Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2011)

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2011)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst91.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alfa Mito 1.3 JTDm Eco Distinctive

  • 80 km

------------------

Verwacht na de eerste 80 km geen uitgebreid testverslag. De waarderingen die ik heb gegeven dus met een pak zout nemen.

Ik schrijf hieronder slechts mijn overwegingen (waarom een Mito) en bovendien de eerste indruk, voor wat deze waard is. Ik zal echter proberen regelmatig een update te schrijven.

-------------------
Op 26/4/2011 de kogel door de kerk gejaagd en mijn Alfa Romeo Spider 2.2 JTS exclusive uit 2007 ingeruild op een nieuwe Mito; mijn vierde Alfa inmiddels

De Alfa Spider reed geweldig, maar is nog dorstiger dan André Hazes (toen hij nog leefde). Gezien mijn dagelijkse woon-werk afstand en de huidige benzineprijzen, het verstand een beetje laten zegevieren.

Om toch het luxe Alfa gevoel te behouden is kwistig omgegaan met de optielijst: pack premium plus (o.a. cruise control, bruin lederen bekleding), stoelverwarming, Blue & Me, Pack Sport 1 (17 inch velgen), velgbouten, Xenon, deadlock - zodat de deuren niet te openen zijn met een draadje - en een schuif/kanteldak. Door de Tsunami was geen Bose-hifi-systeem leverbaar, dus de audio wordt later wel aangepakt.

De diesels gaan tegenwoordig zo efficient om met brandstof, dat het zo'n drie tot vijf kilometer duurt, voordat de verwarming het begint te doen. Gezien mijn blauwbek ervaringen met de Alfa 159 diesel (totaal ca. 150.000 km mee gereden), gekozen voor de optie extra verwarmingsunit.

Navigatie heb ik niet aangevinkt. Ik weet waar ik naar toe moet iedere ochtend en de keer dat ik ergens anders heen rij, neem ik het navigatiesysteem van mijn motor onder de arm. Dat werkt ook ca. 6 uur zonder kabels. Bovendien is zo'n navigatiesysteem altijd een magneet voor ramenkloppers. Totale nieuwwaarde van de Alfa Mito met opties, ruim € 25.000
Een flink bedrag - zeker gezien de vanaf prijs van € 17.000 - maar dan heb je ook wat!

Vóór de aanschaf heb ik in diverse zuinige BPM-vrije diesels gereden. Het valt me op dat vaak op de verkeerde zaken wordt bezuinigd binnen deze categorie zuinige diesel auto's.

Diverse merken leveren stoelen, waar de fysiotherapeut blij mee is (omzet verhogend). Dit geldt voor de VW Polo (slow motion), Toyota (de lelijke Prius en Aurus) en de Fiat Punto.

De Skoda Fabia heeft een redelijke zit, maar een slechte motor. Heb met deze auto enkele honderden kilometers gereden, maar door de zwakke 75 PK motor, kreeg ik geen lekker gevoel. Het brandstofverbruik is in de praktijk wel lager van deze auto, maar er zijn grenzen aan wat ik bereid ben om in te leveren voor rijplezier. Dit plezier wordt met name nog verder ontnomen door het enorme gat tussen de versnellingen - òf hoogtoerig in de 2 òf ondertoeren in de 3 - zorgde voor een teleurstelling. Een echte ramp.

Dan de Opel Corsa: goede stoelen en dito motor. Heb er even over nagedacht, maar de emotie/beurs-combinatie (lees: bevooroordeeld Alfa-rijder en inruilprijs) heeft de doorslag gegeven.

In de Citroën DS3 en de Renault Clio heb ik niet gereden. Zien er echter leuk uit.

De Alfa Spider viel met zijn bijna 200 pk in de categorie "stoeptegeltrekkende accelleratie". Dat haalt de Mito met zijn 85 pk natuurlijk niet. De stop bij het tankstation zal veel goed maken. Als ik de volgende review schrijf in de Bahama's, dan weten jullie waardoor!

