Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2012)

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2012)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf125.500 km
KM-stand laatst153.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alfa Romeo Mito 1,3 JTDm 2012

  • 153.000 km

Begin april van dit jaar heb ik mijn Volkswagen Up! 1.0 60 pk, ingeruild voor een (naar mijn mening) prachtige Mito 1.3 JTDm 84 pk met slechts 125.500 km op de teller.
De reden hiervoor was onder andere dat ik erg veel rij waardoor een benzine toch echt vervangen moest worden voor een diesel.

Omdat ik sinds klein al fan ben van Alfa Romeo bleef ik natuurlijk weken lang zoeken tot ik de perfecte Alfa met een vergelijkbare km stand en bouwjaar had gevonden. Dit is de bovenstaande Mito geworden, Zilverkleurig met 18 inch Lega Sport Lucidato velgen en een ingebouwd Touchscreen scherm met Bluetooth verbinding die direct verbind zodra ik instap en muziek begint af te spelen.
Na een proefritje was ik verkocht, de auto schakelde heerlijk soepel en was vergeleken met de Up! zo veel krachtiger, sportiever en toch heerlijk om rustig een stukje mee rond te rijden.
Door de turbo was inhalen op de snelweg opeens geen probleem meer en het verbruik bleef vergeleken met de Up! erg zuinig, namelijk 1 op 32 bij 100 km/u en alsnog 1 op 20 bij 130 km/u. Wat ik wel jammer vind is dat voor deze uitvoering nooit een 6-bak is geproduceerd.

Ook kreeg ik er een complete set nieuwe zomerbanden bij (auto stond op winterbanden) en 6 maanden Bovag garantie.
Ik moet er wel bij melden dat mijn verstand van auto's niet erg hoog is en dat ik zo goed mogelijk mijn onderzoek heb gedaan voor ik de auto kocht en hulp heb ingeschakeld waar dat kon, maar het is en blijft een tweedehands auto met euvels.

Al een week nadat ik de auto had gekocht was er iemand tegen aan gereden toen de auto geparkeerd stond, lelijke lak schade aan de rechter voorbumper en geen camera's in de buurt die het hadden vastgelegd. Een maandje later wederom iemand tegen de auto geknald en doorgereden, deze keer tegen de achterbumper. (gelukkig zijn de krassen bijna niet zichtbaar en zit de achterbumper alleen in een klein hoekje los nu.

Los hiervan nog steeds een erg fijne auto maar wel zonde. bij 132.000 een oliebeurt laten doen en de auto op zomerbanden laten zetten.
verder rustig doorgereden tot de 143.000 waar ik de auto na het ontluchten van de koppeling (deze werd iets zwaarder) en het vervangen van het verwarmingselement, opnieuw een oliebeurtje heb gegeven omdat ik las dat het goed is voor de distributieketting van deze motoren om dit frequent te doen.
Deze zit namelijk standaard om deze motoren maar is niet altijd zo onderhoudsvrij als word gezegd. hij zit er ondertussen alweer 153.000 km om en dit kan niet zonder slijtage lijkt mij. Ook lees ik veel dat ze nog wel eens knappen en daarmee veel schade aanrichten.

Sinds een week (precies wanneer mijn garantie is verlopen) begin ik een ratelend geluid te horen zodra lichtjes gas geef om een constante snelheid te behouden.
het geluid verdwijnt weer zodra ik het gas verder intrap.
dit geldt eigenlijk voor elke snelheid en komt gek genoeg niet altijd voor. Ik ben hiervoor langs een Alfa specialist gereden maar kon alleen een verkoper te woord staan die net als ik zelf ook toegaf niet erg veel verstand te hebben hiervan. Volgens hem klonk het zoals het hoorde maar ik blijf mijn twijfels hebben en ben bang dat het toch misschien de distributieketting is die aan vervanging toe is. Als iemand wellicht een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt of weet wat dit kan zijn dan hoop ik dat iemand mij kan helpen.

Ook is er een geluidje bijgekomen rechtsachter (alsof er iets aanloopt) de verkoper bij Alfa zei dat dit een wiellager kon zijn of een probleem met de ophanging maar wist het niet met zekerheid te zeggen. Ook is er een stuk meer windgeruis bijgekomen.
Daarnaast gaat doorschakelen naar de 5e versnelling ineens erg stroef en is de schakelbak niet meer zo soepel als hij was bij aanschaf. (hulp gezocht bij een specialist in schakelbak revisie maar tot nu toe nog wachten op antwoord.)
Ik weet niet met zekerheid te zeggen of dit een direct gevolg hiervan is maar bij het doorschakelen houdt de auto soms in en voelt het alsof ik vermogen ben verloren.
Ook trilt mijn gaspedaal dan heel erg en gaat mijn verbruik ineens flink omhoog terwijl ik niet anders rijd dan normaal. hierover heb ik niets kunnen vinden op internet maar het blijft vreemd.

Kortom, ik ben erg tevreden over de Mito zijn rijgedrag, persoonlijk vind ik het een erg fijne auto om in te rijden en om naar te kijken en ik hoop ook zeer zeker dat ik voorlopig nog door kan rijden met deze auto want het is echt geen straf om er dagelijks in te rijden.
Zodoende hoop ik dat iemand mij wellicht meer kan vertellen over de problemen die ik heb beschreven.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.