Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 129.500 km |
KM-stand laatst | 207.000 km |
De eerste km's met de mito
- 132.000 km
Sinds 3-10-15 in bezit van de Mito, na 2x een 147 te hebben gehad.
De Mito was niet de eerste keus, was eigenlijk op zoek naar een giulietta, maar kwam niks tegen wat binnen mijn budget paste en omdat het toch weer een alfa moest zijn is m'n keus op deze gevallen.
Maar de Mito is beslist geen verkeerde keus, wat een fijne auto is deze alfa ook weer! Ondanks dat het een kleinere auto is, voelt het toch dat je met een grote auto op weg bent, rijgedrag komt heel volwassen over.
Kwam deze uitvoering in de schitterende kleur nero etna (als hij in de zon staat lijkt het net bruin) op het spoor na speurtocht op het internet, gezien de vele km's (28000) die ik toch per jaar maak, wilde ik nu toch over op diesel.
Het gaat om een een 1.3 JTDm Distinctive uitvoering met een aantal mooie extra opties;
*Geintegreerd navigatiesysteem
*Camel kleurige Lederen bekleding
*PDC
*Climate control
*Blue & Me
*17" lichtmetaal
De geintegreerde navi werkt goed, alleen de instelling vergt wat gewenning, werkt met knoppen ipv touchscreen.
Voor mij niet zo'n probleem, zo vaak gebruik ik het niet.
Blue & Me werkt eenvoudig en is duidelijk, alleen na de update naar nieuwste versie, praat er een Italiaanse tegen me, kan er geen mozerella van maken waar ze het nou over heeft, maar dit is alleen maar met spraakbesturing en dat gebruik ik niet.
Wellicht is dit met een andere update weer op te lossen, via de instelling van blue & me kan je de taal niet wijzigen ieder geval.
De stoelen zitten er goed en in combinatie met het leer een lust voor het oog.
De auto is op klinkerwegen wat stug, maar vermoed dat het ook komt door de 17" velgen met best platte banden die eronder zitten, ook maken deze voorbanden ook best een herrie, komt naar mijn idee ook door de banden keuze van de vorige eigenaar, die de voorbanden vervangen heeft voor een setje B merk banden van het merk interstate.
Zodra deze versleten zijn (wat waarschijnlijk niet lang duurt met banden van chinese makelij) snel vervangen voor een goed setje.
Motorisch geen klagen, was al langer bekend met de 1.3 jtd omdat ik een aantal jaar een bedrijfauto reed waar dit type motor ook in lag en daar probleemloos 160.000 km meegereden had.
DNA is een leuke gadget, vind het qua sturen in de D stand net wat prettiger, stuurt dan wat zwaarder dan in de N stand, dan is het net wat te licht waardoor stuur in middenstand wat zoekerig is.
Maar het went snel.
Kortom ik ben toch weer erg tevreden over deze Alfa en hoop ook weer van deze veel plezier te beleven!
Nu 12000 km verder..
- 141.000 km
MiTo bevalt nog prima, wel was er een probleempje ontstaan met de achterremmen, tijdens het wisselen van winter naar zomerbanden had ik ontdekt dat linksachter door roestvorming de remblokken vast waren gaan zitten, met als resultaat: versleten.
Bij de garage laten herstellen en toen tot de ontdekking gekomen dat het wiellager rechtsachter herrie maakte, deze ook maar gelijk laten vervangen.. Onverwachtse kosten, gelukkig was het te overzien.
Over 3 maanden krijgt de MiTo een beurt en das is hij weer klaar voor vakantie naar Italie.
Vakantieklaar maken
- 148.300 km
De MiTo heeft een beurtje gehad, nieuwe olie en filters en de airco opnieuw laten afvullen.
Waren verder geen bijzonderheden.
Hij was klaar voor de roadtrip naar z'n geboorteland Italie!
De hele reis heeft de auto zich prima gehouden, ook door de bergen in Oostenrijk, met z'n 3en erin en een dakkoffer erop was hij flink beladen.
Ondanks dat was het verbruik toch rond de 1:17 en dat terwijl ik toch best lekker doorreed, vooral in duitsland..
Heb in de 2 weken vakantie ruim 3000km gereden.
Rechterportierraam heeft alleen even gehapert, die wilde niet meer dicht op een hele warme dag, als die halverwege was had die zoiets van bekijk het maar, ik heb het ook warm. Nadat de auto weer beetje afgekoeld was werkte het weer naar behoren.. We houden het gewoon op karakter ;-)
Al met al ben ik weer tevreden over de afgelopen periode met de MiTo!
Pech!
- 174.124 km
Woensdag 10-5 was ik op weg naar huis toen ik opeens niet meer kon koppelen.. Met moeite nog naar de garage kunnen rijden, toen kwam diagnose; drukgroep was kapot..
De garage heeft koppeling/drukgroep vervangen; 650,- lichter maar de mito is weer op pad, klaar voor zomervakantie rit naar het zonnige gardameer in italie!
Week ervoor had de MiTo nog onderhoud gehad, nwe olie en filters, nieuw veerpootlager linksvoor en een draadbreuk in kofferbak hersteld. Achterruit verwarming, kofferbakverlichting en de ontgrendeling aan buitenzijde werkte niet meer, dit is een veel voorkomende kwaal bij de MiTo en Giulietta schijnt.
Al met al was ik afgelopen maand 1000,- lichter, de betrouwbaarheid heb ik mede hierom naar beneden bij gesteld.
Abrupt einde van de Mito op 27/09/18
- 207.000 km
Helaas kwam er een abrupt einde aan de Mito, 's-ochtemds vroeg op weg naar het werk lag er op de A16 een reservewiel op de baan welke ik te laat opmerkte en hier vol op reed..
Motorsteun, aandrijfas, intercooler, carterpan, wat je maar kon bedenken was stuk onder auto gegaan hierdoor, dit betekende het einde voor m'n Mito. Blij dat ik er zelf goed van af gekomen, zonde van de auto.
Helaas is de opvolger geen Alfa meer geworden, dit ook omdat bij Alfa verder weinig keus overblijft qua modellen, Mito heeft geen 5 drs uitvoering welke ik toch wel miste zeker als je ook een kind hebt. En de Giulietta viel op dat moment net buiten het budget.
Zal het merk altijd een warm hart blijven toedragen, helaas houdt het voor mij voorlopig op, ben nu overgestapt naar een Renault Clio 1.5 dci, heel wat anders, maar bevalt tot nu toe ook erg goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.