Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2012)

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2012)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst23.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ik wil wel maar ik kan niet...

  • 2.000 km

Tja, de audi Allroad ingeleverd en na een paar maanden aan klungelen met mijn Saab 900 classic, toch maar besloten dat dat ook niet werkt. Stil staan, verbruikt stevig en geen enkele airbag...

Dus; een alternatief. Goedkoop rijden was de missie en het liefst met een glimlach..

Na een ritje in een Golf GTD was ik snel overtuigd, maar rationeel gezien kan dit niet. goedkoper dus. En ja, dan kan je net als de rest van nederland niet om alle 14%, geen wegenbelasting koektrommels heen.. en probeer er maar een te vinden waar ik met 1.95meter goed ik kan zitten. Altijd een probleem voor mij, dus de polo en de Audi A1 bekeken en hoewel de A1 wel goed zat (veel ruimte voorin, zelfs meer dan in de S3) is het niet helemaal mijn ding; de gevoelloze besturing en DSG flippers maakten het wel er 'playstation'...

Als auto fan vind ik dat je ooit een Alfa gehad moet hebben, dus eens kijken naar de Mito. Vond het altijd al een mooi autotje, met name door de GTA versie waar ik op de autosalon in Frankfurt in heb gezeten, maar die je in het echt zien zijn erg vrouwelijk. Totdat ik de review van Autoweek voorbij zag komen over de Savali... wat een prachtig bommetje. Proefgereden met zo'n eco dieseltje. en weet je wat? het viel zeker niet tegen. Pakt goed op, past goed bij mijn rijstijl en loopt bovenal prachtig mooi. Natuurlijk pas als hij warm is, want bij koude start klinkt het als een oude traktor.

Van binnen vind ik het zeer geslaagd, prachtig interieur, mooie lijnen, en het belangrijkste: ik zit heerlijk. De stoelen zijn boven bij mij schouders niet 'geknepen' waardoor ik niet in onnatuurlijke vormen wordt gedwongen. De lendensteunen zijn heel goed, en de stoel is van nature al heel bol, wat precies is wat ik zoek en zo vaak ontbreekt. Door de grote deur is de instap heel goed, en het stuur is perfect te verstellen. Ik heb nog nooit gezien dat het zo ver naar je toe, en omhoog kan. Zelfs verder dan nodig! natuurlijk komt dan dat rare lelijke lederen flapje tevoorschijn, maar het is de italianen vergeven...

Nou dat allemaal positief was, moest er gekozen worden. Zoals in andere reviews te zien heb ik geen geduld, dus opnieuw was het weer zoeken naar een auto op voorraad. Omdat er 1 ding zeker was, namelijk het savali pakket, kwam ik bij Vireo auto uit. Via hun site viel mij een prachtige zilvergrijze mito op in Distinctive uitvoering. Bijna zoals ik zelf zou hebben besteld, dus contact opgenomen. Verkoper Arthur Huis van vestiging Purmerend is van harte aan te bevelen! komt zijn afspraken meer dan na, en begreep zelf dat ik de hoofdprijs overal kan betalen. Goede deal gedaan met het savali pakket erbij en dus waren we er snel uit! Zo werd het:

-zilvergrijze mito eco distinctive
-nav pakket met af fabriek navi (zou ik zelf niet kiezen)
-mooie zwart lederen bekleding, geperforeerd
-volle airco
-parkeersensoren etc. etc.

het pretpakket:
-18" borbets in prachtig antraciet kleur.
-3cm verlaging dmv Eibach veertjes.
-skirts
-voorlip met zwart maken van gehele ondergril (nu klopt hij)
-mat zwarte spiegelkappen (met dank aan Arthur)
-chiptuning. iets meer PK en 250nm vanaf 1500toeren.

Ophalen: toen ik hem in ontvangst mocht gaan nemen stond hij fijn te wachten onder een rood doek. Omdat alles via telefoon en mail was gegaan was ik uiteraard heel erg benieuwd. Wat een aangename verrassing! een plaatje, lekker dik uiterlijk door de wielen en skirts. helemaal af!

enige minpunt zijn de kentekenplaten, dit is voor het eerst dat ik ze zonder opleg letters heb, maar dat vervang ik nog.

Uitvoerige uitleg van Arthur, en toen terug naar huis. Meteen bij het wegrijden valt op dat door de voorlip het contact met drempels etc. wel erg snel gaat... opletten dus. Eenmaal rijdend is het snel vergeten. Comfort is zoals ik het hebben wil; straf, maar toch comfy op de snelweg en wel altijd voldoende informatie wat er onder je gebeurd. Precies goed dus! zitten en sturen is perfect. Inderdaad wat vager in de N stand dan in de D. maar ach; die N had er van mij ook niet op gehoeven. En nee; een BMW of Mini zal het niet worden, maar door de aanpassingen hangt het er wat mij betreft dicht tegen aan. Hij beweegt in ieder geval erg kwiek en kan bij inremmen nog wel eens een licht kontje hebben.

