Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 138.684 km |
Start
- 500 km
Introductie:
Na in 5 jaar 166.000 km in mijn lease Fiat GP te hebben afgelegd, besloot de lease maatschappij dat het tijd werd voor een nieuwe auto. Die Fiat had een 1.3 multi-jet dieselmotor 66 kW (90 pk) bij 4000 tpm, 200 Nm bij 1750 tpm en een CO2 uitstoot van 122 g/km.
Ik kon daar zuinig mee rijden; afhankelijk van de rit tussen de 1 op 22 en de 1 op 25.
Deze Fiat beviel mij zo goed dat ik besloot een soortgelijke auto uit te kiezen maar dan iets sportiever.
Met een iets hoger budget (ca E 28.000) dan 5 jaar geleden en de wens weer een open dak te willen; kwam ik uit bij de Alfa Romeo MiTo 1.3 JTD-m 2 met 62 kW (85 pk) bij 3500 tpm, 200 Nm bij 1500 tpm en 90 g CO2/km. Ik leverde dus iets vermogen in maar kreeg hier wel een meer soepele motor (hetzelfde koppel bij een lager toerental) voor terug.
Vergelijk motoren:
In de praktijk (DNA-schakelaar in N) merk ik geen verschil. De oude en nieuwe motor zijn even smeuig. Wat wel anders is; de Fiat had 6 versnellingen en bij 80 km/u schakelde ik soms door naar 6 terwijl de shift indicator in de MiTo bij 70 k/m vraagt over te schakelen naar 5. Ik heb het gevoel dat de 6e versnelling van de Fiat en de 5e versnelling (top gear) van de MiTo qua overbrengingsverhouding dicht bij elkaar liggen. Dit GSI-systeem (gear shift indicator) "adviseert" overigens goed. Ook het Start/Stop systeem werkt prima, ik was hier snel aan gewend. Het verbruik is momenteel circa 1 op 20, de motor moet nog inlopen.
Uitrusting:
Mijn MiTo is rijk uitgerust: Pack Premium Plus, Pack Instant Nav, Pack Visibility en Pack Sport 1 (geen 2 omdat ik geen 18" wielen wil vanwege minder rijcomfort door de lage wanghoogte). Verder nog: lederen bekleding, extra verwarming, zonnedak Panorama, alarm, TPMS, logo op flank, Bi-Xenon koplampen en meer.
Radionav en Blue & Me:
Blue & Me werkt redelijk goed in combinatie met mijn oudere Nokia telefoon.
Het scherm in de middenconsole kan mijn adressenlijst niet weergeven. Ik gebruik dus de spraakcommando's. Waar Blue & Me moeite mee heeft, is als iemand twee telefoonnummers heeft. Ik moet dan het spraakcommando diverse malen herhalen voordat het systeem het juiste nummer kiest. De bediening van radionav lijkt in het begin ingewikkeld (dikke instructieboeken) maar went in de praktijk snel en er lijkt enige logica in te zitten. Sommige opdrachten kan je op meer manieren / knoppen ingeven; persoonlijk hou ik niet zo van dubbele bediening.
Wegligging:
De wegligging van de MiTo is sportiever dan die van de (oude) Fiat GP. Je kunt er scherper mee sturen (chicanes en rotondes). Ik heb het idee dat als hij "ingestuurd" is het een waar feest kan worden. Momenteel zijn er winterbanden gemonteerd: Dunlop SP Winter Sport M3 215/45P17. De Dynamic-stand van DNA heb ik nog niet uitgeprobeerd, dat komt na het inrijden als hij weer op zomerbanden is gezet.
Gevoel:
Ik merk dat de flank logo's aardig wat bekijks trekken zowel op parkeerplaatsen als op de weg. Niet iedereen herkent dit als het Alfa Romeo logo. Tot nu toe alleen maar positieve reacties gehoord, ook op de kleur Blu Tornado.
Wat ikzelf ervaar als ik achter het stuur zit is het gevoel dat je "verwend" wordt; in een mooie en sportieve auto onderweg bent.
Inrijden
- 4.890 km
Ik ben de MiTo lekker aan het inrijden. Meestal in de stand "N" vanwege het brandstofverbruik en af en toe in "D" vanwege het rijplezier. Dat laatste o.a. in de bochten op klaverbladen. Leuk om geen snelheid terug te nemen. (Moet je natuurlijk niet iemand voor je hebben.)
Kortgeleden zomerbanden laten monteren; Michelin Pilot Exalto 215/45 ZR 17. Deze voldoen goed. Het brandstofverbruik is nu gedaald tot gemiddeld 4,4 l / 100 km (is 1 op 22,7). De stoelen zitten goed, ze zijn vrij hard en groter dan de kuipstoeltjes in mijn vroegere 156.
Qua ergonomie heb ik minpunten: de stoelverwarmingsschakelaars zitten op een slecht bereikbare plaats onder de middenarmsteun. En om de raamschakelaars te kunnen bedienen moet je je linkerarm te ver naar achteren bewegen.
Verder heeft het klemmetje van de zonneklep te weinig klemkracht en moet je opletten dat de zonneklep bij het terugvouwen niet uit dit klemmetje schiet. Het valt mij op dat bij het inschakelen van de cruisecontrol de snelheid soms wel 10km/u terugvalt. (Bij de Fiat GP zit een gelijksoortig systeem en die had hier geen last van.) Dus moet je handmatig de snelheid weer opvoeren naar de gewenste waarde.
Waar ik ook aan moet wennen is dat de navigatie-stem overheerst op radio en telefoongesprek (Blue & Me). Kan je ergens de prioriteit wijzigen? Geluidskwaliteit (muziek) is voor mij goed genoeg.
Na anderhalve maand heeft de dealer nog steeds de daksticker (Italiaanse vlag) niet geleverd. Dit duurt belachelijk lang, gelukkig rijdt de MiTo ook zonder zo'n sticker...
En dan zit ik nog met de lifehammer. Deze is los meegeleverd en ligt nu in het bakje van de passagiersdeur. Waar kan ik deze het beste monteren zodat ik er snel bij kan maar er geen last van heb? (Bij de Fiat GP zat hij tegen de middentunnel achter mijn rechterkuit maar hier heeft de MiTo minder ruimte.)
Uit de lease: inleveren
- 138.684 km
Na ruim 4,5 jaar in deze MiTo te hebben gereden moest ik hem inleveren. De auto is schadevrij gebleven en er is geen enkele reparatie uitgevoerd. Onderhoud is stipt volgens voorschrift uitgevoerd. De enige opmerking is het schuifdak; bij het sluiten wilde deze wel eens spontaan op een kier gaan staan. Volgens de dealer kwam dit door stroefheid van het rubber. Hierdoor "meet" het dak weerstand en gaat uit veiligheidsoogpunt weer open. Rubbers vet houden schijnt een oplossing te zijn, bij mij werkte dat slechts kortstondig.
Dieselverbruik: gedurende de 4,5 jaar kon ik hem steeds zuiniger rijden en de laatste jaren zat ik gemiddeld 1 op 22 km (zowel file rijden als snelweg kilometers).
Ik heb inmiddels een nieuwe Mito (fase 3) met 0.9 liter 2 cilinder TwinAir benzine-motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.