Vandaag - 22 juni 2011 - de Mito opgehaald bij de dealer. Na het plunderen van de bankrekening, de sleutels in ontvangst genomen en gaan rijden. Vooraf nog even de Iphone draadloos gekoppeld aan het blue & me systeem. Super eenvoudig en in gebruik - kreeg wel drie telefoontjes onderweg - uitstekend geluid van de carkit.

De motor doet zijn werk en de goed gekozen versnellingen verhogen het plezier. Het valt met op dat de auto echt stil van binnen is. Prima dus. Ook de wegligging is uitstekend. Mogelijk komt dit door het sportpakket met de 17 inch velgen (18 inch is ook leverbaar, maar vind ik overdone).

Wat valt mij verder op?
- de kleur Alfa Rosso (kleur van de 8C) staat 'm zeer goed, zeker in combinatie met de rode remklauwen
- het schuifkanteldak - helemaal van glas en geeft toch een klein beetje cabrio gevoel - alsmede het leer zorgen voor een luxe uitstraling
- het geluid uit de radio is - voor mij als hobby gitarist - dringend toe aan een upgrade. Mijn vrouw vindt echter dat ik zeur...
- de stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk. Parkeren gaat met een pinkje en op de autosnelweg is er een goed stuurgevoel. Puik!
- de motor is - in tegenstelling tot veel diesels - nauwelijks hoorbaar
- lange portieren en dat betekent dus opletten met het openen hiervan in smalle parkeervakken en een greep naar achteren bij het beetpakken van de gordel.

Squadra - de Alfa tuner - is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe chip voor de Mito. Een dergelijke ingreep had ik ook bij mijn Alfa 159 diesle laten doen en het resultaat was ongelooflijk. Niet alleen meer pk's, maar - nog belangrijker - een veel hoger koppel. Ik blijf hun website dus volgen, maar nu eerst rustig inrijden.
To be continued....

een eerste update...

  • 1.000 km

Zo, de eerste duizend kilomters zitten er op. Tijd voor een update.

De motor
De afgelopen periode heb ik gereden met een fluwelen voetje. Dit heeft geleid tot een gemiddeld verbruik van 4,6 liter per 100 kilometer (afgerond 1 liter op 21,7391304 kilometer). In de komende periode zal de fluwelen schoen worden ingeruild voor een stevige boot (desgewenst met stalen neus). Mocht iemand een fluwelen schoen willen kopen, zie marktplaats...

De motor loopt soepel en draait weinig toeren:
- 100 km/h: 2.010 rpm
- 120 km/h: 2.304 rpm
Dit heeft natuurlijk een gunstig effect op het brandstofverbruik, maar - zeker zo belangrijk - op de stilte/rust in de auto. Chapeau !!

Het kleine dieseltje pakt uitstekend op met weinig toeren. Tot nu toe vooral in de zone 1.352 - 3.004 rpm gereden. Het maximum koppel van de motor wordt - volgens de folder - al bereikt bij 1.500 toeren en het maximaal vermogen is bij 3.500 toeren. Dit betekent dus in theorie dat - zelfs bij weinig toeren - er (bijna) maximaal vermogen is en doortrekken weinig rendeert (buiten een steviger verbruik).

Vandaag een praktijktest afgenomen en het blijkt dat de theorie - zoals hierboven beschreven - klopt. Boven de 3.000 toeren is er meer gevoel van snelheid - lees meer herrie - en natuurlijk is ie sneller. In praktijk zal ik dit echter alleen doen, als het nodig is (lees een polo blue motion achter me rijd).

De versnellingsbak
In de eerste paar honderd kilometers was de versnellingsbak redelijk stroef. De fluwelen handschoen - ook verkrijgbaar in Alfa Rosso en passend bij de fluwelen schoen - zorgde ervoor dat de stroefheid verdween als een blue motion in de achteruitkijkspiegel, naar mate de kilometerstand toenam. Inmiddels schakelt de auto dus als een warm mes door een pakje roomboter dat in de zon heeft gelegen.

