Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir S&S Distinctive (2012) #2

autoreview

Alfa Romeo MiTo
Alfa Romeo MiToAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MiToAlfa Romeo MiToAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MiToAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo MitoAlfa Romeo Mito

Signalement

UitvoeringMiTo 1.4 Turbo MultiAir S&S Distinctive
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf122.000 km
KM-stand laatst135.888 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bella Macchina

  • 135.888 km

Na een lange zoektocht en veel vergelijken hebben wij in juni 2021 deze prachtige MiTo gekocht. Na een klein halfjaar een Renault Clio uit 2006 te hebben gereden was het tijd voor een stapje beter, luxer mooier en more fun to drive. In de zoektocht zijn meerdere mooie auto's gepasseerd, een Mini Cooper S of een Fiesta ST line maar uiteindelijk is het toch deze Alfa Romeo MiTo geworden (je moet er 1 hebben gehad als autoliefhebber).

Nu zijn we een halfjaar verder en staat er alweer bijna 14.000 km bij (je zou bijna een diesel kopen). De auto bevalt enorm goed, geen rare gebreken of vreemde rammels of kraakjes en dat voor een Italiaan! Op een loshangend hitteschild van de uitlaat na hebben we eigenlijk niets te klagen... althans.

Het verbruik is ENORM, de fabrieksopgave van 1 op 22 op de snelweg kun je gerust met een korrel zout nemen (wel de grove variant) want het realistische verbruik ligt eerder rond de 1 op 15. En dat is dan netjes cruise control 100 km/h.

De rijbeleving daarentegen is fantastisch! Behoorlijk strak geveerd zonder dat het vervelend word, je stuurt hem makkelijk een bocht in en de auto daagt je uit om iets sportiever te rijden. Wat ook opvalt is dat als je de automaatbak naar de manual modus zet hij ook echt blijft staan in de versnelling die geselecteerd is, bij de concurrentie leeft de versnellingsbak toch meer een eigen leven en schakelt te pas en te onpas op en terug.

Onderhoudskosten vallen ook enigszins mee en zijn te vergelijken met andere auto's in het B-Segment. Een kleine onderhoudsbeurt kost om en nabij de 300,- euro en voor groot onderhoud ben je tegen de 4 a 500,- euro kwijt, uiteraard afhankelijk van wie het onderhoud uitvoert (dealer of universele garage).

Resume:
+ Rijbeleving
+ Automaat (mits goed onderhouden)
- Verbruik (astronomisch hoog)
- Geen muziek te streamen via de Bluetooth (Blue&me)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.