Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 86.000 km |
Italiaanse volbloed?
- 13.000 km
Onze nieuwe Mito werd in mei 2011 nieuw geleverd. Een ecodiesel i.p.v. onze 155pk Sport Mito, slim of stom?
OPTIES
Heerlijk om een nieuwe auto uit te zoeken, opties aanvinken en dan bedenken dat er geen belasting over betaald wordt. Pakketten zijn erg betaalbaar, dus gewoon bestellen. Het is dus ook mogelijk om een zo'n Mito boven de 25.000 euro te krijgen, dus toch maar een paar opties niet. Wat hebben we wel gekozen wat de meesten niet kiezen:
- BOSE soundsysteem
- Voorverwarming
Biede opties zijn hun geld waard, maar de meest onderschatte is wel de voorverwarming. De auto is heel snel op temperatuur en de ontwaseming gaat veel beter dan bij de vorige Mito.
VERBRUIK
Wat verbruiken wij gemiddeld?
Totaal staat de teller nu op 5,6 l/100 km.
Bij 120 km/u is 5,0 goed te halen en iets langzamer, dan gaat het verbruik echt naar beneden. Bij ons is het wel vreemd dat op de snelweg de auto de eerste 15 km niet echt zuinig is. Een meer voorkomend probleem?
STORINGEN
De eerste km's gebonk bij het sturen. We hadden geen tijd om meteen weer naar de garage te gaan. Na 2000 km bleek dat bij de wielophanging de lagers niet goed waren en zijn onder garantie vervangen. Nu nergens last van. Het kleine voorspoilertje (wat vaak over de weg schraapt) hing ook nog maar aan een paar bevestigingspunten, dus ook naar laten kijken. Blijkt dat ze deze er maar gewoon onderuit hebben gehaald. Zo had ik het ook wel kunnen repareren. Bij volgend bezoek aan dealer maar even uitleggen dat repareren iets anders is dan slopen.
We hebben het inbouw navigatie systeem af fabriek besteld.
Navigeren doet deze goed.
Bediening is erg onlogisch.
Telefoneren via bluetooth is best wel onhandig met dit apparaat. Dat kan echt beter.
COMFORT
Een beetje hard onderstel, maar de wegligging is echt goed. De leren stoelen zitten ook harder dan de standaard stoffen stoelen. We hebben ook stoelverwarming. Een heerlijke optie, maar degene die de plaats van het bedieningsknopje heeft bepaald, mag van mij direct ontslagen worden. Zonder een verrekte pols en geschaafde knokkels niet te bedienen! En dat terwijl het alleen maar een aan/uit knopje is!
Wanneer je van een stevige, rijdersauto houdt is dit de goede auto, maar de itailaanse ergonomische missers moet je dan wel voor lief nemen.
PRESTATIES
Voor een ecodiesel helemaal niet slecht. Top is 181 km/u op gps, dus beter dan fabrieksopgave. Onder de 1900 toeren is het wel behelpen, ga dus niet rollend de weg op in z'n tweede versnelling, want dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Gewoon in zijn 1 de weg oprijden dus.
Volgende week gaat de auto naar Squadra voor zijn chiptuning. Van 85 naar 98 pk en een belangrijke toename in koppel. Wat belangrijker is, is dat de DNA knop weer gaat werken. De sportstand ga je dus weer voelen. Bij deze ecodiesel is de DNA eigenlijk buiten spel gezet.
CONCLUSIE
Een spaardiesel met karakter. Voor ons een heerlijke auto, die niet geheel foutloos is, maar we zijn blij dat er een italiaans hart in zit. We hebben het gevoel dat we slim zijn geweest (hoewel ik de 155 pk af en toe wel mis:-))
tussenverslag
- 25.000 km
Op dit moment gemiddeld 5liter/100km en dat bij gewoon gebruik. Geen slechte score van deze alfa, zuiniger moet zeker kunnen. Na tuning bij Squadra is de auto fel genoeg geworden, maar waarschijnlijk ben ik er aan gewend, want ik kan me niet meer herinneren hoe de auto voor de tuning was.
De grootbeeldnavigatie gaat steeds meer irriteren. Onlogisch en qua bediening gewoon niet slim. Jammer, want is echt een meerwaarde voor de looks van het interieur. Na een update werken de aanwijzigingen weer zoals het hoort, dus dat gaat gelukkig wel goed. Files worden weer weergegeven.
Voor de rest geen bijzonderheden, behalve dat de auto een klein beetje spoort naar links. Kijken of dit nog opgelost kan worden voordat de garantie verlopen is. We zijn nog zeer tevreden met deze Alfa. Een goede keus.
SPIJT van navigatie
- 28.000 km
Afgelopen tijd heb ik wat meer gereden in de Alfa. Toen we de auto kochten heeft de dealer ons afgeraden om de fullmap Navi te nemen, maar toen was net de tsunami geweest, dus BOSE boxen konden alleen maar met deze Navi.
Wat een spijt hebben we inmiddels van deze navigatie. Navigeren gaat goed, invullen iets minder, maar de rest is zo erg onlogisch, dat je er gek van wordt. Bellen gaat met 1 druk op de knop, het gesprek beeindigen, moet je door een menu heen bladeren! Display wisselen van dag naar nacht: weer een heel menu door om te regelen. Ik kan wel doorgaan, maar het optische weegt niet op tegen de ergenissen. Heel jammer, want zo moeilijk is het niet. Andere merken kunnen het ook en zo'n navigatie wordt ook gewoon ingekocht door ALfa bij Pioneer. Waren waarschijnlijk dezelfde inkopers als de knopjes voor de stoelverwarming! Mochten er nog tips zijn voor bovenstaande ergenissen, ik houd me aanbevolen!
Ingeruild en eindverslag
- 86.000 km
Om een goede eind beoordeling te geven, toch maar even alles nagelezen.
De navigatie is uiteindelijk gaan wennen. Knop inderdaad langer ingedrukt houden zorgt ervoor dat het gesprek beeindigd wordt bij telefoneren. Eindtijd is akelig precies, maar ik blijf erbij dat er betere systemen te vinden zijn. Uiteindelijk wel een positief gevoel over de navi.
Kosten:
Toch even een belangrijk punt bij onze auto. De afgelopen maanden toch 2 forse rekeningen gekregen, waarbij gelukkig Wim Prins coulance heeft toegepast(importeur doet niets!)
De remschijven voor met remblokken zijn vervangen en nog wat ander klein grut, kosten 800 euro. Is slijtage, dat weten we, maar blijft een forse kostenpost.
Wat erg tegenviel was de vervanging van de koppelingsplaten inclusief drukgroep. Door coulance vielen de kosten mee (minder dan 700 euro), maar had niet mogen gebeuren bij deze km stand. Natuurlijk bepaalt gebruik de slijtage, maar ik heb nog nooit de koppelingsplaten hoeven te vervangen. Laten we maar zeggen dat de zorgeloze kilometers voor de nieuwe eigenaar zijn.
Mito is ingeruild voor een ruimere auto, dat is eigenlijk ook de enige reden om een andere te kiezen.
De eindconclusie is domweg dat wij een zeer plezierige tijd hebben gehad met onze Mito. Een snelle (Squadra) en zuinige (5,2l/100km) auto met een luxe en verzorgd interieur. Wij gaan alleen het schrapend geluid van de voorspoiler niet missen. Het zegt genoeg als dat alles is.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.