De dop van de brandstoftank.
Deze dop is vermoedelijk ontworpen door een stagiair. Vreselijk onhandig om de dop los te draaien, want de sleutel moet er in blijven steken. Vervolgens sleutel omdraaien om deze te verwijderen. Ondertussen word je gehinderd door het plastic touwtje waarmee de dop vast zit. Dit leidt tot vreemde bewegingen bij het tankstation. Regelmatig heb ik de vraag gekregen welke danspasjes ik aan het uitvoeren ben, voorafgaand aan het tanken. Gelukkig hoef je niet zo vaak te tanken...

De stoelverwarming
Deze werkt - zoals aangegeven - uitstekend. Alleen de knop is redelijk ongelukkig gepositioneerd, namelijk onder de armsteun aan de achterkant. Vermoedelijk door dezelfde stagiair als hierboven verzonnen. Je blijft wel lenig in een Mito (zie ook tanken). De armsteun zit ook een beetje in de weg bij gebruik van de handrem, maar dat is te overzien.

Het schuifkanteldak.
Werkt fantastisch en is met een mooi gordijn te verduisteren als de zon te fel schijnt. Lange personen zien beter af van deze optie, aangezien het dak zo'n 3 centimeter verlaagd wordt door deze optie.

De Parkeersensoren.
Een optie die ik niet meer wil missen. Mede gezien het slechte zicht naar achteren (hoge achterkant). Het display geeft de potentiële gevarenzone's aan en de piep gaat steeds sneller, naar mate je dichterbij komt. Prima.

De bagageruimte
De drempel van de bagageruimte is hoog. Erg hoog als je een kabouter bent. Gelukkig doet mijn vrouw de boodschappen, dus ik zelf heb er geen last van....

Ruimte achterin
Verwacht van een compacte auto als de Mito geen giga ruimte achterin. Toch is het voor inzittenden - met mijn lengte van 1,748 meter - goed vol te houden. Mijn schoonmoeder klaagt wel eens, maar de opmerking "dan koop je toch voor ons een Rolls", heeft nog niet tot een nieuwe bolide geleid...

Een nieuwe chip in de Mito

  • 4.086 km

Dat DNA (Dynamisch/Normaal/all weather) knopje ziet er leuk uit, maar in de praktijk merkt Richard qua vermogen geen verschil.

Pure illusie als je het hem vraagt, al is de gasrespons iets beter in de D-mode en neemt de rijbeleving toe, vooral doordat de stuurbekrachtiging dan niet overdreven aanwezig is. Richard is niet te spreken over deze schakelaar. Iedere keer weer na het starten opnieuw in de D-duwen. Had hij vast beter ontworpen die knop.

Gisteren naar de dealer gereden. Richard kreeg zelfs een kopje koffie en zag dat de motorkap werd geopend en diverse onderdelen met een akelige precisie van een chirurg werden verwijderd. Heel even sluit Richard de ogen, want hij is best wel een gevoelig type. "sterk spul" en hij duwt snel een Fishermans friend in zijn mond. Na de operatie is echter alles keurig afgeleverd. Vermoedelijk is een plastische chirurg aan het werk geweest, want Richard ziet niets aan de buitenkant, terwijl hij toch zijn ogen heeft laten laseren. Ja, Richard is ook een beetje ijdel.

Hmm, tijd voor een ritje om te controleren of de investering (ca. € 500) niet voor niets is geweest. Rustig wegrijden om niet onverwacht geconfronteerd te worden door rokend rubber en omhoog vliegende stoeptegels in de achterruit. Bij normaal rijden (zeg maar tussen 1.200 en 1.800 toeren is er nauwelijks tot niets te merken van de operatie. Zit er wel een gewijzigde chip in?

