Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo 155pk Sport (2008) #3

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo 155pk Sport (2008)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.4 Turbo 155pk Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf247.000 km
KM-stand laatst291.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dubbele primeur!

  • 291.000 km

Beste AutoWeek-lezers, hierbij mijn eerste review over mijn eerste auto! Deze is wat uitgebreider doordat ik de auto al 44.000 km en ruim twee jaar bezit. Ik zal proberen de review zo af en toe te updaten; die updates zijn dan hopelijk een stuk korter.

De aanleiding

Direct na mijn afstuderen in 2023 ben ik op zoek gegaan naar een vaste baan. Na een aantal sollicitaties is dat gelukt. Mijn werk is niet om de hoek, het is namelijk zo’n 80 km rijden. In de praktijk komt dit neer op een uurtje rijden. Met het openbaar vervoer is dit ruim het dubbele, dus dat was geen optie voor mij (al wilde ik überhaupt niet met het OV reizen; ik vind autorijden veel leuker!). Als autoliefhebber vind ik het dus totaal geen schande om een eigen auto te bezitten.

De zoektocht

Het moest een leuk rijdende auto worden, met genoeg vermogen, wat mooie opties en goede betrouwbaarheid. Met die betrouwbaarheid doelde ik vooral op de motor. Ik zat namelijk niet te wachten op hoge kosten binnen korte tijd en lees veel dramatische verhalen over EcoBoost- en TSI-motoren die bij een lage kilometerstand al veel problemen geven. Daarnaast lag mijn budget niet zo hoog, rond de €6.000 à €7.000. Ik had snel een auto nodig en had tijdens mijn afstuderen niet veel geld gespaard.

Na wat zoeken dacht ik al gauw aan een Ford Fiesta (2008-model met 1.6 liter motor). Daarnaast keek ik naar de Suzuki Swift Sport. Echter kwam ik ook een Alfa Romeo MiTo tegen. Eentje met een 1.4 liter turbomotor met 155 pk, getuned naar 180 pk door Squadra (volgens de verkoper; 180 pk schijnt niet mogelijk te zijn met de standaard IHI-turbo, dus het zou eerder rond de 170-175 pk liggen). Daarnaast had deze MiTo de QV-velgen, rode Brembo-remklauwen en een Novitec-sportuitlaat. Het betrof de Sport-uitvoering, met een elektronisch sperdifferentieel, zwart lederen interieur, cruisecontrol en aftermarket stoelverwarming. Dat allemaal voor maar €6.000!

Hoe dat kan? De auto had een enorme kilometerstand van 247.000 km. Aangezien de T-JET-motor als betrouwbaar bekendstaat, ben ik toch maar langs de garage gegaan en heb ik een proefrit gemaakt. Het onderhoudsboekje zat vol met facturen, wat ik als een goed teken zag: voor mij betekende het dat de auto zijn beurtjes had gehad. De facturen waren bovendien van een bedrijf dat vrijwel alleen Alfa Romeo’s en Fiat’s verkoopt, ook dat gaf vertrouwen.

De proefrit (mei 2023)

Het had wel wat! Het schakelen was even wennen; dat voelde toch anders dan in de Up! en andere moderne auto’s (ik heb ruim een jaar allerlei leaseauto’s mogen rijden voor een leasebedrijf). Het geluid van de auto was leuk, ik zat lekker laag en door de uitvoering was het geen alledaagse, saaie auto. Het leukste vond ik nog wel het vermogen en het koppel. Dat de auto getuned was, merkte je goed: hij had veel meer trekkracht in het middengebied dan standaard.

Wel waren er wat puntjes, zoals de cruisecontrol die niet werkte en de verweerde binnenspiegel. Diezelfde week maakte ik een uitgebreidere proefrit, waarbij ik de defecten benoemde bij mijn dealer. We spraken af dat ik de auto zou kopen als hij die punten zou repareren. Daarnaast kocht ik nog 6 maanden garantie bij voor €700. Het was te hopen dat eventuele andere problemen in die periode aan het licht zouden komen.

Zo gezegd, zo gedaan. Nog geen twee weken later ben ik tot aankoop overgegaan en heb ik mijn eerste auto gekocht! Als Top Gear-liefhebber voelt het bezitten van een Alfa Romeo toch als een bucketlist-dingetje: je kunt immers geen liefhebber zijn zonder ooit een Alfa gehad te hebben.

