Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo 155pk Sport (2008)

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo 155pk Sport (2008)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.4 Turbo 155pk Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf105.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 'echte' auto

  • 121.000 km

Dus, je bent 22 en je bent op zoek naar de vervanger van de peugeot 206. Ik moet overigens bekennen dat mijn 206je een top auto was. Comfortabel, goedkoop in de maandelijkse kosten en te fixen met een paperclip en duct tape. Maar wat gaat het worden?

In eerste instantie was de droom om een grande punto abarth op de kop te tikken, ik vond dit een prachtige auto, én 155 pk. Toen was dat voor mij natuurlijk erg veel. De snelste auto waar ik toen in had gereden, was namelijk de 206, met een 1.4..... ja. Ik moest echter nog flink sparen. Ondertussen keek ik natuurlijk verder, maar de golfjes, a3tjes, ibizatjes enzovoorts, waren me te duur in aankoop en maandelijkse kosten en ik zag ze gewoon te vaak rijden om ze echt interessant te vinden. Toen ik echter verder keek kwam ik dus de alfa romeo mito tegen welke precies hetzelfde blok had als de eerder genoemde fiat. In eerste instantie vond ik het simpelweg geen mooie auto, althans, de oudere modellen. Maar stiekem begon het toch te groeien. Wel moest ik de t-jet hebben. De vele meldingen van kapotte multiair modules hebben me bang gemaakt.

Na even wachten kwam er dan eentje op mijn pad via marktplaats, het was één van de goedkoopste, maar toch een hele nette. De vriendelijke jongeman heeft hem vanuit Utrecht naar me toe gereden, zodat ik bij mijn lokale garage een aankoopinspectie kon doen. Maar eerst, natuurlijk even een testrit. Toen de toenmalige eigenaar bij mij het terrein opreed begon het ook al flink te jeuken, het is toch wel een plaatje. Ik nam plaats en reed de oprit af, het leek wel alsof er een rijles instructeur naast me zat die de koppeling iets lager dan hield dan ik, zo licht was het. Blijkt te gaan om een hydraulisch systeem. Maar goed, even wennen en gaan. Ook viel me op dat de remmen het ontzettend goed deden. Ik ging dan natuurlijk ook van een 206 naar schijven rondom met dikke klauwen. De alfa was al lekker warm van de rit vanuit Utrecht, dus ik kon gelukkig snel een recht stukje opzoeken om te kijken hoe die 155 paardjes voelen. Ik was natuurlijk gigantisch onder de indruk, ik werd toch even flink achterover gedrukt omdat ik het totaal niet gewend was.

Goed, ik was natuurlijk helemaal verliefd, maar hoe zat het bij de garage? Nou, dat viel reuze mee. Het was een echt duits lijstje wat ze af hadden gevinkt, en er kwam niet veel uit. De remmen achter begonnen een beetje dun te worden, er zat een rare barst in de voorruit en een wiellager moest vervangen worden, maar niet per se direct. De wiellager was me verteld door de eigenaar, dus hier was ik op voorbereid. De barst ook, hij was er mee naar een specialist geweest, welke zei dat je er gerust mee door kon rijden. Het was een rare barst, maar hij was formaat 2 euro munt en niet doorgescheurd. De remmen kwam wel, dit is ten slotte onderhoud. Ik heb meneer de hand geschud en met een brede glimlach afgezet bij het treinstation. De 206 werd zelfs nog even jaloers, ze wilde even niet starten. Nog nooit gehad ook, heel typisch. Leuk extraatje nog! Het schijnt dat dit één van de mito's was in de introductie vloot in Nederland.

Goed, natuurlijk alle vrienden en familie even bezocht met mijn grote trots. Één van mijn vrienden zei nog heel toepasselijk: Dit voelt echt als een grote mensen auto.

Voor een vakantietripje heb ik het wiellager laten vervangen. De 260 euro viel me enigzins mee. De reis naar, in en terug van Italië is vlekkeloos gegaan. Ruim 3000km zonder ook maar te hikken. De stoelen zitten erg goed, wellicht voor sommigen iets hard, maar ik had geen enkel pijntje na de reis. De enige opmerking is wellicht het windgeruis, dat is toch wel aanwezig. We kwamen ook nog langs de alfa fabriek, al wijzend en in een baby stemmetje vertellend: Kijk, daar ben jij geboren! De korte invoegstroken in Italië waren geen probleem, de auto trekt gewoon erg lekker op. Ook onderin is er genoeg koppel en tot de 5500 toeren blijft ze lekker trekken. De eerste keer rijden in Italië was echt wel even spannend, die gasten rijden als gekken! Maar wanneer je de rijstijl door hebt, en er in mee gaat, valt het reuze mee.