Tijd voor een rustig landweggetje. Geen helm bij de hand, maar Richard is een lefgozertje en waagt het er op. Ook de race handschoenen liggen nog bij hem op zolder (en de fluwelen versie was al verkocht, zie eerder). Nog een laatste ruk aan de gordels om de overlevingskans bij bloedstollende acceleraties te verhogen. Een blik in de achteruitkijkspiegel – een knappe kop die hem overigens gaat bijhouden – versnelling in de één. Streepje gas erbij, nog een streepje. Rug stevig tegen de stoel, om de bezoeken aan de fysio te minimaliseren, koppeling los en gaan met die banaan ehh Mito.

Zoals blijkt uit dit verhaal, heeft Richard de ervaringen van de nieuwe chip kunnen navertellen, ondanks zijn lage pijngrens.

Viel het nu mee of tegen, that’s the question. Uit de grafieken van de leveancier blijkt dat de chip vooral effect heeft boven de 1.800 toeren en met name in het gebied tussen de 2.000 en 2.500 toeren (koppel stijgt in dit gebied van 205-207 Nm naar 244-246 Nm, een stijging van afgerond 20%.

Als u meeging in het enthousiaste relaas van deze jongen over stoeptegeltrekkende acceleraties, forget it en investeer in een zwaardere motor en niet in een chip.

Wat zijn de eerste echte ervaringen, na zo’n 100 kilometer, waarbij de brandstofpomp overuren heeft moeten draaien door het gas vol/gas los experiment en het driftig schakelen? Is de chip zijn geld waard?
Richard denkt van wel. Met name bij inhaalacties is hij te signaleren met een grotere glimlach, door het grotere vermogen. Bij normaal/rustig rijden, draait de motor bij 120 km/h, net iets meer dan 2.000 toeren. En laat dat nu net het gebied zijn waar de lol begint. Dus even inhalen gaat merkbaar sneller.

Spaart de chip ook brandstof? Volgens de dealer wel, maar Richard gelooft liever zijn eigen ogen en beurs. Hij weet – Richard is best wel goed onderlegd – dat de verbruiksmeter op het dashboard door de chip kan worden voorgelogen. Tijd zal het leren. Leest meer in de volgende update !!

Tijd voor een update !!

  • 17.254 km

In een half jaar ruim 17.000 kilometer gereden met de Alfa-Romeo Mito en ik moet zeggen: dat is geen straf. Ten opzichte van mijn vorige auto - de spider - heb ik zo'n € 1.500 bespaard aan benzine/wegenbelasting etc.

In december winterbanden laten plaatsen op zwarte velgen en dat ziet erg mooi uit. Tot nu toe - gezien de zachte winter - weinig toegevoegde waarde gehad van deze banden.

Het verbruik
Gemiddels heb ik sinds de aanschaf 1:20 gereden. Dagelijks rij ik circa 70 kilometer, waarvan het merendeel autosnelweg (115 km/h) of binnendoor (80 km/h). De tuning heeft geen echte gebruikstoename opgeleverd

De tuning
Zoals eerder aangegeven heb ik de auto laten tunen. Eerst door middel van een powerbox, die ik gratis kom omruilen als die mij niet beviel. Nou, dat heb ik dus gedaan en Squadra heeft ervoor gezorgd dat ik nu wél tevreden ben.

Overige ervaringen
Olieverbruik is nihil en verder de bekende ergernissen, die blijkbaar bij deze Italiaanse schone horen, zoals de tankdop, de lage grondspeling en de idiote bediening van de stoelverwarming. Er is dus geen ergernis bijgekomen in de afgelopen 10.000 kilometer en dat is uit de mond van deze kritische jongen een compliment.
De auto is prima geisoleerd, waardoor het geluid laag is en dat maakt het rijden van langere stukken ook plezierig, mede dankzij de goede stoelen.

