Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 33.000 km |
Eerste maand in de MiTo
- 2.500 km
Sinds een maand ben ik nu de blijde rijder van een nieuwe MiTo eco en heb er al ruim 2500 km opzitten in deze auto. Na een 166 V6 automaat was het wel even wennen aan een kleine handgeschakelde diesel auto maar ik ben al helemaal gewend en de MiTo is aardig ingereden. Het is inmiddels al mijn 5e Alfa (2x 156, 1x GTV en 1x 166) maar het is wel m’n eerste nieuwe Alfa. Dankzij de gulle belastingvoordelen (tot en met 2013 las ik vandaag!) kon het uit om deze auto nieuw te kopen voor de dagelijkse zakelijke kilometers, voor de lol heb ik ook nog een GTV 3.0 uit 1997. Ik ben dus wel een echte Alfist, maar ik zal proberen de review objectief te houden. Met eerdere Alfa’s heb ik ook voldoende problemen gehad dus ik ben niet helemaal bevooroordeeld…
Laat ik beginnen met de goede eigenschappen, die heeft deze MiTo namelijk een hoop:
• De auto is zuinig maar de motor heeft toch veel trekkracht en ruim voldoende vermogen om vlot mee te komen in het verkeer. Met het verbruik zit ik nu rond de 1 op 18, en dat is wat ik verwachtte. Ik rij de helft van mijn km’ers in de stad en de rest voornamelijk op de snelweg. In Nederland rij ik minimaal de maximum snelheid, en ook ben ik al een paar keer in Duitsland geweest en daar natuurlijk harder gereden (en de topsnelheid uitgeprobeerd , 175 km/u maximaal).
• Er zitten hele goede stoelen in en een stuur dat ver versteld kan worden zodat je een goede rijpositie kunt krijgen, zelfs met mijn lengte van 1.93. De leren bekleding was een extra maar zeer de moeite waard, het zit en staat erg goed.
• Voor wie het niet kent: de MiTo heeft een DNA systeem (D=Dynamic=sportief, N=Normaal en A=All weather=voorzichtig bij gladheid). Onder andere het ESP en de stuurbekrachtiging worden hiermee aangepast aan de omstandigheden. Het sturen gaat niet te licht in de N stand en in D is het sportiever en zwaarder, de A stand heb ik nog niet uitgeprobeerd.
• De nieuwe JTDm-2 motor is lekker stil en geeft heel weinig vibraties, oudere JTD’s waren veel onrustiger en luider. De motor is ook onderhoudsarm en hoeft maar elke 35.000 km een beurt te hebben.
• Het onderstel en de wegligging zijn sportief maar nog steeds behoorlijk comfortabel, zeker niet zo hard als in oudere tests en reviews wordt geschreven. De vering is een jaar na de introductie aangepast en nu dus een stuk aangenamer.
• De auto is van veel gemakken voorzien voor weinig geld; automatische airco, parkeersensoren, cruise control, blue&me carkit, automatische verlichting en ruitenwissers, en alles is gemakkelijk te bedienen, veel zelfs vanaf het stuurwiel. Ik was aan deze extra’s, plus nog 17” wielen en leren bekleding, een kleine €3000 kwijt, mede dankzij de BPM vrijstelling.
• Ook de comfortbediening van de ruiten is erg handig, de knop even ingedrukt houden en de ramen gaan in 1 keer helemaal open of dicht, en ook via de afstandsbediening van de centrale vergrendeling kun je de ruiten bedienen.
• De standaard stereo inclusief MP3 speler en CD is ruim voldoende voor normale luisteraars en gemakkelijk te bedienen, ik mis de extra Bose set niet.
Ook heb ik een paar dingen gevonden die ik minder geslaagd vindt, maar om het slechte eigenschappen te noemen gaat me veel te ver:
• De Shift Indicator geeft veel te vroeg aan dat je moet doorschakelen, deze negeer ik dus meestal. In de D mode is deze indicator gelukkig uitgeschakeld.
