan op mijn persoonlijk site, www.carloabarth.nl
Daar gaat het verbruik...
- 4.150 km
Sinds de vorige update zijn er al weer 2.000 kilometers bij gekomen. Erg prettige kilometers moet ik zeggen en ik heb het idee dat de MiTo inmiddels wel echt los is. Hij is duidelijk vlotter dan voorheen en met de huidige power red ik me prima in het dagelijks verkeer. Okee, ik ben blij dat ik me af en toe even kan uitleven met wat sterker materiaal maar eigenlijk is de MiTo best pittig te noemen (voor een 1.3).
De afgelopen kilometers zijn geen zuinige geweest. De laatste twee tanks zijn er in rap tempo door gegaan en dat komt vooral de rijstijl. Terwijl met normaal rijden een verbruik tussen de 1 op 20 en 1 op 22 makkelijk haalbaar is gaat het bij serieus planken toch wat vlotter op.
Vorige tank: vooral de dagelijkse kilometers gereden maar dan wel op een erg vlotte manier. Vaste prik: warmrijden, gassen, stukje top, daarna veel stoplichten en gewoon lekker op- en doortrekken. Geen eco-gedachtes, niet denken aan de portomonnee, net zo min aan het milieu. Stoken moest'ie! Het resultaat was een (in mijn ogen) nette 1:18.
Laatste tank: een retour naar de Nürburgring. Ongeveer 600 kilometer waarvan 500 snelweg. Op de snelweg alleen maar flink gereden waarbij de gemiddelde snelheid tussen de 140 en 150 lag maar ook stukjes harder werden gereden. Uiteraard ook af en toe wat rustiger maar in principe gewoon stevig rijden. Het resultaat na het berekenen bij de pomp: 1 op 17! Nog altijd een erg nette score als je het mij vraagt.
Verder bevalt de MiTo uitstekend. De stoelen bieden ook tijdens lange ritten veel steun en comfort en de motor is nooit erg nadrukkelijk aanwezig. Nadelen? Met lange snelwegritten zou een zesde verzet toch prettig zijn, niet dat de MiTo dan luidruchtig wordt maar er kan ongetwijfeld nog veel gewonnen qua verbruik.
Ik ga de komende tank mijn best weer doen om het gemiddelde na 4.000 kilometer weer wat op te krikken...
Retourtje Italië
- 9.250 km
Terug van een retourtje huis-Venetië-huis. Een lang weekend Venetië heeft voor ruim 2.600 extra kilometers gezorgd. De MiTo blijkt een heerlijke auto voor écht lange ritten en combineert dat ook nog eens met een keurig verbruik.
Verbruik
Tijdens de heenweg van Nederland naar Italië heb ik lekker rustig aan gedaan. Met twee volwassenen hoef je niet om de haverklap te stoppen en dus kon de eerste stop in Zuid-Duitsland plaatsvinden, vlakbij de Oostenrijkse grens. De hele tank is er met een gangetje tussen de 110-130 doorgedraaid. Weinig oponthoud, wel wat 'baustelle'. Uiteindelijk een gemiddeld verbruik genoteerd van 1 op 21,3.
Op de terugweg heb ik wat minder op het verbruik gelet. Lekker doorrijden en zelfs stukken plankgas gereden. Bult af gaf de TomTom 186 aan, op vlakke weg 176. Op de bochtige trajecten in Noord-Italië stond de MiTo prima zijn mannetje. Over de gehele terugweg was het verbruik 1 op 19,4.
Comfort
Qua comfort moet je niet al te verwend zijn. De stoelen zitten voortreffelijk en ondanks mijn niet al te fantastische rug heb ik de hele weg nergens last van gehad. Het onderstel is aardig stug. Iets dat ik compleet geen probleem vind maar wil je 'Frans comfort' dan ben je bij de MiTo aan het verkeerde adres.
Rij-eigenschappen
Tsja, tijdens 2.600 kilometer snelweg krijg je geen heel goed beeld van de wegligging maar op tempo gedraagt de MiTo zich als een echt volwassen auto. Lekker stabiel, slechts tijdens echt flink remmen zoekt de MiTo een beetje naar een richting.
Prestaties
Na 9.000 km lijkt de MiTo eindelijk helemaal los te zijn. De 1.3 trekt lekker op in het middengebied en zelfs bij 120 gebeurt er nog wat als je het pedaal intrapt. Je zit relatief snel aan 150/155, daarna gaat het allemaal ietsje trager. Ik moet zeggen dat het me 250% mee is gevallen en ik ben ook Italië-tripjes gewend met auto's waarbij ik amper onder de 200 uit kwam. Niets dan lof dus!
