Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 142.000 km |
KM-stand laatst | 243.000 km |
Kogel door de kerk, MiTo gekocht
- 142.000 km
Na een versnelde afschrijving (lees ongeluk) was onze Opel Corsa aan vervanging toe. Mijn vrouw rijdt zo'n 35.000km in het jaar dus een dieseltje komt dan wel tot zijn recht.
Na wat zoektochten, wegen en dubben (en veel reviews autoweek bekeken, waarvoor mijn dank!) was mijn oog op deze Mito gevallen. Leuk om te zien, sportieve uitstraling en zeer compleet.
na een proefritje waren we verkocht. Prijs was gunstig (oorzaak de relatief hoge km stand) en wordt geleverd met een nieuwe APK.
Ik heb ooit wel eens een 147 gehad en die heb ik na een half jaar uit pure ellende weer van de hand heb gedaan. Alleen maar storingen. Ik had toen gezworen om nooit meer een Alfa te kopen, maar ben toch gezwicht voor deze guitige MiTo. Ook waren vrijwel alle reviews positief dus we gaan het gokken.
Ik ga hem deze week ophalen dus wordt vervolgd...
Betrouwbaarheid en gebruikskosten zijn nu uiteraard nog indicatief.
14-09-2014 *Update*
Afgelopen week onze MiTo opgehaald. Wat rijdt hij lekker! Eerste 350km met een gemiddeld verbruik van 1 op 20.6 (volgens de boordcomputer)
Navigatie werkt super snel. Heb wel eens de ingebouwde van Renault bediend en dat duurde eeuwen vergeleken met deze.
Omdat ik die mooie velgen er in de winter en zomer op wil houden maar een setje 4-seizoenen banden besteld
22-09-2014 *Update*
Eerste twaalfhonderd kilometer zijn een feit.
Afgelopen vrijdag zijn de nieuwe Vredestein 4-seizoenenbanden gemonteerd. Rijdt ook keurig.
Nu kan ik wel inmiddels een aantal minpuntjes noemen.
- De asbak? aan de linker zijde is buitengewoon gammel en zolang je er niet aan zit blijft hij zitten, maar daar is dus alles mee gezet.
- Het is echt een toerenmotortje. Door een 30-kilometerzone met drempels is de eerste versnelling te laag en de tweede versnelling te hoog. Turbo komt bij 17/1800 toeren in en tot die tijd is het wat behelpen. (kan nog gewenning zijn)
- Erg weinig ruimte voor bekers/flesjes. De ruimtes die er voor zijn (midden onder het dashboard en in de deur zijn zeer summier bemeten en kunnen een flinke thermosbeker of spa blauw niet bergen.
Verder blijft het een heerlijk autootje die een fantastische uitstraling heeft. Mijn vrouw rijdt er meer dan de helft van de kilometers in, maar als het even kan neem ik de ook de MiTo
Ruim drie jaar verder en nog geen spijt.
- 243.000 km
Nu ruim drie jaar verder een een goede ton extra op de teller, leek het mij wel weer eens een keer tijd om een update te plaatsen.
Al gaat hij toch inmiddels heel wat jaartjes mee. De MiTo is nog altijd een leuke en courante verschijning.
Het plezier om in deze auto te rijden is bij ons nog steeds aanwezig.
Ik kan dit wagentje waarderen om zijn toch wel strakke wegligging, sportieve uitstraling en goede zit (ook voor langere ritten.
Uiteraard zijn er ook wel mindere dingen. Minpunt van een strakke wegligging is ook dat hij kneiterhard geveerd is. Wat vooral voor medepassagiers niet confortabel is.
Alfa's staan niet bekend om hun betrouwbaarheid. En bij deze is het ook niet zonder ongeplande garagebezoeken gebleven. Bij 192.000 heeft de dynamo het begeven en dat was ook de enige keer dat we langs de weg stonden (gelukkig 500m van onze garage). Verder hebben we een lekkende verstuiver gehad waardoor de stank in de auto niet te harden was. Een kapot wiellager (met regulier onderhoud vv) en een keer draadbreuk/kapotte ABS sensor.
De kosten:
Eigenlijk valt dat niet tegen. Ik hou alles in Excel bij dus kan u een precieze opgave doen.
Hij heeft direct na aanschaf nieuwe banden gekregen en verder gaat hij twee keer per jaar voor een beurt (waarvan één keer met de APK mee)
Regulier onderhoud: €2.215,60 (incl BTW en de nieuwe vredestein 4-seizoens banden)
Reparatie: €1.242,67. Daar zit in dat er een keer een wiellager, dynamo, ABS sensor, verstuivers en uiteraard de arbeid hiervoor.
Totaal dus een 3.5 cent onderhoud/reparatie per kilometer.
Ik weet nog niet of we nog lang met deze auto gaan doorrijden want we zijn al met een half oogje naar de volgende aan het kijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.