Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2011)

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2011)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst270.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Update 227.000km

  • 227.000 km

Na drie jaar werd het wel eens tijd om een korte review te plaatsen over onze Mito. Deze nieuw aangeschaft in september 2011 en nu iets meer dan drie jaar verder en 102.000 op de teller.

De Mito is in Distinctive uitvoering met optioneel een sport pakket.

Tevens leerpakket, schuif/kanteldak, navigatie, 17" velgen. Bijna alle extra's behalve stoelverwarming. Auto heeft bij aanschaf 24.000 euro gekost.

Ervaring tot nu toe zeer positief. Auto rijdt strak, uiteraard geen stenen trekker maar kan perfect mee komen in het huidige verkeer. Ook de reizen naar Italie, Duitsland en Engeland geen probleem.

Onderhoud/storingen

Bij 18.000km een zeer storende fluittoon te horen. In eerste instantie dacht ik aan een storing van de radio, maar bleek een niet goed werkende brandstofpomp te zijn. Deze onder garantie door de dealer vervangen. Voor de rest tot op heden geen enkele storing van wat voor aard dan ook. Trillingsvrij, geen kraakje of rammel te horen. Motor is trouwens stil.

Eerste oliewissel rond de 30.000km. Kosten 120 euro bij de dealer.

Eerste onderhoudsbeurt bij 35.000km. Kosten ronde de 220 euro bij de dealer.

Tweede olie wissel en onderhoudsbeurt rond de 70.000km laten uitvoeren door een Alfa specialist. Olie wissel 96 euro en onderhoudsbeurt 250 euro.

Nu toe aan de 105.000km beurt, kosten bij de dealer 420 euro inclusief oliewissel. Bij de specialist ben ik nu 251 euro kwijt all=in inclusief het vervangen van een multi riem.

In december mijn tweede set banden laten monteren en dit maal gekozen voor Hankook. Stil, weinig rolgeluid en niet duur.

Zijn er nog zaken die beter kunnen? Ja, de al veelgenoemde tankdop. Dat ze daar niets beters op verzonnen hebben.

Het navigatiesysteem, op zich niet echt verkeerd maar sommige functies zitten op een onlogische plek. Ook weet ik niet of ik deze optie nog zou aanvinken en toch niet zou kiezen voor een mooie Pioneer of iets dergelijks.

De ruimte in de auto is voor een driedeurs voldoende. Mijn tieners zitten goed en ruim achterin.

Stoelen zitten subliem,ook op lange afstanden goede zit. Voor wat betreft het leer, prachtig en zacht Poltrona Frau leer. Dat kunnen ze wel, die italianen, beter dan dat kippenleer in sommige duitsers.

Verbruik cijfers heb ik de afgelopen 15.000km eens bijgehouden en komt neer op een verbruik van 1:19,5. Niet verkeerd, maar de gemiddelden die genoemd worden door de fabrikant worden niet gehaald. Maar goed, rijden toch meer dan 800 km op een tankje van 40/42 liter.

Kortom, wij blijven in ieder geval nog zeker drie jaar doorrijden. Geen straf en het uiterlijk van de auto blijft mooi en niet gedateerd.

UPDATE

Helaas wiellager linksachter kapot. Wat een rot herrie. Deze laten vervangen voor 150 euro en wat een rust en genot weer.

UPDATE

Blijft een beetje saai, maar still going strong. Geen enkel probleem. Afgelopen week remschijven en blokken voor vervangen. Investering € 275,00. Het was hard nodig, dus we kunnen we weer tegenaan.

Update ( 210.000 km )
Het blijft saai maar de Mito houdt zich voorbeeldig ook na 208.000km op de teller. Op dit moment net de 210.000 km beurt laten uitvoeren en een APK. Kosten 450,00 euro. Voor de zomer ook een oliewissel laten uitvoeren, kosten 110,00 euro. Voor de rest geen schokkende zaken of extra kosten gemaakt. Betekent dat de Mito een betrouwbare auto is gebleken. Brandstofgebruik gemiddeld over de afgelopen 50.000km op 1:19,5.

Wat me wel opvalt is dat de versnellingsbak iets wat aan het zingen is maar volgens de officiele dealer en de alfa specialist niet verontrustend vinden. Wat er zeker aan zit te komen is de linker veerpootlager. Kosten 110,00 euro bij de Alfa specialist.

Update 227.000 km

De Mito gedraagt zich nog steeds voorbeeldig. Geen spannende zaken tot nu toe. Omdat we nog een jaar door willen rijden is op aanraden van de alfa specialist de "onderhoudsvrije" ketting vervangen. Blijkt in de praktijk nogal eens voor te komen dat deze toch kapot gaan, zeker rond de kilometerstand die we nu bereikt hebben. Prijs all-in € 795,00. Bij de garage stonden er 2 en schadepost kan dan een veelvoud zijn van de 795,00.

Laatste verslag 270.000 km

Na exact 7 jaar en 270.000km verder hebben we afscheid genomen van de Mito. De auto is ons zeer goed bevallen heeft ons nooit in de steek gelaten. De afgelopen 2 jaar merkte we wel dat de auto veel kilometers gereden had. We kregen problemen met het regenereren van dieselmotor. Relatief lang en ging gepaard met roetpluimen. Ook begon de Mito op het laatst olie te verbruiken wat daarvoor nooit
heeft plaatsgevonden. Versnellingsbak was aan revisie toe en nog wat kleinere dingen heeft ons doen besluiten deze kosten niet meer te nemen en de auto te verkopen. Ook begon de motor vrij rauw te lopen.

We zijn echte Alfa rijders al meer dan 20 jaar maar hebben uiteindelijk besloten geen Alfa meer aan te schaffen. Wel nog overwogen om toch weer een Mito aan te schaffen ( waanzinnig mooi model nog steeds ) maar je komt er toch snel achter dat Alfa op verschillende manieren achter loopt t.o.v. de concurrentie en dat de Mito uit 2009 stamt.

Op dit moment aangeschaft de nieuwe Ford Fiesta ST-Line. Hier zullen we ook een verslag van maken.

Laatste verslag

  • 270.000 km

Na exact 7 jaar en 270.000km verder hebben we afscheid genomen van de Mito. De auto is ons zeer goed bevallen heeft ons nooit in de steek gelaten. De afgelopen 2 jaar merkte we wel dat de auto veel kilometers gereden had. We kregen problemen met het regenereren van dieselmotor. Relatief lang en ging gepaard met roetpluimen. Ook begon de Mito op het laatst olie te verbruiken wat daarvoor nooit heeft plaatsgevonden. Versnellingsbak was aan revisie toe en nog wat kleinere dingen heeft ons doen besluiten deze kosten niet meer te nemen en de auto te verkopen. Ook begon de motor vrij rauw te lopen.

We zijn echte Alfa rijders al meer dan 20 jaar maar hebben uiteindelijk besloten geen Alfa meer aan te schaffen. Wel nog overwogen om toch weer een Mito aan te schaffen ( waanzinnig mooi model nog steeds ) maar je komt er toch snel achter dat Alfa op verschillende manieren achter loopt t.o.v. de concurrentie en dat de Mito uit 2009 stamt.

Op dit moment aangeschaft de nieuwe Ford Fiesta ST-Line. Hier zullen we ook een verslag van maken.

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.