AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2011)

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2011)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf142.000 km
KM-stand laatst243.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kogel door de kerk, MiTo gekocht

  • 142.000 km

Na een versnelde afschrijving (lees ongeluk) was onze Opel Corsa aan vervanging toe. Mijn vrouw rijdt zo'n 35.000km in het jaar dus een dieseltje komt dan wel tot zijn recht.

Na wat zoektochten, wegen en dubben (en veel reviews autoweek bekeken, waarvoor mijn dank!) was mijn oog op deze Mito gevallen. Leuk om te zien, sportieve uitstraling en zeer compleet.

na een proefritje waren we verkocht. Prijs was gunstig (oorzaak de relatief hoge km stand) en wordt geleverd met een nieuwe APK.

Ik heb ooit wel eens een 147 gehad en die heb ik na een half jaar uit pure ellende weer van de hand heb gedaan. Alleen maar storingen. Ik had toen gezworen om nooit meer een Alfa te kopen, maar ben toch gezwicht voor deze guitige MiTo. Ook waren vrijwel alle reviews positief dus we gaan het gokken.

Ik ga hem deze week ophalen dus wordt vervolgd...
Betrouwbaarheid en gebruikskosten zijn nu uiteraard nog indicatief.


14-09-2014 *Update*
Afgelopen week onze MiTo opgehaald. Wat rijdt hij lekker! Eerste 350km met een gemiddeld verbruik van 1 op 20.6 (volgens de boordcomputer)
Navigatie werkt super snel. Heb wel eens de ingebouwde van Renault bediend en dat duurde eeuwen vergeleken met deze.
Omdat ik die mooie velgen er in de winter en zomer op wil houden maar een setje 4-seizoenen banden besteld

22-09-2014 *Update*
Eerste twaalfhonderd kilometer zijn een feit.
Afgelopen vrijdag zijn de nieuwe Vredestein 4-seizoenenbanden gemonteerd. Rijdt ook keurig.

Nu kan ik wel inmiddels een aantal minpuntjes noemen.
- De asbak? aan de linker zijde is buitengewoon gammel en zolang je er niet aan zit blijft hij zitten, maar daar is dus alles mee gezet.
- Het is echt een toerenmotortje. Door een 30-kilometerzone met drempels is de eerste versnelling te laag en de tweede versnelling te hoog. Turbo komt bij 17/1800 toeren in en tot die tijd is het wat behelpen. (kan nog gewenning zijn)
- Erg weinig ruimte voor bekers/flesjes. De ruimtes die er voor zijn (midden onder het dashboard en in de deur zijn zeer summier bemeten en kunnen een flinke thermosbeker of spa blauw niet bergen.

Verder blijft het een heerlijk autootje die een fantastische uitstraling heeft. Mijn vrouw rijdt er meer dan de helft van de kilometers in, maar als het even kan neem ik de ook de MiTo

Ruim drie jaar verder en nog geen spijt.

  • 243.000 km

Nu ruim drie jaar verder een een goede ton extra op de teller, leek het mij wel weer eens een keer tijd om een update te plaatsen.

Al gaat hij toch inmiddels heel wat jaartjes mee. De MiTo is nog altijd een leuke en courante verschijning.
Het plezier om in deze auto te rijden is bij ons nog steeds aanwezig.
Ik kan dit wagentje waarderen om zijn toch wel strakke wegligging, sportieve uitstraling en goede zit (ook voor langere ritten.

Uiteraard zijn er ook wel mindere dingen. Minpunt van een strakke wegligging is ook dat hij kneiterhard geveerd is. Wat vooral voor medepassagiers niet confortabel is.

Alfa's staan niet bekend om hun betrouwbaarheid. En bij deze is het ook niet zonder ongeplande garagebezoeken gebleven. Bij 192.000 heeft de dynamo het begeven en dat was ook de enige keer dat we langs de weg stonden (gelukkig 500m van onze garage). Verder hebben we een lekkende verstuiver gehad waardoor de stank in de auto niet te harden was. Een kapot wiellager (met regulier onderhoud vv) en een keer draadbreuk/kapotte ABS sensor.

De kosten:
Eigenlijk valt dat niet tegen. Ik hou alles in Excel bij dus kan u een precieze opgave doen.
Hij heeft direct na aanschaf nieuwe banden gekregen en verder gaat hij twee keer per jaar voor een beurt (waarvan één keer met de APK mee)
Regulier onderhoud: €2.215,60 (incl BTW en de nieuwe vredestein 4-seizoens banden)
Reparatie: €1.242,67. Daar zit in dat er een keer een wiellager, dynamo, ABS sensor, verstuivers en uiteraard de arbeid hiervoor.

Totaal dus een 3.5 cent onderhoud/reparatie per kilometer.

Ik weet nog niet of we nog lang met deze auto gaan doorrijden want we zijn al met een half oogje naar de volgende aan het kijken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren