Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 92.500 km |
Alfa Romeo 1.3 JTDM ECO Distinctive
- 1.700 km
Na 3 jaar met een 500 gereden te hebben die we hebben voorzien van de nodige accessoires, werd het vanwege de hoge kilometerstand en nodige onkosten de te verwachten waren , tijd voor wat anders
Omdat er 80 km per dag wordt gereden ging de keus nu uit naar een diesel.
We hebben gereden in een Punto EVO ECO Mylife , reed fantastisch maar het uiterlijk is nogal saai.
Bij dezelfde dealer stond ook een Mito eco met de nodige pakketten waaronder 18 inch velgen.
Vond dat laatste geen slimme zet van die dealer want met die velgen ic met shitsstone potenza banden stuitert die wagen nogal.
de keus werd al snel gemaakt , een mito distinctive met wat pakketten maar met 17 inch velgen.
De wagen rijdt fantastisch en tot op heden zijn we er heel blij mee.
Kan geen minpunten /klachten ontdekken behalve dat na overschakelen van 2 naar 3 de wagen wat terugvalt cq niet lekker doortrekt.
Misschien tzt een ritje naar squadra tuning waar ik al veel positieve ervaringen over heb gelezen.
Van de week zijn er 17 inch borbet lv 4 velgen ondergegaan ic met winterbanden en ook nu blijft de wagen comfortabel rijden met iets meer bandengeruis in vergelijking met de Pirelli Pzero.
overigens ik lees wel eens negatieve reacties over de Pirelli maar wat blijkt er zijn legio verschillende pzero 's te leveren.
Op mijn ATT zitten hele andere pzero's die ik persoonlijk wel beter vind dat de standaard gemonteerde pzero van de Mito.
We hebben ook gekozen voor de Blue & Me en TOM TOM live 2 navi.
Leuk systeem met als voordeel dat je geen draden meer ziet .
Groot nadeel de prijs en het is een TOM TOM.
TOM TOM kan in mijn ogen nog steeds niet tippen aan Navigon .
Ik wil deze wagen voorzien van een andere inlegfilter maar helaas voor dit model (lees model 2011) zijn nog geen andere inlegluchtfilters te koop.
Had een KN filter besteld ( op de site stond dat deze geschikt was voor de 1.3 eco) maar in werkelijkheid bleek dit een totaal andere filter te zijn.
We wachten dus af
Tot dusver de korte review.
Fons
Savali
- 63.000 km
Zoals al zo vaak vermeld de mito eco heeft eigenlijk een squadra of savali kuur nodig.
Na 3 jaar toch maar eens uit laten voeren en wel de savali kuur in Houten.
Dit had ik veel eerder moeten laten doen, de mito rijdt nog fijner en trekt veel fijner op lees feller zonder stoten.
Koppelverloop is mooi vlak zodat je ongemerkt wel erg snel gaat totdat je vind dat iedereen op de rechterbaan wel erg langzaam rijd.
Zit nu 200 km met savali kuur erop .
Koppeling slipt in D
- 66.500 km
In november kwam ik onverwachts erachter dat de koppeling slipt in stand D met een buitentemperatuur van 7c.
Direct naar de dealer en kreeg een offerte van 800 euro om het te verhelpen. Het vreemde is dat bij temp boven de 7c het probleem niet meer optreedt, voor een second opinion naar Vireo in Houten gereden , daar blijkt dat een rubberen hoes niet goed gemonteerd zit maar de koppeling moet helemaal los. Uiteraard is de wagen net buiten de garantie dus kosten voor eigen rekening.
Inmiddels wordt er niet zoveel meer gereden met deze wagen vanwege een ander speeltje ( Spider) en is het weer warm en rijdt de wagen weer normaal.
- 84.000 km
Inmiddels wordt de MiTo niet meer zo vaak gebruikt en hoofdzakelijk voor korte ritten ingezet.
De jaarlijkse beurt net gehad en mijn vrouw zegt ineens , de auto rijdt niet zo fijn meer, euhhhh wordt het tijd voor een QV ? Een Juul vindt ze niet mooi , jammer.
Maar goed aangezien deze MiTo nog weinig wordt gebruikt voor lange afstanden is het zonde geld om een ander te kopen. Ze had gelijk de MiTo reed niet zo fijn dus terug naar de garage. Daar konden ze niets vinden maar op het alfa forum de vraag gesteld en kreeg al snel antwoord, Dieselcleaner gebruiken en alleen amerk diesel ipv de goedkope rommel wat er tot nu toe inging. Daarna de rijksweg op en in zijn 4 versnelling blijven rijden met ongeveer 4000 toeren. Alles werd goed schoongeblazen en ineens reed de MiTo weer als vanouds.
MiTo gaat weg
- 92.500 km
Jawel met toch wel gemengde gevoelens hebben we besloten om deze bijna probleemloze wagen weg te doen.
MiTo wordt te weinig gebruikt en de keuze was 1 wagen inleveren of iets anders ervoor terug.
Aangezien we veel lol hebben gehad met de 500 is er weer een 500 teruggekomen, deze keer een cabrio sport.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.