De accesoires
De extra verwarmingsunit, de leren bekleding (hond) met stoelverwarming en de parkeersensoren behoren tot mijn favorite opties, naast de blue&me optie.

de 1e kleine beurt nadert

  • 25.333 km

In de afgelopen periode heeft Richard de Mito veelvuldig gebruikt en inmiddels dus 25.333 kilometer op de teller. Geen slechte score in zo'n 9,5 maand tijd, klinkt het zelfvoldaan.

Naast woon-werk verkeer (goed voor zo'n dikke 70 kilometer per dag) is Richard even op bezoek geweest in het moederland Italië en ook nog even op wintersport in Tirol geweest. Ricahrd is een snelheidsduivel. Topsnelheid 105,1 km/h op de ski's wel te verstaan.

Het motormanagementlampje (3x woordwaarde) is iets om serieus te nemen, meent Richard. Toen dit lampje bleef branden, meteen de gebruiksaanwijzing erbij gepakt en gesurft op internet. Het merendeel van de bloggers schrijft dat dit lampje na een aantal kilomters vanzelf uitgaat, dus even afgewacht. Veiligheidshalve is de motor dan niet meer in de Dna stand te krijgen, dus de chip doet het dan niet.

Het lampje bleef echter branden. Even getwijfeld. Stoer blijven negeren, lampje eruit trekken of toch langs de dealer? Richard is niet zo stoer, dus toch maar even een pitstop bij de Alfa garage in Roermond. Tenslotte zit er nog garantie op de Mito en het lampje zal beslist een functie hebben.

Na uitleg en onder genot van een kopje koffie wilde de monteur een weddenschap met mij aangaan. "Let op, het is het turbo-slangetje", zei hij zelfverzekerd.

Nu is Richard van nature een wantrouwend persoon en heeft hij een afkeer van gokken. Zeker als het niet zeker is dat hij gaat winnen en de tegenstander de joker wil inzetten.

Het turbo-slangetje is standaard net iets te kort, waardoor er vrij snel een scherpe knik in de slang ontstaat. Gevolg is dat de motor de storing detecteert en de motor veiligheidshalve niet meer uit de N-stand (van de DNA) is te krijgen. Laat nu de Squadra chip alleen werken in de D-stand, dus Richard was blij dat in een vloek en een zucht - nu kan Richard wel lang vloeken, maar dat is een ander verhaal - de slang was vervangen. Verder nog problemen? Nee hoor, helemaal niets.

Wel wil Richard nog even ingaan op de reacties onder dit artikel. Zo wordt genoemd dat hij weinig klaagt over de strip onder de auto, die bij iedere hobbel over de grond schuurt. Nu is Richard sowieso al zeer positief ingesteld en klaagt hij weinig. Bovendien lijdt Richard aan een zeldzame vorm van Oost-Indische doofheid (vraag maar aan zijn vrouw). Het geschuur van de strip heeft Richard in dezelfde categorie geplaatst. "Niet zeuren dus", is zijn motto.

Over de vorst klaagt menige Mito rijder. Richard niet. Hij heeft de rubbers - ook van de ruiten - ingespoten met siliconenspray. No problemo, behalve de wat vettige ruiten. Nu is Richard ook een vettig type, dus dat is hem vast niet opgevallen.

Een update / de eerste grote beurt

  • 70.000 km

Inmiddels dus ruim 70.000 kilometer gereden in mijn Mito (in ongeveer 2,5 jaar). Op dit forum heb ik geen tussenbericht geplaatst, omdat er simpelweg weinig tot niets te melden is. De auto heeft deze kilometers probleemloos gereden en ik ben nog steeds erg tevreden met mijn Mito.

Gemiddeld verbruik volgens de meter in het dashboard 4,8 liter per 100 kilometer. In de praktijk (meting GPS en tankbeurten) is dit echter iets meer (5,0 liter). Prima toch!

De olie-indicator heeft ook dit keer aangegeven dat na ongeveer 30.000 kilometer de olie ververst dient te worden. Dit gebeurt dus niet bij de onderhoudsbeurt.