Na de terugreis bleek de barst in de voorruit toch verder te zijn gescheurd. Dit werd kosteloos gedekt door de verzekering.

Tijdens de reis heb ik de hele tijd 1 op 14 gereden, waar ik tevreden mee was. Echter in de wintermaanden in Nederland blijkt 1 op 12 helaas vaker de realiteit. Dit is gemengd snelweg/binnendoor. Ik rijd meestal rustig, maar af en toe trap ik wel even door. In de zomermaanden word het ietsjes beter met 1 op 13. Dit was net de periode dat benzine zo gigantisch veel duurder werd, dus even slikken. Maar goed, deze auto koop je ook niet om zuinig mee te rijden.

De volgende duizenden kilometers zijn vlekkeloos verlopen. De alfa kreeg natuurlijk een beurtje tussendoor. de tweede apk in mijn bezit was echter minder grappig. Één van de remklauwen achter liep een beetje aan, de zuiger ging niet goed terug naar binnen. De boel was ook goed warm geworden. Ze zouden dan zowel links als rechts de blokken en schijven maar gelijk doen, die waren sinds aankoop natuurlijk ook al aan de dunne kant. De schade: 950 euro voor een klauw van brembo, origineel was nog duurder. oef... maar goed, laten we dat maar doen dan. Even later belde de garagist echter nogmaals op. Bij het vervangen van de schijven en blokken aan de andere kant bleek de zuiger aan de andere kant ook niet terug te gaan. Meneer vond het rot dat hij twee keer moest bellen, en bood in ieder geval aan verder geen arbeid te rekenen, dat is in ieder geval netjes, maar toch...1200 euro OEFF..... Ja dat deed even flink zeer. De garagist probeerde de pijn nog te minderen door te vertellen dat dit regelmatig gebeurde bij alles wat er binnen reed, toch wel 2 keer per maand. Dit hielp niet helemaal, maar het is in ieder geval fijn dat de remmerij de komende tijd tip top is, hopelijk blijft het voor voorlopig hierbij. Ik had zoiets echter wel in mijn achterhoofd toen ik deze auto kocht. Het is dan ook geen peugeot 206, al mis ik de 206 wel even als ik naar de factuur kijk. Maar eerlijk gezegd maakt het een hoop goed om achter het stuur te stappen. Het is gewoon een hele lekkere auto.

Goed, nu dus ongeveer 15000 km er op. Ze heeft me nog nooit in de steek gelaten, er is tot kort geleden niks mis mee geweest en het blijft een fijne auto. Straf geveerd, maar niet oncomfortabel. Stuurt direct en instinctief,
Lange ritten zijn zeer goed te doen zonder moe te worden en hoewel ik nu gewend ben aan de 155 pk, is het meer dan genoeg om mee te komen met het verkeer, en nog een stukje verder. Menig petjes in hun golfjes hebben bij het stoplicht simpelweg het nakijken, en op de snelweg houd je hem gerust in de 6 om even in te halen. DNA systeem is verder prima, ik heb hem altijd in normaal, dan is het een rustige auto, wel is het gas dan redelijk traag. Ik moet bekennen dat ik de A nog niet heb gebruikt, wellicht is hij dan zuiniger. D is natuurlijk fantastisch, je hoeft maar naar het gas te kijken en hij vliegt er al vandoor, het zwaardere sturen is wat mij betreft overbodig, maar niet vervelend. De bouwkwaliteit is ook dikke prima, ik heb geen last van geratel of iets dergelijks in het interieur, wat er trouwens ook tof uit ziet. Het mooie blauwe licht in de klokken ziet er vooral s'avonds heel gaaf uit onder het vloeiende dashboard.

Ongerelateerd aan de kosten die me net zijn aangezegd, ben ik ondertussen op zoek naar de volgende. Ik wil graag meer gaan reizen, dus iets praktisch, ik vind sportief toch wel een must, moet niet al te duur enzovoorts. Ik ben verliefd op de seat leon st fr, dus daar ga ik voor sparen. Ook vind ik de skoda superb erg gaaf, minder sportief maar wel een ware limousine. Waarom dan geen alfa 159? Hele goeie, ik vind het een prachtige wagen maar dat wordt me wel te duur in de maandelijkse kosten. Dus, voor nu blijf ik bij de leon, het liefst een automaat maar voordat ik die bij elkaar spaar blijf ik lekker in de mito rijden, en genieten. Tot dan houd ik eventuele geïnteresseerden op de hoogte, maar tot nu toe durf ik echt te zeggen: doen!