Mijn eerste rit (juni 2023)

De dag na de aanschaf had ik een uitje met de personeelsvereniging, waardoor ik mijn Alfa kon gebruiken voor zijn eerste grotere rit. Ik was op tijd vertrokken, en dat was maar goed ook. Tijdens het rijden op de snelweg hoorde ik opeens een klapperend en schavend geluid onder mij. Gelukkig was er binnen een kilometer een afrit naar een tankstation.

Ik minderde vaart, nam de afrit en reed door naar het parkeerterrein. Een groep motorrijders hoorde mij al aankomen. Ik stapte uit, keek onder mijn auto en zag het probleem: de bodemplaat hing los. Dat was een opluchting!

Ik had mijn ANWB-abonnement op de dag van de aankoop afgesloten, maar omdat dit pas twee dagen later inging had ik er niets aan. Dan maar zelf aan de slag. Onder de auto zag ik dat de bodemplaat nog met twee schroeven vastzat. Die kreeg ik niet met de hand los, en ook het gereedschap dat ik van de motorrijders kreeg hielp niet.

Toen ben ik het tankstation binnengelopen en heb gevraagd of ze een schroevendraaier hadden. De medewerker kwam met een complete toolkit die ik mocht gebruiken, top! Uiteindelijk kreeg ik daarmee de resterende schroeven los, legde ik de bodemplaat achterin de auto en kon ik mijn weg vervolgen. Al met al een bijzondere eerste ervaring, waardoor ik mij meteen een echte Alfa-bezitter voelde.

Verdere ervaring

Omdat we nu al ruim twee jaar verder zijn en ik de review niet té lang wil maken, zal ik jullie een aantal details besparen. Voor vragen sta ik uiteraard klaar.

De garage zette mijn bodemplaat snel weer vast, onder garantie. Enkele maanden later merkte ik dat de auto koelvloeistof lekte, bij het tuitje van het reservoir. Daar zat een scheur in, dit schijnt een bekende kwaal te zijn. Na installatie van een nieuw reservoir bleef hij echter lekken. Dit kwam doordat mijn garage niet de juiste klemmetjes en slangetjes gebruikte, en ze die te strak hadden aangedraaid.

Begin 2024

Ondertussen wilde ik mijn auto ook aanpassen naar mijn smaak. Zo heb ik zelf een nieuwe autoradio (DAB+, draadloos Android Auto & Apple CarPlay) met bijpassend frontje gemonteerd, een subwoofer geïnstalleerd en een carbon intake met open luchtfilter gekocht voor een mooier aanzuiggeluid.

Deze intake kocht ik bij een gerenommeerde Alfa/Abarth-tuner in Almere (de kenners zullen het weten). Zelf installeren lukte niet, dus liet ik het daar doen. Tijdens de installatie had de monteur wat vragen. Hij was geschrokken van de montage van bepaalde slangen: de hoofdkoelwaterslang zat niet vast en viel er bijna af, het koelvloeistofreservoir was onjuist gemonteerd, de homokineet lekte olie doordat de aandrijfas niet goed vastzat (een dure reparatie omdat de garage de homokineet had gesloopt toen ze de wiellager niet los kregen!), en er zat de verkeerde motorolie in (10W40 in plaats van de juiste).

Na deze kleine maar belangrijke reparaties besloot ik mijn oude garage te verlaten en voortaan bij dit bedrijf mijn auto te onderhouden. Mijn oude garage was wel goedkoop, maar als onderhoud en reparaties niet goed worden uitgevoerd en er verkeerde olie wordt gebruikt, is goedkoop duurkoop. Ik wil dat mijn auto goed onderhouden en veilig is, en daar betaal ik liever wat meer voor.

Het koelvloeistofprobleem werd bij de nieuwe garage definitief verholpen door een correct gemonteerd nieuw reservoir. Bij de APK bleek echter dat mijn auto in slechtere staat was dan ik dacht: de voorste remschijven waren te dun, de blokken voor en achter waren versleten, de achterste remklauwen zaten vast en moesten vervangen worden, enzovoort. De factuur viel hoger uit dan gehoopt, maar de auto was weer veilig.

Ook kreeg ik te horen dat mijn onderstel in matige staat verkeerde. De originele dempers zaten er nog onder, met Eibach-verlagingsveren. Eén veer was slecht en de dempers waren slap en versleten. Omdat het niet acuut nodig was, stelde ik dit uit.