Het afgelopen jaar probleemloos gereden. Wel ging één keer het motormanagementlampje branden en vervanging van de drukverschilsensor met bijbehorende slang heeft mij ruim € 106 gekost. De grote beurt zelf - zonder olie wisseling - heeft mij € 339 gekost. Dit is inclusief vervanging van de remvloeistof, brandstof-, lucht- en interieurfilter.

Het lijkt een stevig bedrag, maar als je bedenkt dat er slechts om de 35.000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig is, dan vallen de onderhoudskosten per kilometer laag uit.

Enige nadeel dat ik kan melden is dat per 1/1/2014 de wegenbelasting maandelijks betaald zal moeten worden.....
Verder hoop ik dat de auto probleemloos blijft rijden.

Nog steeds weinig te melden

  • 85.000 km

Inmiddels weer 15.000 km verder. De Apk-keuring heeft ongeveer anderhalve maand geleden plaatsgevonden en geen problemen opgeleverd.

Wel zijn de remschijven aan vervanging toe (met name vóór). Binnenkort een afspraak maken en meteen alle remblokken laten vervangen. De olie zal ik ook maar laten verversen, want ik sta op het punt om nog even op vakantie te gaan en ik wil mijn vrije tijd niet in een garage doorbrengen (als de oliekwaliteitsindicator gaat branden, wordt geadviseerd om max. 1.000 km rijden).

Het verbruik is - sinds de aanschaf en volgens de boordcomputer - 4,7 liter per 100 kilometer. Laat het in de praktijk 1 op 20 zijn. Mooi toch?

Wat de lezer wellicht niet vreemd vindt, maar voor mij wel bijzonder is: ik vind het nog steeds een heerlijke auto! Normaliter kijk ik ná 1 jaar alweer op internet voor een nieuw exemplaar. Deze verveelt echter niet.

De auto staat sinds kort meer op de oprit, dan dat ik er mee rijd. Dit heeft niets met de auto te maken, maar meer met het feit dat ik op fietsafstand een andere baan heb gevonden. Inruilen voor een benzine versie (houderschapsbelasting is ca. € 80 per maand)? Denk het niet. Weet nu wat ik heb en de grootste afschrijving heeft al plaatsgevonden.

Tot nu toe:
+ de upgrade van Squadra
+ luxe gevoel / hij blijft mooi!
+ probleemloos
+ stil van binnen
+ Prettige rijeigenschappen en zuinig
- Hoge tildrempel kofferbak (inmiddels valt me dit echter niet meer op)
- instap naar achterbank (maar daar zit ik nooit)
- stereo (ik blijf een zeur...)
- afschrijving. Nieuwprijs met extra's € 25.000. Waarde nu: € 10.000 = € 5.000 afschrijving per jaar (slik)
- toenemende mate van Oost-Indische doofheid (geschraap kunststof strip).

Gemengde gevoelens...

  • 91.000 km

Een nieuwe baan, mét lease auto. Geweldig en daarbij het gevoel in een snoepwinkel terecht te komen. Wordt het weer een Alfa Romeo (de nieuwe Giulietta is natuurlijk prachtig) of iets anders?

De Giulietta is al heel wat jaren op de markt en Richard wil graag wat opvallends rijden. Daarom dit keer geen Alfa (vanaf januari 2015 kunnen jullie hier wat meer over lezen).

Toch zijn er gemengde gevoelens. De Mito heeft zich in de afgelopen jaren bewezen: uitstekend rijgedrag, probleemloos en elke keer een tevreden gezicht achter het stuur.

Het is moeilijk om de Mito in de ogen (lees koplampen) te kijken en steeds heerst een gevoel van verraad. Vreemd? Nee hoor, want Richard is een gevoelig mens.

Daarom resteert de zoektocht naar een liefhebber, zodat de Mito een nieuwe baas krijgt, die de auto weet te waarderen. Als iemand een warme garage voor de auto weet, dan graag een reactie.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.