Weer wat verder

  • 128.000 km

Ondertussen ben ik weer iets verder. Ik heb nu ongeveer de 128k km aangetikt. Nog steeds geen benoemenswaardige problemen. Helaas was de remmerij niet het enige dure wat aan slijtage is gaan lijden. Ik reed in de hagel en trok iets harder op, ik dacht heel even dat het voelde alsof de koppeling aan het slippen was, maar dacht nog dat het ook door de gladde weg zou kunnen komen. Enkele dagen later nog even geprobeerd, en ja hoor, de koppeling slipt wel degelijk. Even langs de garage voor de zekerheid, de monteur zegt hetzelfde. Ook merkte ik bij het sturen af en toe dat er iets knoepte, dus gelijk gevraagd of ze hier naar wilden kijken. Dit bleken achteraf de veerpoot lagers te zijn, en zijn mee vervangen. De monteur zei nog dat ik nét op tijd was, schijnt dat er iets niet goed vast zat in de bak. Dit hebben ze netjes op de pols getikt, aangedraaid, en gezegd het niet meer te doen. Wat het precies was kan ik me niet meer herinneren. Maar stel je eens voor dat het rondjes gaat draaien in de bak, oei. Anyways, de kosten van de lagers en koppeling was om en nabij de 950 euro. Voor voorlopig kan er even niks meer stuk gaan..... hoop ik.

Nog een stukkies verder

  • 130.000 km

Wegens omstandigheden rijd ik op het moment weinig met mijn geliefde kuiken, vandaar dat er weinig beweging in de km stand heeft gezeten. Nog geen gekke dingen, echter viel me wel op dat er bij het sturen weer iets begon te knoepen. Ik heb de heren van de garage gevraagd of ze dit even willen checken tijdens de apk, omdat ze een half jaartje eerder dit probleem hadden opgelost door de veerpootlagers te vervangen. Ze gaven aan dat het inderdaad nogmaals de lagers waren, en of ik over een paar weken even terug wilde bellen. Chef werkplaats en vele anderen waren namelijk op vakantie. Dit heb ik gedaan, ik reed even langs en de chef heeft een stukje meegereden en ook gekeken. Hij vond het heel raar dat het weer begon want ze zouden in principe nooit zomaar kapot kunnen gaan, maar was er van overtuigd dat het niet in de vering zelf kon zitten. Afspraak gemaakt en de lagers zijn weer vervangen, dit keer een ander merk. Hierna was alles weer stil! Dit hebben ze netjes en kostenloos opgelost. Voor de rest is ze zonder problemen door de apk gegaan! Echter zit er wel weer een dikke aan te komen, volgend jaar is de distributieriem aan de beurt.

En de volgende? Ondertussen hard voor aan het sparen. Ik heb eerder de leon genoemd, maar met een flinke tussentijd gehad te hebben om te sparen komt er een hoop moois in zicht. Onder andere een aantal audi's, zoals de a4 en a5. Ik overweeg zelfs een s4, dat zou toch wel heel gaaf zijn. Ik heb wel een paar audi's gereden van vrienden, en ze rijden natuurlijk fantastisch en ze zijn ook echt mooi om te zien. Toch valt het me op, dat een audi, en anderen, een beetje 'zielloos' aan kunnen voelen. En ik ben natuurlijk als een blok voor alfa gevallen. Dus misschien, heel misschien... toch even wachten tot ik een giulia kan betalen.

Is het dan toch zo ver?!?

  • 135.000 km

Ik had het nooit zo snel verwacht, al was ik al wel druk aan het zoeken op marktplaats. Ik ben een giulietta QV tegen gekomen voor een prikkie. Ik kon haar niet laten staan Nette kilometerstand, en een paar gebrekjes, maar daarover meer wanneer ik een nieuwe review kan gaan schrijven. Veel gemengde gevoelens, mijn hart huilt want mijn geliefde eigenwijze kuiken gaat in de verkoop. Maar wat een kanon van een Italiaan krijg ik er voor terug. Stay tuned! En voor de mensen in de markt voor een hele nette mito, houd de komende tijd marktplaats in de gaten!
Overigens is er niks veranderd in de laatste tijd met de Mito. Bedankt voor het lezen en het reageren! Tot aan de volgende review!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.