Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2012) #2

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2012)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf150.506 km
KM-stand laatst181.701 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Trouwe diesel

  • 181.701 km

Wellicht dat een aantal AutoWeek-bezoekers deze auto bekend voorkomt. Dat kan kloppen, want ik schreef er vorig jaar dit artikel over: https://www.autoweek.nl/columns/artikel/waarom-ik-recent-een-diesel-kocht/

Het hoe en waarom van de aankoop van de Mito 1.3 JTDm kun je aldaar lezen. In deze review richt ik mij vooral op het afgelopen jaar en de ruim 31.000 kilometer die ik met de Mito aflegde. Hij staat nu nog bij me in de garage, maar over een paar dagen komt zijn nieuwe eigenaar hem ophalen. Ik ben nog steeds enorm blij met de Mito, maar omdat ik nu in het stadscentrum van Zwolle woon en voornamelijk thuis werk heb ik de auto veel minder nodig. Daar komt bij dat ik in februari een BMW Z4 heb gekocht als funauto. Met de kilometers die ik nu maak kan de Z4 echter ook prima ingezet worden als dagelijkse auto. Ergo, de Mito staat veel meer stil dan voorheen en dan is het maandelijks ophoesten van de relatief hoge vaste lasten op een gegeven moment niet leuk meer.

Rij-eigenschappen

Wat zijn mijn ervaringen met de Mito? Om te beginnen heb ik een aantal mooie herinneringen gemaakt met de auto. Vorig jaar maakte ik in de zomer bijvoorbeeld een roadtrip naar Zwitserland met een goede vriend van me om alle bergpassen aldaar af te vinken. De Mito was onderweg een super zuinige en comfortabele reispartner en in de bergen een leuke auto om de bochten mee aaneen te rijgen. Met name in de rijmodus Dynamic was de auto in zijn element, waarbij vooral de levendige gasrespons deze diesel bovengemiddeld leuk maakt om mee te rijden. Het scheelde voor het gemak waarmee de Mito de bergen beklom wel dat hij gechipt is naar 110 pk en 250 Nm. Doet die chiptuning dan nog wat af aan de betrouwbaarheid? In mijn geval niet echt, maar daarover later meer.

Qua binnenruimte is de Mito een ideale auto om met twee personen mee op reis te zijn. Ook zonder de achterbank omlaag te doen heb je al best een aardige bagageruimte, al neemt de hoge tildrempel wel iets weg van de praktische bruikbaarheid. Doe je de achterbank plat, dan kun je met een beetje puzzelen zelfs een paar ski's in de auto meenemen. Laat je de achterbank omhoog, dan kunnen daar met een beetje inschikken prima twee volwassenen plaatsnemen. Met 'een beetje inschikken' bedoel ik dat de bestuurder en bijrijder hun stoelen dan verder naar voren moeten hebben staan. Ben je een lange bestuurder? Dan blijft er links achterin weinig beenruimte meer over en doe je er voor het welzijn van je passagiers goed aan niet meer dan twee mensen mee te nemen in de Mito.

Verbruik

Als het gaat om de rij-eigenschappen en praktische bruikbaarheid had ik een fijne reisgenoot aan de Mito. Ook wat betreft het gemiddeld verbruik, want gedurende mijn bezit hield ik trouw de AutoWeek Verbruiksmonitor bij (https://www.autoweek.nl/verbruik/28226/alfa-romeo-mito-13-jtdm-eco-distinctive-2012/). Daaruit volgt een gemiddeld verbruik van 4,84 liter per 100 km over bijna 31.000 km. De fabrieksopgave van 3,5 liter op 100 kilometer ga je alleen halen als je veel op de snelweg zit en gedurende je hele rit achter vrachtwagens blijft hangen. Rij je rustig met 100-120 km/h op de cruise control, dan is een verbruik van 1 op 23-24 (4,2 liter op 100 km) op lange ritten makkelijk haalbaar. Mijn auto staat overigens op 17-inch lichtmetalen wielen met 215 mm brede banden. Wellicht dat je met een andere velg-bandcombinatie een zuiniger verbruik kunt realiseren, maar ik wilde daar de mooie 17-inch wielen niet voor opofferen.

Onderhoud

Dan de betrouwbaarheid. Laat ik voorop stellen dat alle stereotypes over onbetrouwbare Alfa's bij mij geen werkelijkheid werden. In de periode dat ik 'm had, startte de auto altijd en liet hij me nooit in de steek. Wel moest ik kort na aanschaf weer langs de garage vanwege een penetrante diesellucht in de auto. Dat was de schuld van de brandplaatjes, een kwetsbaar punt van deze motoren. Deze laten vervangen en het bedrag gesplit met de garagehouder, waardoor het mij €164,10 kostte. Daarna kwam het probleem niet terug.

Dit zijn de andere investeringen die ik deed in de Mito:
- Uitlijnen bij specialist: €65
- Wiellager rechtsachter: €241,60
- Zomercheck en bandenwissel: €65,00
- APK met vervangen remblokken en schijven voor en vervangen wiellager rechtsvoor: €765,82
- Controle en bandenwissel: €46,86
- Grote onderhoudsbeurt (olie ververst, remvloeistof ververst, interieur-, brandstof- en luchtfilter vervangen, multiriem vervangen): €615,06

Al met al bedraagt het totaal aan onderhoudskosten €1.963,44. Hoewel de Alfa me dus nooit heeft laten staan, viel dit me toch wel enigszins tegen. De remmen zag ik aankomen, maar de wiellagers bijvoorbeeld niet. Wel zijn de wiellagers een bekend euvel van de Mito, dus ik zou iedereen die in de markt is voor deze auto aanraden om de wiellagers bij de aankoop te controleren en te kijken of er rekeningen aanwezig zijn waaruit blijkt wanneer ze eventueel zijn vervangen. Is dat bewijs er niet, ding dan vooral op de prijs af.

Een aspect dat ik niet heb aangepakt is de distributieketting, die ook op het lijstje aandachtspunten van de 1.3 JTDm staat. Ik vond zelf 180.000 kilometer nog wat te vroeg om die ingreep te doen en de ketting maakte verder geen rare bijgeluiden. Uiteraard weet degene die de auto heeft gekocht ervan dat de ketting na 200.000 km eigenlijk preventief vervangen moet worden.

Kosten

Al met al komt het totaal aan kosten na 13 maanden bezit en 31.000 km op het volgende uit:
Wegenbelasting: €1.248
Verzekering: €707,04
Onderhoud: €1.963,44
Brandstof: €2.433,37
Afschrijving: -€150
Totaal: €6.201,85

Gemiddeld per maand: €477,06
Prijs per km: €0,20

Dat betekent dus dat ik bijna kostendekkend heb gereden met de huidige maximale onbelaste kilometervergoeding van 0,19 cent per kilometer. Aangezien ik 25 was toen ik de auto aanschafte en slechts 3 schadevrije jaren had, zal de verzekering voor de meesten nog wel wat goedkoper uitpakken. Voor mij pakte het gunstig uit dat ik de auto voor €150 meer kon verkopen dan waarvoor ik hem gekocht heb. Oftewel, geen afschrijving. Dat scheelt behoorlijk.

Conclusie

Zou ik terugkijkend op een jaar Alfa Romeo Mito deze auto weer kopen? Ja, zonder twijfel. Ik doe 'm dan ook met pijn in het hart weg, maar ben er van overtuigd dat de volgende eigenaar er nog jarenlang plezier van heeft.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.