• Er zit geen (hoge) handgreep voor de passagier, deze moet zich vasthouden aan de deur.
• De tankdop moet je met de contactsleutel openen, gelukkig hoef je niet zo vaak te tanken.
• De motor schijnt langzaam op te warmen, je kunt daarvoor als extra een bijverwarming bestellen die het proces versnelt. Dat extra heb ik niet genomen dus we zien wel komende winter of ik daar spijt van krijg.
Al met al dus tot nu toe een hele goede aankoop, de kwaliteit lijkt heel goed, ik nog geen rammeltjes of kraakjes kunnen ontdekken ondanks alle verkeersdrempels die ik dagelijks tegenkom.
De eerste 5000 zitten er op
- 5.000 km
Na ruim twee maanden staat er nu 5000 op de teller, het gaat lekker snel zo. Het is nog steeds een heerlijke auto om in te rijden, de km'ers vliegen voorbij. De eerder genoemde goede punten zijn nog allemaal aanwezig, het verbruik is zelfs wat verbeterd naar 1 op 19, en er is niets slechts te melden. Het enige kleine minpuntje is de rechter ruitenwisser (de grote, bij de bestuurder) die een beetje streept, daar ga ik nog een keertje mee terug naar de dealer en de bij intervalstand hoor je een getik van een relais ergens links onder, een beetje irritant maar meer niet.
De auto is ook voorzien van een Diamondbrite lakpantser behandeling om de lak mooi te houden. Ook hebben de velgen een teflon coating gekregen om ze makkelijker schoon te maken, het remstof spoel ik er nu makkelijk af. Deze behandelingen kun je het beste doen als de auto nog nieuw en schoon is en dat heb ik dus al snel gedaan. De kosten (€450) zie ik als een goede investering in het behoud van de auto!
Extra Squadra paarden
- 6.500 km
Een kleine update tussendoor; afgelopen week heeft de motor van een hoop extra vermogen en koppel gekregen door een software update van Squadra Tuning. Dit bedrijf heeft eigenlijk geen reclame nodig, ze leveren al 10 jaar topkwaliteit en hebben een ijzersterke reputatie bij Alfa liefhebbers!
Na de update is er 98 pk en 248 nm beschikbaar, nog steeds geen sportwagen waardes, en dat verschil merk je heel duidelijk. Vanaf 1500 toeren is al meer kracht beschikbaar en tussen de 2000 en 3000 toeren is het echt een heel grote verbetering. Niet dat de kleine MiTo nu uitnodigt tot racen maar rotondes, opritten van de snelweg en door de stad gaat nu een stuk comfortabeler. Je hoeft niet zo door te trappen of terug te schakelen om vlot mee te komen.
Simpel kun je zeggen dat de MiTo nu rijdt als een echte Alfa en dat is heel prettig. Verder geen bijzonderheden of storingen, de kilometers komen er vlot en probleemloos bij.
Het eerste half jaar probleemloos.
- 12.000 km
Ik ben al helemaal gewend aan de kleine MiTo en er is eigenlijk weinig toe te voegen aan de eerdere reviews. Ik ben nog steeds heel tevreden met de aankoop en alles werkt naar behoren, geen rammeltjes, kraakjes of technische dingen. Wel is een ruitenwisser vervangen (zie eerste review), onder garantie uiteraard, en komemde week komen de winterbanden eronder. Met de lagere temperaturen van de laatste week heb ik wel gemerkt dat opwarmen niet zo snel gaat, gelukkig zit ik met m'n woon-werk verkeer snel op de snelweg, daar gaat het warmrijden vlotter dan met alleen stadsverkeer.
Ik ben wel wat minder zuinig gaan rijden, het hele snelle doorschakelen en rijden met lage toeren past niet bij mij. Ik rij het liefste wat vlotter door. De auto rijdt ook het lekkerste met 2000 tot 3000 tpm, daaronder is allemaal niet zo soepel. Het gemiddelde verbruik van 1 op 18 is voor mij nog steeds een hele goede score. Zelfs bij een snel retourtje zuid Duitsland (150-170 zo veel mogelijk) was het verbruik nog een nette 1 op 16!