Na een acute reparatie van een achterremklauw die spontaan olie begon te lekken (onder garantie vervangen), heb ik verder geen grote problemen meer gehad. In het najaar van 2024 heb ik bij de bandenwissel (naar winterbanden op 17 inch MiTo-velgen) mijn onderstel volledig laten aanpakken: draagarmen vervangen en een Novitec Stradale-schroefset gemonteerd. Twee maanden later werd de set iets hoger gezet, waardoor ik minder last heb van drempels. Sindsdien rijdt de auto veel beter: comfortabeler én strakker sturend, met een directer en zelfverzekerder gevoel in bochten. Een fantastische upgrade, die ook meteen het gekraak van de toplagers verhielp.

2025

In 2025 heb ik tot nu toe alleen een grote beurt laten doen, en over een maand staat weer een kleine beurt gepland. Onderhoud laat ik elke 15.000 km uitvoeren. Het enige defect dit jaar is het rafelen van het raammechanisme aan de bijrijderskant, waardoor het raam niet ver meer omlaag gaat en lastig omhoogkomt. Dat laat ik bij de volgende beurt oplossen. Als dit het enige defect van 2025 blijft, ben ik een tevreden mens.

Overige ervaringen

Volgens de boordcomputer rijd ik gemiddeld 1 op 14. Het grootste deel van mijn kilometers is woon-werkverkeer. Voor de montage van het open luchtfilter en de Michelin Pilot Sport 4-banden lag mijn verbruik lager: gemiddeld 1 op 16. Over het algemeen rijd ik netjes, maar af en toe trap ik hem goed door, wat het verbruik negatief beïnvloedt. Voor een auto uit 2008, met modificaties, sportbanden en dit vermogen, vind ik 1 op 14 een nette score.

Het comfort vind ik matig, deels door mijn eigen keuzes. De auto is eigenlijk te luid op de snelweg, ook bij 100 km/h. De banden maken veel lawaai en door het open luchtfilter maakt de motor meer geluid dan gehoopt. Boven de 100 km/h neemt dit alleen maar toe en draait de motor gevoelsmatig te veel toeren; ik zou nog een keer willen opschakelen, maar dat kan helaas niet. Daardoor cruise ik zelden harder dan 100 km/h.

Mijn banden zijn bijna aan vervanging toe; misschien kies ik dan voor stillere exemplaren. Op 17 inch winterbanden (Pirelli Sottozero 3) rijdt de auto comfortabeler dan op 18 inch zomerbanden. Ook stuurt de MiTo op 17 inch nog steeds fijn, en de banden zijn bovendien goedkoper (215/40 R18 is prijzig). Mogelijk kies ik de volgende keer voor 225 brede banden, die passen ook en zijn in meer soorten en voordeliger beschikbaar.

De motor en transmissie vind ik een groot pluspunt. De 1.4 pakt soepel op, ook vanuit lage toeren (1.500 rpm). Dat had ik niet verwacht en ik vind hem daardoor prettiger dan veel moderne motoren. De versnellingsbak schakelt na gewenning licht en fijn, de koppeling pakt prettig op. Door het hoge koppel kun je schakellui rijden. Doortrekken tot de begrenzer levert weinig extra vermogen op; bij vol gas wil je voor 5.000 rpm schakelen, bij rustig rijden doe ik dat rond 3.000 rpm.

Conclusie na twee jaar

De auto heeft mij meer problemen opgeleverd en vooral meer gekost dan verwacht. Qua onderhoud en reparaties zit ik al boven de €5.000. Toch valt het mee: het ging vooral om achterstallig onderhoud. Sinds ik van garage ben gewisseld, heb ik nauwelijks meer problemen gehad. Met mijn baan kan ik deze kosten prima dragen, en ik zou het zonde vinden om maar kort van mijn eerste auto te genieten.

Wel hoop ik dat ik geen grote reparaties meer krijg, maar met een Italiaan weet je het nooit 😉.

Ik vind het speelse karakter en het turbogeluid fantastisch en verslavend. Dankzij de nieuwe autoradio ben ik ook heel tevreden met de geluidskwaliteit en het gemak van draadloos Android Auto. De motor heeft een fijn rustig karakter en de MiTo oogt nog altijd tijdloos. Veel auto’s uit 2008 zien er naar mijn mening ouder uit.

De grootste reden om ooit over te stappen naar een andere auto zou voor mij het gebrek aan geluidsisolatie zijn. Los daarvan ben ik totaal nog niet klaar met deze MiTo.

Op naar de 300.000 km!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.