Op naar de 10.000 kilometer, dan volgt een uitgebreid verslag over de MiTo tot dan toe!
We hobbelen voort!
- 13.750 km
Weer een aantal weken geleden dat er een update verschenen is over de MiTo. Inmiddels is er weer ruim 4.000 kilometer bijgekomen en moet ik zeggen dat ik inmiddels dikke maatjes ben met de auto en ik er iedere dag met plezier in stap.
Het verbruik lijkt de laatste paar tanks wat te zijn afgenomen, sinds de 10.000 kilometer merk ik vooral op constante snelheid dat de auto wat zuiniger is. De MiTo stuurt sinds kort nog beter want ik heb schokdempers en veren van Koni laten monteren. Een subtiele verlaging van ongeveer 30 mm laat de MiTo er nét wat dikker uitzien en het stuurt echt een heel stuk lekkerder. De auto staat ook wat horizontaler want hij stond wat met de kont richting hemel. Sturen gebeurt directer en strakker en het voelt iets sportiever (lees strakker) aan allemaal. Ik heb gekozen voor (in hardheid verstelbare) gele koni dempers met veren.
Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen van hoe de auto er nu bij staat.
De 20 voorbij
- 22.650 km
En weer twee maanden verder. De MiTo draait met genoegen zijn dagelijkse kilometers en heeft inmiddels 22.650 km op de digitale teller staan.
Problemen zijn er nog niet geweest, integendeel, de MiTo presteert uit de kunst. Inmiddels ook veel tanks met diesel weggereden met een normale rijstijl dus zonder groen doen. Natuurlijk ben ik in je achterhoofd wel bewust aan het rijden maar overdreven traag gebeurt het allemaal niet. Ik scoor met die tanks vaak een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 20.
Minpunten kan ik nog altijd niet verzinnen. Althans, niets waar ik wakker van lig. De tildrempel van de kofferbak is behoorlijk hoog wat niet ideaal met de boodschappen is. Verder is de instap naar de achterbank niet erg riant maar dat doet zich bij ons amper voor.
Op naar de 30.000, dan is de eerste beurt gepland...
Beurt achter de rug, en weer verder!
- 37.850 km
Lang geleden dat ik een update aan deze MyReview heb gedaan maar dat komt ook een beetje omdat er niet veel te melden is. Bij 30.000 is de olie van de MiTo ververst omdat dit werd aanbevolen door het display in de auto. Daarna bij 35.000 de eerste beurt (gewoon volgens schema) laten uitvoeren waarbij verder helemaal niets aan het licht kwam.
De kilometers vliegen nog steeds in lekker tempo voorbij en het verbruik blijft netjes. Inmiddels ben ik het ontzettend bewust zuinig rijden wel een beetje zat dus rij ik gewoon lekker door. De ene keer uiterst sportief (1 op 18/19, de andere keer lekker relaxed waarbij 1 op 20/21 makkelijk mogelijk is zonder rare fratsen uit te halen.
Na 35.000 km nog geen kraakjes, rammeltjes, storingen of wat dan ook dus als het zo door gaat als nu blijf ik een tevreden rijder.
En de 70.000 beurt achter de rug
- 73.500 km
Het is al erg lang geleden dat ik iets geschreven had over mijn MiTo. Enerzijds kwam het er niet van, anderzijds was er ook verdraaid weinig te melden. De MiTo draait lekker zijn kilometers en na ongeveer anderhalf jaar staat er nu 73.500 op de teller. Problemen zijn er sinds de vorige beurt niet geweest en ook de 70.000-beurt ging soepeltjes. Behalve de reguliere dingen bij die beurt waren het alleen de remblokken en ruitenwissers die aan vervangen toe waren.
Olie verbruikt de MiTo amper (peilen tussen de beurten doe ik wel maar niet nodig eigenlijk), brandstof gaat ook al rustig. De lol van het erg rustige rijden is er wel af tegenwoordig dus rij weer lekker door. Resultaat: gemiddeld 1 op 19. Kort geleden is er een set originele 18" QV wielen op de MiTo gekomen met heerlijke Pirelli P Zero Nero banden, een heel stuk prettiger dan de Michelin Eco dingen die op de 17" zaten.
Op naar de ton!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.