Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 124.600 km |
KM-stand laatst | 126.750 km |
Eens een Alfa..
- 124.750 km
Ja, ik heb deze auto pas één dag en nee, ik kan er nog niet veel over zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik verwacht en wat mijn eerste indruk is.
Na mijn Mercedes CLK 240 te hebben verkocht uit financiële overwegingen ben ik opzoek gegaan naar een vervanger. Omdat ik meer kilometers ben gaan rijden en omdat ik op het bedrijf kan tanken ben ik overgestapt op een diesel. Omdat ik (nog) geen gezin heb hoefde het geen grote auto te zijn. Enkele eisen die ik wel stelde:
- Een auto die je niet op iedere straathoek ziet
- Een auto waar ik lekker in kan zitten (ik ben 1.94m lang)
- Lederen bekleding
- Cruise controle
Het is een Alfa Romeo Mito 1.3 Jtdm Distinctive:
- Echt Alfa rood
- Licht metalen velgen (17'')
- Zwart lederen bekleding
- Premium Pack (cruise controle, el. climate controle, armsteun, parkeensensor )
- Boordcomputer etc.
Eerste impressie: Magnifiek, een heerlijk wagentje dat qua rij eigenschappen verassend goed rijdt en waarbij je niet het gevoel hebt dat je in een kleine auto rijdt.
Ik heb deze Alfa gekocht bij Ard Butter in Zwaagdijk. Een mooie verschijning in de showroom, zo tussen al die grijze en zwarte auto's. Na netjes te woord gestaan te zijn door de verkoper een testritje gemaakt. In één klap verkocht. Geen rammeltje of kraakje te horen, het blokje loopt erg netjes en rustig.
Over de dijk terug naar huis doet de auto perfect zijn werk. De DNA verstelling gelijk maar in werking gezet, mooi om te zien dat het stuurgedrag en gasrespons direct veranderd als je hem van zijn N naar D zet. De auto ligt als een blok op de weg en geeft je gelijk een vertrouwd gevoel. Het is geen Mercedes en dus is er meer last van wind/banden geluid dan ik gewend ben, maar ook dit went.
Ik ben tot dusver zeer enthousiast over de looks, de stoelen en het rijgedrag, maar veel meer kan ik er uiteraard nog niet over zeggen. Ik was te enthousiast om er niks over te schrijven.
Update volgt snel!
Twee duizend kilometers opgevreten
- 126.750 km
Na 2000 km in een vrij korte periode gereden te hebben schrijf ik een korte update over mijn ervaringen.
Ik rijdt voornamelijk op 80 en 100 wegen, op snelwegen hoef ik mij gelukkig niet veel te begeven. En wat ik in het begin al dacht blijkt ook echt zo te zijn: het is écht een fijne auto. De Mito rijdt vooral in stand D, erg fijn. De gasrespons is een tikkeltje directer, wat bijdraagt aan een vlotte rijstijl. Ook het stuur wordt wat stugger, maar dit had van mij niet gehoeven.
De belangrijkste plussen en minnen zijn voor de Mito al wel opgesomd, toch wil ik ook mijn ervaringen delen:
+ stoelen, zitten echt magnifiek.
+ wegligging
+ verbruik (eerste 2 tanks gemiddeld 1:21,5)
- gigantische C stijl, met parkeren niet handig, zeker niet als er nog iemand achterin zit
- slecht geluid audio, echt vrij storend en hier gaat binnenkort wat aan gebeuren
Echt een korte update, ik ben gewoon zeer tevreden met hoe de auto zich gedraagt in het verkeer. Als er noemenswaardige dingen te melden zijn kom ik terug :)
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkverbruik Alfa Mito: is tijdloze occasion ook zuinig?

Alfa Romeo Mito - Occasion aankoopadvies

Vijf spaardiesels voor minder dan € 5.000

Occasion Test: Alfa Romeo Mito (2012) - Audi A1 (2011)

Test: Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm - Ford Fiesta 1.6 TDCi - Skoda Fabia 1.2 TDI