De motor: de grootste verrassing. Natuurlijk had ik mijn bedenkingen gezien de kanonnen die ik heb gehad, en nog heb. Zou mijn rationele keuze niet tot spijt en frustratie leiden? mede door de vele positieve reviews hier op autoweek, durfde ik het aan, en ik moet zeggen bravo Alfa!!

wat een fijn machientje. tovert altijd een lach op je gezicht, voelt veel groter aan dan hij daadwerkelijk is. en met vlotte rijstijl is de wagen meer dan snel genoeg. Wat opvalt is dat doortrekken letterlijk geen zin heeft. Door de tuning is hij van 1500 tot 2500 op zijn sterkst en als je hem in dat gebied houdt doet hij zijn werk perfect, en vooral relatief stil. De manier waarop het motortje loopt en reageert op het gas is bewonderenswaardig, en voelt gretiger en wakkerder aan dan de 2.0tdi van VAG die ik hiervoor had. (uiteraard met heel wat minder kracht..)

wat kan beter?

maar 1 ding en dat is de audio. Als ik hem af fabriek had besteld, was er zeker Bose in gekomen en een navigatie achteraf. Mijn vertrouwen in het instantNav en de bleu & me is niet zo groot. tot op heden moet ik echter zeggen dat de navigatie goed werkt en zeer instinctief te bedienen is. ook hier geen reden tot klagen, oftewel geluk gehad. Hij blijft niet hangen en kent alle nieuwe routes en wegen die ik vaak nodig heb. Dan blijft nog het geluid... de speakers zijn volgens mij van papier mache of zo, want bij een beetje volume vervormt werkelijk alles. Niet best dus, en het mij bekende emmer geluid (van de 130i van een paar jaar terug) irriteerde al tijdens de terugreis van de dealer.

Gelukkig had ik al voor het ophalen van de auto de beslissing genomen om dit zelf achteraf te verbeteren, en wel voor een schappelijke prijs. Ik heb besteld:

-2 pioneer compo sets
-PnP versterker van Blaupunkt
-subwoofer van pioneer.

Grappige is dat de blaupunkt versterker aan te sluiten is op de bestaande bekabeling. Ik had uitgezocht dat de instantNav van Alfa een blaupunkt is, met dezelfde aansluitingen als volkswagen gebruikt. Versterker kost EUR. 200,00 en geeft 4 x 75 RMS. Adapter ertussen zodat het heel simpel aan te sluiten is. Onder de linkerstoel de versterker, rechts de sub van pioneer.
Scheelt een stuk! Nu dus prima geluidje voor totaal EUR. 450,00 (incl. speakers)

Verder geen wensen, ik zit ruim en vooral goed, voor vakanties etc. is de totale ruimte van de auto natuurlijk aan de krappe kant, laat dat duidelijk zijn. Maar vergeleken met voorgaande auto's geeft deze een hoop lol (en betere stuurresponse dan bijv. de S3) voor een derde van de prijs?!?! dan kun je voor de vakanties gewoon een bus huren!

Je zou je bijna afvragen waarom je al die jaren zo veel geld aan auto's hebt uitgegeven.

Oh ja, het verbruik: met net 2000km is er nog niet veel van te zeggen. Ik rijd altijd stevig door, na warm rijden natuurlijk. en haal nu 1 op 17 met veel stad km's. Ook het feit dat de banden wat uitsteken t.o.v. carrosserie speelt mee. Hij haalt vrij makkelijk en snel 180km/uur en ik merk nu wel wekelijks dat het verbruik verbeterd. en belangrijker; steeds mooier loopt...

Ik kan niet anders zeggen dan bravo Alfa!! Alleen nog de sticker ontbreekt nog "ik wil wel, maar ik kan niet"...

Fatsoenlijke foto's volgen nog.

Viva italia

  • 23.000 km

Bijna een jaar verder met m'n kleine Italiaan. Al een stuk langer dan sommige voorgaande auto's, en weet je; ik kan er geen slecht woord van zeggen. De teller staat op 23.000 km en stuk voor stuk waren dat fijne km's. Auto is betrouwbaar, zuinig, rijd comfortabel en ik zit er prima in! Een beetje grabbelen naar de gordels die je echt van achter je stoelen moet halen, en de kofferbak is echt klein, maar dat was van tevoren bekend en niet de schuld van het autotje.

Het is net of ie een eigen persoonlijkheidje heeft en als ik hem zie staan en plaats neem vergeef ik hem al snel dat ik mijn fiets niet of nauwelijks mee kan nemen (mijn grootste hobby). De motor loopt steeds mooier en de wegligging is echt fantastich! verlaagd onderstel en flinke wielen in verhouding die ook nog wat meer naar buiten staan dan die originele 18 inchers met veel spaakjes zorgt dat je echt goed de bocht om kan. Hij kan veel meer vermogen aan, maar mijn god wat loopt dit motortje mooi! heel gretig aan het gas en door het chippen erg wakker en altijd vermogen genoeg. Helaas nooit meer teveel ;-) natuurlijk mis ik dat af en toe, maar daar hebben we hobby wagens voor.

Ik merk dat door de uitvoering ook de waardering van andere weggebruikers groot is. Hij bevalt dus erg goed en ik hoop op nog vele fijne km's met m'n bakkie. Waar ik hem voor heb aangeschaft; als werkezeltje met lage kosten slaagt hij met vlag en wimpel. En het is en blijft een plaatje!

ik zag dat inmiddels meer motorische mogelijkheden zijn, zoals een grotere turbo, dus het kan zijn dat hij binnenkort nog wat extra vitamientjes krijgt.

Saluti

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.