Het eerste jaar, bijna probleemloos
- 22.000 km
De afgelopen winter (half november tot half maart) rondgereden op 16” wielen met Continental winterbanden en dat is goed bevallen. Deze banden waren iets smaller en hoger dan de 17” zomerbanden en dat gaf iets meer comfort maar ook een iets hoger verbruik. Het gemiddelde totale verbruik ligt nog steeds rond de 1 op 17,5. Verder geen winterproblemen gehad; de ruiten vroren niet vast en het opwarmen ging zelfs bij -10 en kouder nog redelijk snel.
Wel heb ik eind vorig jaar net als veel andere reviewers last gehad van het motormanagement slangetje dat kapot ging, maar bij Driessen in Eindhoven is dat snel en correct opgelost; zij kennen dit zwakke punt inmiddels ook al! Maar dit is de enige storing geweest, verder is de MiTo een trouwe en comfortabele auto.
In de tussentijd heb ik wel een wijziging gedaan aan het uiterlijk; de donker grijze (titaniumkleur) ringen rond de koplampen en achterlichten zijn vervangen door verchroomde exemplaren, ik vind dit veel mooier staan bij de zwarte lak en de andere chroomversieringen. Een mede MiTo rijder wilde graag de grijze ringen op zijn witte exemplaar en hij kon de wissel zelf uitvoeren, dus dat kwam mooi uit. Het was een flinke klus: zowel de voor- als achterbumper moesten eraf om de ringen de vervangen!
Het wachten is nu op de olieverversing en de beurt later dit jaar, maar zoals het nu gaat verwacht ik daar weinig kosten aan te hebben. Het enige dat ik zelf binnenkort ga doen is het schoonmaken van de leren bekleding, de crème kleurige bekleding is al aardig vies geworden na een jaar.
Bijna twee jaar en 33.000 km, en 1e beurt
- 33.000 km
Eind december pas ging het lampje aan om de olie te verversen. Begin januari dit jaar dus naar de garage om dit te laten doen, ook heb ik toen direct de 35.000 km beurt laten uitvoeren. Behalve het vervangen van het lucht- en interieurfilter, de olie en het oliefilter uiteraard, was er geen onderhoud nodig. De elektronische diagnose gaf aan dat alles prima werkte en ook dat er geen enkele sprake was van vervuiling van het roetfilter. Als je zo’n diesel veel in de stad rijdt moet je toch ook af en toe een stuk snelweg rijden om het roetfilter de kans te geven zich zelf schoon te blazen.
Maar ondanks alle positieve kritieken ga ik toch afscheid nemen van deze kleine Alfa. Ik rij een stuk minder km’ers dan ik had verwacht toen ik de Mito kocht, en ik mis het rijden met een grotere benzine auto toch wel. De MiTo staat vanaf vandaag dan ook te koop op Marktplaats en een aantal Alfaforums, ik hoop dat ik een liefhebber vindt die deze MiTo als dagelijks vervoer gaat gebruiken.
Update 2 Maart; vandaag de auto verkocht aan iemand die zo'n 50.000 km per jaar ermee wil gaan rijden. Dan is een goed ingereden MiTo JTD natuurlijk een prima keuze. Ik wens de nieuwe eigenaresse veel probleemloze kilometers toe!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm ECO Distinctive 3-Drs Bj:2012 NAP!
- 2012
- 225.179 km

Alfa Romeo Mito 0.9 TwinAir DISTINCTIVE, NL AUTO, NAP, LEDER, CRUISE, NAVI, ECC-AIRCO, PDC, LICHTMETAAL 17"
- 2014
- 130.423 km

Alfa Romeo Mito 0.9 TwinAir Esclusivo + LEER + CRUISE + KLIMA + LEDER PAKKET
- 2014
- 131.063 km